![]() |
![]() |
Katalog Anna Sienkiewicz, 2015-06-18 Darłowo Zajęcia przedszkolne, Plany rozwoju zawodowego Sprawozdanie z awansu zawodowego nauczyciela stażysty.Imię i nazwisko: Anna Sienkiewicz Imię i nazwisko opiekuna stażu: Katarzyna Tocha Imię i nazwisko dyrektora: Patrycja Walków Organ prowadzący: Firma Wielobranżowa, Wacław Wysocki, ul. WOP 9, 76-150 Darłowo Nazwa placówki – oddział firmy: Niepubliczne przedszkole ze żłobkiem, „Przedszkole przy szkole” w Darłowie, ul.WOP 9 Czas trwania stażu: 01.09.2014 r. - 31.05.2015 r. Z dniem 1 września 2014r. rozpoczęłam staż w wymiarze dziewięciu miesięcy na nauczyciela kontraktowego. Zgodnie z procedurą awansu zawodowego przy pomocy opiekuna stażu napisałam plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez panią dyrektor. Plan rozwoju zawodowego opracowałam zgodnie z wytycznymi umieszczonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Poz. 393). Jestem wychowawcą grupy „ Krabiki” , w której znajdują się dzieci 3 letnie. Grupa liczy 13 chłopców i 10 dziewczynek . Moim opiekunem stażu była Katarzyna Tocha nauczyciel dyplomowany z ogromnym zasobem wiedzy i dużym doświadczeniem. Uważam , że praca w tej grupie dzieci i praca z takim opiekunem bardzo ułatwiła mi zdobywanie doświadczenia w pracy. Wspólnie przyglądałyśmy się sukcesom i małym porażkom naszych wychowanków, z uwagą obserwowałyśmy postępy w doskonaleniu samoobsługi, motoryki małej i dużej, rysowaniu, korzystaniu z nożyczek, itp. Współpraca z opiekunem układała się bez zarzutów, opiekun mojego stażu w każdej chwili służył mi radą i pomocą. Bardzo pomagała mi wspólna praca z opiekunem, czułam się pewnie, podpatrywałam oryginalne pomysły. Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne, podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy, a przede wszystkim pracy przedszkola. Dokumentację i opis przeprowadzonych działań jakie są wymagane ode mnie zgromadziłam i skompletowałam według poszczególnych wymagań: Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola § 6 ust. 2 pkt 1 (Rozporządzenie MENiS z dnia 13-03-2013 r.) 1. Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego. Na początku swojego stażu zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego poprzez analizę przepisów prawa światowego Rozporządzenie MENiS z dnia 13-03-2013 r. Efekty działania : Dzięki zapoznaniu się z podanymi dokumentami prawnymi procedury awansu zawodowego stały się one dla mnie bardziej zrozumiałe, co ułatwiło mi pracę podczas realizacji planu rozwoju zawodowego oraz napisanie planu rozwoju zawodowego. 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. W celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywania stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zadań współpracy z opiekunem co zostało sformułowane we wspólnie omówionym i zaakceptowanym kontrakcie, w skład którego wchodziło określenie obowiązków stażysty i opiekuna stażu, a także zasad komunikowania się i współpracy. Następnie uzgodniliśmy harmonogram spotkań , w którym zostały ustalone terminy i tematyka zajęć obserwowanych jak i prowadzonych. Uczestniczyłam w przeprowadzonych działaniach edukacyjnych organizowanych przez opiekuna stażu, w czasie których szczególną uwagę zwracałam na rodzaje środków dydaktycznych i formy pracy z dziećmi, sposób prowadzenia zajęć i zabaw, język i komunikację z dziećmi. Efekty działań : Współpraca z opiekunem przyczyniła się do zdecydowanego polepszenia i wzbogacenia mojego warsztatu pracy . Poznałam nowe metody i formy pracy z dziećmi. 3. Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia obowiązującej w przedszkolu dokumentacji przedszkolnej. Zapoznałam się z tygodniowym rozkładem zajęć w przedszkolu, Rocznym Planem Pracy dydaktyczno-wychowawczej. Dokonywałam wpisów do dziennika. Nie opracowałam arkusza obserwacji dziecka, ponieważ korzystałam z gotowego zamieszczonego w naszym programie edukacyjnym „Kolekcja Przedszkolaka”, programie edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci pod red. Doroty Kucharskiej i Elżbiety Surowiec. Efekty działań: Potrafię zredagować miesięczne rozkłady treści programowych, potrafię wpisywać poprawnie zapisy do dziennika, wiem, jak pisać protokół z zebrania z rodzicami. 4. Poznanie aktów prawnych regulujących funkcjonowanie i organizację przedszkola. W celu dostosowania swoich działań do potrzeb przedszkola przeanalizowałam : Statut Przedszkola Roczny Plan Pracy dydaktyczno - wychowawczej Program Wychowawczy Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego Rozpoczynając staż jako nauczyciel i wychowawca grupy, zapoznałam się z obowiązującą mnie dokumentacją oraz zakresem czynności nauczyciela. Opracowałam plany pracy zgodne z nową podstawą programową, treściami dopuszczonych do użytku przez dyrektora programów i z planem pracy przedszkola. Zapoznałam się ze sposobem tworzenia zapisu w dzienniku zajęć. Starałam się systematycznie uzupełniać dziennik. Prowadziłam zgodnie z przepisami prawa oświatowego dokumentację pracy edukacyjnej (miesięczne plany pracy, dzienniki zajęć, karty obserwacji dziecka, dokumentację pracy indywidualnej z dzieckiem i współpracy z rodzicami) Zapoznałam się także z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pracy w placówce i poza nią. Brałam udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Zapoznałam się ze sposobem sporządzania protokołów, co pozwoli mi w przyszłości wykorzystać tą wiedzę w praktyce. Efekty działań: Zapoznanie w wyżej wymienionymi aspektami pracy w przedszkolu i udział w Radach Pedagogicznych przyczyniło się do usprawniania mojej pracy w przedszkolu. Dzięki temu dowiedziałam się, jakie są moje obowiązki i mogłam dobrze planować i realizować założone cele. 5. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu, a także z zasadami bezpieczeństwa i higienicznych warunków nauki. Brałam udział w szkoleniu BHP oraz zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu i poza nim oraz przepisami przeciwpożarowymi. Brałam także udział w szkoleniu z „Pierwszej Pomocy Przedmedycznej”. Efekty działań : Realizacja tego zadania pomogła mi uświadomić potencjalne niebezpieczeństwa i ich źródła oraz dowiedziałam się jak należy postępować w sytuacjach zagrożenia. Wiem, jak postępować w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu dzieci i dorosłych. 6. Uczestnictwo w wewnątrz przedszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli. Uczestniczyłam, w wewnątrz przedszkolnych i poza przedszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli, tzn.: Radach Szkoleniowych, Konferencjach, Kursach Doskonalenia Zawodowego, Warsztatach (Teczka Stażysty). 7. Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. W trakcie stażu sukcesywnie gromadziłam dokumentację potwierdzającą realizowane zadania, świadectwa. Zaświadczenia, jakie uzyskałam były potwierdzeniem moich działań. Opracowałam wiele przydatnych konspektów zajęć, scenariuszy imprez, uroczystości oraz programów, które stopniowo wdrażałam w swojej pracy. Efekt działania: Sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego, teczka nauczyciela stażysty. 8. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego. Na podstawie autorefleksji i autoanalizy dokonałam opisu realizacji Planu Rozwoju Zawodowego Efekty działań: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego z nauczyciela stażysty na nauczyciela kontraktowego 9. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie Dyrektorowi przedszkola. Przygotowałam sprawozdanie dotyczące przebiegu realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. Efekt działania: Napisane sprawozdanie. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola, w którym nauczyciel odbywa staż (§6 ust.2 pkt. 2) 1. Zapoznanie się z zasadami pisania scenariuszy zajęć. Pisanie scenariuszy zajęć i konsultowanie ich z opiekunem stażu. Efekt działania: Prawidłowo przygotowane scenariusze zajęć. 2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora przedszkola. Opracowałam konspekty i scenariusze zajęć, zabaw i innych działań edukacyjnych w obecności opiekuna stażu i pani dyrektor przedszkola. Przed zajęciami analizowałyśmy i omawiałyśmy konspekty i scenariusze. Po każdym działaniu omawiałyśmy przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności, a także eliminacji popełnianych przeze mnie błędów. Efekty działań: Potrafię poprawnie napisać konspekt zajęć z wyszczególnieniem celów ogólnych, operacyjnych, metod i form pracy oraz przebiegiem zajęć Konspekt zawsze omawiałam kilka dni przed prowadzeniem zajęć uwzględniając jego zalecenia i rady. Potrafię sformułować mocne i słabe strony przeprowadzonych zajęć i zabaw. 3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. W ciągu roku szkolnego miałam możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej o charakterze zebrań szkoleniowych. Swoje kwalifikacje zawodowe poszerzałam nie tylko w wewnątrzszkolnym doskonaleniu, ale również w zewnętrznym dokształcaniu zawodowym biorąc udział w następujących warsztatach i kursach: „Aktywne słuchanie muzyki”, „Zabawy przeciwko agresji”, „Kurs dla kierowników wycieczek szkolnych” , „Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty”, „Wspomaganie dziecka z trudnościami w koncentracji uwagi”, „W tej zabawie jest metoda! Mali Tropiciele poznają świat”, „Możliwości kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych”, „Kurs kwalifikacyjny Oligofrenopedagogika”, „Jak przedstawić sprawozdanie nauczyciela stażysty” „Język obcy w edukacji przedszkolnej – e-warsztaty metodyczne. Praca z cyklem angielski dla starszaków”. Ponadto samodzielnie studiowałam literaturę pedagogiczną: E. Gruszczyk – Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. E. Gruszczyk – Kolczyńska, Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania Kozłowska - Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym. M. Bogdanowicz - Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. Efekty działań: Wzbogaciłam swoją wiedzę i umiejętności z zakresu organizowania i przeprowadzania zintegrowanych działań edukacyjnych. Moje zajęcia są ciekawsze zarówno dla dzieci, jak i dla mnie, swoją wiedzą dzielę się z koleżankami. Skutecznie i ciekawie wychowuję i uczę, usprawniam pracę dydaktyczno – wychowawczą diagnozuję przyczyny niepowodzeń. 4. Obserwacje zajęć przeprowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. Efekty działania: Obserwacja, a przede wszystkim analiza zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu wpłynęły na wzbogacenie mojego warsztatu pracy. Omawianie obserwowanych działań zarówno z zakresu metod jak i form zajęć do poszczególnych tematów zajęć uatrakcyjnia je i pozwala lepiej zrozumieć dany temat. 5. Wykorzystanie technologii informacyjnej oraz multimedialnej techniki pracy. Komputer jest stałym elementem mojej pracy. Systematyczne wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej jest prostym i bogatym sposobem wspierania procesów oddziaływań edukacyjno – wychowawczych. W trakcie stażu starałam się maksymalnie wykorzystywać i doskonalić umiejętność stosowania technologii informacyjno – komunikacyjnej, która pomagała mi w podnoszeniu poziomu swojej pracy, a także w doskonaleniu i podwyższaniu jakości pracy przedszkola. Projektowałam i wykonywałam techniką komputerową: dyplomy, podziękowania, karty pracy dzieci, pomoce dydaktyczne do zajęć, plany pracy, opinie, ankiety, konspekty i scenariusze zajęć, kart obserwacji i inne. Korzystałam z edytora tekstu Microsoft Word, programu graficznego Paint. W Internecie zamieściłam swój Plan Rozwoju Zawodowego, sprawozdanie z jego realizacji oraz scenariusze zajęć „Pasowanie na przedszkolaka. „Dzień Mamy i Taty. Na stronie przedszkola www.przedszkoleprzyszkole.pl zamieszczałam opis wydarzeń przedszkolnych. W mojej pracy korzystałam także z różnych stron internetowych, tj. www.edux.pl, www.nauczycieleprzedszkola.pl , www.bliżejprzedszkola.pl , www.ksiazkiedukacyjne.pl , www.men.gov.pl, www.przedszkolak.pl, www.profesor.pl. Efekty działań: Umiejętność posługiwania się komputerem: ułatwia mi moją pracę, wzbogaca warsztat pracy, pogłębia moje zainteresowania związane ze światem techniki, pozwoliła mi promować moje przedszkole w szerszym środowisku. Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem (§6 ust.2 pkt. 3) 1. Zapoznanie się z programem wychowawczym przedszkola. Analiza programu wychowawczego. Analiza planu pracy wychowawczo-dydaktycznej. Efekty działań: Kolekcja przedszkolaka zabiera dzieci w fascynującą podróż przez żywioły – ziemię, ogień, wodę i powietrze – oraz ich różne oblicza wyrażane barwami, emocjami, skojarzeniami, porami roku. Poszczególne zabawy i ćwiczenia zachęcają dzieci do aktywności poznawczej, która ułatwia przyswajanie wiedzy i umiejętności, bo przecież najlepiej pamiętamy to, czego sami doświadczamy i co przeżywamy. 2. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. Poznawałam sytuację rodzinną i wychowawczą dzieci w czasie rozmów indywidualnych z rodzicami (ustaliłam harmonogram i zasady konsultacji indywidualnych). Zgodnie z zainteresowaniem rodziców przekazywałam na bieżąco informacje o postępach i zachowaniu się dziecka. 3. Współpraca z rodzicami. Pozytywnie układała mi się współpraca z rodzicami moich wychowanków, którzy uczestniczyli we współorganizowaniu uroczystości przedszkolnych ( stroje, ciasta). Chętnie pomagali także na co dzień przynosząc kartki, kartony, itp. Swoją wiedzą i umiejętnościami dzieliłam się z rodzicami podczas różnorodnych spotkań i rozmów indywidualnych. Na pierwszym zebraniu zapoznałam rodziców z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego . Na zebraniu po I semestrze przedstawiłam karty obserwacji dzieci. Włączyłam rodziców do współorganizowania imprez okolicznościowych. Rodzice wzięli udział w następujących uroczystościach: Pasowanie na przedszkolaka, Wieczór Andrzejkowy , Dzień Babci i Dziadka,. Swoja postawą zawsze starałam się zachęcić rodziców do współpracy, pomóc przełamać lęki przed nowymi wydarzeniami w życiu ich dziecka prowadząc z nimi rozmowy, składając podziękowania za wniesioną pomoc do grupy. Sądzę, że bardzo ważne dla rodziców było poczucie, iż jestem gotowa do współpracy. Dzięki różnym formom współpracy z rodzicami mogłam lepiej poznać potrzeby dzieci, przyczyny różnych zachowań, zainteresowania, czy frustracje i niezadowolenia. Efekty działań: Rodzice poszerzyli swoją wiedzę na temat rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, prezentowane artykuły i referaty zachęciły rodziców do dyskusji, refleksji, zmiany niektórych metod wychowawczych, organizowane uroczystości wpłynęły na promocję przedszkola w środowisku. 4. Gromadzenie informacji o indywidualnych potrzebach wychowawczych dzieci, w tym również poprzez obserwację oraz pogłębienie i gromadzenie wiedzy w zakresie zaspokajania tychże potrzeb. Jak poznać dziecko? Pierwszą informację o dziecku uzyskałam z Karty Zgłoszenia Dziecka do przedszkola. Tam zapisane są podstawowe informacje i dane o dziecku i jego rodzinie. Drugim dokumentem, który pozwala poznać rozwój dziecka, jego potrzeby, potencjał rozwojowy i zainteresowania to Arkusz Obserwacji Dziecka w przedszkolu. Tu przez ciągłą bądź wyrywkową obserwację zbierałam i zapisywałam określone zachowania podopiecznych. Najlepszym sposobem gromadzenia informacji są wywiady i ankiety skierowane do rodziców oraz indywidualne rozmowy z nimi o wzlotach i upadkach ich pociech. Efekt działania: Prowadzę różnorodną i bogatą dokumentację dotyczącą informacji o dzieciach, informacje o dzieciach ułatwiają mi prace zdobyte od rodziców informacje wykorzystuję efektywnie w codziennej pracy potrafię pomóc dzieciom z problemami, rozwijam zainteresowania dzieci uzdolnionych, pomagam rodzicom dzieci z problemami w uzyskaniu przez nich fachowej pomocy. 5. Realizacja planu rocznego oraz innych planów obowiązujących w przedszkolu poprzez realizację powierzonych zadań oraz czynności dodatkowych. Uczestnictwo w życiu przedszkola. W ciągu całego roku szkolnego, współpracując z innymi nauczycielami pomagałam w zorganizowaniu lub organizowałam uroczystości przedszkolne tj.: Pasowanie na przedszkolaka, Światowy Dzień Pluszowego Misia Wieczór Andrzejkowy Bal Aniołkowy Dzień Babci i Dziadka”, Bal Karnawałowy Wyjazd na koncert Majki Jeżowskiej Powitanie Wiosny Dzień Mamy i Taty. Brałam udział w spotkaniach edukacyjnych z, pielęgniarką, stomatologiem, strażakiem, dietetykiem i leśniczym. Efekty działań: Dzieci miały możliwość zaprezentowania własnych zdolności i umiejętności w środowisku przedszkolnym i lokalnym. Podniósł się poziom wiedzy dzieci o otaczającym je świecie. Dzieci nauczyły się koncentrowania na pozytywnych walorach życia. Stałam się odpowiedzialna za poczucie bezpieczeństwa dzieci i ich przygotowanie. 6. Propagowanie zasad zdrowego stylu życia, prawidłowej postawy wobec siebie i innych ludzi oraz kultury osobistej. Podczas całego okresu stażu poprzez zabawy edukacyjne i pogadanki z dziećmi podejmowałam działania dla poprawy zdrowia i samopoczucia przez: zmianę zachowań zdrowotnych, tworzenie zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. edukację zdrowotną, rozwój osobisty, społeczny i zawodowy. otwartość i dialog, współdziałanie. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt 4) 1. Omawianie zajęć prowadzonych w obecności opiekuna stażu lub dyrektora Z pomocą opiekuna stażu zapoznałam się z zasadami omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. Arkusz do przeprowadzenia rozmów przed i pohospitacyjnych zawierał m.in.: własne oczekiwania, realizację celów, zachowania dzieci, samopoczucie, uwzględnienie tego co się nie udało zrealizować, dokonywanie samooceny. Efekty działań: Wiem, w jaki sposób omawiać i oceniać własne zajęcia i zabawy prowadzone z dziećmi. 2. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. W okresie stażu starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom placówki. W przedszkolu poszerzałam swoje umiejętności i wiedzę w zakresie metodyki i dydaktyki zajęć. Swój warsztat pracy wzbogaciłam o nowe doświadczenia. Bieżący rok był dla mnie sprawdzianem mojej wiedzy i moich umiejętności, wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy. Cieszy mnie fakt, iż udało mi się nawiązać kontakt z moimi podopiecznymi, zrozumieć ich świat i pracować z nimi na bazie świata bliskiego dziecku. Myślę, że podejmowałam działania, które pozwoliły mi na wypracowanie pozytywnych opinii rodziców, ufności i uśmiechu moich wychowanków. Uważam, że znacznie poprawiłam jakość pracy z dziećmi, a także jakość pracy całej placówki. Spotkałam się ze zrozumieniem i wsparciem ze strony grona pedagogicznego. Mam poczucie dobrego wywiązania się obowiązków, choć tak naprawdę to dopiero te doświadczenia, które udało mi się zdobyć w trakcie stażu pozwolą na pełniejszą pracę w latach następnych. Po zakończeniu stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić warsztat własnej pracy i podnosić kwalifikacje. Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania stawały się z roku na rok coraz bardziej atrakcyjne. Zamierzam nadal gromadzić literaturę przedmiotu, a także samodzielnie przygotowywać środki dydaktyczne. Efekt działania: Autorefleksja oraz analiza słabych i mocnych stron mojej działalności wpłynęła na poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć oraz na rzecz poprawy jakości pracy placówki przedszkolnej. 3. Zadania wynikające z własnych zainteresowań i potrzeb. W swojej sali zorganizowałam kąciki tematyczne zabaw oraz kącik przyrodniczy. Wszystkie dekoracje sali były przeze mnie wykonane. (zdjęcia teczka stażysy) Tworzenie kroniki prowadzonej grupy. Wykonywanie zdjęć i umieszczanie ważnych momentów z życia przedszkolnego dzieci. 4. Wspomaganie aktywności twórczej dzieci. Przygotowywałam dzieci do konkursów organizowanych przez inne placówki oświatowe, np. - w Wielkim Konkursie ekologicznym dla przedszkoli „Zierzakolubni” - buliba.pl, - Wielki konkurs wyprawkowy „Moje Bambino” - Konkurs plastyczny Muzeum Dobranocek ze zbiorów Wojciecha Jamy- „Mój przyjaciel Reksio” - Ogólnopolski konkurs plastyczny Publiczne przedszkole nr 21 w Rzeszowie - „Ocean – świat podwodnej przygody” Efekty działań: Przedszkole zostało zaprezentowane w szerszym środowisku. Kształtowanie wyobraźni oraz zainteresowań plastycznych dzieci. Inspirowanie dzieci do pracy twórczej. Zachęcenie do zdobywania wiedzy na temat otaczającego nas świata. Kształcenie umiejętności ilustrowania scen i sytuacji inspirowanych wiedzą i wyobraźnią. Wymiana doświadczeń, a także upowszechnianie i prezentacja plastycznej twórczości dzieci i młodzieży. Wyświetleń: 415
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |