AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Emilia Michalczyk, 2015-03-20
Wrocław

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Przyroda i my.

- n +


Scenariusz - klasa II ( zajęcia w świetlicy szkolnej)
TEMAT: PRZYRODA I MY

UŻYTE PROGRAMY: Multimedialna gra dla dzieci, która uczy
i bawi: Chcę, aby na moim niebie było słońce !


Zapis w dzienniku: Pomagamy Ziemi. Zagrożenia i sposoby ochrony środowiska. Wyjaśnienie pojęć: ekologia, środowisko naturalne. Redagowanie zdań na temat „Chcę być ekologiem”. Korzystanie z multimedialnej gry dla dzieci, która uczy i bawi „Chcę, aby na moim niebie było słońce.”

Czas trwania zajęć: zajęcia dzienne (przy komputerze około 45 minut)
Miejsce zajęć: klasa lekcyjna i pracownia komputerowa
Cele zajęć:
• uczeń potrafi wyjaśnić, co oznaczają pojęcia: środowisko naturalne, ekologia,
• jest wrażliwy na piękno i brzydotę otoczenia,
• potrafi wymienić zagrożenia i sposoby ochrony środowiska,
• potrafi logicznie myśleć,
• potrafi posługiwać się kursorem,
• rozwija umiejętności plastyczne
• kształtuje pozytywne postawy i zachowania

Metody: dyskusja, problemowa, giełda pomysłów
Formy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna
Pomoce dydaktyczne: wyrazy do rozszyfrowania, encyklopedia, magnetofon, multimedialna gra edukacyjna „Chcę, aby na moim niebie było słońce”

PRZEBIEG ZAJĘĆ


1. Wprowadzenie do zajęć.
Zabawa w rozszyfrowanie wyrazów (rozwiązanie: EKOLOGIA).
Porządkowanie wyrazów (rozwiązanie: ŚRODOWISKO NATURALNE).

2.Wyjaśnienie pojęć: ekologia, środowisko naturalne:

- samodzielne wyjaśnienia,
- praca z encyklopedią,
- uściślenie nazwy.

3.Nauka „Piosenki Małego Ekologa” (na znaną melodię „My jesteśmy
krasnoludki”):
a) nauczyciel wyklaskuje rytm piosenki, a uczniowie próbują odgadnąć jej
tytuł
b) nauka słów piosenki (uczniowie otrzymują w kopertach karteczki z
wersami, układają je w zwrotki i uczą się na pamięć).

4. Odtworzenie z taśmy magnetofonowej wiadomości od Ekoludka.


Drogie Dzieci!
Nasi zieloni detektywi (Ekoludki, które wychodzą na zwiady) przynieśli wiadomość, że na Ziemi grasują trzy niedobre wróżki. Jedna z nich niszczy powietrze, druga wodę, a trzecia rośliny i zwierzęta. Ziemia prosi o pomoc. Przekazuję Wam wiadomość od niej. Jest zaszyfrowana, by nikt inny nie mógł jej odczytać.
Ekoludek


5.Rozszyfrowanie i odczytanie treści – wiersza.

Wa moaicha rzeakaacha
Byałya ryabya,
Wa moaicha rzeakaacha
Byałya raakia.


W moich rzekach były ryby,
W moich rzekach były raki.
W moich lasach świergotały
Kolorowe ptaki.

Moje morza były czyste,
A jeziora przezroczyste.
Moje niebo zawsze modre,
Moje łany szczodre.

To, co jeszcze mi zostało,
Nie umarło, nie zetlało.
Co udało się zachować,
Spróbuj uratować!

( Anna Markowa)


6. Analiza treści wiersza:
- O co prosi Ziemia?
- Dlaczego?
- Co zostało zniszczone?
- Kto jest temu winien?

7.Wykorzystanie multimedialnej gry „Chcę, aby na moim niebie było słońce”.
Uczniowie przechodzą do pracowni komputerowej, gdzie każdy ma
swoje stanowisko komputerowe.

• Na początku uczniowie zapoznają się z treścią wypowiadaną przez lektora, który opowiada historię zanieczyszczenia wyspy.


Gdzieś daleko...gdzieś blisko nas znajduje się wyspa. Jest to Ekolandia strzeżona przez słońce. Zły czarownik Śmieciownik uwięził słońce, zaś wyspę zamienił w szarą, brudną i smutną Śmieciolandię. Słońce czeka na ocalenie, a Ekolandia na czystą ziemię, wodę i powietrze. Na ratunek z misją wyruszają Tomek, Magda i ich wierny pies Gapa. Może i Ty przyłączysz się do nich...


• Zadania dla dzieci:

Zadaniem uczestników gry jest oczyszczenie ziemi, wody i powietrza.
W nagrodę uczestnicy otrzymują trzy symbole: babkę z piasku (symbol oczyszczonej ziemi), wiaderko z wodą (symbol oczyszczonej wody), balonik z powietrzem (symbol oczyszczonego powietrza).To one będą służyły do uratowania uwięzionego słońca.


• Stałe elementy programu:

Pamiętać należy o jednokrotnym naciskaniu na lewy klawisz myszki po najechaniu na stały element programu!

Tomek zawsze będzie służył pomocą i wprowadzał uczestników
programu w zasady gry

Magda wyrusz na wyspę z Tomkiem

Gapa sympatyczny piesek wiernie towarzyszący dzieciom

Mapa pokazuje drogę, po której wędrują dzieci.
Uczestnik gry musi kolejno przechodzić wszystkie „zadania”
Nie mogąc żadnego pominąć. Kolejność jest ustalona i
niezmienna.

Żółw mądre zwierzątko, które służy dodatkowymi informacjami
na tematy ekologii

Ster umożliwia zakończenie gry

Aktywnymi elementami są również: kubły na śmieci (oprócz połykania śmieci mówią również wierszyki), ptak, krab, pałki wodne, żaba, ryba.

Aby przejść do następnego etapu gry należy wykonać wszystkie zadania, rozwinąć mapę i kliknąć na kolejny etap.

Na podsumowanie gry dzieci kolorują piękny krajobraz przyrodniczy, zmieniają kolory według uznania.


Grę kończy piosenka:

Chcę, aby na moim niebie było słońce
radosne, wesołe, świecące.
Chcę, aby na moim niebie było słońce
przyjaźnie świecące.


Uczniowie zapamiętują słowa piosenki i na tym zadaniu kończą pracę przy komputerze; wracają do swojej sali.

8. Dyskusja na temat: „Co powinien robić Mały Ekolog?”
Wspólne układanie zdań, zapisanie ich na szarym papierze i zawieszenie na gazetce ściennej.


JESTEM EKOLOGIEM
• Szanuję przyrodę.
• Oszczędzam wodę.
• Potrafię opowiedzieć, jakie niebezpieczeństwa zagrażają światu i wytłumaczyć, dlaczego wszyscy musimy ratować przyrodę.
• Razem z koleżankami i kolegami uporządkuję teren szkoły
i zasadzę drzewko.
• Umiem śpiewać piosenkę Ekoludków.


WNIOSKI

• Dzieci wiedzą, w jaki sposób należy posługiwać się myszką i jak korzystać z klawiatury. Na zajęciach każdy uczeń miał swoje stanowisko komputerowe.
• Dzięki zajęciom z komputerem nauka stała się przyjemniejsza i ciekawsza. Poprzez zabawę uczniowie uczą się również uważnego słuchania, gdyż muszą słuchać poleceń lektora.
• Zajęcia z komputerem urozmaicają proces nauczania. Uczniowie są bardziej samodzielni.
• Wszyscy uczniowie osiągają sukces i przechodzą do następnego etapu zadania.
• Oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze są skuteczniejsze.
• Gry dydaktyczne są doskonałym środkiem rozwijającym spostrzegawczość, wyobraźnię, refleks, logiczne myślenie, zdolność szybkiego kojarzenia, kontrolę ruchów, sprawność manualną.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 473


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.