AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Kucińska, 2014-11-14
Wołomin

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Zabawa andrzejkowa

- n +

Scenariusz zajęć świetlicowych
Temat: Wieczór andrzejkowy
Cel ogólny:
- stworzenie dzieciom okazji do radosnych przeżyć związanych z zabawą andrzejkową,
- zapoznanie z tradycjami związanymi z dniem Świętego Andrzeja,
- rozwijanie twórczej aktywności dzieci w pracy w grupie,
- rozwijanie fantazji, wyobraźni.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- wyjaśnia znaczenie pojęcia „wróżba”,
- zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe,
- umie wyrazić uczucia i przeżywać radość zabawy,
- potrafi pracować w grupie.
Metody pracy:
- podająca
- zabawa
- praktyczna
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
Czas: ok. 60 minut
Środki dydaktyczne:
- przebranie cyganki
- pomoce własne
- rekwizyty przygotowane na zajęciach poprzedzających zabawę andrzejkową
Prace organizacyjne:
- przymocowanie napisu na drzwiach informujące o zabawie andrzejkowej,
- przygotowanie stolików do wróżb, udekorowanie Sali wprowadzające magiczny nastrój.
- przygotowanie rekwizytów: filiżanki, moneta, liść laurowy, bilet, pierścionek, wielka księga przepowiedni, czarodziejskie pudło, płyta z muzyką, butelka, bibuła, magiczny kapelusz, misa z wodą, cukierki.

Przebieg zajęć:
I. Witam wszystkie dzieci na dzisiejszych zajęciach. Dziś jestem cyganką (wróżką), która przybyła do Was z odległego miejsca. Tego miejsca nie znajdziecie na żadnej mapie. To miejsce istnieje tylko w wigilię św. Andrzeja. Wszyscy spotkaliśmy się tu po to, aby pobawić się na imprezie andrzejkowej. Posłuchajcie, co zapisano w Wielkiej Księdze Przepowiedni:
„Oto jest noc tańczących snów i wschodzi znów na niebo nów”.
II. Prezentacja wiersza B. Michalca pt. „Andrzejkowe wróżby”
Będziemy wróżyć? Czemu nie!
Już błyszczą kocie oczy w mroku…
Wieczór andrzejek zdarza się
Raz jeden tylko w całym roku.

Woda gotowa, jest wosk już,
Cienie swój zaczynają teatr.
Na ścianę jak zza siedmiu mórz
Wielka wypływa karawela…

A może to jest chiński smok?
A może róża proszę pana?
Już błyszczy w kocich oczach mrok
I przyszłość w gwiazdach jest schowana.

Za karawelą pędzi pies,
I koń z wielbłądem w parze bryka.
Jest kształt Europy, Azja jest,
Jest pół Australii i Afryka.

Więc może zechce ze mną kto
Nad wyjaśnieniem wróżb się biedzić?
Wiedziałby wszystko stary kot…
Lecz w oczach schował odpowiedzi.

III. Wyjaśnienie znaczenia słowa „Wróżyć”.
IV. Człowiek od samego początku swego istnienia zawsze chciał poznać swoją przyszłość. Ludzie do dziś szukają znaków, które ukażą im przyszłe zdarzenia. Legendy bowiem głoszą, że każde ważne dla nas wydarzenie zwiastują wróżebne znaki. Ich odczytywaniem od zawsze zajmowali się ludzie, którzy obdarzeni byli rzadkimi zdolnościami, pozwalającymi im zauważyć stany i rzeczy, które umykały zwykłemu człowiekowi. Wiedza o odczytywaniu znaków przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Wróżenie – to inaczej przepowiadanie przyszłości. Należy jednak pamiętać, że wróżby i przepowiednie trzeba traktować z „przymrużeniem oka”, z zabawą, bo to przecież my sami mamy wpływ na swoje życie i na to, co będzie w przyszłości.
V. Prezentacja gawędy o źródłach ludowej tradycji wróżb i przepowiedni.
„Na świętego Andrzeja błyska pannom nadzieja”
„W święto Katarzyny pod poduszką dziewczyny”
Tak mówią stare przysłowia, bo też wigilia świętego Andrzeja, przypadająca na 29 listopada, to tradycyjny wieczór wróżb. Dziewczęta usiłowały w tym dniu dowiedzieć się o swoim przyszłym losie.
Chłopcy na podobne wróżby gromadzili się w wigilię świętej Katarzyny, czyli 24 listopada. Ale tzw. „Katarzynki” były mniej atrakcyjne, więc oba te obrzędy połączono. Najweselej było na wsi. Młode dziewczyny zaglądały w głąb studni i wypowiadały głośno swoje życzenie. Jeśli echo odpowiedziało, to życzenie wkrótce miało się spełnić. Inną wróżbą było odliczanie sztachet w płocie. Dziesiąta sztacheta, w zależności od wyglądu, miała wywróżyć, jaki będzie ukochany – ładny, brzydki, młody czy starszy. Bywało i tak, że młode panny częstowały psa najlepszymi kąskami (kości posmarowane tłuszczem), której poczęstunek pies pochwycił w pierwszej kolejności, ta dziewczyna pierwsza miała wyjść za mąż. W niektórych regionach w dni św. Andrzeja ucina się gałązkę wiśni, bzu lub czereśni i wkłada się ją do wody. Ta, której gałązka zakwitnie do Bożego Narodzenia, w nadchodzącym roku będzie szczęśliwa w małżeństwie. Tradycje wróżb andrzejkowych przetrwały do naszych czasów, są beztroską, osobliwą zabawą. Ja przygotowałam dla was kilka z nich. Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie wróżby należy traktować tylko jako żarty i zabawę.
VI. Wprowadzenie do wróżenia.
Na dzisiejszych zajęciach przeniesiemy się w świat fantazji i wróżb, do krainy magii. Aby wejść do magicznego świata, musicie spełnić dwa zadania. Do krainy magii wejdą tylko te dzieci, które uwolnią się od złych myśli. Uwolnimy się od nich, gdy wypowiemy magiczne zaklęcie: „ZŁE I PONURE MYŚLI – PRECZ”. Teraz jeszcze musimy nauczyć się marzyć. Wybierzmy się zatem na spacer w wyobraźni. Usiądźcie wygodnie, zamknijcie oczy i pomyślcie sobie o swoich marzeniach.
Aby wróżby się spełniły, wypowiemy jeszcze jedno zaklęcie: „Oj Dadaże, Oj Babaże, niechaj przyszłość się ukaże!”.
VII. Wróżby.
1) „But za butem” – uczestnicy zdejmują buty z lewej nogi (osobno chłopcy i dziewczynki) i ustawiają jeden za drugim w kierunku drzwi. Właściciela lub właścicielkę buta, który pierwszy przekroczy próg drzwi, czeka dziś miła niespodzianka.
2) „Rzucanie butów” – konkurs dla 5 osób – stojąc tyłem do drzwi, dzieci rzucają buty za siebie. Tej osobie pierwszej spełni się życzenie, której but upadł czubkiem do drzwi.
3) Zabawa „Muzyczna loteryjka” – dzieci tańczą dowolnie w rytm muzyki przekazując sobie magiczny kapelusz. W pewnej chwili wychowawca wyłącza muzykę, a osoba, w której rękach znalazł się kapelusz, wyciąga z niego los i odczytuje go. Na kartce napisane jest polecenie wg którego dzieci tańczą dalej po ponownym włączeniu muzyki (np. tańczymy jak samoloty, na palcach, parami).
4) Wróżba „Kolory” – wychowawca rozrzuca po Sali paski kolorowej bibuły. Dzieci wybierają po jednym pasku. Kolory mają następujące znaczenie:
- czerwony – jesz za dużo s słodyczy
- czarny – za dużo się kłócisz, możesz stracić przyjaciół
- zielony – bądź ostrożny w drodze do szkoły
-niebieski – pilnuj swoich rzeczy, możesz coś zgubić, jesteś roztargniony
- biały – pijesz za mało mleka, bez niego twoje zęby są słabe
- żółty – słabo dbasz o swoje zdrowie, nie zapominaj o czapce, szaliku i rękawiczkach
5) Wróżba „Wirująca butelka” – w środku kręgu kładziemy butelkę i puszczamy ją w ruch. Musimy w tym momencie zamknąć oczy i pomyśleć o marzeniu. Gdy butelka przestanie się obracać, jej szyjka wskaże tego, komu pierwszemu spełni się marzenie.
6) Wróżba : Tajemnicze filiżanki” – pod 5 miseczkami znajdują się różne przedmioty. Wybierz jedną filiżankę a powiem ci, co czeka cię w przyszłości:
- moneta – dużo pieniędzy
- pierścionek – lubiany jesteś przez koleżanki (kolegów)
- liść laurowy – sława
- bilet – daleka, ciekawa podróż
- chusteczka – częste przeziębienia
7) Zajęcia z czarodziejstwa – samodzielne wykonanie różdżki z kolorowych kartek papieru lub gazet.
8) Dzieci podzielone na grupy (kolory pasków bibuły z wróżby „Kolory”) wymyślają czarodziejski okrzyk.
VIII. Zakończenie: „Próba różdżek” – wyczarowujemy poczęstunek. Podziękowanie za udział.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 588


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.