Katalog Anna Pankau, 2015-03-10 Gdynia Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć edukacyjnych "Owoce w szkole" kl. II.SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH - REALIZACJA PROGRAMU „OWOCE W SZKOLE” W KLASIE II TEMAT: Jesienne smakołyki. CEL GŁÓWNY: - Utrwalanie nazw owoców i warzyw zbieranych jesienią – ich znaczenie dla człowieka - Przypomnienie zasad higieny podczas przygotowywania posiłków PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA: Uczeń: - czyta teksty i słucha z uwagą tekstów oraz wypowiada się na ich temat - zna nazwy warzyw i owoców zbieranych jesienią oraz sposoby ich przechowywania - zna składniki potrzebne do przygotowania zupy - porządkuje zdania wg kolejności zdarzeń - zna zasady higieny podczas przygotowywania posiłków - sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 10 METODY: - praca z tekstem - rozmowa kierowana - ćwiczeń praktycznych - zabawa ruchowa FORMY PRACY: - zbiorowa - indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - tekst „Z ogrodu i sadu” - ilustracje warzyw i owoców - piłka - tekst opowiadania „Gdzie kucharek sześć…” - rozsypanka zdaniowa - konturowe obrazki owoców z kolorowego papieru PROWADZĄCA: Anna Pankau CZAS TRWANIA: 2 h PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Głośne czytanie tekstu „Z ogrodu i sadu” - sprawdzenie zrozumienia tekstu (odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu i ilustracji) 2. Rozmowa o warzywach i owocach zbieranych jesienią oraz sposobach ich przechowywania na podstawie ilustracji, własnych doświadczeń dzieci i informacji nauczyciela. 3. „Łap piłkę” – zabawa ruchowa: dziecko stojące w środku kola rzuca piłkę do wybranej osoby, wypowiadając dowolny wyraz. Dzieci chwytają piłkę tylko wtedy, gdy podanym wyrazem jest nazwa owocu lub warzywa. 4. „Gdzie kucharek sześć…” – praca z tekstem opowiadania. Wysłuchanie opowiadania, wskazanie bohaterów i określenie ich roli w przygotowywaniu zupy. 5. Porządkowanie zdań wg kolejności zdarzeń, umieszczenie ich w konturze garnka na tablicy, głośne przeczytanie i przepisanie. 6. Ustalenie kolejności czynności podczas przygotowywania warzyw na zupę, opowiadanie o tych czynnościach, zwrócenie uwagi na zasady higieny podczas przygotowywania posiłków. Wyszukanie w zdaniach czasowników. 7. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Ćwiczenia w rachunku pamięciowym: nauczyciel podaje liczbę i jeden z jej składników, a dzieci obliczają i podnoszą kartonik z brakującym składnikiem. Zapisywanie liczb na rysunkach owoców. SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH - REALIZACJA PROGRAMU „OWOCE W SZKOLE” W KLASIE II TEMAT: Poznajemy świat za pomocą zmysłów. CEL GŁÓWNY: - Wartości odżywcze warzyw i owoców. - Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie kształtu i smaku – klasyfikacja jakościowa. - Zapoznanie dzieci ze sposobami przetwarzania świeżych owoców i warzyw na zapasy zimowe przechowywane w spiżarni. - Wzbogacanie słownictwa. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA: Uczeń: - zna wartość odżywczą warzyw i owoców - zna sposoby przechowywania warzyw i owoców - rozumie szkodliwość spożywania słodyczy, chipsów i napojów gazowanych - bada wybranymi zmysłami cechy spożywanych warzyw i owoców - zapisuje w tabeli informacje uzyskane podczas pracy badawczej i je odczytuje - wykonuje pracę plastyczną METODY: - pogadanka - rozmowa kierowana - praca z tekstem - ćwiczeń praktycznych - obserwacja - praca badawcza - praca plastyczna FORMY PRACY: - indywidualna - zbiorowa - praca w parach ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - ilustracje owoców i warzyw oraz ich przetworów - wiersz M. Kownackiej „W spiżarni” - ilustracja spiżarni wraz z półkami, na których przechowywane są przetwory - kawałki owoców i warzyw surowych i gotowanych, 3 rodzaje surówek - tabela do zapisywania wyników obserwacji - kartka papieru - plastelina - patyczek do modelowania PROWADZĄCA: Anna Pankau CZAS TRWANIA: 2 h PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. W spiżarni – ćwiczenia wzbogacające słownictwo. - Rozmowa o sposobach przechowywania zapasów z ogrodu, sadu i lasu na podstawie własnych doświadczeń i ilustracji - Ćwiczenia słownikowe przygotowujące do wysłuchania wiersza. Dzieci czytają napisy z kartoników umieszczonych na tablicy: soki, dżemy, kompoty, miód, cebula, grzyby suszone, kapusta, ogórki kiszone, czosnek, gwoździe, oczy, uszy, szczotka. Spośród nich wybierają tylko te, które są nazwami zapasów na zimę. 2. Słuchanie wiersza M. Kownackiej „W spiżarni” i rozmowa na temat utworu. 3. Wyszukiwanie i podkreślanie w tekście nazw zapasów na zimę i łączenie ich z odpowiednimi elementami ilustracji. Ustalenie, które z podkreślonych nazw nie są zilustrowane. Dorysowanie górnej półki oraz słoików z miodem i dżemem. Nazwanie przetworów, które stoją na półkach i których nazwy nie wystąpiły w wierszu (soki, galaretki). 4. Jaki ma smak? – określanie smaku potraw, owoców i warzyw - Zgadnij, co jesz? – gra dydaktyczna: nauczyciel częstuje dzieci, które mają zasłonięte oczy, potrawami ustawionymi na stole (owocami, warzywami, surówkami). Dzieci podaja nazwę zjedzonego warzywa lub owocu. - Rozmowa o wartościach odżywczych owoców i warzyw: witaminy i sole mineralne w owocach i warzywach, ich znaczenie dla rozwoju organizmu, skutki podjadania słodyczy i chipsów, uzasadnienie, dlaczego warto spożywać owoce i warzywa oraz potrawy z nich wykonane zamiast słodyczy, chipsów i napojów gazowanych. - Samodzielne próby badawcze: sprawdzanie smaku produktów słodkich, słonych, kwaśnych i notowanie wyników obserwacji w tabeli. Porównanie zapisów w tabelach i zapisanie wniosków. 5. „Jesienne warzywa” – wyklejanka z plasteliny. - Wyjaśnienie zadania plastycznego - Rysowanie konturów wybranego warzywa i wyklejanie go plasteliną. Modelowanie powierzchni rysunku za pomocą patyczka. - Rozpoznawanie za pomocą dotyku faktury wyklejanki i jej nazywanie . SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH - REALIZACJA PROGRAMU „OWOCE W SZKOLE” W KLASIE II TEMAT: Skąd się biorą nowalijki przez cały rok? CEL GŁÓWNY: - Krzewienie postaw wzmacniających dbałość o swoje zdrowie. - Wychowanie w duchu ekologii. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA: Uczeń: - wie, jakie warunki potrzebne są do prawidłowego rozwoju roślin - wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się - rozumie potrzebę organizowania pracy zespołowej - zna znaczenie pojęć: nowalijki, witaminy - poznaje pojęcia: żywność ekologiczna i ekologiczne uprawy - poznaje możliwości upraw warzyw w szklarni i w tunelu foliowym METODY: - pogadanka - rozmowa kierowana - praca z ilustracją - „burza mózgów” - działań praktycznych FORMY PRACY: - zbiorowa - indywidualna - grupowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - kosz z nowalijkami - informacje o wartości odżywczej warzyw i owoców - serwetka - symbole ilustrujące warunki rozwoju roślin - kartki - tektury z nazwami warzyw - wycinki z kolorowych czasopism i broszur z warzywami i owocami - rebus - zdania z ukrytymi nazwami nowalijek PROWADZĄCA: Anna Pankau CZAS TRWANIA: 2 h PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. „W poszukiwaniu skarbu” – zabawa w „Ciepło – zimno”. Dziecko, które wraca zza drzwi, szuka ukrytego w klasie skarbu (warzywa). Pozostałe dzieci są nawigatorami, którzy za pomocą słów: ciepło, zimno, gorąco prowadzą szukającego do celu. 2. „Dlaczego warto jeść nowalijki?” – wypowiedzi na temat potrzeby spożywania nowalijek. - Oglądanie zawartości kosza młodymi warzywami i rozmowa kierowana z dziećmi. Dzieci podchodzą do kosza, wyjmują jedno z warzyw i podają jego nazwę. - Rozwiązanie rebusu i wyjaśnienie pojęcia nowalijka. - Swobodne wypowiedzi dzieci na temat spożywania nowalijek w ich domach. - Wyszukiwanie w zdaniach ukrytych nazw nowalijek i pisanie ich. 3. „Co to jest? – zabawy utrwalające nazwy nowalijek. - Dzieci z zawiązanymi oczami wyjmują jedną z nowalijek z kosza i za pomocą zmysłu dotyku, węchu i Samku rozpoznają ją i nazywają. - Nauczyciel ukrywa pod serwetką dowolna nowalijkę. Jedno z dzieci zagląda pod serwetkę i opisuje jej wygląd, smak oraz zapach. Pozostałe dzieci na podstawie tego opisu podaja nazwę rozpoznanego warzywa. 4. „Skąd się biorą nowalijki?” – warunki uprawy roślin w szklarniach. - Wypowiedzi na temat warunków rozwoju roślin na podstawie symboli umieszczonych na tablicy. - Słuchanie wypowiedzi nauczyciela dotyczącej warunków uprawy warzyw w szklarni. - Wyjaśnienie nauczyciela dotyczące upraw ekologicznych (zaniechanie stosowania nawozów sztucznych i pestycydów, które powodują gromadzenie się w organizmie trucizn i związków dlań szkodliwych, stosowanie środków naturalnych) i żywności ekologicznej (sprzedawana w wyznaczonych miejscach, droższa, ale zdrowsza). 5. „Jedz owoce i warzywa!” – wykonanie plakatu techniką mieszaną. - Wykonanie w grupach plakatu zachęcającego do spożywania nowalijek. Wykorzystanie wycinków z kolorowych czasopism i broszur. Opracowanie : Anna Pankau Wyświetleń: 2640
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |