![]() |
![]() |
Katalog Magdalena Baracz, 2015-06-18 lublin Różne, Scenariusze „Moje marzenia” – kształtowanie poczucia otwartości.SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ W INTERNACIE Temat zajęć: „Moje marzenia” – kształtowanie poczucia otwartości. Cele operacyjne: Uczeń: Rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie Posiada gotowość do formułowania życzeń i marzeń Potrafi wyrażać swoje myśli i uczucia. Potrafi współdziałać w grupie Metody nauczania: Rozmowa kierowana, metoda praktycznego działania, gra dydaktyczna. Środki dydaktyczne: karteczki, flamastry, markery, płyta podkładem muzycznym do zabawy „Samolot”, blok rysunkowy, kredki, pędzle, kubeczki na wodę, stare czasopisma. Formy pracy: grupowa, jednostkowa Szczegółowy opis przebiegu zajęć: I. Zajęcia wstępne: Rundka rozpoczynająca –„Wymarzone imię”. Każde dziecko dostaje kartkę, na której pisze swoje wymarzone imię. Przypina je sobie tak, aby było widoczne. Od tej pory posługujemy się tymi imionami. Rundka: każdy wymienia swoje imię i dlaczego je wybrał. Wychowawca robi krótki wstęp, mówi, czym będziemy się zajmować. Przedstawienie tematu zajęć: „Moje marzenia”. Wychowawca wyjaśnia, jaka jest różnica między marzeniami fantazją a myśleniem niekonwencjonalnym. II. Zajęcia właściwe: Dzieci siadają w kręgu. Następnie wychowawca prosi, aby odpowiedziały na pytania: • Co to są marzenia? • Czy wy macie jakieś marzenia? • Czy wszystkie się spełniają? • Czy marzenia są potrzebne? Należy tak pokierować wypowiedziami dzieci, aby doprowadzić do tego, że marzenia to myślenie o tym, co sprawia nam przyjemność, co chciałoby się mieć, zobaczyć, robić... Zabawa „Na wyspę marzeń zabiorę…” Dzieci kolejno dokładają wyraz do rozpoczętego przez wychowawcę zdania. Zabawa muzyczno – ruchowa „Samolot”. Wychowawca mówi: Walizkę mamy już spakowaną i teraz wszyscy polecimy na wyspę marzeń samolotem…Następnie wyjaśnia, na czym będzie polegała zabawa -wykonywanie gestów naśladujących Wykonanie pracy plastycznej „Moje największe marzenie” Wychowawca zachęca dzieci, aby wykonały obrazek przedstawiający ich największe marzenie. Wychowankowie mogą użyć dowolnej techniki plastycznej. Porządkowanie miejsca pracy – omówienie prac. Dzieci kolejno prezentują swoje prace. Wymarzona postać. Wychowawca informuje, że teraz nadszedł czas, że każdy może zostać, kim chce, ale najpierw musi napisać zaklęcie. Każde dziecko otrzymuje kartę, na której u góry pisze, kim chciałoby zostać a na dole układa zajęcie z wyrazów wyciętych z gazet (nakleja na kartę. Na zakończenie zabawy dzieci siadają w kole. Każdy mówi, kim jest i odczytuje swoje zaklęcie. Powrót z wyspy marzeń – zabawa muzyczno ruchowa - „Samolot”. III. Zajęcia końcowe: Podsumowanie zajęć. Rozmowa o tym, co wpływa na nasze marzenia, czy posiadanie marzeń sprawia nam przyjemność, czy marzenia są potrzebne w naszym życiu. Zakończenie. Na koniec zajęć wychowankowie otrzymują kartki z konturami twarzy. Zadaniem uczestników jest dorysowanie ust i oczu tak, aby wyrażały emocje, jakie nam towarzyszą w danej chwili. Ewaluacja zajęć – zaznaczanie przez dzieci kolorem zielonym zadowolenia, a kolorem czerwonym dezaprobaty. Pożegnanie grupy. Prowadząca: Magdalena Baracz Literatura: G. Gajewska, A. Szczęsna, A. Soliński „Teoretyczno – metodyczne aspekty wychowania” Zielona Góra 2003 r. Wyświetleń: 146
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |