Katalog

Żaneta Posmyk, 2015-06-24
Pajęczno

Matematyka, Scenariusze

Powtórzenie wiadomości o liczbach wymiernych, kl.VI.

- n +

Cele lekcji:
Uczeń:
- zna pojęcie liczby ujemnej, liczby przeciwnej do danej,
- rozumie zależności: dług - gotówka, temperatura dodatnia - ujemna, strata - zysk, wysokość nad poziomem morza - pod poziomem morza,
- podaje przykłady zastosowania liczb ujemnych w życiu codziennym,
- porównuje liczby całkowite,
- dodaje, odejmuje, mnoży, dzieli liczby całkowite,
- czyta ze zrozumieniem tekst zawierający dane matematyczne,
- potrafi, współpracując w grupie, ustalić sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania,
- wykorzystuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych.

Treści z podstawy programowej:
3.Liczby całkowite. Uczeń:
1) podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;
2) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej;
3) oblicza wartość bezwzględną;
4) porównuje liczby całkowite;
5) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
14. Zadania tekstowe. Uczeń:
1) czyta ze zrozumieniem prosty tekst zawierający informacje liczbowe; (…)
3) dostrzega zależności między podanymi informacjami; (…)
5) do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;

Typ lekcji: powtórzeniowa.
Metody pracy:
- gra dydaktyczna ,,Bingo”,
- ćwiczenia praktyczne,
- konkurs ..Milczek”.

Formy pracy: indywidualna i grupowa.
Środki dydaktyczne:
• kartki ,,Nacobezu” dla każdego ucznia (załącznik 1),
• karty do konkursu ,,Milczek” (załącznik 2),
• zestaw kart do głosowania (załącznik 3),
• przykłady oraz karty do gry w Bingo (załącznik 4),
• karta z zadaniem dla każdego ucznia (załącznik 5),
• zeszyt ćwiczeń.
PLAN ZAJĘĆ
1. Czynności wstępne:
- przywitanie z klasą,
- sprawdzenie listy obecności,
- sprawdzenie pracy domowej.
2. Wprowadzenie do tematu - przypomnienie podstawowych pojęć dotyczących liczb ujemnych i określenie celu lekcji.
3. Realizacja tematu.
4. Ewaluacja.
5. Omówienie pracy domowej.
6. Pożegnanie uczniów.
Ad. 2. NaCoBeZU: Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z zagadnieniami (załącznik 1), na które w szczególności należy zwrócić uwagę i które pojawią się na pracy klasowej.

Uczniowie przypominają sobie, jakimi zagadnieniami się zajmowali.

Ad. 3. 1) Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę do gry w Bingo, omawiając jej zasady. Zapisuje na tablicy przykłady do rozwiązania.

Uczniowie rozwiązują przykłady, po czym zaznaczają rozwiązania na swoich kartach. Wygrywa uczeń, który jako pierwszy zakreśli pięć wyników w rzędzie.

2) Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, po czym daje każdej grupie zestaw zadań (załącznik 2) i karty do głosowania: A, B, C, D.
Nauczyciel omawia zasady gry ,,Milczek”. Do każdego zadania dane są cztery odpowiedzi, przy czym tylko jedna jest prawidłowa. Uczniowie muszą rozwiązać zadanie, a następnie na znak dany przez nauczyciela podnieść kartę z odpowiednią literą oznaczającą właściwą odpowiedź, np. A. Za każdą prawidłową odpowiedź grupa otrzymuje punkt. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i zapisuje punktację na tablicy. Po zakończeniu zadań sumuje punkty.
Praca uczniów zostaje oceniona według ustalonej punktacji.

Uczniowie losują karteczki z numerem grupy i zajmują odpowiednie miejsca, po czym rozwiązują zadania. W odpowiednim momencie przedstawiciele grup podnoszą karty z odpowiedzią.

Ad.4. Podsumowanie wiadomości - uczniowie przypominają, na co należy zwrócić uwagę, przygotowując się do pracy klasowej.



Załączniki:
Załącznik 1
Na co będę zwracała uwagę (NaCoBeZU):
• potrafisz dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić liczby całkowite,
• zaznaczasz liczby całkowite na osi liczbowej,
• porównujesz liczby całkowite,
• obliczasz średnią arytmetyczną temperatur, spadków i wzrostów wagi,
• rozwiązujesz zadanie tekstowe z wykorzystaniem liczb całkowitych.

Załącznik 2
Załącznik 2
1.Najwyższa temperatura w Polsce w 2000 r. wyniosła 37oC, zaś najniższa - 30 oC. Różnica temperatur wynosi:
A. 3 st.C B. -3 st.C C. 67 st.C D. - 67 st.C

2.Na osi liczbowej zaznaczono kropkami sześć różnych liczb. Ile wśród nich jest liczb większych od -2,5 i mniejszych od -0,5?
A.cztery B. pięć C. sześć D. siedem

3.Ewa przez pięć dni w lutym mierzyła temperaturę. Wyniki zapisała w poniższej tabeli
data 21 luty 22 luty 23 luty 25 luty 26 luty
temperatura - 12 -15 - 16 -10 - 7

Średnia temperatury pomiaru wynosi:
A.– 12st.C B. -60st.C C. 12st.C D. 10st.C

4.Liczba przeciwna do sumy liczb (-35) i 5 jest równa:
A.30 B. 40 C. -30 D. -40

5.Dane są dwie liczby ujemne, trzy dodatnie i zero. Iloczyn tych liczb jest:
A.dodatni B. ujemny C. równy 0 D. równy 1

6.Sześcian liczby (-2) jest równy:
A. 4 B. -4 C. 8 D. -8
7. Na mapie przedstawiono prognozę pogody. Które z poniższych zdań nie jest prawdziwe?
A.W Polsce będzie cieplej niż w Wielkiej Brytanii.
B.W Niemczech temperatury będą wyższe niż na południu Włoch.
C.W niektórych regionach Hiszpanii temperatury spadną poniżej zera.
D.Na północy Europy temperatury spadną poniżej -10oC.

8.Temp. najpierw wzrosła o 5oC , następnie zmalała o 8oC i znowu wzrosła o 2oC. Jeśli na początku termometr wskazywał – 1oC, to na końcu wskazywał:
A. 2 st.C B. 0 st.C C. -1 st.C D. - 2 st.C


Wyświetleń: 263


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.