![]() |
![]() |
Katalog Anna Małyszek - Zaprzał, 2015-04-08 Komorów - Granica Pedagogika, Projekty edukacyjne Program zajęć grupowych dla niemówiących uczniów z autyzmem, korzystających z alternatywnych metod komunikacji „My tu sobie gadu - gadu”.1. Zajęcia :„My tu sobie gadu – gadu…” Program „ My tu sobie gadu – gadu” – powstał w odpowiedzi na potrzeby grupy niemówiących uczniów z autyzmem, uczących się w ZSS nr 97 oraz ich rodziców, nauczycieli i terapeutów. Ponieważ trudności w porozumiewaniu się oraz zaburzenia interakcji społecznych są osiowymi objawami autyzmu, praca nad rozwijaniem umiejętności komunikacji osób dotkniętych autyzmem jest procesem trudnym i wieloaspektowym. Wymaga wyposażenia osoby z autyzmem w odpowiednie narzędzia do komunikacji, nauki korzystania z nich , ale także odpowiedniej organizacji jej otoczenia i właściwego przygotowania rozmówców do dialogu. Wszyscy uczniowie niemówiący uczący się w szkole – wyposażani są w indywidualne książki do komunikacji zawierające obrazkowe symbole PCS, równolegle wdrażani są do korzystania z gestów systemu Makaton. Praca nad rozwojem umiejętności komunikacyjnych odbywa się podczas zajęć lekcyjnych z wychowawcą oraz indywidualnych zajęć terapeutycznych . Na podstawie badań diagnostycznych (analiza działań własnych, obserwacja uczniów w różnych sytuacjach społecznych, wywiady i badania ankietowe rodziców i nauczycieli), mających na celu - ocenę możliwości i umiejętności komunikacyjnych samych uczniów, - ocenę oddziaływań otoczenia na rzecz kształtowania tychże umiejętności, stwierdzono, że: Uczniowie: - mają trudności z rozumieniem mowy – pytań, dłuższych poleceń, instrukcji słownych ( co wynika m.in. z ubogiego zasobu słownika, nieznajomości form fleksyjnych wyrazów i konstrukcji gramatycznych), - nie mają nawyku posiadania przy sobie książek komunikacyjnych, - znają gesty Makatonu oraz znaczenie poszczególnych symboli PCS, potrafią zaprezentować je w sytuacjach gabinetowych ale nie używają do komunikacji, - mają trudności z udzielaniem odpowiedzi na pytania rozmówcy, (nie znają rozmieszczenia symboli w książkach, mają trudności z przeglądaniem stron w książkach, kod kolorów nie ułatwia im znalezienia symboli), - rzadko przejawiają intencję komunikacyjną lub czynią to w bardzo ograniczonym zakresie, - nie potrafią wyrażać swoich potrzeb, chęci, stanów, emocji i uczuć za pomocą symboli i gestów. Osoby z otoczenia dziecka: - nie zawsze wiedzą jakie komunikaty dziecko rozumie i na jakie pytania potrafi odpowiedzieć, mają trudności z ich formułowaniem, - zapominają o wsparciu gestem lub obrazkiem kierowanych do dziecka wypowiedzi, pytań; - nie zapewniają dziecku stałego dostępu do pomocy komunikacyjnej, traktują książkę jako rzecz zbędną , obciążającą, - nie oczekują komunikatu zwrotnego od dziecka, za wystarczające uznają podporządkowanie się dziecka ich woli, - kierują się interpretacją ( często niewłaściwą) niewerbalnych sygnałów wysyłanych przez dziecko, - wprowadzają pojedyncze, wyizolowane symbole bez kontekstu, - nie używają gestów i symboli systematycznie - podczas zajęć, zapowiadania czynności i zdarzeń, nie przywołują gestów i symboli w trakcie wykonywania czynności, - zbyt rzadko podejmują z dzieckiem ćwiczenia w przeglądaniu książki, wyszukiwaniu symboli, utrwalaniu kodu kolorów, - nie potrafią aranżować sytuacji wyzwalających inicjatywę dziecka, - nie zapewniają dostatecznej ilości sytuacji komunikacyjnych niezbędnej do utrwalenia zdobytych umiejętności, - zabezpieczają potrzeby dziecka wyprzedzając je, nie oczekują od niego komunikatu. Zebrane wnioski wskazywały na konieczność zapewnienia uczniom dodatkowych możliwości treningu umiejętności komunikacyjnych i społecznych, rozwijania ich w sposób planowy i systematyczny a także potrzebę edukacji ich otoczenia, ukierunkowywania, wspierania ich oddziaływań. Realizację zajęć grupowych rozpoczęto w szkole w dniu 11.09.2013 roku. Uczniowie zaczęli ćwiczenia od wyszukiwania symboli w książkach i ich wymiany ulubione aktywności i przedmioty. Równolegle uczyli się odpowiadania na pytania „co to?”, „kto to?”, „co robi?”, „jaki to kolor?” poprzez wskazanie właściwego symbolu lub wykonanie gestu systemu Makaton. Poznawali także prawidłowe wzorce zachowań w różnych sytuacjach społecznych (przywitanie, pożegnanie, podziękowanie, proszenie), a następnie uczestniczyli w odpowiednio zaaranżowanych sytuacjach, podczas których utrwalali zdobyte umiejętności. Uczniowie wdrażani byli także do samodzielnego przemieszczania się po szkole, korzystając z kart przejścia określających ich cel. W ramach działań skierowanych do otoczenia uczniów, wspólnie z psychologiem szkolnym Emilią Dziubak – opracowano „Standardy AAC w ZSS Nr 97”. Stanowią one zbiór zasad wprowadzania komunikacji alternatywnej dla niemówiących uczniów z autyzmem oraz sposobów rozwijania ich umiejętności komunikacji za pomocą symboli PCS oraz gestów Makaton. Przedstawione zostały one podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej (26.08 2013) i zatwierdzone do realizacji. W ciągu roku szkolnego odbyły się także dwa spotkania szkoleniowe dla Rady Pedagogicznej poświęcone: -zasadom konstruowania tablic komunikacyjnych, oraz -prezentacji programu zajęć grupowych dla uczniów niemówiących. Wszelkie działania podjęte w obecnym roku szkolnym ( 2013/2014) zostały poddane ewaluacji (ankieta skierowana do nauczycieli i rodziców, indywidualne wywiady z rodzicami, badania własne uczniów). Wyniki badań własnych uczniów wskazują na wyraźny przyrost zasobu ich słownika oraz progres w zakresie umiejętności komunikacyjnych. Rodzice, terapeuci i nauczyciele deklarują coraz większe przekonanie do wartości komunikacji alternatywnej, dostrzegają zmiany w funkcjonowaniu dzieci wyposażonych w narzędzia komunikacyjne, coraz chętniej angażują się w pracę na rzecz rozwijania u nich umiejętności porozumiewania się. Kontynuacja działań – praca z uczniami w ramach zajęć „My tu sobie gadu gadu”, oraz promowanie AAC na terenie szkoły, z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju kompetencji komunikacyjnych uczniów co znajdzie przełożenie na poprawę jakości ich funkcjonowania społecznego. 2. Adresaci programu Uczestnicy programu to uczniowie ZSS Nr 97: - uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej – Artur, Mateusz, Wojciech, Damian - uczniowie klas szóstych szkoły podstawowej – Oskar, Maciej - wychowawcy, nauczyciele, terapeuci ZSS Nr 97 Osoby prowadzące zajęcia: Anna Małyszek – Zaprzał – terapeuta AAC, neurologopeda Emilia Dziubak – psycholog Karolina Bućko – terapeuta integracji sensorycznej 3. Miejsce realizacji Zajęcia dotychczas odbywały się w ZSS nr 97, w gabinecie psychologa oraz na terenie całej szkoły. W kolejnych latach oprócz zajęć gabinetowych zaplanowano wycieczki: - do ZOO - na dworzec kolejowy/ lotnisko - na pocztę - do fryzjera - do restauracji/ kawiarni - do sklepu spożywczego - do sklepu z ubraniami 4. Czas realizacji Program realizowany będzie w latach szkolnych 2014/2015 – 2015/2016 5.Cele programu Cele główne: - wyposażanie uczniów w narzędzia do komunikacji, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów, - wypracowywanie sposobów i schematów działania sprzyjających rozwojowi umiejętności komunikacyjnych uczniów oraz ich propagowanie wśród nauczycieli, terapeutów i rodziców Cele szczegółowe: W odniesieniu do uczniów: kształtowanie nawyku posiadania przy sobie indywidualnych książek komunikacyjnych, doskonalenie umiejętności wymiany symboli na ulubione aktywności i przedmioty, wprowadzanie w reguły dialogu - naprzemienność, wzajemność, rozwijanie umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania różnego typu, kształtowanie umiejętności inicjowania kontaktu z osobami dorosłymi i dziećmi, kształtowanie umiejętności wyrażania własnych chęci, potrzeb, stanów emocjonalnych, komentowania rzeczywistości, poszerzanie zasobu słownika uczniów o nowe kategorie tematyczne, rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi – wypowiedzeń dwuwyrazowych zdań prostych, zapewnienie uczniom niemówiącym możliwości zaistnienia na forum szkoły, angażowanie w projekty teatralne, występy, itp. W odniesieniu do otoczenia dziecka (rodziców, terapeutów i nauczycieli): opracowanie schematów pytań, instrukcji kierowanych do ucznia niemówiącego, z trudnościami w rozumieniu mowy, opracowywanie wzorców graficznych pytań i instrukcji słownych i ich rozpowszechnianie w otoczeniu dziecka, aranżowanie sytuacji oraz organizowanie otoczenia dziecka w sposób wyzwalający jego inicjatywę komunikacyjną, zachęcanie osób z otoczenia dziecka do powielania wypracowanych wzorów a także ich modyfikowania i opracowywania własnych. 6. Sposoby realizacji Formy: grupowa, w miarę potrzeb – także indywidualna. Metody: praktyczne opierające się na ćwiczeniach, symulacje sytuacji typowych, pogadanka 7. Tematyka zajęć Praca z uczniem 7.1. Ćwiczenie wymiany symboli na ulubione aktywności i przedmioty - wymiana pojedynczego symbolu na atrakcyjną aktywność lub przedmiot - zgodnie ze strategią PECS - poprzez podanie/ wskazanie pojedynczego symbolu, - poszerzanie katalogu atrakcyjnych przedmiotów i czynności – zgodnie preferencjami uczniów, - dokonywanie wyboru aktywności spośród zaproponowanych - przedstawionych za pomocą symboli PCS, korzystanie z tablic wyboru, - udzielanie odpowiedzi na pytanie „co chcesz?” - wprowadzenie wzorca graficznego pytania, - wymiana symboli na atrakcyjne przedmioty i czynności - z terapeutami prowadzącymi zajęcia, innymi nauczycielami , w różnych pomieszczeniach na terenie całej szkoły a także z osobami obcymi - podczas wyjść, wycieczek, - składanie paska z dwóch symboli „chcę….”, „poproszę…” i ich kolejne wskazanie przed podaniem rozmówcy. 7.2. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „co to?”: - uczeń wskazuje symbol PCS lub wykonuje gest, gdy rozmówca pyta o konkret (zdjęcie, obrazek), - uczeń wskazuje konkret, gdy rozmówca pyta o symbol. Wprowadzenie wzorca graficznego pytania „co to? ”, wzmacnianie znakiem pytań kierowanych do ucznia, zwrócenie uwagi na kolor obwódki znaku oraz kolor stron w książce, na których należy szukać odpowiedzi ( żółty). Słownictwo: Schemat ciała i twarzy ( głowa, szyja, brzuch, noga, ręka, pupa, plecy, włosy, oko, nos, usta, ucho, zęby, palec, brwi, rzęsy, paznokieć, czoło, broda, policzek, kolano, łokieć, dłoń, stopa), Otoczenie: - przedmioty codziennego użytku/ przybory higieniczne: szczoteczka do zębów, pasta do zębów, kubek, mydło, mydło w płynie, ręcznik, gąbka, grzebień, szczotka do włosów, ręcznik, ręcznik papierowy, papier toaletowy, proszek do prania, chusteczki higieniczne, szampon, dezodorant, maszynka do golenia), - przybory szkolne : kredki, farby, plastelina, ołówek, gumka, długopis, pędzel, nożyczki, klej, blok, papier kolorowy, bibuła, - zabawki/ czas wolny: klocki, puzzle, auto, lalka, miś, układanka, gra planszowa, piłka, komputer, magnetofon, tablet, - ubrania: spodnie, koszulka, koszula, sweter, bluza, skarpetki, majtki, buty – kozaki, sandały, buty sportowe, kurtka, szalik, czapka, rękawiczki, czapka z daszkiem , spodenki, - naczynia/ sztućce: talerz, kubek, szklanka, butelka, , łyżka, widelec, nóż, waza, garnek, miska, - jedzenie i napoje: śniadanie, obiad, kanapka, jabłko, banan, gruszka, winogrona, brzoskwinia, mandarynka, pomarańcza, pomidor, ogórek, ziemniak, cebula, rzodkiewka, szczypiorek, ser żółty, ser biały, kiełbasa, szynka, ziemniaki gotowane, mięso, surówka, sałatka, makaron, pizza, lody, frytki, ciasto, czekolada, ciastka, chipsy, cola, sok, herbata, kawa, mleko, - pojazdy: - samochód, pociąg, autobus, tramwaj, statek, rower, hulajnoga, motocykl, - zwierzęta: kot, pies, rybka, chomik, królik, biedronka, ślimak, motyl, pająk, mucha, ptak, lew, słoń, tygrys, żyrafa, małpa, wąż, krokodyl, zebra, papuga, kangur, hipopotam, - miejsca w szkole – klasa, stołówka, gabinet logopedyczny, sala si, gabinet psychologa, sala gimnastyczna, kuchnia, kuchnia dydaktyczna, toaleta, plac zabaw, szatnia, gabinet, pielęgniarki, sekretariat, gabinet dyrektora, biblioteka, świetlica, ścieżka zdrowia, - miejsca poza szkołą – przystanek autobusowy ZOO, lotnisko, poczta, fryzjer, restauracja, kawiarnia, sklep spożywczy, sklep z ubraniami, kino, teatr, kościół, - zajęcia szkolne – logopedia, muzykoterapia, wf, plastyka, technika, muzyka, „gadu - gadu ”, integracja sensoryczna, 7.3. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „kto to?” - wraz z pytaniem, rozmówca wskazuje osobę znajdującą się w zasięgu wzroku ucznia, uczeń wyszukuje jej zdjęcie, - rozmówca wskazuje zdjęcie osoby, uczeń wskazuje właściwą osobę spośród znajdujących się w jego otoczeniu, - uczeń dobiera zdjęcie osoby do odpowiedniego symbolu PCS – pytania „Kto jest psychologiem? , „Kto prowadzi zajęcia?”. Wprowadzenie wzorca graficznego pytania „kto to?”, wzmacnianie znakiem pytań kierowanych do ucznia, zwrócenie uwagi na kolor obwódki znaku oraz kolor stron w książce, na których należy szukać odpowiedzi (pomarańczowy). Słownictwo: - rodzina – mama, tata, siostra, brat, babcia, dziadek, - pracownicy szkoły – psycholog, logopeda, terapeuta Si, wychowawca, asystent, wychowawca świetlicy, bibliotekarz, nauczyciele przedmiotów, dyrektor, wicedyrektor, sekretarka, panie kucharki, sprzątaczki, pan woźny, pani pielęgniarka, - koledzy – uczestnicy zajęć „Gadułka”. 7.4. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „co robi?” - uczeń odpowiada gestem lub wskazaniem symbolu – określając czynność wykonywaną przez inne osoby lub też przedstawioną na zdjęciach i filmach. Wprowadzenie wzorca graficznego pytania „co robi?”, wzmacnianie znakiem pytań kierowanych do ucznia, zwrócenie uwagi na kolor obwódki znaku oraz kolor stron w książce, na których należy szukać odpowiedzi (zielony). Słownictwo: czynności dnia codziennego – myje zęby, myje ręce, je, pije, śpi, odpoczywa, idzie, biegnie, bawi się, aktywności szkolne – czyta, pisze, liczy, rysuje, maluje, lepi, tańczy, słucha muzyki. 7.5. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „jaki?”, „jaki to kolor” - uczeń odpowiada na pytanie wskazując odpowiedni symbol – pytany o cechę przedmiotu. Wprowadzenie wzorców graficznych pytań „jaki?”, „jaki to kolor?”, wzmacnianie znakiem pytań kierowanych do ucznia, zwrócenie uwagi na kolor obwódki znaku oraz kolor stron w książce, na których należy szukać odpowiedzi (niebieski). Słownictwo: kolory: czerwony, zielony, niebieski, żółty, pomarańczowy, brązowy, czarny, biały, fioletowy, szary, różowy, określenia cech fizycznych: duży, mały, suchy, mokry, gorący, zimny. 7.6 Komunikaty „tak” i „nie” – wprowadzenie i wzmocnienie wprowadzenie wzorca graficznego komunikatów„tak” i „nie”, - udzielanie odpowiedzi na pytania: - „czy chcesz?” - „czy to jest?” - „czy to pasuje?” poprzez gest głową, wskazanie symbolu PCS, wciśnięcie przycisku komunikatora. 7.6. Budowanie wypowiedzeń dwuwyrazowych, zdań prostych – opisywanie rzeczywistości - opisywanie sytuacji, przedmiotów, zdjęć, obrazków, według schematów: - „kto – co robi” - „jaki – co” - „jaki – kto” - „co robi – co” - „co robi – czym” - „kto – co robi – co” - „kto – co robi – czym” - układanie symboli na pasku oznaczonym zgodnie z kodem kolorów 7.7. Zwroty grzecznościowe, powitalne, pożegnalne Wprowadzenie symboli PCS oraz gestów określających: - zwroty powitalne – „dzień dobry”, „cześć” - zwroty pożegnalne – „do widzenia”, „pa pa” - zwroty grzecznościowe - „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję” 7.8. Samodzielne poruszanie się po terenie szkoły - wdrażanie uczniów do samodzielnego przemieszczania się po terenie szkoły, korzystając z kart przejścia określających ich cel, - okazywanie kart przejścia napotkanym osobom, nawiązującym kontakt z uczniem, zachęcającym do dialogu, udzielanie odpowiedzi na pytanie „Dokąd idziesz?” (popartego graficznym wzorcem) – poprzez wskazanie odpowiedniego symbolu na karcie przejścia. 7.9. Wydarzenia szkolne, zaistniałe sytuacje - wprowadzanie słownictwa dotyczącego zaistniałych w szkole wydarzeń – uroczystości, wyjść, wycieczek, zawodów sportowych, spotkań, - dokumentowanie zdarzeń fotografiami, opisywanie ich za pomocą symboli PCS. 7.10. Wycieczki - wyposażenie uczniów w symbole związane z tematem wycieczki, wprowadzanie symboli w czasie ich trwania, - dokumentowanie zdarzeń fotografiami, opisywanie ich po powrocie - za pomocą symboli PCS i gestów Makatonu, - podczas wyjść i wycieczek przywoływanie symboli lub gestów (odpowiednich do sytuacji): tramwaj/autobus/ pociąg, wycieczka, toaleta, mycie rąk, czekać, cicho, nie wolno, jeść, pić, super, szkoła, tak, nie, -ćwiczenie umiejętności wymiany symbolu na ulubioną aktywność lub przedmiot poza terenem szkoły Słownictwo: - ZOO – nazwy zwierząt, klatka akwarium - na lotnisko – lotnisko, samolot, pilot, walizka, lecieć , głośno - na pocztę – znaczek, list, kartka, skrzynka, wysyłać, - do fryzjera – artykuły higieniczne, obcinać włosy, myć włosy, suszyć włosy, czesać, - do restauracji/ kawiarni – nazwy potraw i napojów, karta, czekać, - do sklepu spożywczego – nazwy produktów spożywczych i napojów, wózek, koszyk, kupować, płacić, pieniądze, - do sklepu z ubraniami – nazwy ubrań, przymierzalnia, mierzyć, lustro 7.11. Autoprezentacja - opracowanie pierwszej strony książki komunikacyjnej - zamieszczenie podstawowych informacje o uczniu - imię i nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania - umieszczenie pytań opracowanych w formie obrazkowej , którymi powinien posłużyć się rozmówca zwracając się do ucznia, oraz odpowiedź – jakiej udziela uczeń Nauka odpowiadania na pytania: - „Jak się nazywasz?” - „Ile masz lat?” - „Gdzie mieszkasz?” - poprzez wskazanie odpowiedniego symbolu/ etykiety. 7.12. Kształtowanie nawyku posiadania przy sobie książek komunikacyjnych wprowadzenie gestu Makatonu „książka” – przypominanie uczniom komunikatem „Weź książkę” popartym gestem, o konieczności zabrania ze sobą książki do komunikacji - wymaganie od uczniów noszenia ze sobą książek komunikacyjnych 7.13. Plany aktywności - konstruowanie planów aktywności podczas zajęć, wyjść i wycieczek - przed rozpoczęciem zajęć z pomocą nauczyciela umieszczanie symboli PCS na taśmie – zgodnie z zaplanowaną kolejnością realizacji, odznaczanie czynności wykonanych - odrywanie, przekładanie na listę czynności wykonanych, - zapowiadanie uczniom kolejnych aktywności poprzez prezentowanie im odpowiedniego symbolu. 7.15. Prezentacja umiejętności uczniów - promowanie AAC na terenie szkoły poprzez: - uczniów niemówiących w projekty teatralne, występy itp. - organizowanie uroczystości w ramach akcji „ Październik – miesiącem AAC” – prezentującej umiejętności uczniów. 7.16. Wykorzystanie programu „Mówik” Jako urozmaicenie zajęć niektóre ćwiczenia prowadzone będą z wykorzystaniem programu Mówik. Uczniowie wykazujący zainteresowanie i posiadający predyspozycje do pracy z programem - wdrażani będą do całkowitego lub częściowego zastąpienia książki tabletem z programem mówiącym. Praca w środowisku ucznia 7.17. Współpraca z nauczycielami i rodzicami - opracowywanie symboli PCS, tablic wyboru, tematycznych, uczestnictwa – zgodnie z zapotrzebowaniem nauczycieli i rodziców, - organizowanie otoczenia uczniów poprzez etykietowanie pomieszczeń symbolami PCS, - prezentowanie przykładów dobrej praktyki podczas samokształceniowych spotkań rady pedagogicznej, - wymiana doświadczeń, konsultowanie, wspieranie nauczycieli i rodziców podczas spotkań indywidualnych i grupowych - podejmowanie tematów dotyczących w szczególności: - znaczenia komunikacji alternatywnej w życiu niemówiącej osoby z autyzmem, - konieczności ciągłej dostępności narzędzi do komunikacji w otoczeniu dziecka, - sposobu formułowania pytań i komunikatów w sposób dostępny i zrozumiały dla dziecka, wspierania swoich wypowiedzi i zapowiadania nadchodzących wydarzeń symbolami i gestami, - sposobów umożliwiania uczniom niemówiącym zaistnienia w dialogu, stosowania zasad naprzemienności i wzajemności, - aranżowania sytuacji wyzwalających inicjatywę komunikacyjną dzieci, - konieczności bogacenia ich słownika oraz umiejętności komunikacyjnych oraz dzielenia się praktycznymi umiejętnościami: - opracowywania znaków w programie Boardmaker, - konstrukcji książki komunikacyjnej – rozmieszczenia znaków, kodu kolorów - poznawanie gestów systemu Makaton - korzystania z komunikatorów głosowych i programu „Mówik”. 8. Harmonogram działań Zajęcia „Gadu – gadu” odbywać się będą raz w tygodniu, w wymiarze 45 minut tygodniowo w latach szkolnych 2014/2015 – 2015/2016. Uczniowie objęci programem wezmą udział w następujących uroczystościach szkolnych, podczas których zaprezentują przygotowany program: - Jubileusz - 10 lecie istnienia ZSS Nr 97 – październik 2014, - Październik miesiącem AAC – październik 2014, październik 2015 - Wielkanoc Szkolna – kwiecień 2015, kwiecień 2016 Wycieczki odbędą się: - do restauracji/ kawiarni - wrzesień 2014 - do sklepu spożywczego – listopad 2014 - do sklepu z ubraniami marzec 2015 - na dworzec kolejowy/ lotnisko – maj 2015 - do ZOO – wrzesień 2015 - na pocztę – listopad 2015 - do fryzjera – marzec 2016 Szczegółowe terminy wydarzeń i wycieczek uzależnione są od organizacji i kalendarza uroczystości i imprez szkolnych w poszczególnych latach. W ramach propagowania AAC w środowisku uczniów, przewidziano: - indywidualne spotkania i konsultacje z rodzicami – podczas i dni otwartych i zebrań z rodzicami, - samokształceniowe rady szkoleniowe - polegające na dzieleniu się przykładami dobrych praktyk, związanych z rozwijaniem umiejętności komunikacyjnych uczniów - co najmniej raz w semestrze, - indywidualne konsultacje i spotkania z nauczycielami i terapeutami - w miarę potrzeb. Dokładne terminy konsultacji indywidualnych oraz spotkań szkoleniowych zależne są od szkolnego kalendarza organizacji. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie uczniów do udziału w uroczystościach i wycieczkach – Anna Małyszek – Zaprzał Osoby odpowiedzialne za organizację spotkań samokształceniowych, oraz spotkań indywidualnych z nauczycielami, terapeutami i rodzicami – Anna Małyszek Zaprzał, Karolina Bućko, Emilia Dziubak 9. Oczekiwane efekty: Uczniowie: - posiadają nawyk noszenia przy sobie książek komunikacyjnych – reagują na przypomnienie słowne lub za pomocą gestu – szukają swojej książki, - spontanicznie wyrażają swoje chęci, potrzeby, preferencje poprzez wskazanie lub wymianę symbolu PCS. - udzielają odpowiedzi na pytania: „Co to?”, „Kto to?”, „Co robi?” „Jaki?”, „Jaki to kolor?”, „Dokąd idziesz?”, „Jak się nazywasz?”, „Ile masz lat?”, „Gdzie mieszkasz?” poprzez wyszukanie i wskazanie odpowiednich symboli PCS oraz użycie gestów Makatonu; - udzielają odpowiedzi na pytanie „Co chcesz?” poprzez wyszukanie odpowiedniego symbolu, wymieniają symbol PCS na ulubioną aktywność lub przedmiot; - dla wyrażenia swoich chęci – składają pasek z symboli PCS wg schematu „chcę…”, podają go rozmówcy, wskazując palcem poszczególne elementy wypowiedzenia, - budują wypowiedzenia dwu i trójwyrazowe według schematów: „kto – co robi”, „jaki – co”, „jaki – kto”, „co robi – co”, „co robi – czym”, „kto – co robi – co”, „kto – co robi – czym”, - rozpoznają terapeutów, kolegów na zdjęciach, - identyfikują osoby i miejsca na podstawie zdjęć i symboli PCS, - potrafią sami przemieszczać się po szkole korzystając z kart przejścia, - stosują zwroty grzecznościowe używając gestów, - słownik uczniów zawiera symbole i gesty wymienione powyżej Nauczyciele, terapeuci, rodzice: - znają katalog pytań zrozumiałych dla dziecka i potrafią je zadawać, - współuczestniczą w kształtowaniu nawyku posiadania książek komunikacyjnych, - korzystają z symboli PCS i gestów Makatonu: – wspierając kierowane do dziecka komunikaty symbolami, - zapowiadając nadchodzące wydarzenia, - oczekują od ucznia komunikatów, odpowiedzi na pytania – w postaci wskazania, podania symbolu PCS, - aranżują sytuacje wyzwalające inicjatywę komunikacyjną uczniów, - rozwijają słownik oraz umiejętności komunikacyjne dzieci – posiadają symbole PCS oraz stosowny repertuar gestów niezbędny w różnych sytuacjach codziennych, przygotowują - symbole potrzebne w związku ze zbliżającymi się wydarzeniami, - potrafią w odpowiedni sposób je wprowadzić do słownika dziecka. 10. Środki program Boardmaker, program Mówik, symbole PCS, tablice komunikacyjne – (wyboru, uczestnictwa, tematyczne), ksiązki komunikacyjne, przedmioty – konkrety oraz zdjęcia i obrazki 11. Sprzymierzeńcy wychowawcy, terapeuci, nauczyciele, rodzice uczniów 12. Ocena efektów programu Efekty pracy uczniów monitorowane będą poprzez - obserwację uczniów w różnych sytuacjach komunikacyjnych i społecznych – podczas zajęć edukacyjnych, terapeutycznych, wyjść poza teren szkoły, – opinie rodziców i nauczycieli na temat obserwowanych zmian. 13.Ewaluacja Celem ewaluacji będzie zdiagnozowanie obszarów sukcesów i niepowodzeń programu. W celu zebrania wniosków: - uczniowie dwukrotnie zostaną poddani badaniom obejmującym zasób słownika, oraz obserwacji w różnych sytuacjach komunikacyjnych i społecznych. Badania zaplanowano na maj 2015 r. oraz maj 2016r. - Dwukrotnie przeprowadzone zostanie badanie ankietowe/wywiad wśród rodziców – dotyczące ich opinii na temat obserwowalnych zmian w obszarze umiejętności komunikacyjnych dziecka – maj 2015r, maj 2016r. - Na zakończenie każdego roku szkolnego ( czerwiec 2015, maj 2015) przeprowadzona zostanie również ankieta wśród nauczycieli Narzędzia badawcze opracowane zostaną przez zespół terapeutów uczestniczących w programie. Sprawozdania z programu oraz wyniki uzyskane w badaniach zaprezentowane zostaną podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej w czerwcu 2015r oraz – wraz z wnioskami i podsumowaniem programu – w czerwcu 2016r. Wyświetleń: 1288
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |