Katalog Anita Sobisz, 2015-03-10 bytow Lekcja wychowawcza, Scenariusze Zasady savoir-vivre.Anita Sobisz Gimnazjum nr 2 w Bytowie Konspekt lekcji wychowawczej Temat: Zasady savoir-vivre. Cele: po przeprowadzeniu zajęć uczeń powinien: - rozumieć pojęcie savoir-vivre, - mieć świadomość jakie sfery bycia człowieka reguluje savoir-vivre, - wiedzieć co składa się na dobre wychowanie, - potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, - jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania, - rozwijać w sobie i swoim życiu przymioty dobrze wychowanego człowieka. Formy pracy: - praca zespołowa - praca w małych grupach - praca indywidualna Metody pracy: - mini wykład - elementy dyskusji - scenki rodzajowe - burza mózgów - metody aktywizujące - metaplan Środki dydaktyczne: - kartki z zadaniami dla grupy - Słownik języka polskiego - Arkusz szarego papieru, mazaki Przebieg zajęć: I. Część wstępna 1. Czynności organizacyjne. 2. Przedstawienie tematu lekcji. II. Część główna 1. Wyjaśnienie nazwy zapożyczonej z języka francuskiego savoir – „wiedzieć”, vivre – istnieć”, co oznacza kwestie związane z tym, co należy wiedzieć, aby istnieć. 2. Prowadzący dzieli uczniów na grupy, które będą się zastanawiały nad tym jak wygląda przestrzeganie zasad kultury w określonych miejscach. 3. Każda grupa przedstawia przykłady zachowań się ludzi w różnych sytuacjach, ocenia zachowania, komentuje, przedstawia swoje odczucia. Klasa zgłasza uwagi. 4. Nauczyciel zadaje pytania: a) Czym zatem jest dobre wychowanie? b) W jakich miejscach obowiązują zasady dobrego zachowania? c) Czemu służy znajomość savoir-vivru i jakie korzyści wynikają ze znajomości jego zasad? d) Jak są oceniani i postrzegani ludzie dobrze wychowani i ci, co nie respektują tych zasad? 5. Klasa otrzymuje kolejne zadanie: Jak wygląda przestrzeganie zasad kultury w naszej klasie i szkole? Oceń stan faktyczny, stan oczekiwania i przyczyny złego postępowania. Do pracy uczniowie otrzymują metaplan i „garść przyjacielskich rad”, jak należy zachowywać się w szkole. 6. Wnioski: Podczas analizy wniosków uczniowie wybierają po jednym, najbardziej realnym do realizacji. Następnie każdy z uczniów zastanawia się co on mógłby zrobić, aby poprawić poziom kultury w szkole. III. Część końcowa 1. W podsumowaniu uczniowie dokonują wspólnej refleksji. 2. Ewaluacja. 3. Zakończenie zajęć. Bibliografia: J. Gumowska, ABC dobrego zachowania, Warszawa 1959. K. Hojnacka, Kodeks towarzyski, Łódź 1990. J. Kamyczek, Grzeczność na co dzień, Warszawa 1978. Załącznik 1 (scenki rodzajowe) Grupa 1: Przedstawianie się. Dwie dziewczyny rozmawiają i podchodzi do nich znajomy chłopak jednej z koleżanek. Koleżanka rozpoczyna z nim rozmowę pomijając przedstawienie sobie nieznajomych. Oceń zachowanie tej trójki, wskaż jak powinno wyglądać poprawnie to spotkanie. Grupa 2: Chłopak z dziewczyną wchodzą do sklepu, z którego wychodzi kobieta. Chłopak przepuścił kobietę, wszedł do sklepu, a następnie dziewczyna. Oceń zachowanie. Grupa 3: Para wchodzi do kawiarni. Mężczyzna przepuszcza w drzwiach swą partnerkę, a następnie idzie przed nią i wybiera stolik. Oceń i skomentuj. Grupa 4: Scenka w autobusie. Chłopiec wchodzi pierwszy do autobusu, a za nim jego koleżanka. Z autobusu również wychodzi pierwszy. Oceń i skomentuj. Grupa 5: W restauracji przy stoliku siedzi mieszana grupa. Podchodzi do nich para, która na powitanie podaje rękę wszystkim obecnym. Siedzący mężczyźni wstają przy podawaniu ręki, zaś kobiety nie. Oceń zachowanie. Grupa 6: Mężczyzna wchodzi do samochodu, a następnie będąc już wewnątrz auta otwiera jej drzwi. Oceń zachowanie chłopca. Załącznik 2 Garść przyjacielskich rad, jak należy zachowywać się w następujących stosunkach panujących w szkole: * uczeń-uczeń ZAKAZY - nie rozmawiamy z nikim na ucho w gronie mniejszym niż siedem osób, - w szkole nie romansujemy; pozostawiając sprawy etyki na boku, pomyślmy o naszych kolegach i koleżankach- może to być dla nich krępujące, - nie używamy wulgarnych słów, - nigdy nie opowiadamy więcej niż dwa dowcipy, - przy rozmowie przesadnie nie gestykulujemy, ani nie wzruszamy ramionami, - nie pokazujemy palcem i wyśmiewamy innych osób, - w towarzystwie nie plujemy na podłogę, NAKAZY - jeśli znajdujemy się w grupie mówimy do wszystkich, a nie tylko do jednej, wybranej osoby, - musimy umieć uważnie słuchać- nie przerywamy i słuchamy tak, aby osoba mówiąca odnosiła wrażenie, że jest się zainteresowany jej wypowiedziami, - w czasie rozmowy nie odwracamy się plecami do rozmówców, - powinniśmy pamiętać o grzecznościowych zwrotach: proszę, dziękuję, przepraszam; - nie powinniśmy witać się codziennie z kolegami przez podanie ręki, - kobieta witając się z mężczyzną podaje pierwsza rękę, - traktujemy wszystkich jednakowo, bez względu na ubiór, klasę społeczną, wiarę; - pierwszeństwo mają osoby wychodzące ze szkoły, niezależnie od płci, - mężczyźni przepuszczają kobiety w drzwiach, jeśli ich zachowanie nie spowoduje niepotrzebnego tłoku, * uczeń-nauczyciel - nie komentujemy na głos lekcji, - nie żujemy gumy na lekcjach ani nie spożywamy żadnych posiłków, - nie rozmawiamy przez telefon komórkowy w czasie trwania lekcji, - nie trzaskamy drzwiami wchodząc i wychodząc z klasy- jest to czynność agresywna i obraźliwa, - nie powinniśmy spóźniać się na lekcje, a jeśli nam się to zdarzy przepraszamy i podajemy powód, - w czasie lekcji nie ziewamy ani nie bawimy się podręcznym przedmiotem, - nieelegancko jest także ślinić palec przy kartkowaniu, "trzaskać stawami" lub prztykać palcami, - zanim przemówimy nie pociągamy nosem i nie odchrząkujemy się, - nie dozwolone jest siedzenie na brzegu krzesła i bujanie się na jego tylnich nogach, - zupełnie niedopuszczalne jest okłamywanie nauczyciela. Kłamiąc, poniżamy własną godność i tracimy ich zaufanie, - nie spoglądamy na zegarek w czasie lekcji, - niekulturalnie jest w czasie rozmowy z nauczycielem trzymać ręce w kieszeni, - nie zatrzymujemy nauczyciela na ulicy i nie wszczynamy z nim rozmowy, choćby nasza sprawa była nadzwyczaj ważna, - nie nadużywamy zwrotu "panie profesorze", gdyż może to być odebrane jako przejaw lizusostwa, - wykonujemy solidnie nasze obowiązki, np. jako dyżurni, - pilnujemy umówionych terminów składania prac pisemnych, - ubieramy się stosownie do sytuacji, - widząc nauczyciela w szkole kłaniamy mu się tylko raz. Natomiast, jeżeli tego samego dnia spotkamy go poza terenem szkoły wystarczy tylko miło się uśmiechnąć, - przy gwałtownym kaszlu w klasie podnosimy do ust chusteczkę lub ewentualnie przysłaniamy usta ręką, - staramy się, jeśli to możliwe przepuszczać nauczyciela w drzwiach, - z kolei jeśli spotkamy wykładowcę w tramwaju lub autobusie z ukłonem ustępujemy mu miejsca, - jeśli nauczycielowi rozsypią się notatki na podłogę, uczniowie powinni szybko i cicho je pozbierać, - w czasie lekcji zachowujemy absolutną ciszę, * nauczyciel-uczeń - nauczyciel nie powinien przesadnie gestykulować gdyż to rozprasza słuchających go uczniów, - zbyt często nie spoglądamy na zegarek, chociaż czasem jest to nawet wskazane, - nauczyciel nie powinien wymagać od uczniów tego, czego sam nie przestrzega np. rozmowy przez telefon kom., jedzenia i picia; - nie należy wywyższać niektórych uczniów, a innych gnębić, - nauczyciele nie powinni wyśmiewać się z innych uczniów, ani im ubliżać, - kulturalny nauczyciel wita się ze swoimi uczniami pierwszy, - młodzi nauczyciele powinni zwracać się do uczniów przez "ty", - powinni ubierać się stosownie do sytuacji, - ważne jest bycie słownym, cierpliwym, tolerancyjnym a w szczególności sprawiedliwym, - nauczyciel powinien wszystkich traktować jednakowo, - w obowiązku nauczyciela leży przygotować klasę jak najsolidniej do egzaminów, matury; - należy być wyrozumiałym. Wyświetleń: 394
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |