Katalog Magdalena Baracz, 2015-06-18 lublin Różne, Scenariusze Prawa i obowiązki wychowanka internatu.SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ W INTERNACIE Temat zajęć: „Prawa i obowiązki wychowanka internatu” Cel główny: Wychowanek zna swoje prawa i obowiązki. Cele szczegółowe: - rozumie potrzebę ustalania praw i obowiązków oraz przestrzegania ich, - potrafi nazwać dokument, w którym zapisane są prawa i obowiązki ucznia, wychowanka internatu - wskazuje zależność między prawami a obowiązkami, - zaznajamia się z osobami i instytucjami, do których może się zwrócić o pomoc w przypadku łamania praw. Metody nauczania: - rozmowa kierowana - problemowe aktywizujące – gra dydaktyczna: prawo, czy obowiązek, dyskusja, gra dydaktyczna: tak – nie. - zabawa – w ruchu drogowym każdy robi to, co chce, - mini ankieta, Środki dydaktyczne: Konwencja o Prawach Dziecka, Regulamin Internatu Formy pracy: - praca w grupach, - praca zbiorowa, - praca indywidualna Szczegółowy opis przebiegu zajęć: I. Zajęcia wstępne: • Nauczyciel wita się z uczniami. Prosi dzieci, aby usiadły w kółku. Następnie pyta uczniów: - W jakim są nastroju? - Jak minął im dzień w szkole? - Czy wydarzyło się coś ciekawego? Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. • Wspólne wyjaśnienie pojęcia „prawa dziecka” – rozmowa kierowana • Przedstawienie najważniejszych praw dzieci w oparciu o Konwencję o Prawach Dziecka (załącznik nr 1) • Przedstawienie tematu i omówienie celów zajęć „Prawa i obowiązki wychowanka internatu” II. Zajęcia właściwe: • Zabawa w uczestników ruchu drogowego - wychowankowie wyobrażają sobie, że są uczestnikami ruchu drogowego: pieszymi, rowerzystami, kierowcami samochodów, w pewnym momencie przestają obowiązywać jakiekolwiek zasady ruchu drogowego i każdy może zachowywać się na drodze tak jak chce, dzieci wychodzą na środek, zamykają oczy i udając wybranych przez siebie uczestników ruchu drogowego poruszają się po sali. • Dyskusja na temat konieczności określania praw i obowiązków (dyskusja ta jest naturalną konsekwencją zakończonej zabawy – poprzedzają ją pytania: - Czy podobała się wam zabawa? - Czy łatwo było poruszać się po drodze? - Co wam przeszkadzało? - Czy w tym ruchu drogowym czuliście się bezpiecznie?). • Dokumenty, w których zapisane są prawa i obowiązki (wychowankowie wymieniają Kodeks Drogowy, Statut Szkoły oraz Konstytucję, Konwencję o Prawach Dziecka, Regulamin Internatu). • „Prawo, czy obowiązek” – ułożenie zbioru praw i obowiązków wychowanka internatu z podanej rozsypanki (załącznik nr 2) /uczniowie kolejno podchodzą do biurka, na którym rozłożone są karteczki, losują jedną z nich, głośno czytają jej treść i decydują czy jest to prawo, czy obowiązek i zgodnie z podjętą decyzją przypinają karteczkę do tablicy podzielonej na dwie części: prawa wychowanka i obowiązki wychowanka; po wylosowaniu wszystkich karteczek następuje ponowne głośne odczytanie utworzonego zbioru praw i zbioru obowiązków oraz przypięcie na gazetce klasowej wydrukowanych praw wychowanka i obowiązków wychowanka; poinformowanie uczniów, gdzie mogą szukać pomocy w przypadku naruszenia praw ucznia (załącznik nr 3). • Podsumowanie – gra dydaktyczna: „tak – nie” /uczniowie wybierają spośród siebie trzy osoby, które będą reprezentować całą grupę w konkursie ze znajomości praw i obowiązków ucznia, wychowanka wybrane osoby wychodzą na środek i kolejno losują kartki z poprzedniej rozsypanki uzupełnione dodatkowymi sformułowaniami: - Wolno mi bez opieki nauczyciela korzystać z boiska szkolnego; - Mam prawo rozmawiać na lekcji przez telefon komórkowy; - Mogę opuszczać lekcje bez usprawiedliwienia; - Nie muszę zmieniać obuwia; - Mogę wychodzić z internatu, kiedy tylko chcę; - Muszę uczestniczyć we wszystkich zajęciach pozalekcyjnych; - Koniecznie muszę uczyć się religii; - Mogę niegrzecznie odzywać się do kolegów; - Mogę korzystać ze wszystkich sprzętów w internacie, kiedy tylko chcę; - Nie mogę zapraszać rodziców, znajomych do internatu; - Nie muszę uczestniczyć w zebraniach wychowanków internatu; - Mogę oddalić się podczas spaceru, wycieczki nie zgłaszając tego faktu opiekunowi; - Powinienem wykonywać tylko polecenia nauczycieli - Mogę niszczyć zieleń poza szkołą; - Nie muszę szanować sprzętu szkolnego. Odczytują głośno treść wylosowanej kartki i odpowiadają czy to prawda; każdą poprawną odpowiedź klasa nagradza brawami; zwycięzca otrzymuje tytuł eksperta w dziedzinie znajomości praw i obowiązków wychowanka internatu/ - załącznik nr 1. III. Zajęcia końcowe: • Jak oceniacie dzisiejsze zajęcia? Ewaluacja zajęć – zaznaczanie przez uczniów kolorem zielonym zadowolenia, a kolorem czerwonym dezaprobaty. • Podziękowanie i zakończenie zajęć. Prowadząca: Magdalena Baracz Wyświetleń: 127
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |