AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Odyas, 2014-08-26
Jędrzejów

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusze zajęć rewalidacyjnych prowadzonych metodą integracji sensorycznej

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH PROWADZONYCH METODĄ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ


Czas trwania zajęć: dostosowany do indywidualnych potrzeb możliwości dziecka (max 45min)

Miejsce zajęć: Sala Polisensoryczna

Prowadząca zajęcia: mgr K. Odyas

Liczba uczestników: 1 dziecko

Stopień upośledzenia: znaczny

Cel główny terapii:

- poznawanie form aktywności Sali Polisensorycznej
- praca nad aktywacją percepcji

Cele szczegółowe terapii:
- oswojenie z różnymi bodźcami
- likwidowanie zaburzeń sensorycznych
- osiąganie stanu relaksacji
- lepsze rozumienie otoczenia
- pobudzanie aktywności

Metody pracy: stymulacja polisensoryczna, metoda Snoezelen, muzykoterapia,
metody instrumentalne: modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących

Formy pracy: zindywidualizowana

Środki dydaktyczne: sprzęt zawieszeniowy, przyrządy i przybory będące wyposażeniem
Sali polisensorycznej, kasety z muzyką uwrażliwiającą, aktywizującą i relaksacyjną, odtwarzacz CD



PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Zapalenie lampki zapachowej

2. Łagodna aktywizacja i uwrażliwienie muzyką
Terapeuta prezentuje muzykę o charakterze spokojnym, nastroju pogodnym, o działaniu terapeutycznym, uwrażliwiającym i łagodnie aktywizującym

3. Masaż relaksacyjny, uspokajający
- masaż zewnętrzny twarzy
- masaż szyi – od okolic barków do podbródka, zewnętrzne powierzchnie przełyku od dołu ku górze, stosując tylko głaskanie
- masaż żuchwy – od podbródka w kierunku skroni, od okolicy za uszami w kierunku do podbródka
- masaż czoła i policzków – od środka czoła przez skronie do ucha schodząc wzdłuż policzków, same policzki

4. Przybliżenie bodźców o charakterze manipulacyjnym
• Terapeuta podaj dziecku przedmioty o różnym kształcie, wielkości, fakturze; ukierunkowuje stereotypowe zachowania na ww obiekty dotykowe

5. Stopniowe proponowanie bodźców wzrokowych
• Terapeuta kolejno w kilkuminutowych odstępach czasu włącza przyrządy:
-- projektor płynny - Solar z barwnymi tarczami
-- kolumna bulgocząca:
** obejmowanie kolumny
** przykładanie uszu do kolumny
** przyglądanie się bąbelkom wypuszczanym z kolumny
** obserwowanie wiązki światłowodów
** zabawa barwnymi światłowodami – „Gdzie jest robaczek?” (chowanie końca światłowodu pod różne materiały, odzież i łapanie „świecącego robaczka”)
** zabawa kostką interaktywną i panelem interaktywnym
--wodospad fluorescencyjny ze światłowodami
-- kręcąca się kula lustrzana

Terapeuta obserwuje reakcję dziecka; wspomaga chęć przybliżenia się do kierunku działania bodźców

6. Umożliwienie odczuwania różnorakich bodźców dotykowych
Dzieci w charakterystyczny dla siebie sposób reagują na kontakt z fakturą (zainteresowanie, obojętność, awersja)

7. Techniki relaksacyjne:
-- kołysanie na huśtawce terapeutycznej w siadzie, w leżeniu celem wprowadzenia w nastrój relaksu, spokoju
-- wpatrywanie się w obrazy z projektora
-- słuchanie muzyki

8. Stymulacja wzrokowa:
- wodzenie wzrokiem za źródłem światła
* latarka
* świeczka
* zimne ognie

9. Stymulacja węchowa (buteleczki z zapachami)
• olejek sosnowy
• olejek rumowy
• olejek waniliowy

10. Zajęcia końcowe:
- ściszenie muzyki relaksacyjnej
- zaświecenie światła
- zgaszenie lampki zapachowej




SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH PROWADZONYCH METODĄ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ


Czas trwania zajęć: dostosowany do indywidualnych potrzeb możliwości dziecka (max 45min)

Miejsce zajęć: Sala Polisensoryczna

Prowadząca zajęcia: mgr K. Odyas

Liczba uczestników: 1 dziecko

Stopień upośledzenia: umiarkowany

Cel główny terapii:

- stymulacja polisensoryczna ze szczególnym uwzględnieniem dotyku
- poznawanie form aktywności sali polisensorycznej
- praca nad aktywacją percepcji

Cele szczegółowe terapii:

- oswojenie z różnymi bodźcami
- likwidowanie zaburzeń sensorycznych
- stymulacja wszystkich zmysłów
- kształcenie koordynacji: ręka – oko
- doskonalenie zdolności manualnych
- osiąganie stanu relaksacji
- lepsze rozumienie otoczenia
- pobudzanie aktywności


Metody pracy: stymulacja polisensoryczna, metoda Snoezelen, muzykoterapia,
metody instrumentalne: modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących

Formy pracy: zindywidualizowana

Środki dydaktyczne: sprzęt zawieszeniowy, przyrządy i przybory będące wyposażeniem
Sali polisensorycznej, kasety z muzyką uwrażliwiającą, aktywizującą i relaksacyjną, odtwarzacz CD



PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Zapalenie lampki zapachowej
Na początku zajęć terapeuta dzwoni dzwoneczkami w celu zasygnalizowania rozpoczęcia zajęć i skupienia uwagi dziecka, następnie zapala świeczkę i wprowadza ją w pole widzenia dziecka, nawiązanie kontaktu wzrokowego i rozpoczyna się powitanie


2. Łagodna aktywizacja i uwrażliwienie muzyką
Terapeuta prezentuje muzykę o charakterze spokojnym, nastroju pogodnym, o działaniu terapeutycznym, uwrażliwiającym i łagodnie aktywizującym

3. Masaż zewnętrzny twarzy:
* masaż szyi – od okolicy barków do podbródka, zewnętrzną powierzchnią przełyku od dołu ku górze stosujemy tylko głaskanie
* masaż żuchwy-od podbródka w kierunku skroni, od okolicy za uszami do podbródka
* masaż dłoni-palców, zabawy paluszkowe

4. Masaż dłoni z jednoczesnym smarowaniem dłoni oliwką zapachową

5. Ćwiczenia percepcji dotykowej na materiałach sypkich , lejących i o konsystencji kisielu, celem dostarczania różnych doznań dotykowych:
- woda – wkładanie rak do miski z wodą, dotykanie, moczenia, chlapanie
- materiały sypkie – wkładanie rąk do woreczków z różną zawartością; groch, fasola, ryż
- substancje o konsystencji kisielu – wkładanie rąk do pojemnika z kisielem
- substancja o konsystencji pianki – zanurzanie rąk w piance do golenia lub do włosów (po każdym ćwiczeniu myjemy i wycieramy ręce dziecka)

6. Ćwiczenia percepcji słuchowej na instrumentach muzycznych i przedmiotach wydających dźwięki – wydawanie dźwięków z różnych stron dziecka, zachęcanie do reagowania obrotem głowy, gałek ocznych, poruszaniem ręki.

7. Dostarczenie dziecku bodźców smakowych – cytryna z cukrem – podanie dziecku naprzemiennie cytryny z cukrem i bez. Zakończenie zadania słodkim kawałkiem lub miodem

8. Realizacja Programu Specjalnego M. i CH. Knillów – rozwijanie świadomości własnego ciała zakończone wyciszeniem dziecka po aktywności przy użyciu mużyki relaksacyjnej i hamaka.

9. Kołysanie dziecka.

10. Zajęcia końcowe:
- wyciszenie muzyki relaksacyjnej
- zgaszenie lampki zapachowej
- zaświecenie światła














SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH PROWADZONYCH METODĄ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ


Czas trwania zajęć: dostosowany do indywidualnych potrzeb możliwości dziecka (max 45min)

Miejsce zajęć: Sala Polisensoryczna

Prowadząca zajęcia: mgr K. Odyas

Liczba uczestników: 1 dziecko

Stopień upośledzenia: znaczny

Cel główny terapii:

- wzbogacanie doświadczeń zmysłowych w zakresie percepcji wzrokowej i dotykowej
- praca nad aktywacją percepcji

Cele szczegółowe terapii:

- oswojenie z różnymi bodźcami
- likwidowanie zaburzeń sensorycznych
- osiąganie stanu relaksacji
- lepsze rozumienie otoczenia
- pobudzanie aktywności
- stymulacja w zakresie percepcji wzrokowej
- wydłużanie czasu skupiania uwagi
- wyczuwanie i poznawanie poszczególnych części ciała
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego
- poprawa precyzyjności ruchów, wzmacnianie palców
- rozwijanie wrażliwości dotykowej
- rozwój aktywności ruchowej
- mobilizowanie podejmowania aktywności ruchowej


Metody pracy: stymulacja polisensoryczna, metoda Snoezelen, muzykoterapia,
metody instrumentalne: modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących

Formy pracy: zindywidualizowana

Środki dydaktyczne: sprzęt zawieszeniowy, przyrządy i przybory będące wyposażeniem
Sali polisensorycznej, kasety z muzyką uwrażliwiającą, aktywizującą i relaksacyjną, odtwarzacz CD







PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Zapalenie lampki zapachowej

2. Łagodna aktywizacja i uwrażliwienie muzyką
Terapeuta prezentuje muzykę o charakterze spokojnym, nastroju pogodnym, o działaniu terapeutycznym, uwrażliwiającym i łagodnie aktywizującym

3. Masaż dłoni:

• palców- zabawy paluszkowe- „Sroczka”, „Rodzina paluszków”

• grzbietowej strony – głaskanie, rozcieranie, ponowne głaskanie

• wewnętrznej części – głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie

• głęboki ucisk dłoni

• opukiwanie klockiem i innymi przedmiotami

• posmarowanie dłoni eterycznym olejkiem


4.Ćwiczenia przed lustrem (w pleksie lustrzanej ze światłowodami)

Sadzamy / stawiamy dziecko przed pleksą lustzraną i mówimy „Patrz, tam jest Piotruś.., gdzie jest twoja noga, ręka, głowa (dotykamy wszystkich części ciała do lustra). Robimy różne miny przed lustrem, np. nadymamy policzki, mrużymy oczy, wyjmujemy język, stykamy się z odbiciem w lustrze: nos w nos, ręka w rękę. Kołyszemy się razem z dzieckiem w prawo, w lewo. Obrysowujemy lustrzane odbicie dziecka szminką, pastą do zębów. Przesuwamy przed oczami dziecka włókna światłowodowe. Oplatamy dziecko włóknami, przesuwamy je po wewnętrznej części dłoni. Nakładamy większą ilość wiązek na plecy, brzuch. Podczas ćwiczenia nazywamy poszczególne części ciał, które dotykamy. Próbujemy wspólnie z dzieckiem dmuchać na włókna światłowodowe.


5.Zabawa „ Łapanie świetlnych zajączków”. Ćwiczenia przy kolumnie wodnej.

Łap razem z dzieckiem „świetlne zajączki” przemieszczające się wokół sali. Zbliż się z dzieckiem do kolumny. Dotykaj razem z nim twarzą, dłońmi lub innymi częściami ciała kolumny (dużą rolę odgrywa dotykanie kolumn w terapii osób niewidomych). Zbliż ucho dziecka do kolumny( prąd pęcherzyków powietrza wywołuje bulgoczący odgłos). W czasie ćwiczeń włącz muzykę relaksacyjną, wzmocnisz wtedy efekty wzrokowe.

6.Obserwacja obrazów rzucanych na ścianę.
Obserwuj razem z dzieckiem poruszające się po ścianie obrazy, dotykaj razem z nim przesuwające się wzory.

7.Zabawa z woreczkami.

Ściskamy razem z dzieckiem woreczki (Woreczki wypełnione grochem , fasolą, ryżem, kasztanami, watą), masujemy nimi ręce, plecy, nogi. Kładziemy woreczki na podłodze i chodzimy po nich bosymi stopami. Próbujemy odpychać woreczki rączkami do innego uczestnika zabawy.


8.Techniki relaksacyjne:
-- kołysanie na huśtawce terapeutycznej w siadzie, w leżeniu celem wprowadzenia w nastrój relaksu, spokoju
-- wpatrywanie się w obrazy z projektora
-- słuchanie muzyki

9. Zajęcia końcowe:
- wyciszenie muzyki relaksacyjnej
- zgaszenie lampki zapachowej
- zaświecenie światła




































SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH PROWADZONYCH METODĄ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ


Czas trwania zajęć: dostosowany do indywidualnych potrzeb możliwości dziecka (max 45min)

Miejsce zajęć: Sala Polisensoryczna

Prowadząca zajęcia: mgr K. Odyas

Liczba uczestników: 1 dziecko

Stopień upośledzenia: znaczny

Cel główny terapii:

• usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej
• usprawnianie małej i dużej motoryki
• wyzwalanie aktywności ruchowej dziecka
• doskonalenie komunikacji i porozumiewania się
• rozwijanie umiejętności współdziałania
• rozwijanie aktywności poznawczej, orientacji w schemacie ciała
- praca nad aktywacją percepcji

Cele szczegółowe terapii:
-
- oswojenie z różnymi bodźcami
- likwidowanie zaburzeń sensorycznych
- osiąganie stanu relaksacji
- lepsze rozumienie otoczenia
- pobudzanie aktywności

Metody pracy: stymulacja polisensoryczna, metoda Snoezelen, muzykoterapia,metody instrumentalne: modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących. słowne (kierowane do dziecka komunikaty), oglądowe(pokaz), praktycznego działania
(doświadczanie)


Formy pracy: zindywidualizowana

Środki dydaktyczne: sprzęt zawieszeniowy, przyrządy i przybory będące wyposażeniem
Sali polisensorycznej, kasety z muzyką uwrażliwiającą, aktywizującą i relaksacyjną, odtwarzacz CD







PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Zapalenie lampki zapachowej

2. Łagodna aktywizacja i uwrażliwienie muzyką
Terapeuta prezentuje muzykę o charakterze spokojnym, nastroju pogodnym, o działaniu terapeutycznym, uwrażliwiającym i łagodnie aktywizującym

3. Terapeuta kolejno w kilkuminutowych odstępach czasu włącza przyrządy:

-- projektor płynny - Solar z barwnymi tarczami
-- kolumna bulgocząca:
** obejmowanie kolumny
** przykładanie uszu do kolumny
** przyglądanie się bąbelkom wypuszczanym z kolumny
** obserwowanie wiązki światłowodów
** zabawa barwnymi światłowodami
** zabawa kostką interaktywną i panelem interaktywnym
--wodospad fluorescencyjny ze światłowodami
-- kręcąca się kula lustrzana


