|
|
Katalog Agnieszka Kopała, 2015-06-16 Legnica Wychowanie do życia w rodzinie, Ćwiczenia Komunikacja niewerbalna.TEMAT: KOMUNIKACJA NIEWERBALNA Treści: - komunikacja międzyludzka ( werbalna i niewerbalna) - gesty, mimika, postawa ciała jako ważne elementy komunikacji - rozmowa - gesty uwarunkowane kulturowo - zasady dobrej komunikacji Cel główny: Przyjmowanie odpowiedniej roli w kontaktach interpersonalnych. Cele szczegółowe: po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien: Znać zasady dobrej komunikacji oraz mieć świadomość jej przeszkód. Uzmysłowić sobie że podstawą każdego związku jest komunikacja. Metody i techniki pracy: - Mini wykład - dyskusja Czas: 45 min. Adresat: III klasa gimnazjum, I klasa ponadgimnazjalna Powitanie i wstęp Dzisiaj porozmawiamy o komunikacji. Czyli o tym co się teraz odbywa. Ja mówię, wy słuchacie, potem wy mówicie ja słucham. Rozmawiamy z wieloma osobami... z każdą z nich rozmawiamy inaczej. Zależy to od: zaufania, bliskości, tematu rozmów. Każdy z nas chce wypaść podczas rozmowy jak najlepiej ( rozmowa o pracę) ale też być zrozumiałym, dobrze odebranym. Dziś dowiecie się jak to osiągnąć. Poznamy zasady dobrej komunikacji, jej przeszkody, oraz z czego się ona składa. Bo przecież komunikacja to nie tylko słowa. Gesty, miny, ruch, ton głosu, wyraz twarzy. Znaczenie komunikacji niewerbalnej; ważna oby odebrać większość informacji. Zgodność ruchów+słowa= ok Sprzeczność ruchów+słowa= chaos Przebieg zajęć ćw. 1 Uczniowie otrzymują załącznik „Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów” Allan Pease str. 106 i próbują jak najwięcej odczytać z gestów postaci. Na rysunku macie trzy postacie. Czy ten pan podoba się paniom? Zacznijmy od pani z lewej strony, jakie gesty widzicie? co one oznaczają? Na co należy zwracać uwagę? Odległość, gesty dłoni (posłowie), u ścisk dłoni Twarz Zakrywanie ust-osoba kłamie, jeśli Ty mówisz uważa, że kłamiesz Dotykanie nosa – również kłamstwo Pocieranie oka – ukrycie oszustwa; nie chce patrzeć na okłamywaną osobę Pocieranie ucha – nie chce słyszeć złych wiadomości Drapanie szyi – niepewność, wątpienie (x5) Ręce Skrzyżowane – odgradzanie się, negacja Skrzyżowane+pięści- postawa wroga Skrzyżowane, mocno zaciśnięte- postawa stanowcza Inne – siedzenie na odwróconym krześle- oparcie to tarcza ochronna jego ciała i może przeobrazić się on w agresywnego, dominującego wojownika. Rozbrojenie – usiąść za nim lub stanąć za nim. Znajomość tych gestów jest ważna i przyda się, ale to nie wszystko. Komunikacja to też część werbalna. Mowa ciała+ komunikat słowny muszą się zgadzać. Celem komunikacji jest bycie zrozumiałym. Chcemy być pewni, że nas zrozumiano. Popatrzymy: wysyłając smsa, maila – odebrano, jeśli nie, to niepewność, wyczekiwanie. Czy osoba dostała wiadomość? - Warunkiem tego aby być zrozumiałym jest słuchanie siebie i innych. Mówienie jasno, wyraźnie, mówienie o uczuciach. Obserwacja. Wiemy, co chcemy powiedzieć. Należy pytać, czy nas zrozumiano. Ćw. 2 Uczniowie próbują odpowiedzieć co jest źródłem komunikacji niewerbalnej – dyskusja. Ćw. 3 Gesty uwarunkowane kulturowo. Uczniowie otrzymują załącznik „Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów” Allan Pease str. 14-16) i analizują tekst. Ćw. 4 Analiza warunków pełnej i prawidłowej komunikacji. Uczniowie na wielkiej płachcie papieru tworzą zasady pełnej i prawidłowej komunikacji. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów. Zakończenie i podsumowanie Nauczyciel dziękuje za zajęcia i przypomina uczniom o tym, że dobra komunikacja zależy od obu stron i należy pamiętać o jej zasadach. Dzięki temu można unikać wielu konfliktów i nieporozumień. Jeśli uczniowie czują potrzebę dzielą się swoimi odczuciami, spostrzeżeniami na temat zajęć. Literatura: Allan Pease „Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów” Wyd. GEMINI Kraków 1992 Wyświetleń: 173
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |