![]() |
![]() |
Katalog Dorota Waliszewska-Kałka, 2015-06-22 Ostrowiec Pedagogika, Różne Program zajęć korekcyjno - kompensacyjnych z zakresu uspołeczniania. Program zajęć korekcyjno - kompensacyjnych z zakresu uspołeczniania. WSTĘP Program ten jest przeznaczony do realizacji na zajęciach rewalidacyjnych: „Uspołecznianie – korygowanie niepożądanych zachowań społecznych i wzmacniania zachowań społecznie akceptowanych”. Zajęciami objęci są uczniowie Zespołu Szkól Specjalnych w Ostrowcu Św. ul. Iłżecka 3, u których na postawie orzeczenia z PP-P stwierdzono potrzebę tego typu oddziaływań terapeutycznych. Wymiar zajęć wynosi 60 minut. Praca z uczniami prowadzona jest w oparciu o Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych oraz „Program zajęć rewalidacyjnych z zakresu: uspołecznianie z uwzględnieniem korygowania niepożądanych zachowań społecznych i wzmacniania zachowań społecznie akceptowanych”. Zajęcia terapeutyczne odbywają się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach. Dla każdego ucznia objętego zajęciami rewalidacyjnymi został napisany Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych, w którym uwzględniono zalecenia z PP-P oraz treści edukacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia. Realizacja treści programowych odbywa się w przyjaznej dla dziecka atmosferze zapewniającej mu poczucie bezpieczeństwa. Aktywność dziecka jest wzmacniana pozytywnie i nastawiona na umożliwienie osiągnięcia sukcesu. Zajęcia z uczniami będą kontynuowane w miarę indywidualnych możliwości dziecka, do czasu złagodzenia objawów niewłaściwego zachowania oraz opanowania tych zachowań, które są społecznie akceptowane. Należy pamiętać, że możliwości edukacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym zależne są od indywidualnych czynników psychofizycznych. Ogólnie można stwierdzić, że upośledzenie umysłowe, zarówno umiarkowanego jak i znacznego stopnia, określane wspólnym terminem głębszego upośledzenia, ujawnia się w czynnościach orientacyjno-poznawczych, intelektualnych, emocjonalnych, społecznych, motorycznych oraz w całej osobowości. U dzieci tych występują nieprawidłowości i zaburzenia o różnych wymiarach i zróżnicowanym nasileniu w zakresie percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej, pod względem rozwoju mowy i rozwoju motorycznym. Nauczyciel spotyka się na co dzień z takim zjawiskiem, że niektóre dzieci umiarkowanie upośledzone w zakresie jednej lub kilku sprawności mogą funkcjonować jak dzieci znacznie upośledzone, zaś u znacznie upośledzonych niektóre sprawności mogą być rozwinięte na poziomie umiarkowanym. Stad też przy doborze treści programowych zachowano proporcję między wymaganiami stawianymi uczniowi , a jego możliwościami psychofizycznymi. Możliwości dziecka w sferze rozwoju społecznego w zależności od stopnia niepełnosprawności są następujące: UCZNIOWIE Z UMIARKOWANĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ UCZNIOWIE ZE ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ - osiągają dojrzałość społeczną na poziomie 10-latka; - osiągają dojrzałość społeczną na poziomie 7-8latka; - b. często widoczna jest u nich potrzeba kontaktów społecznych; - często są samodzielne w załatwianiu potrzeb fizjologicznych i poruszaniu się w bliskiej okolicy; - są na ogół samodzielne w obsłudze; - rozumieją proste sytuacje; - mogą wykonywać proste prace domowe; - wykonują proste prace domowe; - rozumieją proste sytuacje społeczne; - potrafią porozumiewać się w prostych sprawach; - na ogół potrafią wyrazić swoje potrzeby; - wymagają w życiu wsparcia i znacznej pomocy osób trzecich. - na ogół potrafią porozumiewać się i współpracować z innymi; - wymagają w życiu wsparcia i ograniczonej pomocy osób trzecich. W trakcie realizacji programu wykorzystywane są środki i materiały dydaktyczne zgromadzone przez nauczyciela oraz te, które znajdują się w bazie materiałowo – dydaktycznej szkoły. Kształcenie umiejętności prospołecznych ma za zadanie umożliwienie dzieciom radzenie sobie z problemami, zdarzeniami w sposób efektywny, gdziekolwiek i kiedykolwiek miałyby miejsce. CEL GŁÓWNY PROGRAMU: Rozpoznawanie, korygowanie i eliminowanie, w miarę indywidualnych możliwości dziecka, objawów lub przyczyn niepożądanych zachowań oraz zaburzeń uniemożliwiających dziecku prawidłowe funkcjonowanie w życiu społecznym (w szkole, w domu, na ulicy, w grupie rówieśniczej itp.) CELE SZCZEGÓŁOWE: Nabywanie podstawowych umiejętności społecznych i umiejętne zastosowanie ich w praktyce do komunikowania się z otoczeniem, dobierając właściwe słowa dla wyrażania swoich potrzeb. Nabywanie umiejętności prawidłowego zachowania się podczas nawiązywania kontaktów interpersonalnych. Wspomaganie rozwoju społecznego. Kształtowanie świadomości własnych emocji i wyrażanie tych pozytywnych w relacjach z innymi osobami. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka. Zachęcanie dziecka do wyrażania swoich myśli. Wzbogacanie u dziecka słownika biernego i czynnego. Kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu dziecka z nauczycielem. Nabywanie przez dziecko umiejętności przeciwnych do zachowań agresywnych. Umiejętność radzenia sobie przez dziecko w sytuacjach stresowych. Rozwijanie u dziecka umiejętności rozróżniania społecznie akceptowanych wzorów zachowań od nieakceptowanych z naciskiem na korygowanie zachowań niepożądanych. Nabywanie przez dziecko umiejętności reagowania i radzenia sobie w nagłych, niebezpiecznych sytuacjach(wypadek, pożar, zasłabnięcie drugiej osoby, gdy sam poczuje się źle,… ). Wdrażanie dziecka do samodzielności w zakresie samoobsługi. Umożliwienie dziecku odniesienia sukcesu. TREŚCI EDUKACYJNE REALIZOWANE W RAMACH ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH Z ZAKRESU USPOŁECZNIANIA UJĘTE ZOSTAŁY W NASTĘPUJĄCE DZIAŁY: I. Podstawowe umiejętności społeczne i umiejętne zastosowanie ich w praktyce do komunikowania się z otoczeniem, dobierając właściwe słowa dla wyrażania swoich potrzeb: * słuchanie; * rozpoczynanie rozmowy; * prowadzenie rozmowy; * zdawanie pytań; * dziękowanie; * przedstawianie się; * przedstawianie innych osób; * mówienie komplementów; * rozumienie sytuacji społecznych przedstawionych na obrazkach; * rozumienie sytuacji zaistniałej wprost – opis sytuacji; * próby rozumienia ponadpodstawowego – doszukiwanie się powiązań między zdarzeniami; II. Nabywanie umiejętności prawidłowego zachowania się podczas nawiązywania kontaktów interpersonalnych: * jazda autobusem; * robienie zakupów; * spacer; * wyjście na pocztę; * zabawa z rówieśnikami; * nawiązywanie znajomości z kolegami (kolejność zachowań): # pozdrawianie; # rozumienie innych; # dołączanie; # czekanie na swoją kolej; # dzielenie się; # oferowanie pomocy; # zapraszanie do zabawy; III. Wspomaganie rozwoju społecznego: * kształtowanie umiejętności współdziałania z drugą osobą (podział zadań, wzajemna pomoc); * zachęcanie do brania udziału w zabawach naśladowczych, tematycznych, konstrukcyjnych; * wdrażanie do troski o własne bezpieczeństwo podczas zajęć w klasie, unikanie niebezpiecznych narzędzi; * reagowanie na nagłe sytuacje w klasie – informowanie o swoim złym samopoczuciu swoim lub kolegi z klasy; * kształtowanie poczucia sprawczości podejmowanych działań i odpowiedzialności za swoje czyny; * nabywanie doświadczeń z zakresu wypełniania podstawowych ról społecznych np. podczas zabaw tematycznych; * zwracanie uwagi na potrzeby innych osób i rozumienie ich; * umiejętność inicjowania kontaktów z rówieśnikami i osobami dorosłymi. IV. Świadomość własnych emocji i wyrażanie tych pozytywnych w relacjach z innymi osobami: * znajomość własnych uczuć; * wyrażanie swoich uczuć; * rozumienie uczuć innych osób; * radzenie sobie z czyjąś złością; * wyrażanie sympatii i miłości; * radzenie sobie ze strachem; * nagradzanie samego siebie. V. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka: * rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych; * wyrażanie emocji przez gesty, postawy, mimikę twarzy (zabawy z lustrem, scenki, pantomimy); * adekwatne zachowanie się, odpowiednia reakcja w zależności od sytuacji, w której dziecko może się znaleźć; * wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi itp. VI. Sposoby wyrażania przez dziecko swoich myśli: * opowiadanie ilustracji, opisywanie przedmiotów przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela; * wskazywanie związków przyczynowo-skutkowych; * samodzielne opowiadanie treści prostego, krótkiego tekstu, wiersza, rymowanki; * wyodrębnianie głównej postaci; * swobodne wypowiadanie się na dowolny temat; * swobodne wypowiadanie się na określony temat; * opowiadanie przebiegu i kolejności czynności –kilkuelementowe historyjki obrazkowe (np. opowiedz, jakie czynności wykonuje ta osoba?, co trzeba zrobić, żeby…?, co będzie siedziało dalej…?). VII. Wzbogacanie u dziecka słownika biernego i czynnego: * słuchanie wypowiedzi innych osób; * słuchanie utworów literackich, słuchanie i oglądanie bajek, filmów; * wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów; * swobodne i kierowane wypowiedzi na dany temat; * poszerzanie słownictwa i rozumienie pojęć (w miarę indywidualnych potrzeb). VIII. Umiejętności prowadzenia dialogu dziecka z nauczycielem: * zachęcanie dziecka do zadawania pytań na interesujący temat; * układanie pytań do ilustracji; * podtrzymywanie spontanicznych rozmów prowadzonych przez dziecko; * wskazywanie poprawnie zbudowanych zdań pod względem gramatycznym. IX. Alternatywne sposoby wyrażania własnych emocji jako odpowiedź na zachowania agresywne: * proszenie o pozwolenie i czekanie na zgodę; * dzielenie się czymś; * pomaganie innym; * stosowanie samokontroli; * obrona własnego zdania; * umiejętność reagowania na zaczepki; * unikanie kłopotów z innymi; * unikanie bójek. X. Radzenia sobie w sytuacjach stresowych: * poinformowanie osoby dorosłej o nieprzyjemnym zdarzeniu - składanie skargi; * odpowiadanie na skargę; * radzenie sobie ze wstydem (zakłopotaniem); * radzenie sobie z pominięciem (odrzuceniem); * stawanie w obronie przyjaciela; * reagowanie na namawianie – odmawianie pójścia z nieznajomą osoba, wypicia lub zjedzenia czegoś od nieznajomej osoby; * reagowanie na niepowodzenia; * radzenie sobie ze sprzecznymi informacjami; * radzenie sobie z presją grupy. XI. Rozróżnianie społecznie akceptowanych wzorów zachowań od nieakceptowanych, z naciskiem na korygowanie zachowań niepożądanych: * dostarczanie dziecku przykładów prawidłowych wzorców zachowań społecznych: - kulturalne zachowanie się (proszę , dziękuję , przepraszam); - dbałość o higienę; - bezpieczeństwo w domu – (kontakt z urządzeniami domowego użytku); - kontakt z nieznajomym - odmawianie podwiezienia przez przypadkową osobę, częstowania się słodyczami od nieznajomego, wpuszczania obcych do domu itp. - zasady bezpiecznego poruszania się po mieście; XII. Umiejętność zachowania się i reagowania w nagłych i niebezpiecznych sytuacjach (wypadek, pożar, zasłabnięcie drugiej osoby, gdy sam poczuje się źle,… ): * proszenie o pomoc: - osobę dorosłą; - numery alarmowe; * przyłączanie się do pomocy; * udzielanie instrukcji ; * wykonywanie poleceń; * przekonywanie innych. XIII. Samodzielności w zakresie samoobsługi: * wyrabianie nawyków higieny osobistej; * zachęcanie do korzystania z chusteczki do nosa; * samodzielne dobieranie części garderoby w zależności od pory roku i pogody za oknem; * dbanie o estetykę własnego wyglądu. XIV. Umożliwienie dziecku odniesienia sukcesu: * udzielanie informacji zwrotnej - dostarczanie dziecku wiedzy na temat tego, jak dobrze sobie radzi podczas odgrywania przez nie roli (informacje zwrotne – tylko pozytywne!); Informacje zwrotne powinny być pozytywne, ponieważ prowadzą do: # redukcji agresji, # redukcji izolacji społecznej, # zwiększania umiejętności współpracy w grupie. Rodzaje wzmocnień: # materialne - łakoć; # społeczne - pochwała; # pozytywna ocena własnego zachowania - samoocena. Metody i środki dydaktyczne. Dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Jedną z podstawowych metod pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym jest: 1. Zabawa - występująca w toku różnych zajęć; przez zabawę dziecko spontanicznie zaspokaja swoje istotne potrzeby psychiczne, tj. potrzebę aktywności, kontaktów z innymi, poznania świata; zabawa ma charakter wielofunkcyjny i wpływa na wszechstronny rozwój dziecka. 2. naśladownictwo: * naśladowanie zachowań i postaw - sytuacje znane dziecku; * próby naśladowania nowych pozytywnych zachowań; * naśladowanie werbalne – wykorzystywanie przez dziecko wzorów sposobów reagowania na zaistniałą sytuację. 3. Gry muzyczno – ruchowe. Środki dydaktyczne do realizacji zadań zawartych w programie powinny być naturalne lub imitujące te naturalnie występujące: - przedmioty znane dziecku z najbliższego otoczenia, tj. znajdujące się w klasie, w szkole, w domu, w najbliższym środowisku, np. meble, narzędzia, owoce, warzywa, zegary, monety, kalendarze, itp. - zastępnikiami pomocy naturalnych mogą być np.: makiety, filmy, obrazy, materiały ilustracyjne, czyli bogaty zbiór obrazków do ćwiczeń spostrzegawczości, koncentracji uwagi, kształtowania mowy i pojęć (należy je wprowadzać wówczas, gdy dziecko potrafi już kojarzyć ich treść z konkretnymi sytuacjami naturalnymi); - zabawki (odpowiednie ich wykorzystanie przyczynia się do pobudzania aktywności dzieci, rozwijania zainteresowań, wyzwala pozytywne nastawienie emocjonalne do działania, a w efekcie pomaga w osiąganiu postępów w rozwoju); - obrazy konturowe, zabawy plastyczne, np. wyrażanie emocji poprzez rysunek (ich zadaniem jest usprawnianie manualne, odreagowanie emocjonalne, stworzenie dziecku możliwości osiągania widocznych efektów pracy, przeżywania radości i satysfakcji). W pracy z głębiej upośledzonymi umysłowo nauczyciel ma prawo wyboru metod, form pracy i środków dydaktycznych, kierując się ich skutecznością. Ponadto program nauczania nie narzuca podziału zadań i zakresu treści do realizacji, natomiast wskazuje kierunki pracy, zgodnie z którymi nauczyciel powinien prowadzić ucznia, mając na uwadze przede wszystkim jego dobro i rozwój. W toku każdych ćwiczeń, dla efektywności prowadzonych działań rewalidacyjnych w początkowej fazie zajęć wskazane jest, aby miały one bardziej zabawowy charakter tak, aby dzieci kojarzyły zajęcia z przyjemnością, zabawą i nauką. Stopniowo będzie zmniejszany udział aspektu zabawowego. Zintensyfikowane zachęty i pochwały maja na celu nauczyć dzieci właściwej samooceny, sprzyjać sytuacjom umożliwiającym wykonanie i doprowadzenie zadania do końca. Niezwykle ważne są wzmocnienia pozytywne, pomocniczo mogą być zastosowane także: - elementy zajęć prowadzonych Metoda Dobrego Startu; - elementy muzykoterapii; - elementy biblioterapii; - ćwiczenia relaksacyjne. EWALUACJA PROGRAMU Ewaluacja programu przeprowadzona jest w formie: obserwacji zachowania uczniów na zajęciach, w trakcie zabaw tematycznych, naśladowczych, muzyczno – ruchowych ; analizy prac plastycznych uczniów; wypowiedzi ustnych na zadany temat; opisu zdarzenia na ilustracji; ułożenia w kolejności historyjki obrazkowej; obserwacji wyglądu dziecka (ze zwróceniem uwagi na samodzielność w zakresie dbałości o estetykę swojego wyglądu i nawyki higieniczne); rozmów z uczniem, z wychowawcą klasy, z rodzicami. Ewaluacja pozwoli dostrzec wpływ przekazywanych treści edukacyjnych na umiejętności i zachowania uczniów oraz będzie stanowiło podstawę planowania dalszej pracy z uczniami. Ewaluacja przeprowadzona będzie w pierwszym roku wprowadzenia programu - w maju, a następnie raz na trzy lata, również w maju. Spodziewane efekty pracy na zajęciach rewalidacyjnych: Dziecko nabyło podstawowe umiejętności społeczne – nawiązuje kontakt, rozpoczyna rozmowę, zapytane przedstawia się itp. ; Współpracuje z drugą osoba w trakcie zabaw tematycznych, naśladowczych, muzyczno – ruchowych, dołącza się , czeka na swoją kolej, inicjuje zabawę; Nazywa słowami lub innymi środkami wyrazu swoje emocje, myśli(wskazywanie „buziek” na obrazku); Wypowiada się na temat oglądanej ilustracji, usłyszanego tekstu, wiersza, muzyki (słownie lub w formie pracy plastycznej)itp.; Radzi sobie w sytuacjach stresowych, prawidłowo reaguje na zachowania agresywne; Potrafi prawidłowo zareagować w nagłych sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu i bezpieczeństwu innych; Dziecko zdobyło samodzielność w samoobsłudze w zakresie nawyków higienicznych i dbałości o estetykę własnego wyglądu. Literatura 1. Umiejętności chroniące - Arnold P. Goldstein, Kenneth W. Reagles, Lester L. Amman 2. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka - Arnold P. Goldstein, Ellen McGinnis –Instytut AMITY(lit. wydana przez Fundację Karan): 3. Stefan Dziedzic „Rewalidacja upośledzonych umysłowo”; 4. Małgorzata Kościelska, Upośledzenie umysłowe, a rozwój społeczny, PWN Warszawa 1984; 5. Janina Wyczesany, Oligofrenopedagogika, Oficyna wydawnicza "Impuls' Kraków 1998; 6. Małgorzata Kościelska, Oblicza upośledzenia, PWN Warszawa 1998; 7. Franciszek Wojciechowski, Dziecko umysłowo upośledzone w rodzinie, WSiP Warszawa 1990; 8. Wojciech Otrębski, Szansa na społeczną akceptację, KUL Lublin 1997; 9. (red) Jan Pilecki, Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Wydaw. Naukowe WSP Kraków 1998; 10. (red) Władysława i Jan Pileccy, Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Wydaw. Naukowe WSP Kraków 1999r.; 11. Irena Polkowska, Praca rewalidacyjna z dziećmi upośledzonymi umysłowo w szkole życia, WSiP Warszawa 1998; 12. Ignacy Wald (red.) „Jak przygotować do życia dziecko umysłowo upośledzone”; 13. Kazimierz Kirejczyk (red.) „Z zagadnień oligofrenii dziecięcej”; 14. „Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Wyświetleń: 551
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |