![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Kasprzyk Filas, 2015-06-23 Haczów Język polski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela j.polskiego - stażysty.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO AGNIESZKA KASPRZYK FILAS Nauczyciel języka polskiego Wykształcenie: wyższe - studia magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym na kierunku filologia polska - studia podyplomowe: edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna SZKOŁA PODSTAWOWA IM. MARII KONOPNICKIEJ W ZESPOLE SZKÓŁ WE WZDOWIE CZAS TRWANIA STAŻU: 9 miesięcy (od 01.09.2014 r. do 31.05.2015r.) OPIEKUN STAŻU: mgr MAGDALENA KOPCZYK CEL GŁÓWNY: Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. CELE SZCZEGÓŁOWE: Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2004 r. Nr 260, poz. 2593) oraz z dnia 14 listopada 2007 roku (Dz. U. 2007 r. Nr 214, poz. 1580). 1. Poznanie struktury organizacyjnej, zadań oraz zasad funkcjonowania szkoły. 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole. 3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków opieki, wychowania i kształcenia. 4. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez: a) obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym; b) prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i ich omawianie. 5. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego: a) wewnątrz szkoły i poza nią; c) samokształcenia; d) samodoskonalenia. 6. Rozwijanie umiejętności dostrzegania problemów wychowawczych dzieci oraz radzenie sobie z nimi. 7. Pogłębianie znajomości środowiska dziecka. 8. Wspieranie aktywności twórczej dzieci. 9. Pogłębianie kontaktów z rodzicami. Przedstawiony poniżej plan rozwoju zawodowego zakłada kontynuację wcześniej podjętych przeze mnie działań (kursy, szkolenia, zajęcia ), prowadzących do wzbogacenia warsztatu merytorycznego i metodycznego nauczyciela polonisty poprzez ciągłe dokształcanie się. Są to plany i zamierzenia sprecyzowane na podstawie nabytych doświadczeń w trakcie dotychczasowej pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą w kilku placówkach oświatowych. Zgodnie z: § 6 ust.2 pkt.1. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. ZADANIA Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego (wrzesień). Nawiązanie kontraktu z opiekunem stażu (wrzesień). Ustalenie z opiekunem terminów spotkań, tematyki zajęć na okres stażu, ustalenie tematów zajęć ustalenie tematów zajęć obserwowanych i prowadzonych(wrzesień). Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego (na bieżąco). Poznanie zasad funkcjonowania organizacji szkoły (na bieżąco). Przygotowanie projektu sprawozdania (maj). Poznanie: - dokumentów obowiązujących w szkole: Statut szkoły, - dokumentów związanych z zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi, - Prace nad Programem Wychowawczym i Profilaktyki Szkoły, - Opracowanie programu wychowawczego dla kl. IV oraz programu kółka języka polskiego, - Prace nad analizą wyników sprawdzianu szóstoklasisty, - Opracowanie zasad dotyczących dostosowania wymagań dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim oraz szczegółowych kryteriów oceniania(wrzesień). Zapoznanie z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami i zasadami współpracy dyrektora z pracownikami (wrzesień). Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa higieny pracy w szkole. FORMY REALIZACJI Bezpośrednia rozmowa, zawarcie kontraktu z opiekunem. Opracowanie zakresu i tematów zajęć. Gromadzenie i opis dokumentów, działań programów, scenariuszy wydarzeń itp. Opis realizacji niniejszego planu. Udział w Radach Pedagogicznych i zespole przedmiotowym, organizowanie uroczystości szkolnych. Analiza dokumentacji szkolnej, prace nad dokumentacją szkolną, dokonywanie wpisów do dzienników. Obserwacja, udział w spotkaniach, zespołowych, spotkaniach Rady Pedagogicznej, rozmowa z innymi nauczycielami. Literatura obowiązujących aktów prawnych. DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI Opracowanie i zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego. Opracowanie zasad współpracy, karty kontraktu, hospitacji. Scenariusze zajęć i potwierdzenie opiekuna stażu. Wspomniane dokumenty, sprawozdania z realizacji zadań. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Lista obecności na Radach Pedagogicznych. Wpisy w dziennikach. Organizacja zajęć własnych, udział w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli. Oświadczenie o znajomości przepisów. OSOBY WSPIERAJĄCE Opiekun stażu Dyrektor szkoły Nauczyciele Zgodnie z: § 6 ust.2 pkt.2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (Rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych oraz rozwijanie spostrzegawczości, umiejętności analizy i wyciągania wniosków) ZADANIA Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innego nauczyciela (raz w miesiącu). Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna lub dyrektora (raz w miesiącu). Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności (na bieżąco). Udział w doskonaleniu zawodowym (w trakcie stażu). Rozszerzanie społecznej działalności pozaszkolnej. Pomoc w nauce i wyrównywaniu braków szkolnych, dbałość o wszechstronny rozwój ucznia, przygotowanie do konkursów (okres stażu). Doskonalenie multimedialnych technik pracy. FORMY REALIZACJI Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników. Opracowanie scenariusza zajęć, konsultacja, analiza, ewaluacja. Działanie autorefleksyjne, dokumentacja efektów własnej pracy. Udział w kursach i szkoleniach, zbieranie informacji mogących pomóc w dalszej pracy, lektura czasopism pedagogicznych i psychologicznych oraz książek o tematyce pedagogiczno-psychologicznej. Organizacja konkursów z języka polskiego. Prowadzenie kółka języka polskiego w kl.VI. Praca z uczniem dyslektycznym. Publikacja w Internecie planu rozwoju, przygotowanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem komputera, przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej. DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI Wnioski z obserwacji i hospitacji. Konspekty z zajęć, wnioski i uwagi do realizacji. Zaświadczenie, potwierdzenie działalności przez opiekuna stażu. Pisemna prezentacja przeczytanych książek oraz omówienie tematyki wybranych numerów czasopism. Autorefleksja, autoanaliza. Zaświadczenia i dyplomy. Teczka stażysty, płyta z zapisem elektronicznym. OSOBY WSPIERAJĄCE Dyrektor Opiekun stażu Pedagog szkolny Nauczyciel zajęć komputerowych Inni nauczyciele Kierownik Biblioteki Publicznej Zgodnie z: § 6 ust.2 pkt.3 Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów ZADANIA Zapoznanie ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów (w trakcie stażu). Objęcie wychowawstwa w klasie IV (okres stażu). Rozszerzanie wiedzy z zakresu problemów środowiska wychowanków, w stopniu umożliwiającym współpracę z tym środowiskiem (na bieżąco). Współpraca z instytucjami mogącymi pomóc w sprawach wychowawczych (w trakcie stażu). FORMY REALIZACJI Rozmowa ze szkolnym pedagogiem, wychowawcami klas. Działania zgodne z opracowanym Programem Wychowawczym. Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów, stosowanie w pracy technik gromadzenia informacji, troska o dobry kontakt z rodzicami. Rozmowa, wywiad, ankiety. Kontakt z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI Charakterystyka danej grupy uczniowskiej w przygotowanej przez siebie formie. Opis podejmowanych działań. Spis niezbędnych telefonów do instytucji wspomagających proces wychowawczy. Notatki z przeprowadzonych rozmów. OSOBY WSPIERAJĄCE Dyrektor Opiekun stażu Inni nauczyciele Rodzice Zgodnie z: § 6 ust.2 pkt.4 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć ZADANIA Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli (w trakcie stażu). Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron (na bieżąco). Analiza i samoocena swojej pracy (na bieżąco). FORMY REALIZACJI Hospitacja, omówienie i zapisanie spostrzeżeń. Działanie autorefleksyjne, dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badań, analiz i ewaluacji. Analiza własnych notatek, rozmów pohospitacyjnych. DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI Wnioski z obserwacji i hospitacji. Samoocena i wnioski do dalszej pracy. Wnioski pedagogiczne. OSOBY WSPIERAJĄCE Dyrektor Opiekun stażu Inni nauczyciele Opracowała: mgr Agnieszka Kasprzyk Filas Wyświetleń: 362
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |