Katalog Aneta Rybowicz, 2015-05-04 Gliwice Taniec, Plany pracy Roczny plan pracy zajęć tanecznych.dla grupy świetlicowej kl. I-III oraz grupy starszej klas IV-VI w ramach godzin KN rok szkolny 2012/2013 Nauczyciel prowadzący: mgr ANETA RYBOWICZ WSTĘP: Kółko taneczne ma na celu zaspokajanie potrzeby ruchu, odprężenia, ekspresji i potrzeby tworzenia. Jest sposobem na aktywną formę spędzenia wolnego czasu. Główne założenia planu pracy kółka tanecznego polegają na obcowaniu uczniów z muzyką, ruchem i tańcem. Poprzez taniec, uczeń wyrabia w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Uzyskuje elastyczność i harmonijność ruchową. Elementy tańca i układy choreograficzne przyczyniają się do umiejętności i łatwości obcowania w towarzystwie. Przez ruch ciała uczą się dzieci nawiązywać kontakt z otaczającym nas światem. Ruch i taniec z jednej strony mają istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, z drugiej zaś mogą stać się istotnymi elementami terapii, ponieważ ruch znosi napięcie mięśniowe, emocjonalne, daje odprężenie. Ruch przy muzyce wzmaga postawę kreatywności, integruje człowieka wewnętrznie i otwiera na twórcze poszukiwania. Pośrednio wpływa na samoocenę uczniów. Ogromne korzyści, jakie płyną z uczestnictwa w tańcach można streścić następująco: taniec pozwala kształcić świadomość własnego ciała, wzmaga koordynację wzrokowo ruchową, usprawnia całe ciało, wpływa harmonijnie na jego rozwój, wzmaga poczucie rytmu i uwrażliwia na muzykę, wpływa na ogólne umuzykalnienie, poprzez taniec kształcimy swoją orientację ruchową, taniec uczy nawiązywania bliskiego kontaktu z ludźmi. Uczestnictwo w tego rodzaju kółku zainteresowań, to nie tylko rozrywka, ale również sposób na stres, dobre samopoczucie, radość, odprężenie umysłu, relaks i równocześnie aktywna forma spędzenia wolnego czasu. Wobec tylu pozytywnych oddziaływań tańca na kształtowanie młodego człowieka, uważam za zasadne realizowanie tego planu. CELE OGÓLNE: a. Poznanie kroków i figur tanecznych b. Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się w towarzystwie i miejscach publicznych c. Uczenie się walki ze stresem d. Rozbudzanie swojej wrażliwości na muzykę SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA: 1 Nabycie przez uczniów umiejętności wykonywania podstawowych kroków i figur w tańcach i układach choreograficznych 2. Ukształtowanie młodego człowieka pod kątem wszechstronnego rozwoju 3. Wyrobienie poczucia rytmu, słuchu i płynności ruchów 4. Wyrobienie nawyku aktywnego spędzenia wolnego czasu 5. Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań 6. Kształcenie sprawności ruchowej uczniów 7. Wyrobienie umiejętności stosowania form tanecznych jako sposobu walki ze stresem 8. Nabycie umiejętności pokonywania nieśmiałości i tremy podczas prezentowania się na scenie 9. Nabieranie ogłady towarzyskiej i kultury zachowania MATERIAŁ NAUCZANIA ZWIĄZANY Z CELAMI EDUKACYJNYMI: 1. Poznanie podstawowych zasad tańca nowoczesnego, elementów tańca hip-hop, jazz, modern oraz disco (czas realizacji: ok.10 lekcji) 2. Poznanie figur tanecznych - układy choreograficzne do różnych gatunków muzyki (czas realizacji: przez cały rok szkolny) 3. Wyrobienie poczucia rytmu ćwiczenia rytmiczne indywidualne i w parach (czas realizacji: ok. 5lekcji) 4. Kształcenie orientacji w przestrzeni ćwiczenia ruchowe (czas realizacji: ok. 5 lekcji) 5. Ćwiczenia koordynacji ruchów (czas realizacji: ok. 6 lekcji) 5. Wzmocnienie dużych grup mięśniowych ćwiczenia fitness, elementy gimnastyki i akrobatyki (czas realizacji: ok. 10 lekcji) 6. Zwiększenie wydolności układu oddechowego i krwionośnego lekkie ćwiczenia wytrzymałościowe i wysiłkowe (czas realizacji: ok. 6 lekcji) 7. Wiadomości: (łączny czas realizacji: 4 lekcje) a/ Wpływ tańca jako środka do walki ze stresem b/ Nabycie zasad kultury zachowania w tańcu: 1. zachowanie w czasie tańca 2. zachowanie po zakończeniu tańca 3. ubiór 4. elegancja ruchów c/ Wpływ tańca na kształtowanie postawy ciała i zdrowie człowieka d/ Taniec jako relaks 8. Bieżące przygotowywanie pokazów tanecznych na imprezy i uroczystości szkole oraz gościnne i konkursowe występy ma terenie naszego miasta (czas realizacji: przez cały rok szkolny) METODY: - objaśnianie, pokaz, wykład, rozmowa, burza mózgów FORMY: 1. Zajęcia obligatoryjne w ramach zajęć pozalekcyjnych. 2. Próby aktualnie poznawanych tańców. 3.Twórcze realizowanie się rozumiane jako: - tworzenie układów tanecznych i choreograficznych, - prezentowanie się na imprezach szkolnych, klasowych i środowiskowych, - wyjazdy na pokazy i prezentacje na terenie Gliwic. OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W WYNIKU REALIZACJI PLANU: 1. Umiejętność wykonania podstawowych kroków i figur tańców i układów tanecznych. 2.Rozwinięcie zainteresowań ucznia, pomoc w osiągnięciu przez niego umiejętności, swobody i łatwości obcowania wśród ludzi poprzez taniec. 3.Umiejętność rozpoznawania i nazywania rodzajów tańca. 4.Posiadanie rozbudowanej potrzeby uprawiania, poznawania i doskonalenia różnego rodzaju tańców. 5.Aktywne spędzanie wolnego czasu. 6.Nabywanie umiejętności tworzenia własnych układów tanecznych. 7.Posiadanie wykształconej orientacji ruchowej w przestrzeni. 8.Pozbywanie się tremy i stresów prezentując się na scenie. UWAGI: Przedstawiony przeze mnie plan jest przeznaczony do realizacji w ramach godzin KN. Zajęcia będą się odbywać dla każdej z grup raz w tygodniu. Jest on przeznaczony dla uczniów klas I-III (grupa świetlicowa) i uczniów klas IV-VI (grupa starsza), którzy są zainteresowani i jednocześnie wykazują chęć poszerzania swojej wiedzy w zakresie tańca. W realizacji założeń planu wykorzystywane będą wszelkie potrzeby zdrowego dziecka: potrzeba ruchu, potrzeba odprężenia, potrzeba ekspresji i potrzeba tworzenia. Wszystkie te potrzeby zaspokaja taniec. Uczniowie nie tylko poznają motywy taneczne, ale mają możliwość zaprezentowania zdobytych umiejętności przed publicznością. Warto więc skorzystać z takiego programu, traktując go jako skuteczny środek wspomagania procesów edukacji wychowania, terapii, animacji kulturalnej i rozrywki. Materiał nauczania zawarty w planie może być realizowany w dowolnej kolejności oraz wskazane jest powracanie do poszczególnych zagadnień w celu utrwalenia wiedzy i umiejętności. Wyświetleń: 437
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |