Katalog Aneta Marczak, 2015-02-02 Wasilków Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Najmilsze słowo - mama. Wykonanie laurek z okazji Dnia Matki.Scenariusz zajęć otwartych w klasie I integracyjnej Temat: Najmilsze słowo - mama. Wykonanie laurek z okazji Dnia Matki. Cel główny: Rozwijanie i kultywowanie tradycji związanych z obchodami Dnia Matki. Cele szczegółowe: • Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie i ozdabianie laurki dla mamy. • Kształtowanie właściwego stosunku dzieci do matki poprzez wyrażanie swoich uczuć. • Zachęcanie do odważnego, otwartego wypowiadania się na forum grupy i wyrażania swoich odczuć. • Kształtowanie sprawności manualnej. • Rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie podczas wykonywania powierzonych zadań. Czas zajęć: ok. 45 - 55 min. Uczestnicy zajęć: uczniowie klasy integracyjnej I C, zespół klasowy liczy siedemnaścioro dzieci, w tym dziewięć dziewcząt i ośmiu chłopców. Dwóch uczniów posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a pięcioro opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej ze względu na różnego rodzaju dysfunkcje. Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna. Metody: objaśnienie, rozmowa kierowana, pokaz, praktycznego działania, zabawa ruchowa Środki dydaktyczne: zagadki, kwiaty wycięte z kolorowej bibuły, kartki z bloku rysunkowego pomalowane akwarelą techniką mokre w mokrym, listki z brystolu i papieru falistego, teksty życzeń dla mam, kredki, flamastry, klej, nożyczki, dekoracyjne dziurkacze, szarfy, muzyka relaksacyjna na płycie CD. PRZEBIEG ZAJĘĆ: I. Część wstępna. 1. Powitanie. • Uczniowie i prowadząca stoją w kręgu i witają się słowami: "Witam Cię, witam Was, dobrze mi, dobrze Nam". • Przypomnienie zasad zachowania się podczas zajęć. • Podział na trzy grupy, w których dzieci będą pracowały : niebieską, czerwoną i żółtą; założenie odpowiednich szarf reprezentujących barwę grupy. II. Część właściwa. 1. Wprowadzenie do tematu zajęć. • Prowadząca informuje dzieci, że na terenie klasy ukryła w kolorowych kopertach (niebieska, czerwona, żółta) zagadki związane z tematem dzisiejszych zajęć, zadaniem każdej z grup jest wspólnie odczytanie ich treści i podanie prawidłowej odpowiedzi. Kolorowe, pachnące w ogrodzie czy na łące. Chętnie je zbieramy, na bukiet dla mamy. (gr. żółta) Miesiąc ten ma trzy litery i pachnie kwiatami. Właśnie w tym miesiącu laurkę dasz dla mamy! (gr. czerwona) Kto nas kocha tak jak nikt i ochrania całym sercem? I do kogo można przyjść z każdym smutkiem jak najprędzej? (gr. niebieska) • Nauczyciel przedstawia temat zajęć, pyta dzieci jaki jest dziś dzień, dlaczego akurat teraz mówimy o mamie. Następnie krótko omawia historię Dnia Matki. 2. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat własnych mam w oparciu o pomocnicze pytania nauczyciela. • Jak się najczęściej zwracasz do swojej mamy? • Jakie prace wykonuje twoja mama w domu? • Jak wygląda twoja mama? (opisz krótko jej wygląd) • Jaka jest twoja mama? ( podaj jej cechy charakteru) • Kiedy mama bywa zadowolona ze swoich dzieci? • W jaki sposób powinniśmy okazywać swoim mamom miłość i wdzięczność? Przerwa śródlekcyjna - zabawa ruchowa - naśladowanie czynności wykonywanych przez mamę w domu: - odkurzanie - zmywanie naczyń - gotowanie 3. Wykonanie laurek dla mam. • uczniowie siadają przy stolikach w wyznaczonych grupach; • przygotowanie stanowiska pracy, przypomnienie zasad bezpiecznego posługiwania się nożyczkami; • pokaz wzorcowej laurki, omówienie kolejnych etapów pracy: - wybranie kartki brystolu w dowolnym kolorze i złożenie jej na pół; - naklejenie na pierwszej stronie laurki mniejszej kartki papieru, uprzednio pomalowanej techniką "mokre w mokrym"; - wycięcie dekoracyjnymi nożycami nagłówka ("Kochanej mamie", "Droga mamo!" itp.), przyklejenie go na pierwszej stronie laurki; - przyklejenie kwiatów z bibuły, doklejenie im środków z kuleczek bibuły oraz listków z brystolu; - wklejenie wewnątrz laurki życzeń dla mamy (zróżnicowanie ze względu na umiejętności uczniów: gr. żółta wkleja gotowy tekst, gr. czerwona układa życzenia z rozsypanki zdaniowej, gr. niebieska uzupełnia luki w tekście, wyrazami zapisanymi na tablicy); gr. żółta: W każdej chwili i godzinie Niech Ci życie słodko płynie Niech Cię dobry los obdarzy, Wszystkim o czym tylko marzysz. Z okazji Dnia Matki Kochanej Mamie Wszystkiego co najlepsze życzy... gr. czerwona: Kochana Mamusiu! Życzę Ci, abyś była zawsze, tak piękna i radosna, jak w tym roku wiosna. gr. niebieska: Dzień .................. jest raz w roku, ........................ i pełen uroku. W tym dniu pragnę złożyć Ci ........... Zdrowia, szczęścia i ......................... słownictwo: Matki, szczęśliwy, życzenia, powodzenia - własnoręczne podpisanie życzeń swoim imieniem. • uczniowie siadają na dywanie i prezentują efekty swojej pracy kolegom. Uwaga: Podczas pracy dzieci słuchają muzyki relaksacyjnej, koniec melodii wyznaczy koniec pracy nad laurką. III. Zakończenie zajęć. • Podsumowanie pracy na zajęciach, podziękowanie uczniom za aktywność i zaangażowanie podczas lekcji. • ewaluacja zajęć - każdy uczeń wyraża opinię o zajęciach poprzez wybranie odpowiedniej piłeczki z miną określającą stan emocjonalny (zadowolenie, radość, znudzenie, smutek, złość). Uwaga: Podczas zajęć uczniom, którzy ze względu na różnego rodzaju dysfunkcje mają problemy z prawidłowym funkcjonowaniem, udzielane będzie w razie potrzeby dodatkowe wsparcie w postaci pytań naprowadzających, dodatkowych instrukcji, zachęty, pochwały itp. Wyświetleń: 419
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |