![]() |
![]() |
Katalog Renata Janiszewska, 2015-03-10 Komorniki Edukacja dla bezpieczeństwa, Scenariusze Scenariusz warsztatów o tematyce profilaktycznej dla klasy 3C. Rok szkolny 2012/13.SCENARIUSZ WARSZTATÓW O TEMATYCE PROFILAKTYCZNEJ DLA KLASY 3c Rok szkolny 2012/13 Opracowanie i prowadzenie : Renata Janiszewska – wychowawca klasy Termin: 07.06.2013r. – w ramach obchodzonego w szkole „Dnia bez przemocy” Temat zajęć: UCZYMY SIĘ ODMAWIANIA Cel: Uczniowie będą uczyli się umiejętności odmawiania w sytuacjach nacisku rówieśniczego i w sytuacjach zagrażających ich zdrowiu i bezpieczeństwu. Przebieg zajęć: 1. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć. 2. Wysłuchanie czytanego przez nauczyciela opowiadania edukacyjnego pt.: „Asertywność” ( źródło www.SuperKid.pl). Omówienie problemu zawartego w opowiadaniu, sposobu postępowania bohaterów. 3. Praca w grupach . Dzieci pracują w sześciu grupach i mają za zadanie wypisać sytuacje, w których odmówiły komuś, lub chciały odmówić. Dwie grupy zajmują się sytuacjami w domu, dwie w klasie, a dwie wśród innych dzieci na podwórku i ulicy. • Odczytanie wyników prac. • Uzupełnianie przedstawionych sytuacji przykładami podanymi przez dzieci z innych grup. • Rozmowa o tym, w których sytuacjach warto odmawiać, a w jakich nie. Czy można wskazać tu jakąś regułę ( np. warto odmawiać wtedy, gdy ktoś namawia nas do rzeczy bardzo niebezpiecznych, złych itp.) 4. Dzieci przypominają sobie sytuacje, w których odmawiały – mówią jakie sposoby mówienia „nie” są skuteczne. 5. Przekazanie dzieciom informacji o tym JAK ODMAWIAĆ. - zwrócenie uwagi na to , że powiedzenie „nie” często jest trudne dla dzieci. Podstawowe zasady odmawiania: • Zwrot, który używamy zawsze na początku powinien zawierać słowo „ nie” • Zwrot powinien być krótki. • Jeśli jest potrzeba powtarzamy go kilka razy. • Zwrot nie powinien zawierać żadnego tłumaczenia ( może zawierać wyjaśnienie powodu, a nie usprawiedliwienie czy przeprosiny) 6. Odgrywanie scenek – praca w grupach. - dzieci w tych samych grupach co poprzednio odgrywają scenki zgodnie z przygotowanymi przez prowadzącego scenariuszami - członkowie grupy muszą zastanowić się , w jaki sposób bohater scenki może odmówić. Mogą przygotować po 2-3 sposoby odmawiania. Propozycje scenek: • Do III klasy, od II semestru przyszedł nowy uczeń. Trudno mu było odnaleźć się w tej klasie, nie miał kolegów, przyjaciół. Jeden z uczniów, bardzo wysportowany, zaczął „nowemu” dokuczać i namawiał Ciebie, abyś i Ty dokuczał temu chłopcu. Odmawiasz. • Obcy mężczyzna częstuje Cię cukierkami i namawia, abyś wsiadł do jego samochodu. Odmawiasz. • Twoja koleżanka znajduje na ulicy jakieś lekarstwo w opakowaniu. W środku są pastylki, proponuje Ci , abyście spróbowały jak one działają. Odmawiasz jej. • Zatrzymuje się obcy kierowca i pyta o drogę, a potem proponuje, abyś wsiadł do jego samochodu i pokazał mu miejsce, o które pytał. Odmawiasz mu. • Koleżanka proponuje Ci, abyście razem poszły do sklepu samoobsługowego i ukradły czekoladę. Odmawiasz jej. • Na przerwie podchodzisz do grupki koleżanek i kolegów i słyszysz jak obgadują inną dziewczynkę. Chcą, abyś i Ty przyłączyła się do nich i obgadywała. Odmawiasz. 7. Podsumowanie i zakończenie zajęć: - dzieci siedzą w kole i po kolei kończą zdanie: Na tych zajęciach dowiedziałem się.... Wyświetleń: 274
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |