Katalog

Katarzyna Woźniak, 2015-06-16
Częstochowa

Język angielski, Projekty edukacyjne

Program autorski: „W zgodzie z naturą”.

- n +

Autor: Katarzyna Woźniak


Innowacja pedagogiczna „W zgodzie z naturą”
to program dla klasy o poszerzonym programie nauki języka angielskiego wzbogaconym o elementy wiedzy z zakresu ekologii i edukacji prozdrowotnej.

I. Określenie rodzaju innowacji

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
9 lutego 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej
i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. nr 56, poz. 506)
na zasadach określonych w rozporządzeniu MENiS z 5.02.2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania
i podręczników oraz cofania dopuszczenia (Dz. U. z 2004 r. nr 25, poz. 220) należy pamiętać o spełnieniu wymagań określonych w §24 ust.4-6 oraz 9-13 tego rozporządzenia
przedstawiana innowacja ma charakter programowy gdyż uwzględnia zmiany dotyczące programu zajęć edukacyjnych. Oprócz zakresu wiedzy przewidzianej zgodnie z programem nauczania języka angielskiego dla klas IV- VI szkoły podstawowej, uczniowie będą zdobywali wiedzę z zakresu ekologii oraz elementów edukacji prozdrowotnej związanej z aktywnością fizyczną oraz zasadami zdrowego żywienia. Zajęcia będą odbywały się w języku angielskim i polskim.


II. Zakres innowacji
Innowacja „W zgodzie z naturą” realizowana będzie podczas zajęć edukacyjnych z języka angielskiego. Program poszerzony zostanie o zagadnienia z zakresu ekologii, ochrony środowiska w regionie, wiedzę o zasadach zdrowego odżywiania się, aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu oraz wagi aktywności fizycznej w wieku rozwojowym.
Innowacja adresowania jest do klasy która zostanie objęta programem na okres 3 lat nauki, czyli przez klasę IV, V, VI szkoły podstawowej. Zajęcia realizowane będą w wymiarze 1 dodatkowej godziny języka tygodniowo. Przewidywany czas realizacji innowacji wynosi trzy lata, rozpoczyna się z dniem 1 września roku szkolnego 2010/2011, natomiast zakończy się z ostatnim dniem roku szkolnego 2012/2013.

III. Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane

Inspiracją do stworzenia programu i wprowadzenia innowacji do programu nauczania stała się rosnąca potrzeba edukacji młodego społeczeństwa z zakresu wiedzy ekologicznej i prozdrowotnej. Przeprowadzona ankieta wykazała niewystarczającą wiedzę na temat ochrony środowiska i znajomości problemów środowiska w regionie. Ponadto przeprowadzona ankieta wśród uczniów klas IV-VI wykazała skłonność do pasywnego spędzania wolnego czasu oraz brak aktywności fizycznej, połączonych ze złymi nawykami żywieniowymi. Zarówno potrzeba dbania o naturalne bogactwo swojego środowiska i regionu w którym żyjemy, jak też rosnąca liczba młodzieży zmagającej się z nagannymi nawykami żywieniowymi a w rezultacie cierpiącej z powodu nadwagi i wynikających z tego problemów zdrowotnych stały się powodem do upowszechnienia niezbędnej wiedzy na ten temat. Etap kształcenia dzieci i młodzieży w szkole podstawowej to niezwykle ważny moment w życiu młodego człowieka, kiedy kształtowane są nawyki i wybory w stosunku do środowiska. Budowanie świadomości ekologicznej i żywieniowej młodego człowieka to nie tylko proces przekazywania wiedzy ale też świadoma inwestycja w przyszłość naszego społeczeństwa oraz dbanie o zachowanie piękna naszego regionu i środowiska naturalnego które nas otacza. Jest to również nauka odpowiedzialności za własne zdrowie i życie innych ludzi, roślin i zwierząt. Świadomość i odpowiedzialność kształtują się z wiekiem, co wspomaga z pewnością aktywny i świadomy udział dziecka w nabywaniu wiedzy, wykształcenie pozytywnych zachowań i nawyków.
Prawidłowy rozwój fizyczny powiązany jest z wieloma czynnikami środowiska w którym żyjemy takich jak powietrze, słońce, woda. Ważną rolę odgrywają też nasze nawyki jak sen, racjonalne odżywianie, prawidłowy rozkład dnia, odpowiednia ilość ruchu na świeżym powietrzu. Wiedza z zakresu edukacji prozdrowotnej i ekologicznej realizowana w ramach programu nauczania nie jest więc wystarczająca. Rodzice uczniów natomiast często nie poświęcają tym zagadnieniom odpowiedniej uwagi, nie zachęcają dzieci do aktywnego wypoczynku, często sami nie posiadają wystarczającej wiedzy z zakresu ochrony środowiska, konieczności ochrony rzadkich roślin i zwierząt w naszym regionie.
Realizacja programu „W zgodzie z naturą” będzie więc nie tylko motywacją dla nauczycieli do zainspirowania wśród uczniów postaw otwartych na problemy środowiska które nas otacza oraz aktywnego dbania o to środowisko. Uczniowie zdobędą także wiedzę o naturalnym bogactwie swojego regionu, chronionych gatunkach zwierząt, nabędą prawidłowych nawyków z zakresu sposobu spędzania wolnego czasu oraz żywienia. Ponadto fakt iż wiedza zostanie przekazana w języku nie tylko polskim lecz i angielskim, pozwoli nie tylko głębiej zapaść w pamięć ale wpłynie także na poszerzenie ich kompetencji językowych. Wiedzę językową zamierzamy także wykorzystać nie tylko podczas licznych konkursów przedmiotowych, ale także nawiązując współpracę ze szkołami z innych krajów w celu wymiany informacji na temat stosowanych w innych krajach metod ochrony środowiska, stylu życia i kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych. Pragniemy aby w ten sposób nasi uczniowie nie tylko stali się bardziej świadomi wagi odpowiedzialności za środowisko w którym żyją ale także mogli na szerszym forum międzynarodowym porównać zabiegi innych krajów oraz ich edukację i świadomość ekologiczną. Dzięki otwarciu się na problemy środowiska i współpracę na forum międzynarodowym, uczniowie poczują się częścią społeczeństwa europejskiego. Wspólnie łatwiej też będzie wypracować rozwiązania dla problemów związanych z ochroną środowiska, łatwiej będzie też wymieniać się pomysłami, korzystać z sprawdzonych już rozwiązań stosowanych w innych krajach.

IV. Założenia innowacji (treść innowacji)

Dzięki zyskanej wiedzy młodzież stanie się bardziej świadoma swoich decyzji i odpowiedzialności za środowisko. Szkoła spełni swoje zadanie kształcenia świadomego społeczeństwa dbającego o przyszłość swoją i swojego otoczenia. Podczas trwania innowacji i w jej efekcie uczniowie będą dbać o środowisko w którym żyją, poczynając od otoczenia swojej szkoły, nabędą prawidłowych nawyków żywieniowych, nauczą się aktywnego spędzania wolnego czasu, nabędą praktycznych umiejętności językowych. Dzięki temu w efekcie krótkofalowym z pewnością wzrośnie ich poziom świadomości, lecz także wzrośnie odporność i aktywność fizyczna, w rezultacie także zdolność przyswajania nowej wiedzy. W efekcie długofalowym można spodziewać się iż realizacja innowacji zaprocentuje lepszymi wynikami w nauce, większą wiedzą językową oraz lepszym startem do nowej szkoły będącej kolejnym etapem kształcenia, lepszym zdrowiem młodzieży, oraz w etapie końcowym zwiększenia wiedzy ekologicznej i zdrowotnej w społeczeństwie.
Podczas trwania innowacji uczniowie będą poddawani systematycznej ewaluacji, . Efektem innowacji będzie modyfikacja programu nauczania języka angielskiego w klasach IV-VI.
Wprowadzane nowych treści językowych wykroczy poza podstawę programową, jednakże ich treść jest spójna z programem nauczania przyrody w klasach IV-VI. Innowacja stanowić będzie więc nie tylko poszerzenie wiedzy i kompetencji językowych uczniów, ale także sprawi iż wiedza zdobyta z przyrody zostanie utrwalona i rozwinięta. Zakres wiadomości w ciągu trzech lat nauki zostanie poszerzony o następujące bloki tematyczne:
a) tematyka zagrożeń i sposobów ochrony środowiska,
b) zjawiska atmosferyczne wywołane przez efekt cieplarniany i zanieczyszczenie środowiska,
c) obieg wody w przyrodzie,
d) alternatywne środki transportu,
e) gdzie spotykamy gatunki zagrożonych i chronionych gatunkach roślin, zwierząt w Polsce a także w regionie,
f) zdania warunkowe w powiązaniu z zasadami dbania o środowisko naturalne w regionie,
g) czasowniki modalne w powiązaniu z udzielaniem porad, nakazów, zakazów związanych z zasadami zdrowego żywienia,
h) słownictwo z zakresu żywności, zarówno zdrowej żywności jak też fast food, piramida zdrowego żywienia,
i) nazwy sportów popularnych wśród młodzieży, miejsc w których te sporty są uprawiane,
j) stworzenie mapy mojego miejsca zamieszkania, przyimki miejsca, udzielanie wskazówek jak poruszać się w wybranym kierunku,
k) opracowanie albumu roślin i zwierząt z mojej okolicy,
l) naturalne zasoby w moim kraju,
m) jak oszczędzać naturalne zasoby,
n) mój dzień- planowanie racjonalnego rozkładu dnia, czas na sen , naukę wypoczynek i aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu
W czasie trwania innowacji uczniowie opanują nie tylko przewidziany programem zakres materiału z języka angielskiego ale też nabędą wiedzy praktycznej z zakresu ochrony przyrody, zasad zdrowego żywienia, opanują słownictwo związane z wymienioną tematyką.
Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu w ramach artykułu 42.

V. Ewaluacja innowacji

W każdym semestrze uczniowie poddani będą co najmniej trzem testom kontrolnym w celu dokonania bieżących ewaluacji oraz monitorowania przebiegu programu innowacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami.
Ze względu na uzyskane bieżące wyniki ewaluacji oraz testów semestralnych na bieżąco dokonywane będą niezbędne korekty wdrażania innowacji- zmiana tempa pracy, zwiększenie ilości ćwiczeń praktycznych, dodatkowe ćwiczenia, utrwalenie materiału.
Uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych metodą projektu, burzy mózgów, drzewka decyzyjnego. W czasie każdego roku trwania innowacji odbędą się lekcje otwarte, prezentacja prac, wystawa, tematowi innowacji zostanie poświęcona gazetka ścienna tak, aby w ten sposób zaprezentować innym nauczycielom oraz rodzicom postępy uczniów oraz rozpropagować innowację.
Wynikiem pracy będą nie tylko plakaty, albumy, mapy i plansze sporządzone przez uczniów ale także prezentacje przygotowywane przy użyciu Power Pointa, ćwiczenia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
W ramach ewaluacji programu innowacyjnego zbierane będą wyniki klasyfikacji uczniów, osiągnięcia w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, umiejętność posługiwania się słownictwem i zastosowaniem języka obcego w praktyce w korespondencji mailowej z rówieśnikami z innych krajów. Na bieżąco będziemy monitorować opinie uczniów oraz rodziców, zwiększenie zakresu wiedzy na temat ochrony środowiska, zasad zdrowego żywienia. W rezultacie spodziewamy się sukcesów uczniów nie tylko na etapie kształcenia szkoły podstawowej ale także w późniejszym etapie w postaci sukcesów uczniów przy ubieganiu się o przyjęcie do gimnazjum, oraz pozytywnych zmian wychowawczych, opinii uczniów, rodziców, innych osób,
Wspomniane wyniki wprowadzania innowacji pedagogicznej i jej skutków będą uzyskiwane z opinii uczniów, rodziców, innych nauczycieli, dokumentacji przebiegu nauczania i wychowania, za pomocą wywiadu, obserwacji.
W tym celu zostaną przeprowadzone ankiety, testy, sprawdziany, arkusze diagnostyczne, obserwacja. Wymienione narzędzia zostaną wykorzystane przez nauczyciela uczącego języka angielskiego w celu porównania wyników ewaluacji z ankietami przeprowadzonymi przed rozpoczęciem innowacji w celu zmierzenia przyrostu wiedzy. Wyniki zostaną przedstawione w formie sprawozdania Radzie Rodziców, Dyrekcji szkoły oraz nauczycielom na forum Rady Pedagogicznej. Wyniki wprowadzonej innowacji jak również bieżące sprawozdania z postępów, realizacji kolejnych zagadnień upowszechniane będą również za pomocą strony internetowej szkoły.
Wyświetleń: 116


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.