4. Projektor kolorów i obrazów
- „Ruchomy obraz” – koncentrowanie uwagi leżącego na huśtawce terapeutycznej dziecka na poruszającym się na ścianie obrazie i zawieszonym u sufitu obiekcie mobilnym.
5. Lustrzany domek - pozwala skupić uwagę dziecka na samym sobie (swojej mimice, gestykulacji, ruchach), co wpływa na kształcenie u niego świadomości siebie, swego ciała, poszczególnych jego części oraz orientacji w przestrzeni. Dzięki obserwacji siebie zapamiętuje wyraz twarzy przy różnych emocjach, uczy się naśladownictwa.
„To jestem ja” – skupianie uwagi dziecka na własnym lustrzanym odbiciu, pobudzanie do
przybliżania, oddalania się od lustra, wykonywania różnych min, ruchów, wskazywania nazywanych części ciała
„Moja buzia” – wskazywanie np. ręką, pędzelkiem, piórkiem poszczególnych części twarzy do słów wiersza
6. Lampa UV z elementami świetlnymi
„Rączki” - skupianie uwagi dziecka na swobodnych
ruchach własnych dłoni z założonymi na nie białymi rękawiczkami a następnie wprawianie w ruch rąk dziecka do słów wiersza rączki oraz ich obserwowanie.
„Kolorowe wężyki” – stymulowanie dziecka do chwytania (przytwierdzonych do lustra) świecących wężyków i delikatnego ich ciągnięcia ze zwróceniem uwagi na kolor.
„Zaplatamy warkocz” – zabawa dla dzieci o większej sprawności manualnej polegająca na
zaplataniu świecących sznurków w warkoczyk.
„Pada śnieg” – zachęcanie dziecka do obserwowania spadających z góry małych białych
(świecących pod wpływem lampy) karteczek i ukierunkowywania na nie wydechu.
Tańcząca piłka” – wzbudzanie zainteresowania turlającą się po dywaniku kolorową świecącą piłką, zachęcanie do jej chwytania, manipulowania nią, turlania.
„Mumia” – oplatanie ciała dziecka białym papierem toaletowym.
7. Światłowody
- „Jaki to kolor”- koncentrowanie uwagi dziecka na zmieniających się kolorach (nazywanie ich)
- Świetlna kurtyna” – powolne opuszczanie uniesionych nad dzieckiem światłowodów (stymulowanie wzroku).
- „Światła w górę”- zachęcanie dziecka do dotykania światłowodów, przesuwania po nich dłoni, chwytania i unoszenia w górę.
- „Moje ciało” – dotykanie końcówkami światłowodów poszczególnych części ciała dziecka bądź oplatanie ich jedną a następnie wieloma wiązkami.
- „ Świetlne wzory” – zachęcanie dziecka do chwytania światłowodów, wprawiania w ruch, układania z nich różnych wzorów, zaplatania.
8. Kolumny wodne
-„Widzę, słyszę, wyczuwam” – skupianie uwagi dziecka na unoszących się w górę pęcherzykach, zmieniających się kolorach wody, zachęcanie go do dotykania kolumny, dłońmi, całym ciałem
( w celu wyczuwania drgań), nasłuchiwanie odgłosów bulgoczącej wody.
9. Lampa
- „Światełka” – skupianie uwagi dziecka na nieruchomych świecących punkcikach (chodzenie po sali, wskazywanie światełek).
- „Latające światełka” – wodzenie wzrokiem za poruszającymi się po sali światełkami.

10. Rozwijanie świadomości własnego ciała zakończone wyciszeniem dziecka po aktywności przy użyciu mużyki relaksacyjnej i hamaka.

11. Kołysanie dziecka.

12. Zajęcia końcowe:
- wyciszenie muzyki relaksacyjnej
- zgaszenie lampki zapachowej
- zaświecenie światła






SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH PROWADZONYCH METODĄ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ


Czas trwania zajęć: dostosowany do indywidualnych potrzeb możliwości dziecka (max 45min)

Miejsce zajęć: Sala Polisensoryczna

Prowadząca zajęcia: mgr K. Odyas

Liczba uczestników: 1 dziecko

Stopień upośledzenia: znaczny

Cel główny terapii:

• usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej
• usprawnianie małej i dużej motoryki
• wyzwalanie aktywności ruchowej dziecka
• doskonalenie komunikacji i porozumiewania się
• rozwijanie umiejętności współdziałania
• rozwijanie aktywności poznawczej, orientacji w schemacie ciała
- praca nad aktywacją percepcji

Cele szczegółowe terapii:
-
- oswojenie z różnymi bodźcami
- likwidowanie zaburzeń sensorycznych
- osiąganie stanu relaksacji
- lepsze rozumienie otoczenia
- pobudzanie aktywności

Metody pracy: stymulacja polisensoryczna, metoda Snoezelen, muzykoterapia,metody instrumentalne: modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących. słowne (kierowane do dziecka komunikaty), oglądowe(pokaz), praktycznego działania
(doświadczanie)


Formy pracy: zindywidualizowana

Środki dydaktyczne: sprzęt zawieszeniowy, przyrządy i przybory będące wyposażeniem
Sali polisensorycznej, kasety z muzyką uwrażliwiającą, aktywizującą i relaksacyjną, odtwarzacz CD






PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Zapalenie lampki zapachowej

2. Łagodna aktywizacja i uwrażliwienie muzyką
Terapeuta prezentuje muzykę o charakterze spokojnym, nastroju pogodnym, o działaniu terapeutycznym, uwrażliwiającym i łagodnie aktywizującym

3. Terapeuta kolejno w kilkuminutowych odstępach czasu włącza przyrządy:

-- projektor płynny - Solar z barwnymi tarczami
-- kolumna bulgocząca:
** obejmowanie kolumny
** przykładanie uszu do kolumny
** przyglądanie się bąbelkom wypuszczanym z kolumny
** obserwowanie wiązki światłowodów
** zabawa barwnymi światłowodami
** zabawa kostką interaktywną i panelem interaktywnym
--wodospad fluorescencyjny ze światłowodami
-- kręcąca się kula lustrzana

4.Ćwiczenia usprawniające rozwój percepcyjno – motoryczny. Stymulacja polisensoryczna – dotyk, słuch, wzrok, węch

Rozwijanie umiejętności wprawiania skrawków w ruch poprzez dmuchanie

- pokazanie przyniesionych gazet

- słuchanie odgłosów, jakie wydaje papier

- samodzielne darcie gazety

- rzucanie skrawkami gazety

- zdmuchiwanie skrawków gazety


5. Zapoznanie z nowym materiałem – kisiel. Wąchanie, smakowanie, dotykanie, obserwacja.

6. Zabawy w kisielu:

o mieszanie dłońmi
o przelewanie
o wyciskanie, gniecenie
o smakowanie
o zabawy z przedmiotami: klocki, piłeczki itp.
o Smarowanie kisielem dużych powierzchni

7. Odbijanie dłoni zamoczonych w kisielu na kolorowych kartonach.

8. Naklejanie plastra lub taśmy klejącej na dłonie dziecka / wymuszanie działania/.

9. Badanie za pomocą dłoni ciepłej i zimnej wody.
- Zabawa w ciepłej wodzie pianką.
- Masowanie dłoni za pomocą:
* twardej i miękkiej szczotki
* miękkiej i szorstkiej gąbki

10.Obszczypywanie i drapanie dłoni dziecka / bardzo delikatnie/.

11.Stymulacja dotykowa:
- zabawy paluszkowe;
- smarowanie dłoni olejkiem;
- masaż grzbietowej strony dłoni - głaskanie, rozcieranie;
- masaż wewnętrznej strony dłoni - ugniatanie np. plasteliny, gąbki, oklepywanie;
- głęboki uścisk dłoni;
- opukiwanie dłoni np. klockiem - słabsze, mocniejsze;
- pocieranie dłoni materiałami o różnej fakturze;
- zabawy manipulacyjne w kaszy, makaronie;


12. Zajęcia końcowe:
- wyciszenie muzyki relaksacyjnej
- zgaszenie lampki zapachowej
- zaświecenie światła




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6342


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.