Katalog Iwona Gaweł, 2015-03-20 Białystok Język polski, Konspekty Związek między teatrem a obrzędem. Dramat antyczny i romantyczny – podobieństwa i różnice.Konspekt lekcji języka polskiego w klasie I LO Temat: Związek między teatrem a obrzędem. Dramat antyczny i romantyczny – podobieństwa i różnice. 1. Cele lekcji: a. Próba analizy porównawczej dramatu antycznego i romantycznego b. Odnalezienie związków między obrzędem a teatrem 2. Metody a. pogadanka b. dyskusja c. wspólne analizowanie - „burza mózgów” d. rozmowa nauczająca 3. Środki dydaktyczne: - podręcznik języka polskiego dla klasy I LO - „Dziady część II” Adama Mickiewicza 4. Wprowadzenie a. Rozmowa na temat zbliżających się Świąt Zmarłych b. Tradycje i zwyczaje zaduszkowe; zabobony c. Wiara w duchy zmarłych najstarszym przejawem ludzkiej religijności, wciąż obecnym w pogańskich i animistycznych wierzeniach ludów. d. Tradycja Dziadów. 5. Realizacja tematu a. Próba inscenizacji początkowych fragmentów II cz. Dziadów w wyciemnionej sali. b. Rozmowa o „Dziadach” połączona ze sprawdzenie znajomości treści utworu. c. Przypomnienie istoty dramatu antycznego d. Podobieństwa i różnice między dramatem antycznym i romantycznym - zasada jedności, miejsca czasu i akcji - łączenie świata realnego z pozaziemskim - występowanie zbiorowości na scenie - elementy ludowości. 6. Pogłębienie problematyki a. Inne nie występujące w drugiej cz. Dziadów cechy dramatu romantycznego: - luźna kompozycja (odrębne sceny, z których każda ukazuje jakiś nowy aspekt rzeczywistości) - występowanie samodzielnych epizodów luźno z akcją powiązanych (monolog liryczny IV cz. zastępujący akcję, która tu prawie nie istnieje). - Bohater romantyczny (na tle bohatera zbiorowego - narodu; poeta: samotny, tajemniczy, wrażliwy, wybitny indywidualista, skłócony ze światem, niezrozumiały przez otoczenie, nieszczęśliwie zakochany, przemieniony w bojownika o dobro ogółu, kochającego ojczyznę i samotnie walczącego o szczęście narodu) b. Przybliżenie postaci Mickiewicza c. Spirytualistyczne elementy współczesnej obyczajowości d. Magia, wróżbiarstwo i zabobony – w odwrocie czy wciąż w ofensywie? 7. Podsumowanie a. Do czego współczesnemu człowiekowi potrzebny jest zabobon? b. Rola ludowości we współczesnej literaturze c. Teatralizacja obrzędu, czy rytualizacja teatru – które ze zjawisk dominuje obecnie? Wyświetleń: 379
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |