Katalog Agnieszka Belczyk, 2014-11-14 Nowy Sącz Różne, Scenariusze KONSPEKT ZAJĘĆ REALIZOWANYCH METODĄ OŚRODKÓW PRACY- POMYSŁ NA DESZCZOWĄ POGODĘTemat ośrodka tygodniowego: POMYSŁY NA DESZCZOWĄ POGODĘ. Tematy dnia: 1. „Laboratorium pod chmurką”. Rozróżnianie substancji przy pomocy smaku, dotyku i wzroku, zapoznanie ze zjawiskiem rozpuszczania się różnych substancji w wodzie, słuchanie opowiadania pt. „Bajeczka o sześciu myszkach”, przyrządzanie napoju owocowego. 2. Wykonanie obrazka dowolnej treści przy użyciu kleju, kaszy manny i bułki tartej. Klasa I G u- zajęcia indywidualne. Miejsce: pokój dziecka. Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne. Realizowane przedmioty: funkcjonowanie w środowisku, plastyka. Formy pracy: indywidualna. Metody: -słowna- rozmowa, -działań praktycznych, -oglądowa. Środki dydaktyczne: - produkty spożywcze (kasza manna, cukier, bułka tarta, sól, mąka) talerzyki, słoiki, łyżeczki, magnetofon, kasety z nagraniem, blok, przybory do rysowania, opowiadanie pt. „ Bajeczka o sześciu myszkach, kubek, sok malinowy, sok z cytryny. Cele zajęć: - budowanie dłuższych wypowiedzi na temat pogody- formułowanie wniosków. - przypomnienie nazwy dni tygodnia, pór roku, - rozwijanie aktywności badawczej, - rozbudzanie zainteresowań poznawczych, - doskonalenie spostrzegawczości. - wykorzystywanie materiałów sypkich (kasza manna, bułka tarta) do wykonania pracy plastycznej. -kształcenie sprawności manualnych, - zachowuje porządek w miejscu pracy. Przebieg zajęć I Zajęcia wstępne. 1. Powitanie z uczniem. 2. Rozmowa na tematy aktualne interesujące ucznia. 3. Zaznaczenie daty w kalendarzu: recytacja nazw pór roku, ustalenie pory roku, ustalenie aktualnego miesiąca, ustalenie aktualnego dnia tygodnia, próba nazywania po kolei dni tygodnia. 4. Obserwacja i określanie stanu pogody. Uczeń obserwuje pogodę przy otwartym balkonie w pokoju. wygląd nieba (gdzie jest niebo - u góry, wysoko itp.), co widać na niebie - chmury, słońce itp.); nazywanie zjawisk atmosferycznych (deszcz, wiatr, mgła); wyjaśnienie po czym poznajemy przez okno wiatr czy mgłę); obserwacja stanu otoczenia - co trzeba mieć na sobie lub ze sobą nosić w taką pogodę (kaptur, kalosze, parasol, itp.) II. Ukazanie celu ośrodka (Wypowiedź nawiązująca do dzisiejszych). III. Praca poznawcza. 1. Rozróżnianie substancji: - dotykanie palcem, próbowanie z zasłoniętymi oczami i nazywanie zgromadzonych produktów: cukier, sól, mąka, kasza. - oglądanie przygotowanych produktów i określenie ich wyglądu, np. - cukier jest biały, słodki, -sól jest biała drobniejsza niż cukier, jest słona, - mąka jest biała, sypka, najdrobniejsza, - kasza to drobne, biało-brązowe ziarenka, o nieregularnym kształcie. 2. Rozróżnianie produktów żywnościowych takich, które są słone, i takich , które są słodkie. Dziecko otacza pętelka koloru niebieskiego produkty słone i a pętelką koloru czerwonego produkty słodkie. 3. Zapoznanie dziecka ze zjawiskiem rozpuszczania się różnych substancji w wodzie. Postawienie pytania: Co stanie się z cukrem, solą, mąką i kaszą po wsypaniu ich do wody. Dziecko wykonuje stosowne doświadczenia. Następnie nauczyciel podsumowuje co rozpuszcza się w wodzie a co nie. 4. Nauczyciel czyta opowiadania pt. „Bajeczka o sześciu myszkach” ( Załącznik nr 1). Wypowiedź dziecka na temat treści opowiadania oraz formułowanie odpowiedzi na pytania: Czy kasza smakowała myszką? 5. Przyrządzenie napoju owocowego według przepisu nauczyciela. Przepis: Nalej pól kubka soku malinowego, dopełnij letnią, przygotowaną wodą, wyciśnij kilka kropel soku z cytryny, wsyp łyżeczkę cukru, wymieszaj. Kiedy dziecko wymiesza już wszystkie składniki, nauczyciel stawia pytanie „Co się stało z cukrem?”. Dziecko powinno odpowiedzieć „Rozpuścił się”. Po przygotowaniu napoju dziecko wypija go. IV. Ekspresja. 1. Dziecko wykonuje obrazek dowolnej treści przy użyciu kleju, kaszy manny i bułki tartej. Nauczyciel deklaruje pomoc w narysowaniu kontur motywu jakim dziecko jest zainteresowanie. Następnie dziecko wypełnia wnętrze narysowanego szkicu klejem i wysypuje w te miejsca bułkę tartą i kaszę. V. Zajęcia końcowe. 1. Ocena pracy i zachowania ucznia. 2. Porządkowanie stanowiska pracy. 3. Zadanie pracy domowej- rysowanie po śladzie. 4. Pożegnanie z uczniem. ZAŁĄCZNIK NR 1 Mama myszka poszła w odwiedziny do ciotki. Zostawiła w domu sześć córek myszek. Kazała im ugotować kaszę. -Tylko nie zapomnicie o soli! Jedna myszka drewna porąbała, Druga myszka ogień rozpaliła, Trzecia garnuszek wymyła. Czwarta wody do garnuszka nalała. Piąta kaszę nasypała, szósta słoninkę pokrajała. A potem pobiegły do spiżarni tańcować. Przypomniała sobie pierwsza myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie druga myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie trzecia myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie czwarta myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie piąta myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie szósta myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. W tej samej chwili nadeszła mama mysz. Pyta szóstej myszki: - Kasza posolona? -Oj, nie mamo! Więc mama kaszę posoliła. A potem siadły do obiadu. Ojej! Wyświetleń: 558
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |