![]() |
![]() |
Katalog Żaneta Posmyk, 2015-06-24 Pajęczno Matematyka, Scenariusze Powtórzenie wiadomości o liczbach wymiernych, kl.VI.Cele lekcji: Uczeń: - zna pojęcie liczby ujemnej, liczby przeciwnej do danej, - rozumie zależności: dług - gotówka, temperatura dodatnia - ujemna, strata - zysk, wysokość nad poziomem morza - pod poziomem morza, - podaje przykłady zastosowania liczb ujemnych w życiu codziennym, - porównuje liczby całkowite, - dodaje, odejmuje, mnoży, dzieli liczby całkowite, - czyta ze zrozumieniem tekst zawierający dane matematyczne, - potrafi, współpracując w grupie, ustalić sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania, - wykorzystuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych. Treści z podstawy programowej: 3.Liczby całkowite. Uczeń: 1) podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych; 2) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej; 3) oblicza wartość bezwzględną; 4) porównuje liczby całkowite; 5) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych. 14. Zadania tekstowe. Uczeń: 1) czyta ze zrozumieniem prosty tekst zawierający informacje liczbowe; (…) 3) dostrzega zależności między podanymi informacjami; (…) 5) do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody; Typ lekcji: powtórzeniowa. Metody pracy: - gra dydaktyczna ,,Bingo”, - ćwiczenia praktyczne, - konkurs ..Milczek”. Formy pracy: indywidualna i grupowa. Środki dydaktyczne: • kartki ,,Nacobezu” dla każdego ucznia (załącznik 1), • karty do konkursu ,,Milczek” (załącznik 2), • zestaw kart do głosowania (załącznik 3), • przykłady oraz karty do gry w Bingo (załącznik 4), • karta z zadaniem dla każdego ucznia (załącznik 5), • zeszyt ćwiczeń. PLAN ZAJĘĆ 1. Czynności wstępne: - przywitanie z klasą, - sprawdzenie listy obecności, - sprawdzenie pracy domowej. 2. Wprowadzenie do tematu - przypomnienie podstawowych pojęć dotyczących liczb ujemnych i określenie celu lekcji. 3. Realizacja tematu. 4. Ewaluacja. 5. Omówienie pracy domowej. 6. Pożegnanie uczniów. Ad. 2. NaCoBeZU: Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z zagadnieniami (załącznik 1), na które w szczególności należy zwrócić uwagę i które pojawią się na pracy klasowej. Uczniowie przypominają sobie, jakimi zagadnieniami się zajmowali. Ad. 3. 1) Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę do gry w Bingo, omawiając jej zasady. Zapisuje na tablicy przykłady do rozwiązania. Uczniowie rozwiązują przykłady, po czym zaznaczają rozwiązania na swoich kartach. Wygrywa uczeń, który jako pierwszy zakreśli pięć wyników w rzędzie. 2) Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, po czym daje każdej grupie zestaw zadań (załącznik 2) i karty do głosowania: A, B, C, D. Nauczyciel omawia zasady gry ,,Milczek”. Do każdego zadania dane są cztery odpowiedzi, przy czym tylko jedna jest prawidłowa. Uczniowie muszą rozwiązać zadanie, a następnie na znak dany przez nauczyciela podnieść kartę z odpowiednią literą oznaczającą właściwą odpowiedź, np. A. Za każdą prawidłową odpowiedź grupa otrzymuje punkt. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i zapisuje punktację na tablicy. Po zakończeniu zadań sumuje punkty. Praca uczniów zostaje oceniona według ustalonej punktacji. Uczniowie losują karteczki z numerem grupy i zajmują odpowiednie miejsca, po czym rozwiązują zadania. W odpowiednim momencie przedstawiciele grup podnoszą karty z odpowiedzią. Ad.4. Podsumowanie wiadomości - uczniowie przypominają, na co należy zwrócić uwagę, przygotowując się do pracy klasowej. Załączniki: Załącznik 1 Na co będę zwracała uwagę (NaCoBeZU): • potrafisz dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić liczby całkowite, • zaznaczasz liczby całkowite na osi liczbowej, • porównujesz liczby całkowite, • obliczasz średnią arytmetyczną temperatur, spadków i wzrostów wagi, • rozwiązujesz zadanie tekstowe z wykorzystaniem liczb całkowitych. Załącznik 2 Załącznik 2 1.Najwyższa temperatura w Polsce w 2000 r. wyniosła 37oC, zaś najniższa - 30 oC. Różnica temperatur wynosi: A. 3 st.C B. -3 st.C C. 67 st.C D. - 67 st.C 2.Na osi liczbowej zaznaczono kropkami sześć różnych liczb. Ile wśród nich jest liczb większych od -2,5 i mniejszych od -0,5? A.cztery B. pięć C. sześć D. siedem 3.Ewa przez pięć dni w lutym mierzyła temperaturę. Wyniki zapisała w poniższej tabeli data 21 luty 22 luty 23 luty 25 luty 26 luty temperatura - 12 -15 - 16 -10 - 7 Średnia temperatury pomiaru wynosi: A.– 12st.C B. -60st.C C. 12st.C D. 10st.C 4.Liczba przeciwna do sumy liczb (-35) i 5 jest równa: A.30 B. 40 C. -30 D. -40 5.Dane są dwie liczby ujemne, trzy dodatnie i zero. Iloczyn tych liczb jest: A.dodatni B. ujemny C. równy 0 D. równy 1 6.Sześcian liczby (-2) jest równy: A. 4 B. -4 C. 8 D. -8 7. Na mapie przedstawiono prognozę pogody. Które z poniższych zdań nie jest prawdziwe? A.W Polsce będzie cieplej niż w Wielkiej Brytanii. B.W Niemczech temperatury będą wyższe niż na południu Włoch. C.W niektórych regionach Hiszpanii temperatury spadną poniżej zera. D.Na północy Europy temperatury spadną poniżej -10oC. 8.Temp. najpierw wzrosła o 5oC , następnie zmalała o 8oC i znowu wzrosła o 2oC. Jeśli na początku termometr wskazywał – 1oC, to na końcu wskazywał: A. 2 st.C B. 0 st.C C. -1 st.C D. - 2 st.C Wyświetleń: 263
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |