![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Borowik, 2015-06-16 Piła Edukacja dla bezpieczeństwa, Scenariusze Mały Ratownik - szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej dla uczniów klas III.Podstawa programowa: Edukacja dla bezpieczeństwa. Edukacja prozdrowotna. Krótka charakterystyka zespołu uczniowskiego: Zespół stanowi 12 uczniów z klasy 3c. Cele lekcji: Uczeń: Zna numery telefonów alarmowych. Potrafi prawidłowo przeprowadzić rozmowę z dyspozytorem pogotowia. Pamięta, że aby zacząć ratować kogoś musi zapewnić sobie bezpieczeństwo. Potrafi zdefiniować terminy: osoba przytomna, osoba nieprzytomna. Wie jak i potrafi sprawdzić przytomność. Potrafi udrożnić drogi oddechowe. Potrafi ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej. Wie kiedy się ją stosuje. Potrafi ocenić kiedy stosuje się oddechy ratownicze i masaż serca. Potrafi je wykonać na manekinie. Wie jak ważne jest szybkie udzielenie pomocy osobie poszkodowanej. Ma świadomość, że sam może pomóc osobie poszkodowanej. Cele sformułowane w języku ucznia: Będziesz znał numery telefonów alarmowych. Będziesz umiał prawidłowo przeprowadzić rozmowę z dyspozytorem pogotowia. Zapamiętasz, że aby zacząć ratować kogoś musisz zapewnić sobie bezpieczeństwo. Będziesz wiedział kiedy osoba jest przytomna a kiedy nie. Będziesz umiał sprawdzić przytomność. Udrożnisz drogi oddechowe. Będziesz potrafił ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej i będziesz wiedział kiedy się ją stosuje. Będziesz potrafił ocenić kiedy stosuje się oddechy ratownicze i masaż serca. Będziesz umiał wykonać je na manekinie. Będziesz wiedział jak ważne jest szybkie udzielenie pomocy osobie poszkodowanej. Uświadomisz sobie, że każdy może pomóc osobie poszkodowanej. Pytanie kluczowe: Czy ja też mogę być ratownikiem? NACOBEZU: Na co będę zwracać uwagę? Poprawne wykonanie ćwiczeń. Właściwą ocenę przytomności poszkodowanego. Odpowiednie ułożenie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. Komunikowanie się i współpracę w grupie. Słuchanie i poprawne rozumienie. Wypowiadanie się w sposób komunikatywny. Logiczne myślenie i uzasadnianie swoich wypowiedzi. Metody pracy: Podające: wyjaśnienie, omówienie tematu. Problemowe: rozmowa ukierunkowana, gra dydaktyczna. Programowana: z użyciem komputera i programów multimedialnych. Eksponująca: pokaz z instruktażem. Praktyczne: ćwiczenia w parach, ćwiczenia na fantomach. Tok lekcji: (lekcja nietypowa) 1.Część wstępna Przywitanie uczniów. Wprowadzenie w temat zajęć. Przedstawienie celów i NaCoBezu. Podział uczniów na 4 zespoły. 2.Część główna a) Każda grupa uczniów otrzymuje puzzle z obrazkami: pogotowia, policji, straży pożarnej, dziewczynki. Puzzle należy ułożyć i powiedzieć co przedstawiają oraz w jaki sposób dana służba, dana osoba pomaga ludziom. Zadanie kończy pytanie: Czy my też możemy pomóc uratować komuś życie? b) Prezentacja apteczek i ich wyposażenia: szkolnej, wycieczkowej, samochodowej, osobistej. c) Wspólne obejrzenie fragmentów filmu „Doktor Kręciołek”. Omówienie. d) Omówienie zasad zapewnienia bezpieczeństwa sobie i osobie ratowanej. Sprawdzenie przytomności poszkodowanego, udrożnienie dróg oddechowych. Wezwanie pomocy. e) Zaprezentowanie i omówienie zasad stosowania pozycji bocznej bezpiecznej. Ćwiczenia w parach. f) Resuscytacja oddechowo – krążeniowa. Zasady wykonywania masażu serca i oddechów ratowniczych: Pozycja ciała ratownika Ułożenie rąk ratownika podczas ucisku klatki piersiowej Siła uciśnięć Udrożnienie dróg oddechowych i oddechy ratownicze Ilość oddechów i uciśnięć Kontrola przytomności Wprowadzenie zasady: ćwiczymy tylko na fantomach! Ćwiczenia na fantomach. 3.Część podsumowująca Podsumowanie zadań. Przypomnienie celów lekcji i omówienie stopnia ich realizacji. Ewaluacja zajęć. Przyrzeczenie „Małego ratownika”: wręczenie dyplomów i niespodzianek. Podziękowanie za udział w zajęciach. Środki dydaktyczne: Fantomy dla dzieci Fantom dla nauczyciela Koc termiczny Apteczki Plansze dydaktyczne Patyczki z imionami dzieci Zestaw multimedialny (komputer, projektor) Prezentacje multimedialne i filmik dydaktyczny Puzzle tematyczne Rękawiczki jednorazowe Działania na rzecz poprawy efektywności kształcenia (elementy programu poprawy efektywności kształcenia) • Utrwalenie wiedzy związanej z udzielaniem pierwszej pomocy, znajomością numerów alarmowych, sposobem powiadamiania służb ratowniczych. • Praktyczne wykorzystanie sprzętu szkoleniowego: fantomy. • Zachęcenie uczniów do niesienia pomocy innym. • Utrwalenie nowej metody nauczania z wykorzystaniem oceniania kształtującego. • Aktywizacja uczniów do współpracy w zespole. • Zachęcenie uczniów do formułowania informacji zwrotnej. • Motywacja uczniów do oceny swojego poziomu wiedzy i zrozumienia zagadnień. • Przekazanie wiedzy w sposób praktyczny. • Wykorzystanie sprzętu multimedialnego i programów komputerowych. Wyświetleń: 225
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |