Katalog

Jolanta Sabina Czyż, 2015-05-25
Mirów

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

„Bal na dworze króla Cyferka” – wprowadzenie liczby 18.

- n +

Jolanta Czyż
nauczyciel PSP
w Gąsawach Rządowych
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Kl. I

Krąg tematyczny: Nasze sprawy też są ważne.

Temat dnia: Spotkanie z Kopciuszkiem.

Temat zajęć : „Bal na dworze króla Cyferka” – wprowadzenie liczby 18.

CELE OGÓLNE:
 Zapoznanie z liczbą 18 i jej zapisem cyfrowym.
 Kształtowanie pojęcia liczby 18.
 Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 18.
 Rozwijanie zdolności dzieci do wysiłku intelektualnego, samodzielnej pracy oraz pracy grupowej.

CELE OPERACYJNE
Uczeń:
• zna cyfry i potrafi je zastosować do zapisu liczb dwucyfrowych,
• porządkuje liczby używając liczebników porządkowych,
• umie wyznaczyć sumy i różnice w zakresie 18 różnymi sposobami (licząc w pamięci lub na zbiorach zastępczych – konkretach),
• aktywnie uczestniczy w zajęciach, potrafi współpracować w zespole na rzecz wspólnego dobra).

METODY: ćwiczeń praktycznych, praca z książką, relaksacyjno – ćwiczeniowa, ekspresji ruchowej.

FORMY: indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana, zbiorowa i grupowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: fragment bajki o królu Cyferku i jego krainie, kartoniki z cyframi dla każdego ucznia, ilustracja króla Cyferka, kukiełka Szpaka, karty pracy dla każdego ucznia, zeszyt ćwiczeń „Nowe , już w szkole - matematyka” część 2 s. 18, nagranie muzyczne, kartoniki z hasłem „Cyferkowo”, serduszka z liczbami od 1 do 18, plansze z bramami, kartoniki z liczbami i formułami matematycznymi.

Hasła podstawy programowej realizowane w czasie zajęć:
7. Edukacja matematyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci. Uczeń:
1) w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:
d) w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania,
2) w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:
a) sprawnie liczy obiekty, wymienia kolejne liczebniki, zapisuje liczby cyframi,
b) wyznacza sumy i różnice, manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10.

Przebieg zajęć:

1. Muzyczne powitanie - „Piosenka na powitanie’.
Hej, Hej, Hej – śpiewa nauczyciel.
Hej, Hej, Hej – odpowiadają dzieci.
Dobry dzień – nauczyciel.
Dobry dzień – uczniowie.
Jak nie dobry – nauczyciel.
Jak nie dobry – uczniowie.
To go zmień – nauczyciel.
To go zmień – uczniowie.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Wprowadzenie do tematu - spotkanie ze Szpakiem – Kwadratem.
Porządkowanie liczb od 9 do 1 – ułożenie hasła „Cyferkowo”.

9 8 7 6 5 4 3 2 1
C Y F E R K O W O

4. Wysłuchanie bajki o matematycznej krainie Cyferkowo, jego władcy i strażnikach. Krótka rozmowa na temat treści bajki.

„Za siedmioma górami,
za siedmioma lasami,
czarodziejska jest kraina,
Cyferkowo się nazywa
i tam bajka się zaczyna.
Tam Cyferek – król czarodziej
swe rachunki rozpoczyna.
Chcesz go spotkać?
Musisz przejść przez dwie bramy.
Lecz uważaj, licz starannie!
Bo strażnicy: Dodać, Odjąć.
Pilnie strzegą, by wyniki
Dobrze podać!”

5. Zabawa matematyczna „Czarodziejskie bramy” – doskonalenie techniki pamięciowego dodawania i odejmowania w zakresie 10 bez przekroczenia progu dziesiątkowego.
 Uczniowie wyjmują kartoniki z liczbami od 0 do 10 i układają je przed sobą od najmniejszej do największej liczby.
 Szpak – Kwadrat wyjaśnia dzieciom, że chciałby je zabrać do Cyferkowa, ale strażnicy Dodać i Odjąć wpuszczą je do matematycznej krainy, jeśli będą dobrze liczyć. Droga do tej krainy wiedzie przez dwie bramy, przez które muszą przejść.
 Szpak – Kwadrat – odsłania pierwszą bramę matematyczną. Wyjaśnia, że tej bramy strzeże strażnik Dodać, a jeśli chcemy przez nią przejść , musimy obliczyć w pamięci wskazane działanie i podać wynik podnosząc kartonik z liczbą. Nie wolno mówić nic głośno, trzeba zachować idealną ciszę, by nie zdenerwować strażnika.
 Nauczyciel (roli Szpaka) wskazuje dwie liczby i znak działania (na I, później na II bramie). Uczniowie liczą w pamięci i podają wynik podnosząc kartonik z liczbą. Czynność powtarzamy kilkakrotnie.

6. Przywołanie władcy krainy – króla Cyferka i wspólna podróż do królewskiego zamku, w którym odbędzie się bal na cześć przybyłych gości.
 Uczniowie zamykają oczy, wypowiadają zaklęcie. Na tablicy pojawia się postać króla Cyferka (ilustracja).

7. „W której komnacie odbędzie się bal?” – wprowadzenie liczby 18. Na tablicy znajduje się 18 serduszek (17 w jednakowym kolorze i 1 w innym kolorze).

8. Wyjaśnienie zapisu liczby 18. Pisanie liczby w zaszycie ćwiczeń /str. 18/.

9. Rozwiązanie zadania 1 str. 18.

10. Rozkład liczby 18 na składniki – „Dekorowanie sali balowej balonami”.
 Uczniowie dokładają do balonów żółtych, balony w innych kolorach, tak by razem było 18.

11. Gimnastyka śródlekcyjna.
 „Odszukaj swoją parę” – doskonalenie techniki obliczania sum w zakresie 18 bez przekroczenia progu dziesiątkowego.
„Taniec balowy” – uczniowie tańczą w utworzonych wcześniej parach.

12. Opowieść ruchowa „Wędrujemy z królem Cyferkiem po matematycznej krainie” – rozwiązywanie zadań w kartach pracy. Uczniowie uzupełniają karty pracy na trzech poziomach /Załącznik nr 1 i nr 2/.

13. Zadanie pracy domowej – zad. 4 str.18.

14. Podsumowanie zajęć.

15. Ewaluacja zajęć. Zastosowanie tarczy strzeleckiej.


Moja praca na zajęciach Zajęcia były...

3. Byłem bardzo aktywny 1. Mało ciekawe.
2. Pracowałem dobrze. 2. Dosyć ciekawe.
1. Mogło być lepiej 3. Ciekawe.

16. Pożegnanie Szpaka - Kwadrata.
Bardzo dobrze liczyliście, znacie już cyfry, teraz mogę wracać już do mojej krainy. Do widzenia dzieci!

Wyświetleń: 506


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.