![]() |
![]() |
Katalog Anna Małyszek - Zaprzał, 2015-04-08 Komorów - Granica Emilia Dziubak - Wiloch Pedagogika, Regulaminy Standardy AAC w ZSS nr 97 – zasady wprowadzania i korzystania z alternatywnych metod komunikacji w pracy z uczniem z autyzmem.Warunki funkcjonowania systemu AAC w placówce • Przekonanie wszystkich pracowników placówki o istotnym znaczeniu wspomagającej i alternatywnej komunikacji w terapii niemówiącego ucznia z autyzmem; • Propagowanie idei komunikacji alternatywnej przez szkolny zespół AAC; • Współpraca całej społeczności szkolnej w zakresie korzystania systemu AAC przez uczniów; • Spójność oddziaływań wobec uczniów korzystających z AAC; • Włączenie rodziców do współpracy; • Znajomość indywidualnego systemu porozumiewania się każdego użytkownika AAC przez wszystkich nauczycieli i terapeutów pracujących z danym uczniem; • Dzielenie się doświadczeniem i wiedzą związanymi z korzystaniem z metod AAC – rozmowy, konsultacje, rady samokształceniowe, warsztaty wewnątrzszkolne dla personelu, rodziców; • Wspólne poszukiwanie rozwiązań w trudnych sytuacjach (rozmowy, konsultacje, posiedzenia Zespołów Edukacyjno – Terapeutycznych); • Udział członków Rady Pedagogicznej w szkoleniach, sympozjach i konferencjach poświęconych tematyce AAC. Podstawowe narzędzia systemu AAC • Zdjęcia, obrazki, symbole PCS; • Gesty systemu Makaton; • Obiekty / przedmioty / „konkrety”. Użytkownicy Umiejętność komunikacji za pomocą AAC należy kształtować wśród uczniów: • Nie posługujących się mową czynną; • Posługujących się mową czynną w ograniczonym zakresie (w celu planowania dnia/ czynności, porządkowania otoczenia, regulacji zachowań, rozwijania umiejętności językowych); • Korzystających z Metody UK (w celu umożliwienia nadawania szybkich komunikatów). Zasady wprowadzania i korzystania z AAC • Metoda AAC dostosowywana jest do możliwości poznawczych i preferencji ucznia; • O wprowadzeniu komunikacji alternatywnej oraz doborze metody decydują w porozumieniu ze sobą: wychowawca klasy, logopeda, rodzice ucznia; • Wychowawca klasy we współpracy z terapeutą mowy oraz psychologiem (członkami zespołu AAC) podejmuje rozmowę z rodzicami / opiekunami na temat zasadności korzystania z systemu AAC przez ucznia; • Dla umożliwienia sprawniejszego i pełniejszego wyrażania komunikatów wskazane jest łączenie metod AAC (gesty, symbole obrazkowe); • Możliwa jest modyfikacja gestów i symboli w taki sposób, by były one dla ucznia bardziej czytelne, a w przypadku gestów - łatwiejsze do wykonania; • Wszystkie osoby pracujące z danym uczniem powinny znać znaczenie zmodyfikowanych znaków, aby prawidłowo je odczytywać; • Uczeń samodzielnie wskazuje lub podaje przedmioty i symbole. (Wspomaganie fizyczne ucznia dopuszcza się jedynie w pierwszej fazie strategii PECS – wymianie fizycznej symbolu na przedmiot lub aktywność); • Nauczyciele komunikujący się z uczniem niemówiącym sami używają gestów lub symboli, w celu uczynienia swojej wypowiedzi bardziej zrozumiałej dla ucznia. Zasady tworzenia i korzystania z pomocy do porozumiewania się Preferowane jest, aby wszystkie pomoce służące do komunikacji zawierały ruchome symbole, zalaminowane i umocowane na rzepach. 1. Książka do komunikacji: Książka powinna zawierać następujące części: • Wizytówka dziecka; • Instrukcja dla rozmówców dotycząca sposobu korzystania z książki z uwzględnieniem indywidualnych cech ucznia i specyfiki komunikacji z nim; • Spis treści; • Sygnały szybkiego dostępu; • Tablice wyboru, uczestnictwa i tematyczne; • Słownik adekwatny do rozwoju językowego. - Symbole PCS umieszczane są w książce na stronach oznaczonych kolorystycznie zgodnie z kluczem kolorów Fitzgeralda; - Za opracowanie książki odpowiedzialni są wychowawcy klas we współpracy z członkami szkolnego zespołu AAC; - Każda książka posiada opiekuna (wychowawca klasy, asystent nauczyciela), który dba o to, by symbole znajdowały się we właściwych miejscach oraz zgłasza zapotrzebowanie na nowe symbole; - Zespół AAC uzupełnia symbole zgodnie z potrzebami zgłaszanymi przez: wychowawców, asystentów, nauczycieli, rodziców; - Obowiązkiem wszystkich nauczycieli pracujących z użytkownikiem książki komunikacyjnej jest kształtowanie u ucznia nawyku posiadania jej przy sobie; - Uczeń podczas zajęć dydaktycznych, terapeutycznych, zajęć świetlicowych, przerw, spożywania posiłków oraz wyjść poza teren szkoły musi posiadać przy sobie swoją książkę komunikacyjną; - Podczas zajęć należy aranżować sytuacje aktywizujące ucznia do komunikacji za pomocą symboli zawartych w książce; - Przed zajęciami wprowadzającymi nowe zagadnienie niezbędne jest przygotowanie symboli dotyczących omawianego tematu a następnie ich umieszczenie w książce ucznia; - Należy systematycznie aktualizować, rozwijać i doskonalić książkę (usuwać niepotrzebne znaki, wprowadzać nowe). 2.Tablice komunikacyjne Nauczyciele i terapeuci przygotowują zestawy symboli lub zdjęć - adekwatnych do specyfiki lub tematyki prowadzonych przez siebie zajęć – zgrupowanych w tablice: • Wyboru – umożliwiające uczniowi dokonywanie wyboru w obrębie określonej kategorii (np. zabawki, czynności, jedzenie itp.) oraz wyrażanie preferencji; • Uczestnictwa – umożliwiające komentowanie rzeczywistości, dopominanie się o kontynuację lub przerwanie aktywności, wyrażanie oceny (np. „Podoba mi się”, „Nie podoba mi się”); • Tematyczne – wprowadzające słownictwo dotyczące omawianej jednostki tematycznej (np. Wielkanoc, zwierzęta, warzywa). Przygotowanie otoczenia • Wszystkie pomieszczenia szkolne powinny być oznaczone odpowiednimi symbolami PCS; • Wszyscy nauczyciele i terapeuci w swoich klasach / gabinetach powinni posiadać symbole PCS umożliwiające uczniowi szybkie zakomunikowanie swoich potrzeb oraz tablice uczestnictwa i tematyczne związane ze specyfiką prowadzonych zajęć. Wyświetleń: 478
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |