![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Wieczorek, 2015-06-23 Gorzów Wlkp Wychowanie fizyczne, Program nauczania „NASZE ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH” - Program własny edukacji zdrowotnej dla III etapu edukacyjnego.PROGRAM WŁASNY EDUKACJI ZDROWOTNEJ DLA III ETAPU EDUKACYJNEGO „NASZE ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH” Realizowany w ramach puli zajęć fakultatywnych wychowania fizycznego w klasach I – III gimnazjum nr 7 w Gorzowie Wlkp. Opracowała: mgr Agnieszka Wieczorek nauczycielka wychowania fizycznego „ Ruch jest w stanie zastąpić prawie każde lekarstwo, ale wszystkie lekarstwa razem wzięte nie zastąpią ruchu”. WSTĘP Według Rozporządzenia MEN z dnia 19 sierpnia 2009 roku w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, z dniem 01.09.2009 roku weszła w życie regulacja prawna zajęć wychowania fizycznego. Dopuszczalne formy prowadzenia zajęć, skłoniły mnie do napisania własnego programu edukacji zdrowotnej dla III etapu edukacyjnego. Program będzie realizowany w ramach puli zajęć fakultatywnych wychowania fizycznego. Edukacja do zdrowia jest podstawowym prawem każdego człowieka. Zdrowie jest nieodłącznym warunkiem osiągnięć szkolnych i dobrej jakości życia. Głównym celem edukacji prozdrowotnej jest przygotowanie dziecka do tego , aby był niezależnym , zdrowym i twórczym obywatelem. Zdrowie powinno uzyskać najwyższy priorytet w edukacji. Proces edukacji prozdrowotnej koncentruje się na uświadomieniu uczniom faktu że głównymi de terminatorami zdrowia jest ich styl życia i zachowania zdrowotne oraz środowisko fizyczne i społeczne , w którym żyją . Najbliższe wychowaniu fizycznemu jest wychowanie prozdrowotne , którego treści najbardziej związane są ze specyfiką wychowania fizycznego . I CEL EDUKACJI PROZDROWOTNEJ W GIMNAZJUM - Ułatwienie młodzieży nabywania nawyku dbałości o swoje zdrowie od najmłodszych lat . II CELE PROGRAMU EDUKACJI PROZDROWOTNEJ • Kształtowanie nowego sposobu myślenia o zdrowiu tak, by stworzyć najlepsze warunki do uzyskania pełni zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego. • Ukazanie uczniowi zdrowia jako wartości najwyższej, jaką dysponuje. • Uświadomienie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych. • Zapoznanie ucznia ze sposobami zachowania, umacniania a także poprawy zdrowia. • Przekazanie i utrwalenie wiedzy na temat zasad zdrowego stylu życia. • Rozwijanie zdolności samokontroli, pielęgnacji zdrowia oraz do wspierania innych ludzi w tych zachowaniach. • Wyrabianie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego. • Zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania. • Wzbogacanie i pogłębianie wiedzy o własnym organizmie, o prawach rządzących zdrowiem. III TREŚCI 1. Treści adresowane są do jednostki . 2. Wyodrębniono następujące bloki tematyczne : • Aktywność fizyczna, praca i wypoczynek, żywienie • Rozwój fizyczny w okresie dojrzewania i młodzieńczym • Dbałość o ciało, bezpieczeństwo, choroby • Zdrowie i dbałość o zdrowie • Zdrowie psychospołeczne, umiejętności życiowe 3. W ramach każdego bloku wyodrębniono bloki tematyczne ( 30 tematów) 4. W ramach każdego bloku tematycznego wyodrębniono wymagania: • Co uczeń powinien wiedzieć po zrealizowaniu danego tematu. IV PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA PO REALIZACJI EDUKACJI PROZDROWOTNEJ NA WYCHOWANIU FIZYCZNYM . • ocenia poziom własnej aktywności fizycznej, • wskazuje korzyści z aktywności fizycznej w terenie, • omawia korzyści dla zdrowia z podejmowania różnych form aktywności fizycznej w kolejnych okresach życia człowieka, • wymienia miejsca, obiekty i urządzenia w najbliższej okolicy, które można wykorzystać dla aktywności fizycznej, • opracowuje rozkład dnia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym a fizycznym, • wymienia przyczyny i skutki otyłości oraz nadmiernego odchudzania się i używania sterydów w celu zwiększenia masy mięśni, • wyjaśnia jakie zmiany zachodzą w budowie ciała i sprawności fizycznej w okresie dojrzewania płciowego, • wyjaśnia wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie dojrzewania, • wymienia najczęstsze przyczyny oraz okoliczności wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych, • omawia sposoby zapobiegania im, • wskazuje zagrożenia związane z uprawianiem niektórych dyscyplin sportu, • wyjaśnia czym jest zdrowie, • wymienia czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie oraz wskazuje te, na które może mieć wpływ, • wymienia zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu oraz wyjaśnia, na czym polega i od czego zależy dokonywanie wyborów korzystnych dla zdrowia, • identyfikuje swoje mocne strony, planuje sposoby ich rozwoju oraz ma świadomość słabych stron, nad którymi należy pracować, omawia konstruktywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami, • omawia sposoby redukowania nadmiernego stresu i konstruktywnego radzenia sobie z nim, • omawia znaczenie dla zdrowia dobrych relacji z innymi ludźmi, w tym z rodzicami oraz rówieśnikami tej samej i odmiennej płci, • wyjaśnia w jaki sposób może dawać i otrzymywać różne rodzaje wsparcia społecznego, • wyjaśnia, co oznacza zachowanie asertywne i podaje jego przykłady, • omawia szkody zdrowotne i społeczne związane z paleniem tytoniu, nadużywaniem alkoholu i używaniem innych substancji psychoaktywnych. V ZADANIA NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO PODCZAS REALIZACJI PROGRAMU PROZDROWOTNEGO NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO • Stosowanie aktywizujących metod nauczania . • Uczenie zachodzi głównie przy użyciu technik opartych na myśleniu twórczym : stawianie pytań , rozwiązywanie problemów , podejmowanie decyzji .Wśród aktywnych metod należy wymienić : pracę w małych grupach " burzę mózgów" , odgrywanie ról i symulacje , ukierunkowaną dyskusję itp. • Pełnienie przez nauczyciela roli przewodnika uczniów , a nie eksperta " nieomylnego". • Przekazywanie wiedzy o ruchu człowieka , który prowadzi do nawyku zdrowego trybu życia. • Uświadomienie uczniom możliwości zapobiegania wybranym chorobom i zaburzeniom poprzez ruch . • Wprowadzenie - elementów korekcyjnych na każdej jednostce lekcyjnej . • Stosowanie - indywidualizacji . • Organizowanie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w różnorodnych miejscach i warunkach atmosferycznych . • Prowadzenie zajęć rekreacyjno - sportowych na świeżym powietrzu . V PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW • obowiązkowe i pozalekcyjne zajęcia sportowe, • starty w zawodach oraz udział w konkursach o tematyce sportowej, • wywiady z pielęgniarką szkolną o stanie zdrowotnym uczniów, • prowadzenie gazetek ściennych o tematyce zdrowotnej, • prowadzenie pogadanek zdrowotnych na zajęciach wychowania fizycznego, • projekcje prezentacji multimedialnych na temat wad postawy oraz zasadach zdrowego odżywiania, • wychowanie przez sport tj.: wyjścia na basen, lodowisko, kręgielnię, turnieje sportowo – rekreacyjne. VI EWALUACJA • Ocena i samoocena ucznia z zakresu zdrowego stylu życia i aktywności ruchowej. • Zaangażowanie uczniów i chęć promowania zdrowego stylu życia. VII EDUKACJA ZDROWOTNA – BLOKI TEMATYCZNE OBSZAR TEMATYCZNY Aktywność fizyczna, praca i wypoczynek, żywienie TEMATY: 1. Codzienna gimnastyka w życiu człowieka. 2. Kształtowanie nawyku potrzeby codziennej aktywności ruchowej – gimnastyka poranna. 3. Wpływ ruchu na adaptację organizmu do wysiłku. 4. Samoocena własnej sprawności i wydolności. 5. Wypoczynek bierny i czynny. 6. Aktywność ruchowa w różnych okresach życia człowieka – korzyści. 7. Wybranie otoczenia dla rekreacji rodzinnej i rówieśniczej. 8. Organizacja pracy i czasu wolnego – mój rozkład dnia. WYMAGANIA - UCZEŃ: - ocenia poziom własnej aktywności fizycznej, - wskazuje korzyści z aktywności fizycznej w terenie, - omawia korzyści dla zdrowia z podejmowania różnych form aktywności fizycznej w kolejnych okresach życia człowieka, - wymienia miejsca, obiekty i urządzenia w najbliższej okolicy, które możn wykorzystać dla aktywności fizycznej, - opracowuje rozkład dnia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym a fizycznym. OBSZAR TEMATYCZNY: Rozwój fizyczny w okresie dojrzewania i młodzieńczym. TEMATY: 9.Poznaję swoje ciało – okres dojrzewania dziewcząt i chłopców. 10. Przyczyny i skutki otyłości oraz nadmiernego odchudzania się (anoreksja i bulimia). 11. Przyczyny i skutki przyjmowania środków psychoaktywnych i psychotropowych. WYMAGANIA - UCZEŃ: - wyjaśnia jakie zmiany zachodzą w budowie ciała i sprawności fizycznej w okresie dojrzewania płciowego, - wymienia przyczyny i skutki otyłości oraz nadmiernego odchudzania się i używania sterydów w celu zwiększenia masy mięśni. OBSZAR TEMATYCZNY: Dbałość o ciało, bezpieczeństwo, choroby. TEMATY: 12. Higiena ciała, odzieży i miejsca pracy. 13. Podstawowe wady ciała – sposoby ich zapobiegania. 14. Zasady bezpiecznego zachowania się na zajęciach wychowania fizycznego. 15. Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, urazach. 16. Ryzyko związane z niektórymi sportami i wysiłkami fizycznymi. WYMAGANIA - UCZEŃ: - wyjaśnia wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie dojrzewania, - wymienia najczęstsze przyczyny oraz okoliczności wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych, - omawia sposoby zapobiegania im, - wskazuje zagrożenia związane z uprawianiem niektórych dyscyplin sportu. OBSZAR TEMATYCZNY: Zdrowie i dbałość o zdrowie. TEMATY: 17. Zainteresowanie własnym zdrowiem. 18. Zasady zdrowego odżywiania. 19. Warzywa i owoce na naszym stole. 20. Współczesne choroby a zdrowa żywność. 21. Ruch jako sposób na zdrowy styl życia. 22. Zachowanie sprzyjające i zagrażające zdrowiu. WYMAGANIA - UCZEŃ: - wyjaśnia czym jest zdrowie, - wymienia czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie oraz wskazuje te, na które może mieć wpływ, - wymienia zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu oraz wyjaśnia, na czym polega i od czego zależy dokonywanie wyborów korzystnych dla zdrowia. OBSZAR TEMATYCZNY: Zdrowie psychospołeczne, umiejętności życiowe TEMATY: 23. Rozpoznawanie swoich mocnych i słabych stron. 24. Emocje – ich rozpoznawanie i wyrażanie. 25. Relaks dobrym sposobem na stres. 26. Ja i moja rodzina, czyli wzajemne relacje między członkami rodziny. 27. Współpraca z innymi w pracy i zabawie. 28. Co mogę dla ciebie zrobić? – czyli pomoc potrzebującym. 29. Asertywność – poszanowanie praw własnych i drugiego człowieka. 30. Prawda o papierosach, alkoholu i innych substancjach szkodliwych dla organizmu. WYMAGANIA - UCZEŃ: - identyfikuje swoje mocne strony, planuje sposoby ich rozwoju oraz ma świadomość słabych stron, nad którymi należy pracować, - omawia konstruktywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami, - omawia sposoby redukowania nadmiernego stresu i konstruktywnego radzenia sobie z nim, - omawia znaczenie dla zdrowia dobrych relacji z innymi ludźmi, w tym z rodzicami oraz rówieśnikami tej samej i odmiennej płci, - wyjaśnia w jaki sposób może dawać i otrzymywać różne rodzaje wsparcia społecznego, - wyjaśnia, co oznacza zachowanie asertywne i podaje jego przykłady, - omawia szkody zdrowotne i społeczne związane z paleniem tytoniu, nadużywaniem alkoholu i używaniem innych substancji psychoaktywnych. Wyświetleń: 376
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |