Katalog

Diana Biegańska, 2015-06-23
Poznań

Język polski, Konkursy

Konkurs językowy dla szkoły podstawowej.

- n +


Konkurs 'Mowa jest piękna' adresowany jest do uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. Wcześniej każda klasa wyłania swoją trzyosobową reprezentację, która będzie uczestniczyć w konkursie. Impreza odbywała się w sali gimnastycznej, przy udziale publiczności (dzieci z klas 4-6).

W celu usprawnienia przebiegu konkursu odbyły się jego 2 tury: w jednej brały udział klasy 4A, 5A i 6A, w drugiej klasy B. Jest zatem dwóch zwycięzców. Potrzeba wprawdzie zorganizować podwójną liczbę nagród i dyplomów, ale za to nikt nie czuje się przegrany, bo każda reprezentacja zdobywa jakąś nagrodę i miejsce na podium.

Konkurs trwa 45 min (1 jednostkę lekcyjną), składa się z 6 konkurencji i zawiera pytania dotyczące: znajomości zasad ortograficznych, umiejętności korzystania ze źródeł informacji (słowników), leksyki (znajomości związków frazeologicznych, wyrazów obcych), umiejętności pisania krótkich tekstów literackich i ogólnej wiedzy językowej.

Każda z konkurencji powinna być ograniczona czasowo, tzn. wcześniej trzeba policzyć, ile mniej więcej czasu przewiduje się na dane zadanie i każdorazowo informować o tym uczestników.

Dobrze jest zaangażować do rywalizacji publiczność - zadawać jej pytania dotyczące języka, związków frazeologicznych, poprawności ortograficznej itp., za które dzieci premiowane będą np. cukierkami/lizakami. Zapobiega to znużeniu i sprawia, że widownia żywo uczestniczy w imprezie.


POTRZEBNE będą:

- tablica do zapisywania wyników, pisaki,
- zegarek/stoper do mierzenia czasu,
- 3 woreczki z zestawami klocków z gry Scrabble,
- wydrukowane zestawy pytań/zadań (po jednym dla każdej drużyny),
- pliki/płyta z nagranymi dźwiękami,
- po 3 egzemplarze encyklopedii i słowników: języka polskiego, synonimów, poprawnej polszczyzny, języka angielskiego, ortograficznego,
- nagrody i dyplomy,
- cukierki/lizaki dla publiczności.


1. NA POCZĄTKU BYŁO... SCRABBLE
Z woreczka z literkami z gry Scrabble każdy zespół losuje 10 liter. Zadanie polega na ułożeniu z nich wyrazu - jak najdłuższego i zawierającego jak najwięcej liter. Wyrazem tym nie może być nazwa własna ani skrót, przyimek ani spójnik.

PUNKTACJA
Zespoły otrzymują odpowiednio:

I miejsce - 3 punkty
II miejsce - 2 punkty
III miejsce - 1 punkt

Jeśli wykorzystane zostaną wszystkie litery, zespół otrzymuje dodatkowy punkt.



2. ORTOGRAFIA ANI TRUDNA, ANI NUDNA

Zadanie dla drużyny:

Do podanych wyrazów dopisz wyraz bliskoznaczny, w którym
znajduje się „ó” lub „u”.
świątynia -
trzewik -
dom -
sprzeczka -
cierpienie -
władczyni -
ogrodzenie -

PUNKTACJA
Za każdą dobrą odpowiedź przyznaje się 1 punkt. Zespół zdobywa tyle punktów, ile ma poprawnych odpowiedzi.



3. CO W SŁOWNIKACH PISZCZY

Na stole rozłożone są egzemplarze słowników (po 3 każdego rodzaju). Każda grupa otrzymuje zestaw 5 pytań dotyczących różnych wątpliwości językowych. Zadaniem uczestników jest przyporządkowanie pytania do odpowiedniego źródła informacji.

Zadania dla drużyny:

* Nie wiesz, jakie znaczenie ma słowo "kawaler".

* Masz wątpliwości, która forma jest właściwa: "nauczyciele" czy "nauczycielowie".

* Nie jesteś pewien czy nazwę mieszkanki Warszawy powinno
się pisać wielką czy małą literą.

* Piszesz recenzję i chcesz zastąpić słowo "książka" innym
wyrazem o podobnym znaczeniu.

* Zastanawiasz się, jak będzie brzmiało słowo "kurczak"
po angielsku.

PUNKTACJA
Za każdą dobrą odpowiedź przyznaje się 1 punkt. Zespół zdobywa tyle punktów, ile ma poprawnych odpowiedzi.



4. FRAZEOLOGIA TO BUŁKA Z MASŁEM

Każdy zespół otrzymuje 2 zestawy fiszek - na pierwszym znajdują się związki frazeologiczne, na drugim - ich wytłumaczenie. Zadaniem drużyn jest ich przyporządkowanie.

Związki frazeologiczne:

* budować zamki na lodzie ‐‐‐
* bułka z masłem ‐‐‐
* ciągnąć za język ‐‐‐‐
* cicha woda ‐‐‐
* dzielić włos na czworo ‐‐‐‐
* gołębie serce ‐‐‐
* gruba ryba ‐‐‐
* iść do diabła ‐‐‐
* kapuściana głowa ‐‐‐
* być kłębkiem nerwów ‐‐‐
* jabłko niezgody ‐‐‐
* kwaśna mina ‐‐‐
* lecieć jak na skrzydłach ‐‐‐
* mieć długi język ‐‐‐
* mieć głowę na karku ‐‐‐
* mieć muchy w nosie ‐‐‐
* mieć nóż na gardle ‐‐‐
* mieć węża w kieszeni ‐‐‐
* nabić kogoś w butelkę ‐‐‐
* wziąć nogi za pas ‐‐‐ uciec
* zadzierać nosa ‐‐‐
* zakazany owoc ‐‐‐


Wytłumaczenie:

* być w złym humorze, dąsać się, złościć bez wyraźnego powodu
* oszukać kogoś
* człowiek tępy, ograniczony, głupi
* być bardzo skąpym
* łatwa sprawa, lekka praca
* o kimś pozornie spokojnym, skrytym, milczącym
* wypytywać kogoś
* wynosić się nad innych, być dumnym, zarozumiałym
* powód, przyczyna niezgody
* być mądrym, rozumnym, sprytnym, umieć sobie radzić
* iść precz, porzucić kogoś albo coś, pozbyć się kogoś albo czegoś
* biec, pędzić bardzo szybko, co tchu, pędem
* o człowieku bardzo nerwowym
* ktoś bardzo ważny, pełniący ważną funkcję
* opierać nadzieje na niepewnych podstawach, snuć nierealne plany
* coś niedostępnego, niedozwolonego
* być w sytuacji bardzo ciężkiej, bez wyjścia, być do czegoś przymuszonym okolicznościami
* mina wyrażająca niezadowolenie
* być dobrym, czułym, wrażliwym
* przesadnie dokładnie dociekać czegoś, analizować drobiazgowo
* być niedyskretnym, wygadać coś, co miało być tajemnicą

PUNKTACJA

W zależności od liczby poprawnych odpowiedzi, zespoły zdobywają odpowiednio:

I miejsce - 3 punkty
II miejsce - 2 punkty
III miejsce - 1 punkt



5. POEZJA ZAWARTA W DŹWIĘKACH

Zadanie dla drużyny:

Odgadnijcie, jakie dźwięki/odgłosy zostały nagrane, a następnie ułóżcie krótki utwór poetycki, w którym pojawią się nazwy tych dźwięków lub ich dźwiękonaśladowcze odpowiedniki. Pamiętajcie o poprawności językowej. Postarajcie się używać barwnego języka.

Po stworzeniu utworu następuje jego prezentacja na forum.

KRYTERIA OCENY:
1. Praca jest utworem poetyckim, w którym wykorzystano usłyszane dźwięki (0-3).
- co najmniej 5 dźwięków / odgłosów -- 3p.
- 4 dźwięki -- 2p.
- 3 dźwięki -- 1p.

2. Praca jest poprawna pod względem stylistycznym (0-2).
- 0 błędów -- 2p.
- 1-2 błędów -- 1p.

3. Praca napisana jest barwnym językiem. (0-3)
- zawiera porównania, epitety, przenośnie, onomatopeje -- 3p.
- zawiera porównania, epitety -- 2p.
- zawiera epitety -- 1p.



6. OSTATNIE STARCIE

Zespoły losują kolejno pytania.

1. Na pytania jak? gdzie? kiedy? odpowiada:
a. przypadek.
b. przymiotnik.
c. przysłówek.

2. Szósty przypadek to:
a. podrzędnik.
b. miejscownik.
c. mianownik.

3. Akapit to:
a. ważny pit.
b. część zdania.
c. wcięcie w tekście.

4. to:
a. wydłużać mu język.
b. wypytywać o życiowe sprawy.
c. sprawdzać znajomość polszczyzny.

5. Jakie cechy ma człowiek, którego nazywa się mrówką?
a. Pracowity i skrzętny.
b. Drobny i malutki
c. Podobny do mrówkojada.

6. Antonim do wyrazu "góra" to:
a. góral.
b. szczyt.
c. dół.

7. Członek tej samej narodowości, co my to:
a. ziomek.
b. ziemek.
c. zimorodek.

8. Językowe Pole Polaków to:
a. pańszczyzna.
b. polszczyzna.
c. dulszczyzna.

9. Samogłoska nazywa się tak, ponieważ:
a. sama się prosi o głosy.
b. sama się ogłasza w gazetach.
c. sama się głosi i słychać tylko ją.

PUNKTACJA
Za każdą dobrą odpowiedź przyznaje się 1 punkt. Zespół zdobywa tyle punktów, ile ma poprawnych odpowiedzi.


Diana Biegańska
nauczyciel języka polskiego
Szkoła Podstawowa nr 57
w Zespole Szkół nr 1 im. Józefa Kostrzewskiego w Poznaniu
Wyświetleń: 198


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.