Katalog

Agnieszka Grondowa, 2015-06-12
Oleśnica

Język polski, Sprawdziany i testy

Diagnoza dla klasy II gimnazjum. "W świecie miłosnych wzruszeń Romea i Julii”.

- n +

Imię i nazwisko, klasa, nr dziennika................
W świecie miłosnych wzruszeń „Romea i Julii”
1. Wskaż trzy różnice pomiędzy teatrem antycznym, a elżbietańskim. /3 p.

2. Wyjaśnij pojęcie tragizmu i dopowiedz na pytanie dlaczego Romea i Julię nazywamy bohaterami tragicznymi?/3p.

3. Wyjaśnij pokrótce znaczenie cytatów: /3p.
„Niebo jest tam, gdzie Julia”
„Drwi z cudzej blizny, kto sam nie był ranny”.

„To, co zwiemy różą, pod inną nazwą też by pachniało”
4. Wymień we właściwej kolejności elementy budowy akcji/2p.
5. Wyjaśnij pojęcie perypetii. Opisz jedną z perypetii Romeo i Julii / 3p.
6. Jakie przesłanie płynie z tragedii Szekspira „ Romeo i Julia”:?/2p.

TEKST I C. K. Norwid : „W Weronie”
Nad Kapuletich i Montekich domem
Spłukane deszczem, poruszone gromem,
Łagodne oko błękitu –

Patrzy na gruzy nieprzyjaznych grodów,
Na rozwalone bramy do ogrodów,
I gwiazdę zrzuca ze szczytu –

Cyprysy mówią, że to dla Julietty,
Że dla Romea ta łza znad planety
Spada – i groby przecieka;

A ludzie mówią, i mówią uczenie,
Ze to nie łzy są, ale że kamienie
I – że nikt na nie nie czeka.

7. „Gwiazda zrzucona ze szczytu” to:
a) meteoryt; b)deszcz; c)grom;
d) według uczonych łzy aniołów.

8. W wierszu C. K. Norwida nie ma:
a) żalu z powodu tragicznej miłości;
b) refleksji na temat waśni dwóch rodów;
c) refleksji na temat ludzkiej obojętności;
d) relacji ze zdarzenia, którego autor był świadkiem.

9. „Cyprysy mówią” to:
a) zwrot o charakterze dźwiękonaśladowczym;
b) personifikacja;
c) porównanie; d) animizacja.

10. „Łagodne oko błękitu”, patrzące na „gruzy(...)ogrodów oznacza:
a) spoglądanie na świat z przymrużeniem oka;
b) przymykanie oka na historię Romea i Julii;
c) patrzenie krzywym okiem na romans młodych kochanków;
d) bolesną obserwację świata.
TEKST II
SCENA PIĄTA
Pokój J u l i i.
Wchodzą R o m e o i J u l i a.
JULIA
Chcesz już iść? Jeszcze ranek nie tak bliski,
Słowik to, a nie skowronek się zrywa
I śpiewem przeszył trwożne ucho twoje.
Co noc on śpiewa owdzie na gałązce
Granatu, wierzaj mi, że to był słowik.
ROMEO
Skowronek to, ów czujny herold ranku,
Nie słowik; widzisz te zazdrosne smugi,
Co tam na wschodzie złocą chmur krawędzie?
Pochodnie nocy już się wypaliły
I dzień się wspina raźnie na gór szczyty.
Chcąc żyć, iść muszę lub zostając – umrzeć.

JULIA
Owo światełko nie jest świtem; jest to
Jakiś meteor od słońca wysłany,
Aby ci służył w noc za przewodnika
I do Mantui rozjaśniał ci drogę,
Zostań więc, nie masz potrzeby się spieszyć.
ROMEO
Niech mię schwytają, na śmierć zaprowadzą,
Rad temu będę, bo Julia chce tego.
Nie, ten brzask nie jest zapowiedzią ranku,
To tylko blady odblask lica luny;
To nie skowronek, co owdzie piosenką
Bijąc w niebiosa wznosi się nad nami.
Więcej mię względów skłania tu pozostać
Niż nagle odejść. O śmierci, przybywaj!
Chętnie cię przyjmę, bo Julia chce tego.
Cóż, luba? prawda, że jeszcze nie dnieje?

JULIA
O, dnieje, dnieje! Idź, spiesz się, uciekaj?
Głos to skowronka brzmi tak przeraźliwie
I niestrojnymi, ostrymi dźwiękami
Razi me ucho. Mówią, że skowronek
Miło wywodzi; z tym się ma przeciwnie,
Bo on wywodzi nas z objęć wzajemnych.
Skowronek, mówią, z obrzydłą ropuchą
Zamienił oczy, o, rada bym teraz,
Żeby był także i głos z nią zamienił,
Bo ten głos, w smutnej rozstania potrzebie,
Dzień przywołując, odwołuje ciebie.
Idź już, idź: ciemność coraz to się zmniejsza.

ROMEO
A dola nasza coraz to ciemniejsza!
Wchodzi M a r t a.


11. Przytoczona scena rozgrywa się:
a) wieczorem; b) o świcie; c) o północy; d) w południe.
12. Sformułowanie: Pochodnie nocy już się wypaliły jest:
a) metaforą; b) porównaniem; c)onomatopeją; d) personifikacją.
13. Romeo musi jechać do Mantui, ponieważ:
a) ma tam do załatwienia sprawy rodzinne; b) chce tam zabić Tybalta; c) jedzie przygotowywać potajemny ślub; d) jest banitą
14. Kwestia Romea: O śmierci, przybywaj!
a) anaforę; b) epiforę; c) apostrofę; d) onomatopeję
15. W powyższym fragmencie występują formy czasowników:
a) we wszystkich trzech trybach; b) wyłącznie w trybie oznajmującym; c) wyłącznie w trybie rozkazującym; d) w trybie oznajmującym i rozkazującym
16. W tabeli podano informacje na temat Romeo i Julii. Rozstrzygnij, która z nich jest prawdziwa. Zaznacz P (prawda) lub F (fałsz) we właściwym miejscu./ 5p.
Utwór nie zawiera tekstu pobocznego. P F
Utwór jest tekstem epickim. P F
Marta jest służącą Julii. P F
Romeo cieszy się z podróży, którą ma odbyć do Mantui. P F
Romeo podarował Julii skowronka i słowika. P F

17. Nazwij części zdania w podanym zdaniu:/ 5p.
Romeo zakochał się w Julii od pierwszego wejrzenia.
18. Zredaguj rozprawkę na wybrany temat. Twoja praca nie może być krótsza niż połowa wyznaczonego miejsca.

1. Zgoda buduje, niezgoda rujnuje. Potwierdź tę tezę, odwołując się do lektury Romea Julii oraz innych przykładów z historii lub literatury.
2. Czy człowiek może się zmienić pod wpływem miłości? Napisz rozprawkę na podstawie losów Romea i Julii oraz innych bohaterów literackich.

Wyświetleń: 592


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.