|
|
Katalog Aniela Hołodniak, 2015-05-04 Dobrzykowice Język polski, Scenariusze Odkrywamy teatralne tajemnice. Scenariusz zajęć w gimnazjum.mgr Aniela Hołodniak Gimnazjum nr 3 we Wrocławiu Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie trzeciej Realizacja zagadnień w ramach edukacji teatralnej i filmowej TEMAT: PRZEPROWADZAMY WYWIAD Z CZŁOWIEKIEM TEATRU. ODKRYWAMY TEATRALNE TAJEMNICE. CELE LEKCJI: 1. Uczeń zna nazwy i lokalizację wrocławskich scen. 2. Uczestnik umie wskazać różnicę między teatrem a kinem. 3. Uczeń potrafi posługiwać się terminologią związaną z teatrem. 4. Uczeń zna profesje i zawody teatralne. 5. Uczestnik potrafi układać i zadawać pytania pracownikowi teatru. 6. Uczestnik wie jak napisać sprawozdanie z wycieczki do teatru oraz jak przygotować księgę anegdot i przesądów teatralnych. 7. Uczeń doskonali umiejętności komunikacyjne. METODY: oglądowa, zajęć praktycznych. ŚRODKI: aparat fotograficzny, przybory do rysowania. FORMA: praca w zespołach zadaniowych PRZEBIEG LEKCJI: 1. Lekcję wychowawczą można przeprowadzić według pełnego scenariusza ( przygotowanie sprawozdania, wywiadu i księgi anegdot) lub zrealizować tylko jedno z zadań. Lekcję taką powinna poprzedzić wizyta w jednym z wrocławskich teatrów. W tym celu można umówić się z pracownikami teatru na jego zwiedzanie, lub połączyć realizację zadań z wyjściem na wybrany spektakl. 2. Przed udaniem się do teatru uczniowie zostają podzieleni na cztery zespoły zadaniowe odpowiedzialne za przygotowanie konkretnych poleceń. ZESPÓŁ PIERWSZY- zbiera informacje dotyczące teatru ( nazwa, adres, repertuar, historia, skład zespołu artystycznego ). ZESPÓŁ DRUGI- otrzymane od zespołu pierwszego informacje przekłada na pytania do pracowników teatru. ZESPÓŁ TRZECI- odpowiada za organizację wyjścia, umówienie terminów, przygotowanie pytań dotyczących kariery rozmówcy w teatrze oraz za zdobycie informacji o przesądach i anegdotach teatralnych. ZESPÓŁ CZWARTY- planuje i przygotowuje projekt „Księgi przesądów i anegdot teatralnych.” 3. W trakcie zwiedzania teatru uczniowie uzupełniają, porządkują i weryfikują zdobytą na jego temat wiedzę. W zespołach przeprowadzają wywiady, zwiedzają scenę oraz spisują anegdoty. 4. Na kolejnej godzinie wychowawczej zespół pierwszy i drugi opracowuje wywiad z pracownikiem teatru dotyczący jego kariery i historii sceny, a zespół trzeci pisze sprawozdanie z wycieczki do teatru. Wywiad i sprawozdanie mogą być wydrukowane w szkolnej gazetce. Grupa czwarta zajmuje się tekstowym i graficznym opracowaniem „Księgi przesądów i anegdot teatralnych”. Pracę taką można złożyć w bibliotece szkolnej, aby służyła pozostałym uczniom. KARTA PRACY WYCIECZKA SZLAKIEM WROCŁAWSKICH TEATRÓW 1. WYPISZ NAZWY I ADRESY WSZYSTKICH WROCŁAWSKICH SCEN TEATRALNYCH. 2. UDAJ SIĘ DO JEDNEGO Z TEATRÓW I PRZEPISZ REPERTUAR NA DANY MIESIĄC. 3. ZAPISZ NAZWISKA ZESPOŁU TEATRALNEGO ORAZ JEGO DYREKTORÓW. 4. PRZEPROWADŹ KRÓTKI WYWIAD Z PRACOWNIKIEM TEATRU. USTAL NAJWAŻNIEJSZE FAKTY I DATY DOTYCZĄCE SCENY. ZAPYTAJ O ANEGDOTY. 5. OPISZ W 10 ZDANIACH BUDYNEK TEATRALNY. WYKONAJ ILUSTRACJĘ PRZEDSTAWIAJĄCĄ TEATR. 6. OBEJRZYJ JEDNO Z PRZEDSTAWIEŃ TEATRALNYCH. NAPISZ RECENZJĘ SPEKTAKLU LUB SPRAWOZDANIE Z WYJŚCIA DO TEATRU. 7. WYPISZ JAKIE OSOBY, ELEMENTY, MIEJSCA, REKWIZYTY TWORZĄ TEATR. 8. WYMIEŃ ZAWODY ZWIĄZANE Z TEATREM. 9. CZYM RÓŻNI SIĘ TEATR OD KINA? 10. ZAPROJEKTUJ I DOWOLNĄ TECHNIKĄ WYKONAJ AFISZ TEATRALNY . PROPOZYCJE TEMATÓW DO REALIZACJI PRZEZ WYCHOWAWCÓW W RAMACH EDUKACJI TEATRALNEJ I FILMOWEJ CAŁY ROK SZKOLNY KL. I- III: 1.Udział w przedstawieniach teatralnych i projekcjach filmowych w instytucjach kulturalnych Wrocławia. 2.Uczestniczenie w zajęciach Młodzieżowej Akademii Artystycznej. PIERWSZY SEMESTR KL. I- III: 1.Teatr, teatr, teatr...Wycieczka edukacyjna szlakiem wrocławskich scen- Teatr Polski, Teatr Współczesny, Teatr Lalek ( uzupełnianie i omówienie karty pracy ). 2.Wokół wielkiej sceny. Wycieczka edukacyjna na trasie: Filharmonia, Opera, Teatr Capitol ( uzupełnianie i omówienie karty pracy ). 3.Na dużym ekranie. Wycieczka edukacyjna szlakiem wrocławskich kin ( projekt mapy ). 4.Mój ulubiony aktor filmowy/ teatralny ( przygotowanie albumu ). 5.,,Fajny” film wczoraj widziałem...( recenzja w formie komiksu ). 6.Nagrywamy słuchowisko radiowe ( układanie scenariusza, przygotowanie efektów specjalnych ). 7.Najsłynniejsze sceny teatralne i operowe świata ( przygotowanie katalogu ). DRUGI SEMESTR KL. I- III: 1.Tajemnice teatru...Wycieczka edukacyjna do wrocławskiego teatru ( mapa skojarzeń, księga anegdot i przesądów teatralnych ). 2.Przeprowadzamy wywiad z człowiekiem teatru lub filmu ( układanie pytań, redagowanie artykułu do gazetki szkolnej ). 3.Instytucje kulturalne Wrocławia ( przygotowanie przewodnika, praca z internetem ). 4.Co jest grane? ( przygotowanie informatora na dany miesiąc, praca z dodatkami kulturalnymi prasy codziennej ). 5.Klasowy Przegląd Filmowy ( prezentacja fragmentów ulubionych filmów, wystawa plakatów ). 6.Gatunki współczesnego kina ( przygotowanie albumu ). 7.Wrocław i jego festiwale w drodze do Europy ( karta tematyczna ). Wyświetleń: 600
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |