Katalog Katarzyna Barańska, 2015-03-10 Dąbrowa Górnicza Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych w klasie I.SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO- WYRÓWNAWCZYCH W KLASIE I TEMAT: Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowo-ruchowej na materiale głoskowym i literowym. Synteza na poziomie sylaby u dzieci z zaburzeniami mowy. CELE ZAJĘĆ: - tworzenie powiązań wzrokowo-słuchowych i kinestetyczno-ruchowych -wdrażanie do ujmowania sylaby jako pewnej całości oraz jako części wyrazu. - usprawnienie słuchu fonematycznego i analizatora wzrokowego oraz rozwijanie sprawności manualnej -zdobywanie umiejętności pisania i czytania wyrazów trzyliterowych -ćwiczenia sprawności manualnej -rozwijanie sprawności psychomotorycznej -ćwiczenia w prawidłowym artykułowania dźwięków METODY PRACY: Podające –opowiadanie, objaśnienie, krótka rozmowa pouczająca Aktywizujące- metody sytuacyjne, gry dydaktyczne Praktyczne – pokaz FORMY PRACY: Praca zbiorowa i indywidualna - jednolita i zróżnicowana ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Ilustracje, karty pracy, tamburyno, nagrania piosenek, lusterka, kartoniki z sylabami, układanki obrazkowe, rozsypani sylabowe i wyrazowe, kalka. PRZEBIEG ZAJĘĆ: ZAJĘCIA GRUPOWE. 1.Przedstawienie się dzieci – zabawa „Kogo wołam?” Nauczyciel wymawia bezgłośnie imię dziecka. Ten uczeń, który rozpoznaje swoje imię podchodzi do nauczyciela i głośno oraz wyraźnie je wymawia. Potem dzieli je na sylaby i głoski. 2.Ćwiczenia usprawniające ruch artykulacyjne – ćwiczenia języka i warg. /usprawniają funkcje mowy i reedukują powstałe zaburzenia/ Każdy uczeń otrzymuje lusterko i ćwiczenia wykonuje patrząc do niego. Ćwiczenia maja charakter zabawy i za każdym razem nauczyciel pyta „Czy potrafisz?” • Wysuwanie języka do przodu, a następnie chowanie go w jamie ustnej przy szeroko otwartych ustach • Usta szeroko otwarte, a język wykonuje ruchy wokół ust zakreślając małe i duże kółka • Mlaskanie czubkiem języka • Język wysunięty do przodu, zwijany w trąbkę –tzw. rulonik • Szerokie otwieranie i zamykanie ust. 3.Odtwarzanie rytmu i struktur dźwiękowych: a) Wysłuchanie nagranej piosenki „Wlazł kotek na płotek” i wyklaskiwanie jej rytmu b) Nauczyciel wystukuje dowolny rytm na tamburynie, a dzieci odtwarzają go z pamięci stukając palcami o blat ławki. 4. Kreślenie kształtów graficznych figur i liter w powietrzu. Nauczyciel kreśli palcem w powietrzu proste figury geometryczne lub poznane uprzednio litery, a uczniowie naśladują te ruchy w powietrzu, na plecach kolegi głośno je wymawiając. 5. Zabawy ruchowe przy muzyce „Nitko, nitko” „My jesteśmy krasnoludki” ZAJĘCIA INDYWIDUALNE. 1. Nauczyciel rozdaje uczniom rysunki /każdemu po jednym/. Ilość rysunków odpowiada ilości uczniów na zajęciach. Zadaniem uczniów jest nazwanie przedmiotów lub rzeczy znajdujących się na ilustracji, podzielenie na sylaby i zapisanie ilości sylab. Ilustracje przedstawiają : koty /2 sylaby/ domy /2 sylaby/ samoloty /4 sylaby/ lalki / 2 sylaby/ pajacyki / 4 sylaby/ 2. PRACA INDYWIDUALNA ZRÓŻNICOWANA UCZEŃ PIERWSZY Uczeń ten ma zaburzoną koordynację ruchowo-wzrokową oraz trudności z głośnym czytaniem. - Uczeń otrzymuje do uzupełnienia tekst z lukami. KUCYK CYKOREK ....... TRAWĘ. OLA JE ........... . .................... GOTUJE OBIAD. Wyrazy do uzupełnienia (musi ich być więcej) / jajka, lubi, mama, obrazek/ - Następnie zadaniem ucznia jest wypełnienie konturów rysunku poprzez zamalowanie płaszczyzny obrazu kredkami. UCZEŃ DRUGI. Uczennica ma trudności w zakresie analizy i syntezy wzrokowej oraz obniżoną sprawność manualną. - W jednej kopercie uczennica otrzymuje tekst napisany w całości, natomiast w drugiej ten sam tekst, ale podzielony na wyrazy. Zadaniem dziecka jest ułożenie z tych wyrazów /rozsypanki/ tekstu według wzoru, który następnie głośno odczytuje. Treść tekstu: Ala ma psa. Ten pies to Bobik. Bobik to jamnik. - Wycinanie i naklejanie. Uczennica wycina kwiatki z kolorowego papieru i nakleja je na kartonie tworząc dowolny wzór. UCZEŃ TRZECI. Uczeń z trudnościami w czytaniu, myli litery, niski poziom grafomotoryczny. - Uczeń otrzymuje kartoniki z sylabami i obrazki przedstawiające podpisy do wyrazów. Zadaniem dziecka jest przeczytać je głośno i wyraźnie, a potem ułożyć z nich wyraz-podpis do ilustracji. Przykłady wyrazów: LA - LA KO - TY KO - MIK Następnie uczeń przelicza ilość sylab w danym wyrazie, zapisuje je za pomocą cyfry i przepisuje powstałe wyrazy do powiększonej liniatury. - Uczeń otrzymuje wzory „szlaczków”, które rysuje w zeszycie od strony lewej do prawej zgodnie z kierunkiem pisma. UCZEN CZWARTY. Uczennica z obniżoną sprawnością manualną. - Uczennica otrzymuje rysunek, a jej zadaniem jest przekalkowanie go i pomalowanie farbkami. - Następnie uczennica z drobnych elementów całość obrazka i opowiedzieć co na nim widzi. Potem przykleja elementy obrazka na karton tworząc całość. /puzzle obrazkowe/ W trakcie zajęć nauczyciel pomaga dzieciom mającym trudności z rozwiązaniem swojego zadania. 6. Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań. 7. Podsumowanie zajęć: Zabawa w tworzenie sylab i wyrazów. Uczniowie otrzymują kartonik z jedną z poznanych dotychczas liter. Nauczyciel wymawia sylabę – np. „LA”, a zadaniem uczniów , którzy mają dane literki jest ustawienie się w pary ( w miarę upływu, gdy uczniowie poznają większą ilość liter czasu zabawę można wzbogacić przez tworzenie wyrazów np. L-A-L-A) Przykłady sylab: -BU -TY -DA -KO itp. Przykłady wyrazów: BU – TY BU-DA KO-TY 8. Pożegnanie grupy. Nauczyciel nagradza dzieci za wkład pracy i poucza dzieci co należy powtórzyć lub poćwiczyć w domu. Na zakończenie zajęć wspólne zaśpiewanie piosenki „Hej, biały walczyk” i zabawy przy piosence. Wyświetleń: 312
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |