AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Edyta Kubicka-Karcz, 2015-06-18
Leżajsk

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz lekcji - Jak przeciwdziałać agresji kl.I-III.

- n +



Temat: Jak przeciwdziałać agresji? Propozycje zabaw.

Cele ogólne (odnoszące się do uczniów)

• Odreagowanie nagromadzonego napięcia emocjonalnego, złości i agresji przez zabawę
• Budowanie poczucia bezpieczeństwa w klasie poprzez zabawę (integracja grupy)
• Wdrażanie dzieci do respektowania ustalonych norm zachowania obowiązujących w szkole
• Uczenie otwartego i bezpośredniego zachowania się wobec innych
• Kształtowanie postawy akceptacji drugiego człowieka

Cele operacyjne
Uczeń
• Dostrzega społeczny aspekt problemu agresji
• Znajduje sposoby radzenia sobie z agresją

Metody: słowna, integracyjna(zabawa), twórcza ,ekspresyjna

Formy: Praca zbiorowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: kartki papieru, kartony, pisaki, gazety ,taśma klejąca


Przebieg lekcji:

I .Część wstępna
1.Powitanie w kręgu „Promienny uśmiech”
Nauczycielka rozpoczyna powitanie, wysyłając uśmiech do siedzącego obok dziecka, które przekazuje następnemu koledze lub koleżance. Uśmiech powraca do rozpoczynającego zabawę nauczyciela.

II. Realizacja tematu

2.Zapoznanie z tematem lekcji.
3.,,Drzewo dobra i zła”. Na dużym kartonie rysujemy ,,drzewo dobra”, a na drugim ,,drzewo zła”. Dzieci w grupach otrzymują karteczki ze zdaniami, które wg własnego przekonania wieszają na wybranym drzewie. Każdy głośno uzasadnia swój wybór: Umieściłem to zdanie na ,,drzewie dobra ,dlatego że……..
Przykładowe zadania na kartkach:
• Na agresję odpowiedz agresją.
• Nigdy nie przebaczaj.
• Rób zawsze to na co masz ochotę, bez względu na wszystko.
• Za wszelką cenę staraj się wygrać.
• Przyglądaj się spokojnie , gdy ktoś cierpi .Dobrze że to nie Ty.
• To inni są winni.
• Liczy się tylko Twoje prawo do szczęścia.
• Współczuj gdy ktoś cierpi.
• Zanim ocenisz innych, spójrz na siebie.
• Nazywaj rzeczy po imieniu , mów dokładnie o co chodzi.
• Mów o tym co czujesz.
• Swoje niezadowolenie okazuj w taki sposób ,aby nie krzywdzić innych.

4.Zabawa integracyjna,, Tratwa ratunkowa”. Nauczyciel kładzie karton (o wymiarach 60x90cm) na podłodze i wyjaśnia ,że przedstawia on tratwę ratunkową. Wszyscy członkowie zespołu (8-10 osób) mają zmieścić się na tratwie, stojąc na niej przynajmniej jedną nogą i wytrzymać w pozycji minimum 30 sekund. Każdy zespół ma 5 min na przygotowanie. Wszystkie zespoły ustawiają się równocześnie.
Jak zespołom udało się to ćwiczenie, czy wszyscy pracowali razem? Czy niektórzy zostali wyłączeni? Czy uwidoczniły się role, jakie przyjmują uczestnicy w relacjach z innymi? Niech odpowiedzą na pytanie, w jaki sposób najlepiej współpracować przy rozwiązaniu problemu.

5.Zabawa ,,Budowle z ciał”. Dzieci grupują się w zespoły (6-8 osób),na sygnał prowadzącego wykonują określone zadanie, tworząc ze swoich ciał różne ,,budowle”.
Przykładowe polecenia:
Zbudujcie robota.
Zbudujcie pojazd, który będzie się poruszać.
Zbudujcie zwierzę ,które przepędzi innych.
Zbudujcie dom, który będzie mógł was chronić.
Czy z tej zabawy wynika wniosek dla uczestników? Czy dzieci wspólnie się mogą bronić np. w groźnych sytuacjach?

6.Zabawa,,Piłki”. Każde dziecko z gazety robi sobie kulę, którą obwija taśmą klejącą i to jest piłka. Dzieci bawią się dowolnie swoją piłką, podrzucając ją w różny sposób:
-dobierają się w pary ( zabawa z piłką w parach),
-zabawa piłką w trójkątach,
-zabawa z piłką w czwórkach
-zabawa w kole (jedna osoba wchodzi do środka i próbuje przechwycić piłkę nogą
Wariant: ,,Bitwa”. Dzielimy klasę na dwie drużyny, urządzamy bitwę, osoby trafione przechodzą na drugą stronę.

7.,,Atak na zamek’’ -Dzieci stają w kole, trzymając sięga ręce, tworzą mur wokół zamku. Jedno dziecko znajduje się na zewnątrz koła i próbuje zdobyć
ów zamek podstępem, forsując mur. Umawiamy się z dziećmi, jakie zachowania są niedozwolone. Do dyskusji po zabawie: Dlaczego i jaką formę zdobycia napastnik zdobycia zastosował?

8.Zabawa,,Drzewa’’. Każdy uczestnik zabawy bierze do ręki dwie gazety. Nauczyciel wprowadza dzieci w klimat zabawy mówiąc /Jesteście teraz drzewami, na swoich gałęziach macie dużo liści, na świecie panuje lato/Dzieci poruszają rękami tak jak drzewa gałęziami ,stosując się do informacji podawanych przez prowadzącego wyobrażając sobie siebie jako drzewa./Pora roku zmienia się, nadchodzi jesień, wieje wiatr, nadchodzi burza, grzmi, pada deszcz, szaleje wichura…itd. Wiatr ustaje , zza chmury wychodzi słońce, robi się cieplej…itd. Na gałęziach pojawiają się owoce, gałęzie uginają się pod ich ciężarem, owoce spadają z drzew ,gałęzie robią się lżejsze, nadchodzi jesień, liście spadają…itd./
9. ,,Jestem dumny”. Siedząc w kole ,dzieci kolejno opowiadają,
z czego są dumne, co udało im się osiągnąć. Jeśli dziecko ma problemy z określeniem- pomaga grupa .(To ćwiczenie pomaga budować poczucie własnej wartości, daje też nauczycielowi informacje o dziecku.)
III. Część końcowa.
1 Podsumowanie lekcji.
2.Ewaluacja zajęć przez dzieci.
Dzieci oceniają lekcję przez wskazanie słoneczka ,,Słoneczko z miną wesołą, obojętną ,smutną”, które określi zadowolenie dzieci.

2.Pożegnanie „Iskierka przyjaźni”. Stajemy w kręgu i trzymamy się za ręce. Nauczyciel ,,puszcza iskierkę’’- uściskiem dłoni partnera prawej strony, który przekazuje ją dalej tak ,aby reszta nie widziała uścisku. Zabawa kończy się ,gdy iskierka wróci do prowadzącego.
Opracowała: Edyta Kubicka -Karcz
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 138


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.