AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Pankau, 2015-03-10
Gdynia

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć edukacyjnych "Owoce w szkole" kl. II.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH - REALIZACJA PROGRAMU „OWOCE W SZKOLE” W KLASIE II


TEMAT: Jesienne smakołyki.

CEL GŁÓWNY:
- Utrwalanie nazw owoców i warzyw zbieranych jesienią – ich znaczenie dla człowieka
- Przypomnienie zasad higieny podczas przygotowywania posiłków

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
Uczeń:
- czyta teksty i słucha z uwagą tekstów oraz wypowiada się na ich temat
- zna nazwy warzyw i owoców zbieranych jesienią oraz sposoby ich przechowywania
- zna składniki potrzebne do przygotowania zupy
- porządkuje zdania wg kolejności zdarzeń
- zna zasady higieny podczas przygotowywania posiłków
- sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 10

METODY:
- praca z tekstem
- rozmowa kierowana
- ćwiczeń praktycznych
- zabawa ruchowa

FORMY PRACY:
- zbiorowa
- indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- tekst „Z ogrodu i sadu”
- ilustracje warzyw i owoców
- piłka
- tekst opowiadania „Gdzie kucharek sześć…”
- rozsypanka zdaniowa
- konturowe obrazki owoców z kolorowego papieru

PROWADZĄCA: Anna Pankau

CZAS TRWANIA: 2 h

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Głośne czytanie tekstu „Z ogrodu i sadu” - sprawdzenie zrozumienia tekstu (odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu i ilustracji)

2. Rozmowa o warzywach i owocach zbieranych jesienią oraz sposobach ich przechowywania na podstawie ilustracji, własnych doświadczeń dzieci i informacji nauczyciela.

3. „Łap piłkę” – zabawa ruchowa: dziecko stojące w środku kola rzuca piłkę do wybranej osoby, wypowiadając dowolny wyraz. Dzieci chwytają piłkę tylko wtedy, gdy podanym wyrazem jest nazwa owocu lub warzywa.

4. „Gdzie kucharek sześć…” – praca z tekstem opowiadania. Wysłuchanie opowiadania, wskazanie bohaterów i określenie ich roli w przygotowywaniu zupy.

5. Porządkowanie zdań wg kolejności zdarzeń, umieszczenie ich w konturze garnka na tablicy, głośne przeczytanie i przepisanie.

6. Ustalenie kolejności czynności podczas przygotowywania warzyw na zupę, opowiadanie o tych czynnościach, zwrócenie uwagi na zasady higieny podczas przygotowywania posiłków. Wyszukanie w zdaniach czasowników.

7. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
Ćwiczenia w rachunku pamięciowym: nauczyciel podaje liczbę i jeden z jej składników, a dzieci obliczają i podnoszą kartonik z brakującym składnikiem. Zapisywanie liczb na rysunkach owoców.



SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH - REALIZACJA PROGRAMU „OWOCE W SZKOLE” W KLASIE II

TEMAT: Poznajemy świat za pomocą zmysłów.

CEL GŁÓWNY:
- Wartości odżywcze warzyw i owoców.
- Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie kształtu i smaku – klasyfikacja jakościowa.
- Zapoznanie dzieci ze sposobami przetwarzania świeżych owoców i warzyw na zapasy zimowe przechowywane w spiżarni.
- Wzbogacanie słownictwa.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
Uczeń:
- zna wartość odżywczą warzyw i owoców
- zna sposoby przechowywania warzyw i owoców
- rozumie szkodliwość spożywania słodyczy, chipsów i napojów gazowanych
- bada wybranymi zmysłami cechy spożywanych warzyw i owoców
- zapisuje w tabeli informacje uzyskane podczas pracy badawczej i je odczytuje
- wykonuje pracę plastyczną

METODY:
- pogadanka
- rozmowa kierowana
- praca z tekstem
- ćwiczeń praktycznych
- obserwacja
- praca badawcza
- praca plastyczna

FORMY PRACY:
- indywidualna
- zbiorowa
- praca w parach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- ilustracje owoców i warzyw oraz ich przetworów
- wiersz M. Kownackiej „W spiżarni”
- ilustracja spiżarni wraz z półkami, na których przechowywane są przetwory
- kawałki owoców i warzyw surowych i gotowanych, 3 rodzaje surówek
- tabela do zapisywania wyników obserwacji
- kartka papieru
- plastelina
- patyczek do modelowania

PROWADZĄCA: Anna Pankau
CZAS TRWANIA: 2 h

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. W spiżarni – ćwiczenia wzbogacające słownictwo.
- Rozmowa o sposobach przechowywania zapasów z ogrodu, sadu i lasu na podstawie własnych doświadczeń i ilustracji
- Ćwiczenia słownikowe przygotowujące do wysłuchania wiersza. Dzieci czytają napisy z kartoników umieszczonych na tablicy: soki, dżemy, kompoty, miód, cebula, grzyby suszone, kapusta, ogórki kiszone, czosnek, gwoździe, oczy, uszy, szczotka. Spośród nich wybierają tylko te, które są nazwami zapasów na zimę.

2. Słuchanie wiersza M. Kownackiej „W spiżarni” i rozmowa na temat utworu.

3. Wyszukiwanie i podkreślanie w tekście nazw zapasów na zimę i łączenie ich z odpowiednimi elementami ilustracji. Ustalenie, które z podkreślonych nazw nie są zilustrowane. Dorysowanie górnej półki oraz słoików z miodem i dżemem. Nazwanie przetworów, które stoją na półkach i których nazwy nie wystąpiły w wierszu (soki, galaretki).

4. Jaki ma smak? – określanie smaku potraw, owoców i warzyw
- Zgadnij, co jesz? – gra dydaktyczna: nauczyciel częstuje dzieci, które mają zasłonięte oczy, potrawami ustawionymi na stole (owocami, warzywami, surówkami). Dzieci podaja nazwę zjedzonego warzywa lub owocu.
- Rozmowa o wartościach odżywczych owoców i warzyw: witaminy i sole mineralne w owocach i warzywach, ich znaczenie dla rozwoju organizmu, skutki podjadania słodyczy i chipsów, uzasadnienie, dlaczego warto spożywać owoce i warzywa oraz potrawy z nich wykonane zamiast słodyczy, chipsów i napojów gazowanych.
- Samodzielne próby badawcze: sprawdzanie smaku produktów słodkich, słonych, kwaśnych i notowanie wyników obserwacji w tabeli. Porównanie zapisów w tabelach i zapisanie wniosków.

5. „Jesienne warzywa” – wyklejanka z plasteliny.
- Wyjaśnienie zadania plastycznego
- Rysowanie konturów wybranego warzywa i wyklejanie go plasteliną. Modelowanie powierzchni rysunku za pomocą patyczka.
- Rozpoznawanie za pomocą dotyku faktury wyklejanki i jej nazywanie .
SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH - REALIZACJA PROGRAMU „OWOCE W SZKOLE” W KLASIE II


TEMAT: Skąd się biorą nowalijki przez cały rok?

CEL GŁÓWNY:
- Krzewienie postaw wzmacniających dbałość o swoje zdrowie.
- Wychowanie w duchu ekologii.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
Uczeń:
- wie, jakie warunki potrzebne są do prawidłowego rozwoju roślin
- wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się
- rozumie potrzebę organizowania pracy zespołowej
- zna znaczenie pojęć: nowalijki, witaminy
- poznaje pojęcia: żywność ekologiczna i ekologiczne uprawy
- poznaje możliwości upraw warzyw w szklarni i w tunelu foliowym

METODY:
- pogadanka
- rozmowa kierowana
- praca z ilustracją
- „burza mózgów”
- działań praktycznych

FORMY PRACY:
- zbiorowa
- indywidualna
- grupowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kosz z nowalijkami
- informacje o wartości odżywczej warzyw i owoców
- serwetka
- symbole ilustrujące warunki rozwoju roślin
- kartki
- tektury z nazwami warzyw
- wycinki z kolorowych czasopism i broszur z warzywami i owocami
- rebus
- zdania z ukrytymi nazwami nowalijek

PROWADZĄCA: Anna Pankau
CZAS TRWANIA: 2 h

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. „W poszukiwaniu skarbu” – zabawa w „Ciepło – zimno”. Dziecko, które wraca zza drzwi, szuka ukrytego w klasie skarbu (warzywa). Pozostałe dzieci są nawigatorami, którzy za pomocą słów: ciepło, zimno, gorąco prowadzą szukającego do celu.

2. „Dlaczego warto jeść nowalijki?” – wypowiedzi na temat potrzeby spożywania nowalijek.
- Oglądanie zawartości kosza młodymi warzywami i rozmowa kierowana z dziećmi. Dzieci podchodzą do kosza, wyjmują jedno z warzyw i podają jego nazwę.
- Rozwiązanie rebusu i wyjaśnienie pojęcia nowalijka.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat spożywania nowalijek w ich domach.
- Wyszukiwanie w zdaniach ukrytych nazw nowalijek i pisanie ich.

3. „Co to jest? – zabawy utrwalające nazwy nowalijek.
- Dzieci z zawiązanymi oczami wyjmują jedną z nowalijek z kosza i za pomocą zmysłu dotyku, węchu i Samku rozpoznają ją i nazywają.
- Nauczyciel ukrywa pod serwetką dowolna nowalijkę. Jedno z dzieci zagląda pod serwetkę i opisuje jej wygląd, smak oraz zapach. Pozostałe dzieci na podstawie tego opisu podaja nazwę rozpoznanego warzywa.

4. „Skąd się biorą nowalijki?” – warunki uprawy roślin w szklarniach.
- Wypowiedzi na temat warunków rozwoju roślin na podstawie symboli umieszczonych na tablicy.
- Słuchanie wypowiedzi nauczyciela dotyczącej warunków uprawy warzyw w szklarni.
- Wyjaśnienie nauczyciela dotyczące upraw ekologicznych (zaniechanie stosowania nawozów sztucznych i pestycydów, które powodują gromadzenie się w organizmie trucizn i związków dlań szkodliwych, stosowanie środków naturalnych) i żywności ekologicznej (sprzedawana w wyznaczonych miejscach, droższa, ale zdrowsza).

5. „Jedz owoce i warzywa!” – wykonanie plakatu techniką mieszaną.
- Wykonanie w grupach plakatu zachęcającego do spożywania nowalijek. Wykorzystanie wycinków z kolorowych czasopism i broszur.

Opracowanie : Anna Pankau
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2640


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.