Katalog Danuta Piękoś-Janulis, 2015-03-20 Ostróda Przedsiębiorczość, Konspekty Konspekt lekcji: Problemy etyczne w biznesie.KONSPEKT PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Temat: Problemy etyczne w biznesie Czas: 45 minut Cele i efekty: - wyjaśnienie pojęcia etyka, etyka biznesu, - wyjaśnienie i rozróżnianie pojęć związanych z głównymi problemami etycznymi w organizacjach biznesowych i innych (mobbing, dyskryminacja, molestowanie seksualne, defraudacja, korupcja, kumoterstwo, nepotyzm, inwigilacja, donoszenie), - umiejętność rozpoznawania sytuacji nieetycznych w miejscu pracy, - porównanie ujemnych skutków zachowań nieetycznych oraz pozytywnych skutków zachowań etycznych, - uwrażliwienie uczniów na problemy etyczne mające miejsce w praktyce gospodarczej. Metody pracy praca grupowa, elementy wykładu (wprowadzenie, podsumowanie), dyskusja. Środki dydaktyczne Tablica multimedialna, ćwiczenia dla uczniów: rozsypanka słowna „Problemy etyczne w biznesie” (załącznik 1), „Sytuacje nieetyczne w biznesie” (załącznik 2), układanka „Konsekwencje nieetycznych działań firmy” (załącznik 3). Przebieg lekcji 1. Część organizacyjna: wprowadzenie ładu wewnętrznego i zewnętrznego, sprawdzenie obecności uczniów. 2. Podanie uczniom tematu lekcji: Problemy etyczne w biznesie. 3. Podanie uczniom zagadnień, celów lekcji. 4. Wprowadzenie do tematu lekcji. A. Uczniowie są proszeni o podanie skojarzeń z hasłem „etyka biznesu”. Nauczyciel zapisuje skojarzenia uczniów na tablicy, a następnie podsumowuje i porządkuje uwagi uczniów. Podaje uczniom definicje do zapisania (etyka, etyka biznesu). B. Ćwiczenie 1 „Rozsypanka słowna” w grupach: uczniowie otrzymują rozsypankę złożoną z przykładów pojęć określających problemy etyczne w biznesie oraz ich krótkich opisów. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poszczególnych opisów do pojęć, weryfikacja wykonanego zadania. Uczniowie odczytują pojęcia i związane z nimi opisy, ewentualna dyskusja i wyjaśnienia przy okazji trudniejszych zagadnień. C. Ćwiczenie 2 „Sytuacje nieetyczne w biznesie”: uczniowie losują przykłady różnych nieetycznych działań w gospodarce, a ich zadaniem jest rozpoznanie poszczególnych wcześniej omówionych problemów etycznych. Uczniowie podają przykłady innych znanych zachowań nieetycznych w biznesie. D. Ćwiczenie 3 ”układanka”: uczniowie pracując w grupach przyporządkowują do poszczególnych uczestników rynku ujemne skutki zachowań nieetycznych oraz wypisują na kartach pracy plusy zachowań etycznych w biznesie. Następnie przedyskutowują problem: Jakie wartości i normy etyczne są naruszone? Dlaczego firmy działają niezgodnie z zasadami etycznymi? Kto poniesie konsekwencje nieetycznych działań firmy? Jakie to będą konsekwencje? E. Podsumowanie i zakończenie zajęć. Wyświetleń: 754
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |