Katalog

Magdalena Baracz, 2015-06-18
lublin

Różne, Scenariusze

„Moje marzenia” – kształtowanie poczucia otwartości.

- n +

SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ W INTERNACIE
Temat zajęć: „Moje marzenia” – kształtowanie poczucia otwartości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
 Rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie
 Posiada gotowość do formułowania życzeń i marzeń
 Potrafi wyrażać swoje myśli i uczucia.
 Potrafi współdziałać w grupie

Metody nauczania: Rozmowa kierowana, metoda praktycznego działania, gra dydaktyczna.
Środki dydaktyczne: karteczki, flamastry, markery, płyta podkładem muzycznym do zabawy „Samolot”, blok rysunkowy, kredki, pędzle, kubeczki na wodę, stare czasopisma.
Formy pracy: grupowa, jednostkowa

Szczegółowy opis przebiegu zajęć:

I. Zajęcia wstępne:

 Rundka rozpoczynająca –„Wymarzone imię”. Każde dziecko dostaje kartkę, na której pisze swoje wymarzone imię. Przypina je sobie tak, aby było widoczne. Od tej pory posługujemy się tymi imionami. Rundka: każdy wymienia swoje imię i dlaczego je wybrał. Wychowawca robi krótki wstęp, mówi, czym będziemy się zajmować.
 Przedstawienie tematu zajęć: „Moje marzenia”. Wychowawca wyjaśnia, jaka jest różnica między marzeniami fantazją a myśleniem niekonwencjonalnym.

II. Zajęcia właściwe:
 Dzieci siadają w kręgu. Następnie wychowawca prosi, aby odpowiedziały na pytania:
• Co to są marzenia?
• Czy wy macie jakieś marzenia?
• Czy wszystkie się spełniają?
• Czy marzenia są potrzebne?

Należy tak pokierować wypowiedziami dzieci, aby doprowadzić do tego, że marzenia to myślenie o tym, co sprawia nam przyjemność, co chciałoby się mieć, zobaczyć, robić...
 Zabawa „Na wyspę marzeń zabiorę…” Dzieci kolejno dokładają wyraz do rozpoczętego przez wychowawcę zdania.
 Zabawa muzyczno – ruchowa „Samolot”. Wychowawca mówi: Walizkę mamy już spakowaną i teraz wszyscy polecimy na wyspę marzeń samolotem…Następnie wyjaśnia, na czym będzie polegała zabawa -wykonywanie gestów naśladujących
 Wykonanie pracy plastycznej „Moje największe marzenie” Wychowawca zachęca dzieci, aby wykonały obrazek przedstawiający ich największe marzenie. Wychowankowie mogą użyć dowolnej techniki plastycznej.
 Porządkowanie miejsca pracy – omówienie prac. Dzieci kolejno prezentują swoje prace.
 Wymarzona postać. Wychowawca informuje, że teraz nadszedł czas, że każdy może zostać, kim chce, ale najpierw musi napisać zaklęcie. Każde dziecko otrzymuje kartę, na której u góry pisze, kim chciałoby zostać a na dole układa zajęcie z wyrazów wyciętych z gazet (nakleja na kartę. Na zakończenie zabawy dzieci siadają w kole. Każdy mówi, kim jest i odczytuje swoje zaklęcie.
 Powrót z wyspy marzeń – zabawa muzyczno ruchowa - „Samolot”.
III. Zajęcia końcowe:
 Podsumowanie zajęć. Rozmowa o tym, co wpływa na nasze marzenia, czy posiadanie marzeń sprawia nam przyjemność, czy marzenia są potrzebne w naszym życiu.
 Zakończenie. Na koniec zajęć wychowankowie otrzymują kartki z konturami twarzy. Zadaniem uczestników jest dorysowanie ust i oczu tak, aby wyrażały emocje, jakie nam towarzyszą w danej chwili. Ewaluacja zajęć – zaznaczanie przez dzieci kolorem zielonym zadowolenia, a kolorem czerwonym dezaprobaty.
 Pożegnanie grupy.
Prowadząca:
Magdalena Baracz

Literatura:

G. Gajewska, A. Szczęsna, A. Soliński „Teoretyczno – metodyczne aspekty wychowania” Zielona Góra 2003 r.
Wyświetleń: 146


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.