Katalog Małgorzata Dec, 2015-06-18 Lublin Pedagogika, Artykuły Zaburzenia funkcjonowania wzrokowego.Do poradni psychologiczno – pedagogicznej zgłaszane są dzieci m. in. z trudnościami w nauce szkolnej, problemami w poprawnym opanowaniu umiejętności czytania i pisania. Zdarza się ,iż oprócz zaburzeń o charakterze dysleksji, gdzie występują trudności w przetwarzaniu informacji wzrokowych na poziomie korowym ( analiza i synteza wzrokowa, spostrzegawczość, uwaga i pamięć wzrokowa) przyczyna trudności szkolnych, a dotycząca funkcjonowania wzrokowego dziecka może być inna. Tę grupę stanowią dzieci u których stwierdzono nieprawidłową pracę procesów integracji sensorycznej, obniżone napięcie mięśniowe oraz nieprawidłową integrację odruchów niemowlęcych mającą bezpośredni wpływ na pracę mięśni gałek ocznych. Zdrowe oczy to podstawowy warunek sprawnego zmysłu wzroku. Widzenie stanowi jednak tylko część podstawowych umiejętności patrzenia. Do podstawowych funkcji wzroku niezbędnych do nauki czytania i pisania należą: - fiksacja wzroku - płynne wodzenie wzrokiem w płaszczyznach góra – dół, prawa i lewa strona , po skosie - płynne przekraczanie linii środka - szybka lokalizacja bodźca wzrokowego - umiejętność dokonywania pełnej konwergencji - wyizolowane ruchy oczu od ruchów głowy i całego ciała Zatem dziecko z zaburzeniami funkcji wzroku może : • Mieć trudności z przeniesieniem wzroku z jednego celu na drugi ( przy przepisywaniu z tablicy, gdy patrzy raz na tablicę a raz w zeszyt) • Przekrzywiać i obracać głowę podczas czytania jednej strony • Mieć problem z podążaniem wzrokiem za ruchomym obiektem albo za śledzeniem wzrokiem linii drukowanych wyrazów • Mieć trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu • Opuszczać słowa i liczby albo gubić miejsce w tekście w czasie czytania ( to dzieci wodzące palcem po tekście) • Mieć trudności z zadaniami szkolnymi, które wymagają zachowania rozmiaru liter, odstępów między literami i wyrazami oraz pisania ciągów liczb • Mieć trudności z zajęciami wymagającymi precyzji i opierającymi się na zależnościach przestrzennych. takich jak układanie puzzli czy cięcie wzdłuż narysowanych linii • Nie radzić sobie z komponowaniem rysunków na kartce albo nie pisać prosto tylko zawijać tekst w górę lub w dół • Źle oceniać zależności przestrzenne obiektów w otoczeniu, często wpadać na meble albo potykać się na schodach i progach • Mylić strony prawą z lewą i mieć słabą orientację w terenie • Nie rozumieć pojęć takich jak góra – dół czy przed i za • Nie potrafić wyobrazić sobie o czym czyta • Czuć się niekomfortowo w otoczeniu poruszających się przedmiotów i ludzi • Zasłaniać oczy, aby zablokować pewne widoki, zamykać lub zasłaniać jedno oko albo mrużyć oczy • Szybko się męczyć przy wykonywaniu szkolnych zadań Niewykryta dysfunkcja wzroku oprócz kłopotów w nauce szkolnej może prowadzić do trudności fizycznych, emocjonalnych oraz do zaburzonego rozwoju umiejętności społecznych. Pomóc można takiemu dziecku kierując go m.in. na terapię integracji sensorycznej lub na terapię wzroku u ortoptyka. Bibliografia: 1. C. S. Kranowitz Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw Wyświetleń: 166
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |