Katalog Katarzyna Barańska, 2015-05-04 Dąbrowa Górnicza Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Zagrożenia społeczne czyli jak się zachować w niebezpiecznych sytuacjach.Scenariusz zajęć wychowawczych dla uczniów pierwszego etapu edukacyjnego TEMAT: Jak zachować się w nietypowych sytuacjach?- swobodne wypowiedzi uczniów na temat zagrożeń społecznych. – CELE: - Kształcenie u uczniów umiejętności bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożenia - Uświadomienie uczniom potrzeby dbania o własne bezpieczeństwo - Zachęcenie uczniów do naśladowania pozytywnych zachowań - Uświadomienie uczniom niebezpieczeństw i zagrożeń w szkole i środowisku - Uświadomienie uczniom sposobów korzystania z pomocy instytucji działających w mieście - Kształcenie umiejętności zachowania się w sytuacjach nietypowych METODY PRACY: - Aktywne-gry dydaktyczne, drama: bycie w roli, - Programowe- praca z materiałem ikonograficznym / karta pracy/ - Podające-krótka rozmowa nauczająca - Praktyczne-projekt FORMY PRACY: - Praca zbiorowa: jednolita i zróżnicowana - Praca jednolita: jednolita i zróżnicowana ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Karty pracy, numery ważnych telefonów, telefon Przebieg zajęć. 1.Powitanie uczestników zajęć: Uczniowie stoją parami zwrócenie twarzą do siebie i wymawiają formułę powitania: „ Wszyscy są, witam Was, zaczynamy, już czas. Jestem ja (wskazują na siebie), jesteś Ty ( wskazują osobę stojącą naprzeciw), raz, dwa, trzy (klaszczą w ręce partnera)”. W czasie zabawy stojący po zewnętrznej stronie przesuwają się w prawą stronę. Zabawa trwa, aż do ponownego spotkania tych samych osób z pierwszej pary. 2. Wprowadzenie do tematu zajęć – przedstawienie bohaterki dzisiejszych zajęć – AGATKI i rozdanie kart pracy. Przedstawiam Wam AGATKĘ – bohaterkę naszych dzisiejszych zajęć. (nauczyciel prezentuje rysunek Agatki) Agatka miała ostatnio bardzo wiele przygód, o których chce Wam dzisiaj opowiedzieć i prosić Was o pomoc w ich rozwiązaniu. Posłuchajcie pierwszej przygody: Pewnego dnia Agatka wybiegła na podwórko w czasie przerwy. Pod drzewem stały jej koleżanki. Po chwili do dziewczynek podszedł Marek z klasy V e i zaproponował, że sprzeda im niedrogo zegarek. Przedmiot pochodził z kradzieży, a Marek nie robił z tego tajemnicy. Zachęcał, że zegarek może odstąpić za 15 zł. Agatka miała pieniądze w domu, ponieważ w sobotę dostała od babci 20 zł. Co powinna zrobić Agatka? ( swobodne wypowiedzi uczniów na temat:, „Co powinna zrobić Agatka? ”). Po skończonych wypowiedziach nauczyciel zadaje dzieciom pytanie i przedstawia dwie odpowiedzi. Zadaniem dzieci jest wybrać, która odpowiedź jest właściwa i zaznaczyć ją w karcie pracy. KARTA PRACY: Zachowuję się bezpiecznie! PYTANIE 1: /odpowiedź należy wpisać do karty pracy/. A. Agatka kupi zegarek. B. Agatka odmówi Markowi. DRUGA PRZYGODA AGATKI: Agatka wesoło wracała ze szkoły, gdy nagle zobaczyła jak do kolegi z jej klasy podeszło dwóch starszych chłopców i zażądało pieniędzy. Kiedy chłopiec nie chciał im dać zaczęli go bić. Co powinna zrobić Agatka?(swobodne wypowiedzi dzieci). PYTANIE 2: /odpowiedź należy wpisać do karty pracy/. A. Agatka powinna poprosić o pomoc kogoś z przechodniów lub powiadomić rodziców B. Agatka powinna udać, że nic nie zauważyła i szybko iść do domu. TRZECIA PRZYGODA AGATKI: Agatka i jej braciszek byli sami w domu. Nagle braciszek źle się poczuł – bolała go głowa, było mu niedobrze. Co powinna zrobić Agatka? ( swobodne wypowiedzi uczniów). PYTANIE 3: /odpowiedź należy wpisać do karty pracy/. A. Agatka powinna natychmiast zadzwonić po pogotowie lub poprosić o pomoc najbliższą sąsiadkę. B. Agatka powinna otworzyć apteczkę i dać bratu jakieś lekarstwo. Nauczyciel przestrzega uczniów przed korzystaniem z apteczki bez wiedzy dorosłych! Przypomnienie numeru telefonu pogotowia ratunkowego – 999. Inscenizacja: Wyobraź sobie, że jesteś Agatką i dzwonisz po pogotowie. Co powiesz? CZWARTA PRZYGODA AGATKI: Agatka idąc do szkoły zauważyła, że grupa kolegów z jej klasy jest bardzo zainteresowana rozmową. Kiedy podeszła do kolegów, zobaczyła, że ich uwaga jest skupiona na przedmiocie, który znalazł Olek. Olek wyjaśnił, że pojemnik – metalowy, szary, wielkości paczki herbaty znalazł przed szkołą. Wewnątrz pojemnika były trzy ampułki, a w nich złocista ciecz. Ampułki nie były opisane, nie miały żadnej nazwy. Co powinna zrobić Agatka? (swobodne wypowiedzi dzieci) PYTANIE 4: /odpowiedź należy wpisać do karty pracy/. A. Agatka powinna otworzyć ampułki B. Agatka powinna ostrzec kolegów przed dotykaniem ampułek i zgłosić fakt ich znalezienia osobom dorosłym PIĄTA PRZYGODA AGATKI: Wszystkie dzieci z podwórka Agatki zgodnie bawiły się na placu zabaw. W pewnym momencie z sąsiedniego podwórka przyszło kilku starszych chłopców i zaczęło niszczyć ławki, huśtawki, łamać gałęzie, malować sprayem po murach, niszczyć zieleń, strzelać z procy do ptaków. Co powinna zrobić Agatka? (swobodne wypowiedzi dzieci) PYTANIE 5: /odpowiedź należy wpisać do karty pracy/. A. Agatka powinna powiedzieć rodzicom, którzy zadzwonią po policję B. Agatka powinna szybko wrócić do domu i nic nikomu nie mówić. Przypomnienie numeru telefonu policji – 997 SZÓSTA PRZYGODA AGATKI: Tego dnia Agatka była bardzo zadowolona otrzymała, bowiem w szkole dwie piątki: jedną z plastyki, a drugą z matematyki. Kiedy wróciła ze szkoły w domu nikogo nie zastała. Postanowiła, więc wyjść na podwórko. Kiedy spacerowała po alejkach podszedł do niej nieznajomy mężczyzna i poprosił,żeby zaniosła na pocztę niedużą paczkę. Tłumaczył dziewczynce, że on nie ma za dużo czasu, bardzo się śpieszy, a na tę paczkę czeka naczelnik poczty. Jak powinna zachować się Agatka?(swobodne wypowiedzi dzieci) PYTANIE 6: /odpowiedź należy wpisać do karty pracy/. A. Agatka powinna zanieść paczkę B. Agatka powinna grzecznie odmówić SIÓDMA PRZYGODA AGATKI: W czasie korzystania ze szkolnej toalety Agatka zobaczyła w kącie ładnie zapakowana małą paczuszkę. Była bardzo ciekawa, co znajduje się w jej środku. Co powinna zrobić Agatka? (swobodne wypowiedzi dzieci) PYTANIE 7:/odpowiedź należy wpisać do karty pracy/. A. Agatka powinna sprawdzić, co znajduje się w środku paczki B. Agatka powinna szybko zawiadomić o znalezionej paczce dyżurującego nauczyciela. 3. Podsumowanie zajęć: Podliczenie zdobytych przez uczniów punktów: 7p-5p – WSPANIALE! Potrafisz zachowywać się bardzo bezpiecznie w różnych sytuacjach. Z Tobą można czuć się bezpiecznie i pewnie. 4p-2p – Musisz uważać i zachowywać się ostrożniej w różnych nietypowych sytuacjach. 1p-0p - Musisz bardziej uważać na niebezpieczeństwa czyhające na Ciebie w szkole i poza nią. PAMIĘTAJ, ŻE ZAWSZE POMÓC CI MOŻE: POLICJA – 997 POGOTOWIE RATUNKOWE – 999 STRAŻ MIEJSKA – 262-69-26 POGOTOWIE GAZOWE - 992 TELEFON ZAUFANIA - 988 POŁACZENIE ALARMOWE Z TELEFONU KOMÓRKOWEGO - 112 PAMIĘTAJ!!! TE OSOBY ZAWSZE MOŻESZ PROSIĆ O POMOC: RODZICE, SASIEDZI, NAUCZYCIELE, PRACOWNICY SZKOŁY, POLICJANCI, STRAŻNICY MIEJSCY. 4. Pożegnanie grupy zabawą „Uścisk”. Uczestnicy zajęć podają sobie ręce, spoglądając na kolegę z lewej i z prawej strony. Mówią „DOBRZE, ŻE JESTEŚ”. Wyświetleń: 442
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |