Katalog Joanna Nowak, 2015-02-02 Łódź Pedagogika, Artykuły Bariery komunikacyjne w pracy nauczyciela- pedagoga.Bariery komunikacyjne w pracy nauczyciela- pedagoga Komunikacja łac.(z łac. Communicatio -wymiana, łączność, rozmowa) w odniesieniu do ludzi oznacza porozumiewanie się. Aby zaistniał proces komunikowania się, muszą być spełnione następujące warunki; musi istnieć nadawca, odbiorca, wspólny dla nadawcy i odbiorcy kod (język),kanał (środek) komunikacji i oczywiście sam komunikat. Komunikowanie się stanowi podstawową umiejętność społeczną, dzięki której, jednostka może sprawnie nawiązywać i realizować relacje interpersonalne. Komunikowanie się oznacza proces przenikający niemal wszelkie działania objęte aktywnością międzyludzką. Jej istota polega na nawiązaniu i podtrzymaniu kontaktu, dzieleniu się wiedzą, tworzeniu sensu znaczeń i ich transmisji, koordynowaniu działań między stronami, którymi mogą być jednostki i grupy. Nie ulega wątpliwości, iż efektywna komunikacja jest warunkiem sukcesu w pracy zespołowej i współpracy. Zagadnieniem niezwykle istotnym, a wciąż niedocenianym w ,,środowisku edukacyjnym” pozostaje komunikacja w szkole, klasie, komunikacja na płaszczyźnie nauczyciel- uczeń, nauczyciel- rodzic. Wspólnota szkolna, klasowa, jest ważnym terenem pierwszych doświadczeń społecznych. Kształtowanie dobrej atmosfery w klasie jest modelowaniem optymalnego rozwoju stosunków międzyludzkich i przyczynia się do utrwalania pozytywnych postaw wobec innych ludzi, współpracy, aktywności, zaangażowania. Postawy te możliwe są do wypracowania wyłącznie dzięki poprawnej komunikacji. Nauczyciel będąc koordynatorem wspólnoty klasowej jest tym, który w praktyce może i powinien mieć decydujący wpływ na komunikację oraz atmosferę w klasie. Należy jednak zauważyć, iż relacje jakie zachodzą między współczesnym nauczycielem, a współczesnym uczniem są niezwykle złożone. Z jednej strony nauczyciel- pedagog zarządza zespołem klasowym, kieruje przebiegiem lekcji, zleca zadania i egzekwuje ich wykonywanie ,jest odpowiedzialny za wyniki nauczania, rozliczany z realizacji podstawy programowej oraz wyników egzaminów. Z drugiej strony, zgodnie z zasadami edukacji humanistycznej oczekuje się od nauczyciela empatii, indywidualnego podejścia do każdego ucznia, wsparcia podopiecznych oraz kształtowania u nich postaw równości i współpracy. Niezwykle skomplikowana w swej naturze rola nauczyciela rodzi napięcia, które przekładają się na różnorodne bariery komunikacyjne. Nauczyciel, jako wydający polecenia oraz ewaluujący wysiłki wychowanków łatwo może popaść w manierę polegającą na stosowaniu komunikatów, które Gordon nazywa językiem nieakceptacji. Do barier komunikacyjnych, które utrudniają nawiązanie właściwych relacji nauczyciela z uczniem należą: - narzucanie własnego zdania, rozkazywanie, komenderowanie -ostrzeganie, grożenie (np. Jak ty chcesz zdać maturę? Nie masz szans na dobrą ocenę.) -strofowanie, pouczanie, wykład (np. Pamiętaj, że na poprawę masz tylko tydzień.) -osądzanie, krytykowanie, potępianie (np. Jesteś po prostu leniwy. Do niczego się nie nadajesz.) - poniżanie, obrzucanie wyzwiskami, wyśmiewanie, ośmieszanie (np. Zachowujesz się jak przedszkolak. Skończysz kopiąc rowy.) -wyolbrzymianie, kategoryzowanie (np. Ciągle popełniasz te same błędy, Jak zwykle, nic mądrego nie masz do powiedzenia.) -porównywanie poszczególnych uczniów, ich umiejętności i osiągnięć ( np. Popatrz na Anię ona zawsze wszystko wie. Dlaczego Adam zawsze ma zrobione lekcje a ty...) -kasowanie informacji (Nigdy nie robisz nic właściwie.) - moralizowanie (Powinieneś bardziej przykładać się do nauki.) -indagowanie, przesłuchiwanie (Ile czasu na to poświęciłeś? Dlaczego tak długo czekałeś?) - autorytarna postawa Zaprezentowany powyżej rodzaj komunikacji ma niezwykle destrukcyjny wpływ na ucznia. Uczeń traci zaufanie do nauczyciela. W obawie przed zranieniem przestaje mówić, izoluje się, ma poczucie winy, a jednocześnie poczucie krzywdy. Z drugiej strony zbyt liberalne, partnerskie podejście nauczyciela do uczniów niesie inne równie destrukcyjne zagrożenia. W skrajnych przypadkach permisywizm nauczyciela