Katalog

MONIKA SIDORCZUK, 2014-12-31
Trzcińsko Zdrój

Awans zawodowy, Artykuły

„Cudze chwalicie, swego nie znacie… Uczniowie Szkoły Podstawowej w Gogolicach na wycieczce do Chojny”

- n +

„Cudze chwalicie, swego nie znacie…
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Gogolicach
na wycieczce do Chojny”
"Cudze chwalicie swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie" pisał Stanisław Jachowicz. Jak prawdziwe są Jego słowa przekonali się uczniowie Szkoły Podstawowej w Gogolicach. Dotychczas odwiedzali oni Chojnę głównie będąc na zakupach lub załatwiając inne sprawy, rzadziej w roli turysty. 3 listopada odwiedzając to miasto w charakterze krajoznawczo-turystycznym mogli się przekonać jak niewiele o nim wiedzą.
Wycieczka rozpoczęła się od odwiedzenia punktu informacji turystycznej mieszczącego się w galerii przy Centrum Kultury. Zostaliśmy tam powitani przez pracowników chojeńskiego Centrum Kultury p. Piotra Bogusława oraz p. Kamila Marczewskiego, otrzymaliśmy również pamiątkowe foldery „Chojna, miasto gotyckich budowli”. Następnie uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, młodsze dzieci z klas I-III udały się wraz z wychowawczyniami na zajęcia do biblioteki a starsze z klas IV-VI wraz z p. Kamilem Marczewskim do Kościoła Mariackiego. Dotychczas wszyscy widzieli ogromną budowlę kościoła tylko z zewnątrz, tego dnia mogliśmy podziwiać również wnętrze świątyni. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali p. Kamila Marczewskiego, który opowiadał nam o historii kościoła a także o tym jak na przestrzeni ostatnich prawie trzech dziesięcioleci został on odbudowany z niszczejących niegdyś ruin. Zobaczyli gotyckie zabytkowe maswerki, dekoracje ceramiczne, chrzcielnicę, freski i kolumny . Niestety z powodu niesprzyjających warunków atmosferycznych nie mogliśmy wejść po 256 schodach aby z tarasu widokowego podziwiać panoramę Chojny. Uczniowie jednak zgodnie stwierdzili, że ponownie odwiedzą Kościół Mariacki w Chojnie (tym razem wiosną) aby wejść na taras widokowy.
Po zwiedzeniu Kościoła Mariackiego udaliśmy się ponownie do Centrum Kultury a w tym czasie młodsze dzieci udały się do świątyni. Starsi uczniowie pod opieką swych wychowawców zostali oprowadzeni przez p. Piotra Bogusława po budynku Centrum Kultury, które mieści się w gotyckim Ratuszu. Pierwotnie był on Domem Kupieckim a obecnie mieści się w nim Biblioteka Publiczna oraz Chojeńskie Centrum Kultury. Wraz z p. Piotrem odwiedziliśmy p. Barbarę Andrzejczyk – Dyrektora Chojeńskiego Centrum Kultury. Pani Dyrektor opowiedziała nam o bogatej ofercie zajęć prowadzonych w różnych pracowniach m.in. zajęciach wokalnych , teatralnych i tanecznych a także zaprosiła dzieci do udziału w tych zajęciach. Następnie uczniowie otrzymali słodki poczęstunek i udali się na dalsze zwiedzanie. Pan Piotr opowiedział nam o historii Ratusza, a także o tym czym zajmują się osoby pracujące w poszczególnych pracowniach. Po tej „wędrówce” udaliśmy się na salę widowiskową, gdzie na przepięknej scenie każdy z uczniów mógł poczuć się jak gwiazda teatralna czy piosenkarz. Z Sali widowiskowej poszliśmy do Miejskiej Biblioteki Publicznej gdzie p. bibliotekarka opowiedziała nam o historii biblioteki oraz zachęciła nas do wypożyczania i czytania książek. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z księgozbiorem znajdującym się w bibliotece.
W tym czasie dołączyła do nas grupa młodszych dzieci i wspólnie udaliśmy się pod pomnik przyrody – Platana klonolistnego „Olbrzyma”. Wszystkich zachwycił widok ogromnego drzewa, które rośnie nad rzeką Rurzycą. Jest ono największym drzewem tego gatunku w Polsce. ”Olbrzym” ma ponad 30 metrów wysokości, a jego guzłowaty pień ma ponad 9 metrów obwodu. Posadzono go w latach 20. XVIII wieku. Drzewo platana łatwo poznać po łuszczącej się korze, która odpada sporymi płatami, pozostawiając na pniu jaśniejsze plamy. Pod pomnikiem wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie i na tym etapie nasza wycieczka zakończyła się.
Mamy nadzieję, że na wiosnę ponownie wybierzemy się do Chojny gdzie w bardziej sprzyjających warunkach atmosferycznych zwiedzimy pozostałe jej zabytki a także uda nam się zobaczyć panoramę miasta z tarasu widokowego Kościoła Mariackiego.
Na koniec chcielibyśmy podziękować p. Barbarze Andrzejczyk – Dyrektorowi Chojeńskiego Centrum Kultury a także pracownikom tegoż centrum p. Kamilowi Marczewskiemu , p. Piotrowi Bogusławowi oraz pracownikom Miejskiej Biblioteki Publicznej w Chojnie za miłe przyjęcie, przyjemną atmosferę a także anielską cierpliwość w czasie naszego pobytu.

Monika Sidorczuk

Wyświetleń: 306

Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.