![]() |
![]() |
Katalog Anna Ligman, 2014-09-23 Bydgoszcz Język polski, Projekty edukacyjne ŚLADAMI WOKULSKIEGO – czyli jak wyglądało życie bohaterów powieści Bolesława PrusaPROJEKT LEKCYJNY Z JĘZYKA POLSKIEGO ŚLADAMI WOKULSKIEGO – czyli jak wyglądało życie bohaterów powieści Bolesława Prusa Opracowanie: Anna Ligman, nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Agro-Ekonomicznych w Karolewie Przygotowany przeze mnie projekt składa się z dwóch części (tematów) Temat 1. Warszawa w „Lalce” Bolesława Prusa, czyli spacer po XIXwiecznej starówce (termin realizacji: druga połowa kwietnia 2014, klasa II technikum) Temat2. Ze sklepu Wokulskiego do Karolewa – projekt Dnia Dziecka dla klas I, II i III technikum. (termin realizacji: początek czerwca2014 – Dzień Dziecka) TEMAT 1. Warszawa w „Lalce” Bolesława Prusa, czyli spacer po XIXwiecznej starówce – klasa II. CEL: - utrwalenie znajomości lektury obowiązkowej -ćwiczenie umiejętność porządkowania wydarzeń z lektury -ćwiczenie umiejętności wyszukiwania przydatnych informacji z Internetu -poprawa umiejętności pracy z mapą Warszawy Metoda: praca z powieścią Prusa, analiza mapy, praca z komputerem Forma pracy: w grupach WPROWADZENIE 1. Uczniowie przedstawiają najważniejsze wątki z powieści Bolesława Prusa 2. Uczniowie dzielą się na sześć czteroosobowych grup. 3. Każda grupa siada przy komputerze, wybiera lidera i losuje zagadnienie do wykonania. ROZWINIĘCIE LEKCJI 1. Zadania dla uczniów: odszukaj na mapie Warszawy oraz w powieści Prusa następujące miejsca: a) Powiśle (zdj.XIX i XXI wiek) b) Pałac Paca ul. Miodowa (zdj. teraz) c) Aleje Ujazdowskie (zdj.XIX i XXI wiek) d)Łazienki Królewskie (zdj.XIX i XXI wiek) e) ulica Krucza (zdj. XIX i XXI) f)Krakowskie Przedmieście (zjd. XIX i XXI wiek) 2. Uczniowie dzielą się obowiązkami: 1)szukanie w Internecie aktualnych zdjęć i informacji o wskazanym miejscu 2)szukanie w powieści cytatów związanych ze wskazanym miejscem 3)wydrukowanie zdjęcia aktualnego, przyklejenie go w odpowiednim miejscu na wiszącej na tablicy mapie Warszawy 4)wypisanie najważniejszych cytatów, umiejszczenie ich na mapie 3. Prezentacja prac grup przed klasą UTRWALANIE: 1.Transmisja fragmentu serialu „Lalka” – spacer Wokulskiego po starówce i po Powiślu. 2.Refleksje uczniów na temat sposobu mówienia o Warszawie Temat2. Ze sklepu Wokulskiego do Karolewa – projekt Dnia Dziecka dla klas I, II i III technikum. Cel: -utrwalenie wiadomości o lekturze, - poznanie kultury XIX wiecznej -aktywizacja wszystkich uczniów -integracja uczniów wszystkich klas Forma: lekcje tematyczne LEKCJA PIERWSZA: Moda XIX wieku. Dwie uczennice przygotowują prezentację multimedialną na temat mody XIX wieku. LEKCJA DRUGA: Wokulski jak malowany! Uczniowie klasy technikum architektury krajobrazu rysują wybrane sceny z powieści Bolesława Prusa. (3 godziny). Prezentują swoje prace na wystawie, którą oglądają pozostali uczniowie. Jury wybiera najlepsze prace. LEKCJA TRZECIA: Z pamiętnika Starego Subiekta. Troje uczniów przygotowuje fragmenty pamiętnika Rzeckiego. Odczytują najciekawsze z nich w Sali przed zebranymi uczniami. Wspólnie dyskutują o charakterze niepoprawnego romantyka i marzyciela, jakim był Rzecki. Wskazują na podobieństwa między Rzeckim a Prusem. LEKCJA CZWARTA: W kawiarni u Hopfera Uczniowie klasy technikum żywienia przygotowują wybrane potrawy, jakie serwowano w drugiej połowie XIX wieku w kawiarniach i domach. Wykonują te dania w ciągu – 3-4 godzin. Potem jury wyłania zwycięzcę, a dania zostają zaprezentowane przed pozostałymi uczniami szkoły. LEKCJA PIĄTA: Na balu u Izabeli Łęckiej Lekcja tańców modnych w drugiej połowie XIX wieku: mazura i kotyliona. Sala gimnastyczna. PODSUMOWANIE Projekt ŚLADAMI WOKULSKIEGO – czyli jak wyglądało życie bohatera powieści Bolesława Prusa ma za zadanie nie tylko utrwalenie treści powieści Bolesława Prusa, ale przede wszystkim pokazanie uczniom dawniejszej kultury, obyczajów i przyzwyczajeń tamtejszych ludzi. Kolejne tematy mają im pomóc w wyobrażeniu sobie tego jak wyglądało życie z perspektywy Stanisława Wokulskiego oraz Izabeli Łęckiej. Wielką zaletą projektu jest to, iż rozwija on także umiejętności zdobyte na lekcjach geografii, historii oraz informatyki. Oprac. Anna Ligman Wyświetleń: 569
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |