![]() |
![]() |
Katalog Diana Biegańska, 2015-06-23 Poznań Język polski, Konkursy Konkurs językowy dla szkoły podstawowej.Konkurs 'Mowa jest piękna' adresowany jest do uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. Wcześniej każda klasa wyłania swoją trzyosobową reprezentację, która będzie uczestniczyć w konkursie. Impreza odbywała się w sali gimnastycznej, przy udziale publiczności (dzieci z klas 4-6). W celu usprawnienia przebiegu konkursu odbyły się jego 2 tury: w jednej brały udział klasy 4A, 5A i 6A, w drugiej klasy B. Jest zatem dwóch zwycięzców. Potrzeba wprawdzie zorganizować podwójną liczbę nagród i dyplomów, ale za to nikt nie czuje się przegrany, bo każda reprezentacja zdobywa jakąś nagrodę i miejsce na podium. Konkurs trwa 45 min (1 jednostkę lekcyjną), składa się z 6 konkurencji i zawiera pytania dotyczące: znajomości zasad ortograficznych, umiejętności korzystania ze źródeł informacji (słowników), leksyki (znajomości związków frazeologicznych, wyrazów obcych), umiejętności pisania krótkich tekstów literackich i ogólnej wiedzy językowej. Każda z konkurencji powinna być ograniczona czasowo, tzn. wcześniej trzeba policzyć, ile mniej więcej czasu przewiduje się na dane zadanie i każdorazowo informować o tym uczestników. Dobrze jest zaangażować do rywalizacji publiczność - zadawać jej pytania dotyczące języka, związków frazeologicznych, poprawności ortograficznej itp., za które dzieci premiowane będą np. cukierkami/lizakami. Zapobiega to znużeniu i sprawia, że widownia żywo uczestniczy w imprezie. POTRZEBNE będą: - tablica do zapisywania wyników, pisaki, - zegarek/stoper do mierzenia czasu, - 3 woreczki z zestawami klocków z gry Scrabble, - wydrukowane zestawy pytań/zadań (po jednym dla każdej drużyny), - pliki/płyta z nagranymi dźwiękami, - po 3 egzemplarze encyklopedii i słowników: języka polskiego, synonimów, poprawnej polszczyzny, języka angielskiego, ortograficznego, - nagrody i dyplomy, - cukierki/lizaki dla publiczności. 1. NA POCZĄTKU BYŁO... SCRABBLE Z woreczka z literkami z gry Scrabble każdy zespół losuje 10 liter. Zadanie polega na ułożeniu z nich wyrazu - jak najdłuższego i zawierającego jak najwięcej liter. Wyrazem tym nie może być nazwa własna ani skrót, przyimek ani spójnik. PUNKTACJA Zespoły otrzymują odpowiednio: I miejsce - 3 punkty II miejsce - 2 punkty III miejsce - 1 punkt Jeśli wykorzystane zostaną wszystkie litery, zespół otrzymuje dodatkowy punkt. 2. ORTOGRAFIA ANI TRUDNA, ANI NUDNA Zadanie dla drużyny: Do podanych wyrazów dopisz wyraz bliskoznaczny, w którym znajduje się „ó” lub „u”. świątynia - trzewik - dom - sprzeczka - cierpienie - władczyni - ogrodzenie - PUNKTACJA Za każdą dobrą odpowiedź przyznaje się 1 punkt. Zespół zdobywa tyle punktów, ile ma poprawnych odpowiedzi. 3. CO W SŁOWNIKACH PISZCZY Na stole rozłożone są egzemplarze słowników (po 3 każdego rodzaju). Każda grupa otrzymuje zestaw 5 pytań dotyczących różnych wątpliwości językowych. Zadaniem uczestników jest przyporządkowanie pytania do odpowiedniego źródła informacji. Zadania dla drużyny: * Nie wiesz, jakie znaczenie ma słowo "kawaler". * Masz wątpliwości, która forma jest właściwa: "nauczyciele" czy "nauczycielowie". * Nie jesteś pewien czy nazwę mieszkanki Warszawy powinno się pisać wielką czy małą literą. * Piszesz recenzję i chcesz zastąpić słowo "książka" innym wyrazem o podobnym znaczeniu. * Zastanawiasz się, jak będzie brzmiało słowo "kurczak" po angielsku. PUNKTACJA Za każdą dobrą odpowiedź przyznaje się 1 punkt. Zespół zdobywa tyle punktów, ile ma poprawnych odpowiedzi. 4. FRAZEOLOGIA TO BUŁKA Z MASŁEM Każdy zespół otrzymuje 2 zestawy fiszek - na pierwszym znajdują się związki frazeologiczne, na drugim - ich wytłumaczenie. Zadaniem drużyn jest ich przyporządkowanie. Związki frazeologiczne: * budować zamki na lodzie ‐‐‐ * bułka z masłem ‐‐‐ * ciągnąć za język ‐‐‐‐ * cicha woda ‐‐‐ * dzielić włos na czworo ‐‐‐‐ * gołębie serce ‐‐‐ * gruba ryba ‐‐‐ * iść do diabła ‐‐‐ * kapuściana głowa ‐‐‐ * być kłębkiem nerwów ‐‐‐ * jabłko niezgody ‐‐‐ * kwaśna mina ‐‐‐ * lecieć jak na skrzydłach ‐‐‐ * mieć długi język ‐‐‐ * mieć głowę na karku ‐‐‐ * mieć muchy w nosie ‐‐‐ * mieć nóż na gardle ‐‐‐ * mieć węża w kieszeni ‐‐‐ * nabić kogoś w butelkę ‐‐‐ * wziąć nogi za pas ‐‐‐ uciec * zadzierać nosa ‐‐‐ * zakazany owoc ‐‐‐ Wytłumaczenie: * być w złym humorze, dąsać się, złościć bez wyraźnego powodu * oszukać kogoś * człowiek tępy, ograniczony, głupi * być bardzo skąpym * łatwa sprawa, lekka praca * o kimś pozornie spokojnym, skrytym, milczącym * wypytywać kogoś * wynosić się nad innych, być dumnym, zarozumiałym * powód, przyczyna niezgody * być mądrym, rozumnym, sprytnym, umieć sobie radzić * iść precz, porzucić kogoś albo coś, pozbyć się kogoś albo czegoś * biec, pędzić bardzo szybko, co tchu, pędem * o człowieku bardzo nerwowym * ktoś bardzo ważny, pełniący ważną funkcję * opierać nadzieje na niepewnych podstawach, snuć nierealne plany * coś niedostępnego, niedozwolonego * być w sytuacji bardzo ciężkiej, bez wyjścia, być do czegoś przymuszonym okolicznościami * mina wyrażająca niezadowolenie * być dobrym, czułym, wrażliwym * przesadnie dokładnie dociekać czegoś, analizować drobiazgowo * być niedyskretnym, wygadać coś, co miało być tajemnicą PUNKTACJA W zależności od liczby poprawnych odpowiedzi, zespoły zdobywają odpowiednio: I miejsce - 3 punkty II miejsce - 2 punkty III miejsce - 1 punkt 5. POEZJA ZAWARTA W DŹWIĘKACH Zadanie dla drużyny: Odgadnijcie, jakie dźwięki/odgłosy zostały nagrane, a następnie ułóżcie krótki utwór poetycki, w którym pojawią się nazwy tych dźwięków lub ich dźwiękonaśladowcze odpowiedniki. Pamiętajcie o poprawności językowej. Postarajcie się używać barwnego języka. Po stworzeniu utworu następuje jego prezentacja na forum. KRYTERIA OCENY: 1. Praca jest utworem poetyckim, w którym wykorzystano usłyszane dźwięki (0-3). - co najmniej 5 dźwięków / odgłosów -- 3p. - 4 dźwięki -- 2p. - 3 dźwięki -- 1p. 2. Praca jest poprawna pod względem stylistycznym (0-2). - 0 błędów -- 2p. - 1-2 błędów -- 1p. 3. Praca napisana jest barwnym językiem. (0-3) - zawiera porównania, epitety, przenośnie, onomatopeje -- 3p. - zawiera porównania, epitety -- 2p. - zawiera epitety -- 1p. 6. OSTATNIE STARCIE Zespoły losują kolejno pytania. 1. Na pytania jak? gdzie? kiedy? odpowiada: a. przypadek. b. przymiotnik. c. przysłówek. 2. Szósty przypadek to: a. podrzędnik. b. miejscownik. c. mianownik. 3. Akapit to: a. ważny pit. b. część zdania. c. wcięcie w tekście. 4. a. wydłużać mu język. b. wypytywać o życiowe sprawy. c. sprawdzać znajomość polszczyzny. 5. Jakie cechy ma człowiek, którego nazywa się mrówką? a. Pracowity i skrzętny. b. Drobny i malutki c. Podobny do mrówkojada. 6. Antonim do wyrazu "góra" to: a. góral. b. szczyt. c. dół. 7. Członek tej samej narodowości, co my to: a. ziomek. b. ziemek. c. zimorodek. 8. Językowe Pole Polaków to: a. pańszczyzna. b. polszczyzna. c. dulszczyzna. 9. Samogłoska nazywa się tak, ponieważ: a. sama się prosi o głosy. b. sama się ogłasza w gazetach. c. sama się głosi i słychać tylko ją. PUNKTACJA Za każdą dobrą odpowiedź przyznaje się 1 punkt. Zespół zdobywa tyle punktów, ile ma poprawnych odpowiedzi. Diana Biegańska nauczyciel języka polskiego Szkoła Podstawowa nr 57 w Zespole Szkół nr 1 im. Józefa Kostrzewskiego w Poznaniu Wyświetleń: 198
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |