Katalog

Krystyna Zaskórska, 2015-03-10
Żytno

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

„Jak możemy lepiej poznać nasze Babcie i naszych Dziadków?” - praca metodą projektu.

- n +


PRACA METODĄ PROJEKTU
„Jak możemy lepiej poznać nasze Bacie i naszych Dziadków?”

opracowanie: Krystyna Zaskórska

Cele:
wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział dziadków i rodziców w projekcie realizowanym w oddziale przedszkolnym
poznawanie tradycji rodzinnych
poznanie znaczenia drzewa genealogicznego
zachęcanie do pozyskiwania informacji na temat dzieciństwa członków swojej rodziny
Założenia projektu:
1.Gromadzenie doświadczeń przez czynny kontakt z najbliższym otoczeniem
2.Dzieci potrafią:
zebrać informacje na zadany temat i przedstawić je na forum grupy
zaprezentować przygotowany materiał na forum grupy
współpracować w zespołach
przygotować i zainscenizować własne kwestie w inscenizacji
3. Dzieci rozumieją:
pojęcia: rodzina, drzewo genealogiczne, pokrewieństwo
4. Dzieci wykonują portrety swoich babć i dziadków


Święto Dnia Babci i Dziadka postanowiliśmy uczcić z dziećmi w nieco inny sposób. Ponieważ dzieci uczęszczają do oddziału przedszkolnego drugi rok, tym razem zaproponowałam im prace metodą projektu. Rozpoczęłam od postawienia dzieciom pytania: „ Z czym kojarzą się Wam babcia i dziadek?”
Wszystkie odpowiedzi zapisałam na kartonie. Oto przykładowe odpowiedzi podawane przez dzieci i nauczyciela: rodzina, słodycze, pyszne zupy, troska, opieka, przytulanie, prezenty. Zapytałam, w jaki sposób możemy lepiej poznać babcie i dziadków. Wszystkie propozycje również zapisałam na kartonie. Oto przykładowe wypowiedzi dzieci:
1.Przeprowadzenie wywiadów na temat dawnego i obecnego życia dziadków:
Co lubili robić, gdy byli mali?
Jaka jest ich ulubiona zupa?
Czy spotkała ich jakaś ciekawa przygoda?
Czy zawsze mieszkali tu, gdzie teraz?
Jakich potraw najbardziej nie lubili jeść
W co lubili się bawić?
Co lubią robić teraz?
2.Wspólne oglądanie dawnych i obecnych fotografii Babci i Dziadka.

Wspólnie metodą burzy mózgów ustaliliśmy, w jaki sposób możemy uczcić to święto. Ostatecznie wybraliśmy kilka propozycji i osoby, które pomogą nam w wykonaniu pracy.

Ustaliliśmy kto wykona następujące zadania:
przeprowadzenie wywiadów z babciami i dziadkami na temat ciekawych i śmiesznych historii z ich życia /dzieci/
przygotowanie inscenizacji z okazji Dnia Babci i Dziadka dzieci, nauczyciele
przygotowanie portretów babć i dziadków / dzieci/
zorganizowanie galerii portretów /nauczyciele/
zorganizowanie sesji fotograficznej podczas uroczystości / nauczyciel i mamy dzieci/
przygotowanie przebrań i scenografii /nauczyciele/
upieczenie ciasta i przygotowanie poczęstunku / mamy dzieci/
przygotowanie zaproszeń /nauczyciel, dzieci/.

Wspólnie z dziećmi i rodzicami ustaliliśmy terminy wykonania poszczególnych prac. Wszyscy aktywnie włączyli się do przygotowania uroczystości. Dzieci zbierały informacje na temat życia babć i dziadków i dzieliły się nimi. Przez tydzień oglądaliśmy przyniesione zdjęcia babć i dziadków. Odgrywaliśmy postacie ze zdjęć – układ ciała, miny, tło fotografii, obmyślaliśmy dialogi jakie mogą ze sobą prowadzić osoby będące na zdjęciach. Przygotowaliśmy inscenizację, stroje, scenografię, zabawy i poczęstunek.

Przebieg uroczystości:
1.Powitanie gości
2.Przedstawienie „Wspomnienia Babci Dziadka” obejmującą inscenizację utworu Marii Terlikowskiej „Dziadek, Babcia i Koziołek” oraz wybrane fragmenty wierszy różnych autorów. /z: Kolorowy świat. Wiersze i proza dla dzieci”, Nasza Księgarnia, Warszawa 1968, s. 282/
3.Wspólne zabawy dla wnuczków i dziadków:
- Czyja to babcia i dziadek?
- Pieczemy ciasto.
4.Sesja fotograficzna
5.Poczęstunek

Całą uroczystość od strony kulinarnej i organizacyjnej obsługiwało kilka mam. Podziękowałam rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie uroczystości i całego przedsięwzięcia.
Po uroczystości podsumowaliśmy z dziećmi rezultaty naszych działań: co nam się udało wykonać, w jakim stopniu, co mogliśmy zrobić lepiej. Podziękowałam dzieciom za pracę, bardzo wysoko ocenioną przez babcie i dziadków.

Pomysł zaczerpnęłam z: „ Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi” Marioli Jąder
Wyświetleń: 205


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.