Katalog Iwona Skutela, 2015-06-18 Chorzów Różne, Konspekty Konspekt zajęć świetlicowych.KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH Temat zajęć: Dzień Matki. Cele: Kształtowanie umiejętności wypowiadania się i słuchania innych. Rozwijanie umiejętności plastycznych. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie. Ukazanie roli i znaczenia matki w funkcjonowaniu rodziny; - Budzenie uczuć miłości, szacunku i wdzięczności dla matki; Metody: Słowna – czytanie wiersza, rozmowa kierowana. Czynna – praca plastyczna. Formy: Praca z całą grupą . Praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Tekst wiersza Ireny Landau “Nasza kochana mama”, kolorowy papier, taśma klejąca, brokaty, dziurkacze ozdobne, Przebieg zajęć: I. Część wstępna. Zaproszenie dzieci do zajęcia miejsc. Wprowadzenie do tematu zagadką: Kto się o nas tak troszczy? Najczulej patrzy na nas? Kto od złych przygód strzeże? Wiadomo nasza (mama) II. Część główna. 1.Przedstawienie krótkiej historii Dnia Matki. W maju obchodzimy jedno z piękniejszych świąt w naszej kulturze – Dzień Matki. Jak to zwykle bywa, początków należy szukać u starożytnych Greków i Rzymian. Wraz z rozkwitem wiosny w Grecji ofiary składano bogini Rei, żonie Kronosa, która według mitologii była matką wszechświata i wszystkich bóstw. Nieco inaczej świętowali Rzymianie, którzy oddawali cześć bogini Cybele – uroczystości trwały trzy dni i nazywane były Hilariami. W czasach nowożytnych zwyczaj nie był kultywowany i powrócił dopiero ok. XVI wieku w Anglii i Szkocji. Wówczas w każdą czwartą niedzielę Wielkiego Postu obchodzono tzw. matczyną niedzielę. Był to dzień wolny od pracy, podczas którego młode służące i młodzi parobkowie odwiedzali rodzinne domy, by spędzić ten dzień ze swoimi matkami. Do tradycji należało składanie podarunków, głównie kwiatów i słodyczy, w zamian za otrzymane błogosławieństwo. W Stanach Zjednoczonych natomiast ustanowienie pierwszego oficjalnego Dnia Matki to zasługa aktywnych działań panny Ann Marie Jarwis, której aktywna kampania zakończyła się uchwaleniem przez Kongres święta narodowego obchodzonego w drugą niedzielę maja. Polacy Dzień Matki po raz pierwszy świętowali w 1914 roku, w Krakowie. Od tego czasu corocznie, 26 maja, składamy mamom życzenia i obdarowujemy je drobnymi upominkami, aby w tym wyjątkowym dniu jeszcze bardziej okazać rodzicielkom miłość i szacunek. Najmłodsi rysują laurki, a ci nieco starsi stają w progu z bukietem kwiatów, które mamy powinny otrzymywać przez cały rok, a nie tylko w maju. 2.Wysłuchanie wiersza pt. “Nasza mama jest kochana”. Irena Landau NASZA KOCHANA MAMA Nasza mama przyszła zmordowana, powiedziała, że wytrzymać już nie może, że zmęczona jest i trochę źle się czuje, i skończyła: - Chyba wcześniej się położę… - Oczywiście, ukochana nasza mamo, połóż się i wstań dopiero jutro rano! No, więc mama tylko bluzki nam uprała, nastawiła smak na zupę, posprzątała, tylko z grubsza nasz pokoik odkurzyła, do fartuszków trzy guziki nam przyszyła, do wujaszka napisała pocztówkę, rozmroziła i umyła lodówkę, dokończyła dla Izuni szalik, i co dalej, już nie wiemy, bośmy spali … A ciekawi jesteśmy, swoją drogą, czemu mama dzisiaj wstała lewą nogą? Krótkie omówienie wiersza. 3.Niedokończone zdania – dzieci siedząc w kręgu kończą po kolei czytane przez nauczyciela zdania : - Moja mama ma na imię... - Moja mama jest... - Z mamą najbardziej lubię... - Gdy mama jest smutna, to ja... - W domu mama najczęściej... - Mama lubi najbardziej... - Mama najczęściej śmieje się, gdy... - Pomagam mamie w... - Mama jest zdenerwowana, gdy... - Chciałabym (chciałbym) ofiarować mojej mamie... 4.Burza mózgów – Jak możemy pomóc mamie w codziennych obowiązkach ? wynoszenie śmieci sprzątanie swojego pokoju zabawa z rodzeństwem nakrywanie do stołu sprzątanie ze stołu robienie zakupów zmywanie naczyń ścieranie kurzy podlewanie kwiatów wychodzenie z psem karmienie zwierząt sprzątanie pupilom posłania lub klatki samodzielne odrabianie zadań domowych 5.Wykonanie laurki dla mamy metodą ”Iris folding”. (Iris folding – sztuka wykonywania wzorów z kolorowych, nachodzących na siebie pasków papieru w taki sposób, aby środek wzoru tworzy irys- kształt przypominający przysłony fotograficznej.) III. Część końcowa. 1.Posprzątanie sali. 2.Podziękowanie za aktywne uczestnictwo w zajęciach. 3. Pożegnanie z grupą. Literatura: Puellanova.pl www.gim-tegoborze.iap.pl Opracowała:Iwona Skutela Wyświetleń: 208
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |