AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Kałuża, 2015-01-20
Sosnowiec

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Poznajemy przygody bohaterów książek i filmowych opowieści o misiach - konspekt zajęć świetlicowych w szkole podstawowej.

- n +

Temat zajęć: Poznajemy przygody bohaterów książek i filmowych opowieści o misiach
Grupa: uczniowie klas I-III (grupa świetlicowa)
Czas trwania zajęć: 60 minut

Cele ogólne:
• poznanie historii pluszowego misia;
• włączenie świetlicy szkolnej w obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
• zna historię pluszowego misia oraz wprowadzenia Światowego Dnia Pluszowego Misia;
• potrafi wymienić bohaterów książek i filmowych opowieści o misiach;
• zdaje sobie sprawę z konieczności poszanowania zabawek;
• swobodnie wypowiada się na zadany temat;
• ćwiczy umiejętność aktywnego słuchania;
• aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Metody i formy pracy:
• słowna;
• oglądowa;
• aktywizująca;
• pogadanka;
• „burza mózgów”;
• aktywne słuchanie muzyki.

Środki dydaktyczne:
• prezentacja multimedialna Bohaterowie książek i filmowych opowieści o misiach;
• płyta CD z piosenką "Jestem sobie mały miś" w wykonaniu Mieczysława Czechowicza;
• płyta CD z piosenką "Prywatka u misia Uszatka" w wykonaniu Krzysztofa Krawczyka;
• radiomagnetofon z odtwarzaczem płyt CD.

Przebieg zajęć:
I. Ogniwo wstępne:
1. Powitanie uczniów.
2. Podanie informacji dotyczących przebiegu zajęć oraz sposobu ich prowadzenia (zajęcia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, zatytułowanej "Bohaterowie książek i filmowych opowieści o misiach").
3. Wprowadzenie w tematykę zajęć: Maria Czerkawska pisała w jednym ze swoich wierszy, że „nie obejdzie się bez misia!”. Dlatego też trudno sobie wyobrazić, zarówno chłopcom, jak
i dziewczynkom, żeby te sympatyczne stworzenia zostały pominięte w książkach, bajkach i filmach dla dzieci. To one, jak żadne inne postacie, często stają się przyjaciółmi dzieci, to z nimi nasi ulubieni bohaterowie przeżywają różne przygody. Co więcej, bardzo często to same misie są właśnie tymi bohaterami.

II. Ogniwo centralne:
1. Przedstawienie uczniom krótkiej historii pluszowego misia: Czy wiecie, że historia pluszowego misia zaczęła się dokładnie 110 lat temu? To właśnie wtedy, ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych, Theodore Roosvelt, podczas pobytu na polowaniu sprzeciwił się zabiciu młodego niedźwiadka. Świadkiem tego wydarzenia był Clifford Berryman, który uwiecznił tę historię na rysunku (w tym miejscu następuje zaprezentowanie slajdu ze wspomnianym rysunkiem). Gdy ów rysunek ukazał się w waszyngtońskiej gazecie, Morris Michton, właściciel sklepu z zabawkami, wpadł na pomysł, aby wykonać kilka zabawek przedstawiających misia i zobaczyć, jak się będą sprzedawały. Oczywiście, czego można się domyślać, pluszowe misie sprzedawały się znakomicie. Zadowolony producent zwrócił się z prośbą do prezydenta o zezwolenie nadania misiom imienia Teddy (tak nazywa się je do tej pory). I tak to właśnie, od ponad wieku, pluszowe stworzenia towarzyszą dzieciom na całym świecie, dodają im otuchy, pocieszają, łagodzą lęk przed samotnością. Nie powinien nas zatem dziwić fakt, że pluszowe misie jako jedyne z zabawek doczekały się swojego międzynarodowego święta - Światowego Dnia Pluszowego Misia, który przypada na dzień 25 listopada. W tym roku przypada 10. rocznica ustanowienia tego święta.
2. Zaprezentowanie sylwetek książkowych i filmowych bohaterów opowieści o misiach:
a) Zadanie pytania uczniom: Czy znacie misia, który śpiewa na dobranoc: „dzieci lubią misie, misie lubią dzieci”? Miś ten, zwany Misiem Uszatkiem, charakteryzuje się klapniętym uszkiem, schludnym ubrankiem, brązowym futerkiem, nienagannym zachowaniem i zawsze pogodną mordką. Miś Uszatek narodził się 6 marca 1957 roku – zarówno w wersji literackiej, jak i rysunkowej. Na przygodach tego brązowego misia wychowało się kilka pokoleń Polaków. Co więcej, gdy w 1975 roku rozpoczęto produkcję lalkowego serialu z Uszatkiem w roli głównej, stał się on najpopularniejszym misiem w Polsce. Nakręcono 104 odcinki bajek z jego udziałem i kilka filmów krótkometrażowych (podczas opowieści o Misiu Uszatku uczniowie oglądają slajdy z postacią misia).
Po przedstawieniu historii Misia Uszatka, nauczycielka prezentuje uczniom utwór "Jestem sobie mały miś" w wykonaniu Mieczysława Czechowicza.;
b) Zadanie pytania uczniom: Czy wiecie, co to za miś, który ma śmieszną czapeczkę, zawsze nosi torbę, w której ma drożdżową bułeczkę? Ten uroczy niedźwiadek, przypominający bardziej pluszowego misia, to Miś Paddington, stworzony przez angielskiego pisarza Michaela Bonda. Miś ten urodził się w Peru, do Anglii trafił dziwnym przypadkiem. Na stacji „Paddington” w Londynie znalazła go rodzina Brownów (od nazwy stacji pochodzi właśnie jego imię). Niedźwiadek ten ma spokojny charakter, przyjaźni się z właścicielem antykwariatu, jest dobry i grzeczny, chociaż zdarzają mu się różne kłopoty (podczas opowieści o Misiu Paddingtonie uczniowie oglądają slajdy z postacią misia.;
c) Zadanie pytania uczniom: Czy znacie misia, który bardzo chciał śpiewać, ale nie miał odpowiedniego głosu? Colargol to miś, którego postać stworzyła dla swojego synka francuska pisarka Olga Pouchine w 1950 roku. W naszym kraju młodzi widzowie mogli oglądać filmy kukiełkowe o przygodach tego brązowego małego misia, który wraz ze swoją rodziną mieszkał w lesie. Lubił chodzić do szkoły, ale był spóźnialski. Opowieść o Colargolu to przepiękna historia podążania za własnymi marzeniami i wielkiej mocy przyjaźni (podczas opowieści o Colargolu uczniowie oglądają slajdy z postacią misia).;
d) Zadanie pytania uczniom: Czy wiecie, jak nazywa się miś, który ma mały rozumek, ale wielkie serce? Kubuś Puchatek to postać, którą wykreował angielski pisarz Aleksander Alan Milne. Napisał on książkę dla swojego synka Krzysia. W sierpniu 1921 r. mama Krzysia podarowała mu na pierwsze urodziny pluszowego misia. Pisarz, przypatrując się zabawie swojego synka i jego fascynacji misiem, wpadł na pomysł napisania książki dla Krzysia - książki, która stała się szybko nieśmiertelnym klasykiem literatury dziecięcej.
Kubuś Puchatek to grubiutki, pluszowy miś koloru żółtego, którego pomysły często są nierozsądne (stąd stwierdzenie, że Kubuś Puchatek ma mały rozumek). Mieszka w domku
w drzewie, który posiada dodatkową spiżarnię, gdzie Kubuś gromadzi baryłki ze swoim przysmakiem - miodem. Przez chęć zdobycia „Małego Co nieco" misiowi często przytrafiają się niebezpieczne, choć zabawne, sytuacje. Jego najlepszymi przyjaciółmi są Krzyś i Prosiaczek (podczas opowieści o Kubusiu Puchatku uczniowie oglądają slajdy z postacią misia).
e) zadanie pytania uczniom: Czy wiecie, które misie są najbardziej troskliwe? Troskliwe Misie to grupa dziesięciu uroczych przyjaciół, z których każdy ma specjalną misję. Dlatego też w bajce możemy zobaczyć Misie: Snu, Pocieszenia, Przyjaźni, Zabawy, Szczęścia, Nastroju, Miłości, Dzielenia, Czułości i Życzeń. Troskliwe Misie pomagają nauczyć ludzi, jak opiekować się i dbać o drugiego człowieka. Każdy miś ma na brzuchu jasno pomalowany obrazek, pokazujący światu, o jaką dziedzinę troszczenia się każdy z nich dba. Gdziekolwiek te urocze stworzenia się znajdują, zawsze są w stanie podzielić swój specjalny dar troszczenia się z każdym, kogo napotkają na drodze (podczas opowieści o Kubusiu Puchatku uczniowie oglądają slajdy z postacią misia).
3. „Burza mózgów”. Nauczycielka zadaje uczniom następujące pytanie: Czy znacie innych książkowych lub filmowych bohaterów o misiach? Uczniowie podają przykłady innych, niewymienionych w trakcie zajęć, bohaterów.
4. Rozmowa z uczniami na temat ich ulubionych misiów, stosunku emocjonalnego do swoich zabawek oraz konieczności poszanowania ich.

Ogniwo końcowe:
1. Wysłuchanie utworu "Prywatka u misia Uszatka" w wykonaniu Krzysztofa Krawczyka.
2. Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 613


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.