Katalog Krystyna Zaskórska, 2015-03-10 Żytno Zajęcia zintegrowane, Scenariusze „Jak możemy lepiej poznać nasze Babcie i naszych Dziadków?” - praca metodą projektu.PRACA METODĄ PROJEKTU „Jak możemy lepiej poznać nasze Bacie i naszych Dziadków?” opracowanie: Krystyna Zaskórska Cele: wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział dziadków i rodziców w projekcie realizowanym w oddziale przedszkolnym poznawanie tradycji rodzinnych poznanie znaczenia drzewa genealogicznego zachęcanie do pozyskiwania informacji na temat dzieciństwa członków swojej rodziny Założenia projektu: 1.Gromadzenie doświadczeń przez czynny kontakt z najbliższym otoczeniem 2.Dzieci potrafią: zebrać informacje na zadany temat i przedstawić je na forum grupy zaprezentować przygotowany materiał na forum grupy współpracować w zespołach przygotować i zainscenizować własne kwestie w inscenizacji 3. Dzieci rozumieją: pojęcia: rodzina, drzewo genealogiczne, pokrewieństwo 4. Dzieci wykonują portrety swoich babć i dziadków Święto Dnia Babci i Dziadka postanowiliśmy uczcić z dziećmi w nieco inny sposób. Ponieważ dzieci uczęszczają do oddziału przedszkolnego drugi rok, tym razem zaproponowałam im prace metodą projektu. Rozpoczęłam od postawienia dzieciom pytania: „ Z czym kojarzą się Wam babcia i dziadek?” Wszystkie odpowiedzi zapisałam na kartonie. Oto przykładowe odpowiedzi podawane przez dzieci i nauczyciela: rodzina, słodycze, pyszne zupy, troska, opieka, przytulanie, prezenty. Zapytałam, w jaki sposób możemy lepiej poznać babcie i dziadków. Wszystkie propozycje również zapisałam na kartonie. Oto przykładowe wypowiedzi dzieci: 1.Przeprowadzenie wywiadów na temat dawnego i obecnego życia dziadków: Co lubili robić, gdy byli mali? Jaka jest ich ulubiona zupa? Czy spotkała ich jakaś ciekawa przygoda? Czy zawsze mieszkali tu, gdzie teraz? Jakich potraw najbardziej nie lubili jeść W co lubili się bawić? Co lubią robić teraz? 2.Wspólne oglądanie dawnych i obecnych fotografii Babci i Dziadka. Wspólnie metodą burzy mózgów ustaliliśmy, w jaki sposób możemy uczcić to święto. Ostatecznie wybraliśmy kilka propozycji i osoby, które pomogą nam w wykonaniu pracy. Ustaliliśmy kto wykona następujące zadania: przeprowadzenie wywiadów z babciami i dziadkami na temat ciekawych i śmiesznych historii z ich życia /dzieci/ przygotowanie inscenizacji z okazji Dnia Babci i Dziadka dzieci, nauczyciele przygotowanie portretów babć i dziadków / dzieci/ zorganizowanie galerii portretów /nauczyciele/ zorganizowanie sesji fotograficznej podczas uroczystości / nauczyciel i mamy dzieci/ przygotowanie przebrań i scenografii /nauczyciele/ upieczenie ciasta i przygotowanie poczęstunku / mamy dzieci/ przygotowanie zaproszeń /nauczyciel, dzieci/. Wspólnie z dziećmi i rodzicami ustaliliśmy terminy wykonania poszczególnych prac. Wszyscy aktywnie włączyli się do przygotowania uroczystości. Dzieci zbierały informacje na temat życia babć i dziadków i dzieliły się nimi. Przez tydzień oglądaliśmy przyniesione zdjęcia babć i dziadków. Odgrywaliśmy postacie ze zdjęć – układ ciała, miny, tło fotografii, obmyślaliśmy dialogi jakie mogą ze sobą prowadzić osoby będące na zdjęciach. Przygotowaliśmy inscenizację, stroje, scenografię, zabawy i poczęstunek. Przebieg uroczystości: 1.Powitanie gości 2.Przedstawienie „Wspomnienia Babci Dziadka” obejmującą inscenizację utworu Marii Terlikowskiej „Dziadek, Babcia i Koziołek” oraz wybrane fragmenty wierszy różnych autorów. /z: Kolorowy świat. Wiersze i proza dla dzieci”, Nasza Księgarnia, Warszawa 1968, s. 282/ 3.Wspólne zabawy dla wnuczków i dziadków: - Czyja to babcia i dziadek? - Pieczemy ciasto. 4.Sesja fotograficzna 5.Poczęstunek Całą uroczystość od strony kulinarnej i organizacyjnej obsługiwało kilka mam. Podziękowałam rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie uroczystości i całego przedsięwzięcia. Po uroczystości podsumowaliśmy z dziećmi rezultaty naszych działań: co nam się udało wykonać, w jakim stopniu, co mogliśmy zrobić lepiej. Podziękowałam dzieciom za pracę, bardzo wysoko ocenioną przez babcie i dziadków. Pomysł zaczerpnęłam z: „ Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi” Marioli Jąder Wyświetleń: 205
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |