Katalog

Agnieszka Belczyk, 2014-11-14
Nowy Sącz

Różne, Scenariusze

KONSPEKT ZAJĘĆ REALIZOWANYCH METODĄ OŚRODKÓW PRACY- POMYSŁ NA DESZCZOWĄ POGODĘ

- n +

Temat ośrodka tygodniowego: POMYSŁY NA DESZCZOWĄ POGODĘ.
Tematy dnia:
1. „Laboratorium pod chmurką”. Rozróżnianie substancji przy pomocy smaku, dotyku i wzroku, zapoznanie ze zjawiskiem rozpuszczania się różnych substancji w wodzie, słuchanie opowiadania pt. „Bajeczka o sześciu myszkach”, przyrządzanie napoju owocowego.
2. Wykonanie obrazka dowolnej treści przy użyciu kleju, kaszy manny i bułki tartej.
Klasa I G u- zajęcia indywidualne.
Miejsce: pokój dziecka.
Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne.
Realizowane przedmioty: funkcjonowanie w środowisku, plastyka.
Formy pracy: indywidualna.
Metody:
-słowna- rozmowa,
-działań praktycznych,
-oglądowa.
Środki dydaktyczne:
- produkty spożywcze (kasza manna, cukier, bułka tarta, sól, mąka) talerzyki, słoiki, łyżeczki, magnetofon, kasety z nagraniem, blok, przybory do rysowania, opowiadanie pt. „ Bajeczka o sześciu myszkach, kubek, sok malinowy, sok z cytryny.
Cele zajęć:
- budowanie dłuższych wypowiedzi na temat pogody- formułowanie wniosków.
- przypomnienie nazwy dni tygodnia, pór roku,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozbudzanie zainteresowań poznawczych,
- doskonalenie spostrzegawczości.
- wykorzystywanie materiałów sypkich (kasza manna, bułka tarta) do wykonania pracy plastycznej.
-kształcenie sprawności manualnych,
- zachowuje porządek w miejscu pracy.
Przebieg zajęć
I Zajęcia wstępne.
1. Powitanie z uczniem.
2. Rozmowa na tematy aktualne interesujące ucznia.
3. Zaznaczenie daty w kalendarzu:
 recytacja nazw pór roku,
 ustalenie pory roku,
 ustalenie aktualnego miesiąca,
 ustalenie aktualnego dnia tygodnia,
 próba nazywania po kolei dni tygodnia.
4. Obserwacja i określanie stanu pogody. Uczeń obserwuje pogodę przy otwartym balkonie w pokoju.
 wygląd nieba (gdzie jest niebo - u góry, wysoko itp.),
 co widać na niebie - chmury, słońce itp.);
 nazywanie zjawisk atmosferycznych (deszcz, wiatr, mgła); wyjaśnienie po czym poznajemy przez okno wiatr czy mgłę);
 obserwacja stanu otoczenia - co trzeba mieć na sobie lub ze sobą nosić w taką pogodę (kaptur, kalosze, parasol, itp.)
II. Ukazanie celu ośrodka (Wypowiedź nawiązująca do dzisiejszych).
III. Praca poznawcza.
1. Rozróżnianie substancji:
- dotykanie palcem, próbowanie z zasłoniętymi oczami i nazywanie zgromadzonych
produktów: cukier, sól, mąka, kasza.
- oglądanie przygotowanych produktów i określenie ich wyglądu, np.
- cukier jest biały, słodki,
-sól jest biała drobniejsza niż cukier, jest słona,
- mąka jest biała, sypka, najdrobniejsza,
- kasza to drobne, biało-brązowe ziarenka, o nieregularnym kształcie.
2. Rozróżnianie produktów żywnościowych takich, które są słone, i takich , które są słodkie. Dziecko otacza pętelka koloru niebieskiego produkty słone i a pętelką koloru czerwonego produkty słodkie.
3. Zapoznanie dziecka ze zjawiskiem rozpuszczania się różnych substancji w wodzie. Postawienie pytania: Co stanie się z cukrem, solą, mąką i kaszą po wsypaniu ich do wody. Dziecko wykonuje stosowne doświadczenia. Następnie nauczyciel podsumowuje co rozpuszcza się w wodzie a co nie.
4. Nauczyciel czyta opowiadania pt. „Bajeczka o sześciu myszkach” ( Załącznik nr 1). Wypowiedź dziecka na temat treści opowiadania oraz formułowanie odpowiedzi na pytania: Czy kasza smakowała myszką?
5. Przyrządzenie napoju owocowego według przepisu nauczyciela.
Przepis:
Nalej pól kubka soku malinowego, dopełnij letnią, przygotowaną wodą, wyciśnij kilka kropel soku z cytryny, wsyp łyżeczkę cukru, wymieszaj.
Kiedy dziecko wymiesza już wszystkie składniki, nauczyciel stawia pytanie „Co się stało z cukrem?”. Dziecko powinno odpowiedzieć „Rozpuścił się”. Po przygotowaniu napoju dziecko wypija go.
IV. Ekspresja.
1. Dziecko wykonuje obrazek dowolnej treści przy użyciu kleju, kaszy manny i bułki tartej. Nauczyciel deklaruje pomoc w narysowaniu kontur motywu jakim dziecko jest zainteresowanie. Następnie dziecko wypełnia wnętrze narysowanego szkicu klejem i wysypuje w te miejsca bułkę tartą i kaszę.
V. Zajęcia końcowe.
1. Ocena pracy i zachowania ucznia.
2. Porządkowanie stanowiska pracy.
3. Zadanie pracy domowej- rysowanie po śladzie.
4. Pożegnanie z uczniem.
ZAŁĄCZNIK NR 1


Mama myszka poszła w odwiedziny do ciotki. Zostawiła w domu sześć córek myszek. Kazała im ugotować kaszę.
-Tylko nie zapomnicie o soli!
Jedna myszka drewna porąbała, Druga myszka ogień rozpaliła, Trzecia garnuszek wymyła. Czwarta wody do garnuszka nalała. Piąta kaszę nasypała, szósta słoninkę pokrajała. A potem pobiegły do spiżarni tańcować.
Przypomniała sobie pierwsza myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie druga myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie trzecia myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie czwarta myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie piąta myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie szósta myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. W tej samej chwili nadeszła mama mysz. Pyta szóstej myszki:
- Kasza posolona?
-Oj, nie mamo!
Więc mama kaszę posoliła. A potem siadły do obiadu. Ojej!
Wyświetleń: 558


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.