Katalog

Aneta Marczak, 2015-02-02
Wasilków

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Najmilsze słowo - mama. Wykonanie laurek z okazji Dnia Matki.

- n +

Scenariusz zajęć otwartych w klasie I integracyjnej


Temat: Najmilsze słowo - mama. Wykonanie laurek z okazji Dnia Matki.

Cel główny: Rozwijanie i kultywowanie tradycji związanych z obchodami Dnia Matki.

Cele szczegółowe:
• Wyrabianie pomysłowości oraz inwencji twórczej poprzez samodzielne komponowanie i ozdabianie laurki dla mamy.
• Kształtowanie właściwego stosunku dzieci do matki poprzez wyrażanie swoich uczuć.
• Zachęcanie do odważnego, otwartego wypowiadania się na forum grupy i wyrażania swoich odczuć.
• Kształtowanie sprawności manualnej.
• Rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie podczas wykonywania powierzonych zadań.


Czas zajęć: ok. 45 - 55 min.

Uczestnicy zajęć: uczniowie klasy integracyjnej I C, zespół klasowy liczy siedemnaścioro dzieci, w tym dziewięć dziewcząt i ośmiu chłopców. Dwóch uczniów posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a pięcioro opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej ze względu na różnego rodzaju dysfunkcje.

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Metody:
objaśnienie, rozmowa kierowana, pokaz, praktycznego działania, zabawa ruchowa

Środki dydaktyczne:
zagadki, kwiaty wycięte z kolorowej bibuły, kartki z bloku rysunkowego pomalowane akwarelą techniką mokre w mokrym, listki z brystolu i papieru falistego, teksty życzeń dla mam, kredki, flamastry, klej, nożyczki, dekoracyjne dziurkacze, szarfy, muzyka relaksacyjna na płycie CD.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:


I. Część wstępna.

1. Powitanie.
• Uczniowie i prowadząca stoją w kręgu i witają się słowami: "Witam Cię, witam Was, dobrze mi, dobrze Nam".
• Przypomnienie zasad zachowania się podczas zajęć.
• Podział na trzy grupy, w których dzieci będą pracowały : niebieską, czerwoną i żółtą; założenie odpowiednich szarf reprezentujących barwę grupy.

II. Część właściwa.

1. Wprowadzenie do tematu zajęć.

• Prowadząca informuje dzieci, że na terenie klasy ukryła w kolorowych kopertach (niebieska, czerwona, żółta) zagadki związane z tematem dzisiejszych zajęć, zadaniem każdej z grup jest wspólnie odczytanie ich treści i podanie prawidłowej odpowiedzi.

Kolorowe, pachnące
w ogrodzie czy na łące.
Chętnie je zbieramy,
na bukiet dla mamy. (gr. żółta)

Miesiąc ten ma trzy litery
i pachnie kwiatami.
Właśnie w tym miesiącu
laurkę dasz dla mamy! (gr. czerwona)
Kto nas kocha tak jak nikt
i ochrania całym sercem?
I do kogo można przyjść
z każdym smutkiem jak najprędzej? (gr. niebieska)
• Nauczyciel przedstawia temat zajęć, pyta dzieci jaki jest dziś dzień, dlaczego akurat teraz mówimy o mamie. Następnie krótko omawia historię Dnia Matki.

2. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat własnych mam w oparciu o pomocnicze pytania nauczyciela.
• Jak się najczęściej zwracasz do swojej mamy?
• Jakie prace wykonuje twoja mama w domu?
• Jak wygląda twoja mama? (opisz krótko jej wygląd)
• Jaka jest twoja mama? ( podaj jej cechy charakteru)
• Kiedy mama bywa zadowolona ze swoich dzieci?
• W jaki sposób powinniśmy okazywać swoim mamom miłość i wdzięczność?

Przerwa śródlekcyjna - zabawa ruchowa - naśladowanie czynności wykonywanych przez mamę w domu:
- odkurzanie
- zmywanie naczyń
- gotowanie

3. Wykonanie laurek dla mam.
• uczniowie siadają przy stolikach w wyznaczonych grupach;
• przygotowanie stanowiska pracy, przypomnienie zasad bezpiecznego posługiwania się nożyczkami;
• pokaz wzorcowej laurki, omówienie kolejnych etapów pracy:
- wybranie kartki brystolu w dowolnym kolorze i złożenie jej na pół;
- naklejenie na pierwszej stronie laurki mniejszej kartki papieru, uprzednio pomalowanej techniką "mokre w mokrym";
- wycięcie dekoracyjnymi nożycami nagłówka ("Kochanej mamie", "Droga mamo!" itp.), przyklejenie go na pierwszej stronie laurki;
- przyklejenie kwiatów z bibuły, doklejenie im środków z kuleczek bibuły oraz listków z brystolu;
- wklejenie wewnątrz laurki życzeń dla mamy (zróżnicowanie ze względu na umiejętności uczniów: gr. żółta wkleja gotowy tekst, gr. czerwona układa życzenia z rozsypanki zdaniowej, gr. niebieska uzupełnia luki w tekście, wyrazami zapisanymi na tablicy);

gr. żółta:

W każdej chwili i godzinie
Niech Ci życie słodko płynie
Niech Cię dobry los obdarzy,
Wszystkim o czym tylko marzysz.
Z okazji Dnia Matki
Kochanej Mamie
Wszystkiego co najlepsze życzy...

gr. czerwona:


Kochana Mamusiu!

Życzę Ci, abyś była zawsze,

tak piękna i radosna,

jak w tym roku wiosna.




gr. niebieska:

Dzień .................. jest raz w roku,
........................ i pełen uroku.
W tym dniu pragnę złożyć Ci ...........
Zdrowia, szczęścia i .........................

słownictwo: Matki, szczęśliwy, życzenia, powodzenia

- własnoręczne podpisanie życzeń swoim imieniem.

• uczniowie siadają na dywanie i prezentują efekty swojej pracy kolegom.

Uwaga: Podczas pracy dzieci słuchają muzyki relaksacyjnej, koniec melodii wyznaczy koniec pracy nad laurką.

III. Zakończenie zajęć.

• Podsumowanie pracy na zajęciach, podziękowanie uczniom za aktywność i zaangażowanie podczas lekcji.
• ewaluacja zajęć - każdy uczeń wyraża opinię o zajęciach poprzez wybranie odpowiedniej piłeczki z miną określającą stan emocjonalny (zadowolenie, radość, znudzenie, smutek, złość).

Uwaga: Podczas zajęć uczniom, którzy ze względu na różnego rodzaju dysfunkcje mają problemy z prawidłowym funkcjonowaniem, udzielane będzie w razie potrzeby dodatkowe wsparcie w postaci pytań naprowadzających, dodatkowych instrukcji, zachęty, pochwały itp.


Wyświetleń: 419


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.