Katalog

Konrad Guzik, 2015-04-08
Iwonicz

Zawodowe, Ciekawostki

Złote zasady EcoDrivingu.

- n +


1. Zaplanuj podróż, wybierz trasę gwarantującą płynną jazdę bez korków. Słuchaj drogowych komunikatów radiowych i planuj podróż tak, aby ominąć zakorkowane odcinki ulic, roboty drogowe, itp. W miarę możliwości wyjeżdżaj w dłuższe trasy wcześnie rano, gdy ruch jest dużo mniejszy. Unikaj jazdy na dystansie krótszym niż 3 - 4 km.

2. Unikaj zbędnego obciążania auta.

3. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach
i stan techniczny całego auta. Bagażnik dachowy, box na narty, uchwyt na rowery jak również śnieg na dachu zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, a tym samym zużycie paliwa, zwłaszcza przy jeździe szosowej. Demontuj je, kiedy nie są używane a dach oczyść
z zalegającego śniegu. Otwieranie szyb w czasie jazdy także mocno zakłóca aerodynamikę auta, korzystaj z dmuchawy nawiewu.

4. Uruchamiaj silnik bez dodawania gazu – najpierw sprawdź czy jesteś gotowy do jazdy.

5. Ruszaj od razu, nie rozgrzewaj samochodu na postoju - 3 minuty na biegu jałowym to przejechany 1 km z prędkością 50km/h.

6. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu (radio, wentylatory, nawigację, światła przeciwmgłowe).

7. Przyspieszaj, jeśli warunki na to pozwalają, dynamicznie wciskając pedał gazu do 3/4 całkowitego skoku.

8. Bądź przewidujący na drodze, unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.

9. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku wysokoprężnym.

10. Jedź na najwyższym możliwym biegu i przy jak najniższych możliwych obrotach. Wrzucaj
5-tkę już przy 50-60 km/h.

11. Nie jedź na luzie jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu bez naciskania pedału gazu. Podczas hamowania silnikiem wtryskiwacze paliwa są wyłączone, a przy toczeniu się "na luzie" wciąż pracują tłocząc paliwo.

12. Wyłączaj silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund.

13. Oszczędnie używaj klimatyzacji – pamiętaj włączyć obieg zamknięty.

14. Najwięcej korzyści uzyskujesz jeżdżąc ze stałą prędkością - a nie co chwilę przyspieszając.

15. Kolejna zasada dotyczy hamowania. Pamiętajmy, że każde dotknięcie hamulca w czasie jazdy to bezpowrotna strata energii, tym samym paliwa zakupionego na stacji benzynowej.

16. Nie tankuj do pełna – zbędne paliwo to dodatkowa masa do transportowania. Tankuj na rzetelnej stacji benzynowej w chłodniejsze dni, szukaj tańszego paliwa – nie jedź jednak na drugą stronę miasta by zaoszczędzić kilka złotych.

17. Jeżeli pokonujesz serię pagórków – wykorzystaj spadek jednej górki po to, by rozpędzić się możliwie jak najbardziej przed wjazdem na kolejną górkę. Wzniesienie pokonuj ze stałą prędkością, delikatnie zwalniając w czasie dojazdu do szczytu.

18. Używaj świateł do jazdy dziennej.

19. Jeśli możesz, zamień auto z automatyczną skrzynią biegów na samochód tradycyjną – ręczną. „Automat” ułatwia jazdę ale znacznie zwiększa zużycie paliwa.

20. Jeśli jeździsz dużo kup diesla, lub zastanów się nad instalacja LPG. Jeśli jeździsz niewiele pomyśl nad małym samochodem z silnikiem na PB.

Wyświetleń: 257


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.