może doprowadzić do całkowitej utraty kontroli nad tym, co dzieje się w klasie szkolnej, co daje uczniom możliwość manipulowania nim poprzez: -przeszkadzanie, przerywanie zajęć -wyszydzanie nauczyciela, podważanie jego wiedzy i kompetencji -celowe wprowadzanie nauczyciela w błąd -wymuszanie lepszych ocen, ustępstw przy zaliczaniu materiału -wykorzystywanie łatwowierności nauczyciela -wykorzystywanie trudnej osobistej sytuacji ( Nie odrobiłem lekcji bo ...) - granie na emocjach, wyczuwanie nastroju nauczyciela -składanie obietnic bez pokrycia -ignorowanie poleceń lub ich złośliwa, opaczna interpretacja -zrywanie rozmowy - porównywanie ( Tamten nauczyciel to...) - grożenie, zastraszanie ( Jeśli pani mnie nie poprawi to powiadomię kuratorium.) -uprawianie różnorodnych gier interpersonalnych, w których nauczyciel przyjmuje rolę ofiary Do innych barier komunikacyjnych, które pojawiają się w pracy pedagoga-nauczyciela należą bariery wynikające z trudnych sytuacji wychowawczych. Mimo pozytywnego nastawienia nauczycieli i stosowania przez nich otwartej komunikacji, zdarzają się uczniowie, którzy: - łamią normy grupowe - przeszkadzają podczas lekcji - stosują agresję słowną skierowaną na wychowawcę lub rówieśników, - nie podporządkowują się poleceniom nauczyciela - nie wchodzą w kontakt z dorosłymi Wszyscy oni stosują bariery komunikacyjne, które sprawiają, że nawiązanie z nimi porozumienia jest trudne, albo wręcz niemożliwe. Kolejną kategorię barier utrudniających komunikację, które pojawiają się w pracy pedagoga -nauczyciela stanowią bariery wynikające z uwarunkowań formalnych w edukacji publicznej. Kluczowe obszary, w tym zakresie jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego należą do następujących kategorii czynników: - szkoła jako instytucja -organizacja procesu kształcenia, programy kształcenia, testowa forma egzaminów -jakość pracy dyrektorów placówek -trudności w realizacji projektów zespołowych -uwarunkowania prawne i procedury -uwarunkowania finansowe -wyposażenie technologiczne sal -cechy osobowe nauczycielami -wykształcenie, doświadczenie nauczyciela oraz rozwój jego kompetencji -obciążenie nauczyciela dodatkową pracą -cechy osobowe i zdolności ucznia -obciążenie uczniów dodatkowymi zajęciami -pośpiech, brak czasu dla dzieci w domu; wychowanie w domu -przemiany cywilizacyjne, społeczno -kulturowe, polityczne Jak podkreślają eksperci Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OCDE), współczesny nauczyciel staje przed całą gamą problemów ekonomicznych, społecznych i kulturalnych, w których rozwiązaniu musi aktywnie uczestniczyć. Współczesny świat mimo niebywałego postępu technicznego, globalizacji oraz rozwoju nowoczesnych technologii komunikacyjnych niesie nam również niejako w ,,pakiecie” alienację, dehumanizację, osłabienie więzi rodzinnych- ,,mury”, bariery od których rozpoznania i przezwyciężenia zależy jakość naszej egzystencji. Dlatego sztuka właściwej komunikacji jest umiejętnością nie do przecenienia, zwłaszcza w szkole miejscu gdzie człowiek uczy się świadomego, satysfakcjonującego życia w społeczeństwie. W dobrej komunikacji interpersonalnej zarówno nauczyciel jak i uczeń są podmiotami wzajemnych relacji. Nauczyciel, to nie tylko człowiek nauczający w szkole, wykonujący swój zawód, ograniczony przez narzucony program. To człowiek, który ma styczność z drugim człowiekiem i świadomie wpływa na postawę, poglądy, myślenie innych. Nauczyciel ma uczyć, aby uczeń wiedział, że nie wie, że wszyscy nie wiemy, aby podopiecznego przygotować do dalszych badań i nauki, ale i do mądrości: ma wychowanka nauczyć nie filozofii, ale ,,filozofowania”. Literatura: Niemierko B.: O powodzeniu nauczyciela w pracy dydaktyczno-wychowawczej. WSiP. Warszawa 1997 Gordon T.: Wychowanie bez porażek. PAX Instytut Wydawniczy Warszawa 2007 Raport Końcowy ; Diagnoza barier dla rozwoju postaw sprzyjających kooperacji, komunikacji i kreatywności wśród uczestników procesu kształcenia w ramach edukacji formalnej; Warszawa 2012 Kliszko M.: Usuwanie barier komunikacyjnych nauczyciel-uczeń Joanna Nowak , Wyświetleń: 813
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |