AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Józwiak, 2015-06-23
Łódź

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć wspierających koncentrację uwagi.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH DLA KL. I
WSPIERAJĄCYCH KONCENTRACJĘ
UWAGI I SPOSTRZEGAWCZOŚĆ
TEMAT TYGODNIA : „ Zdrowe odżywianie”
TEMAT DNIA : „Idziemy na zakupy”
OPIS GRUPY: dzieci 6 i 7 letnie . Zadania edukacyjne związane z zapamiętywaniem i skupieniem się, są jednym z nieodzownych elementów dotyczących przygotowania dziecka do nauki w szkole. Umiejętność koncentracji uwagi jest trudna dla dziecka szczególnie w okresie przejścia z przedszkola do systemu 45minutowych zajęć lekcyjnych odbywających się w ławkach. Scenariusz ten zawiera sytuacje edukacyjne w formie zabawy, oraz elementy ruchowe, mające na celu wspomóc koncentrację uwagi, zapamiętywanie oraz rozwijanie spostrzegawczości.
CEL GŁÓWNY: Tworzenie sytuacji sprzyjającej koncentracji uwagi i kształtowaniu spostrzegawczości
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- dziecko doskonali umiejętność wypowiadania się dłuższymi zdaniami
- zna produkty spożywcze i żywieniowe, potrafi je opisać
- zna przedmioty użytku codziennego, potrafi je opisać
- segreguje i klasyfikuje produkty/przedmioty w zbiory według podobnych cech
- przelicza w zakresie 10, szacuje gdzie jest więcej gdzie mniej
- doskonali percepcję wzrokową
-doskonali percepcję słuchową
METODY: wg T. Nowackiego:
- nauczania teoretycznego(rozmowa, opowiadanie, objaśnienia)
- nauczania praktycznego(zadań do wykonania, obserwacji, zadania twórcze- skojarzeń- tworzenie sekwencji w zad.5, działalność plastyczna)
METODA: wg S. Strzyżewskiego
- ekspresyjna – zabawowo-naśladowcza
FORMY PRACY:
- praca z grupą
- praca w zespołach
MATERIAŁY: kosz wiklinowy na zakupy, produkty/przedmioty(jabłko, książka, długopis, banan, rogalik, bułka, gazeta, kartonik z mlekiem), szarfy, karteczki z obrazkiem produktu lub przedmiotu, karteczki z obrazkami (memory), duży karton, kredki, obrazek kosza, uśmiechnięte i smutne buźki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie:
Przywitanie się z dziećmi piosenką „Na powitanie wszyscy razem”

„Na powitanie wszyscy razem
Hip, hip,hura, hip, hip hura hip, hip hura,
Z całego serca pełnym gazem
Witamy Was, witamy Was, witamy Was”

2. Podanie tematu zajęć : „Idziemy na zakupy””
3. – rozmowa kierowana jakie są sklepy, co możemy w nich kupić, kto w nich pracuje
4. Zabawa edukacyjna ”Zaczarowany kosz”- tworzenie sekwencji
Nauczyciel mówi, że był dziś rano na zakupach ale nie zdążył posegregować zakupionych przedmiotów i produktów i przyniósł wszystkie razem w koszu na zakupy. Prosi aby :
- wskazane dziecko wyjęło jeden produkt/przedmiot położyło go na stole i przedstawiło jego przynależność czy jest to np.: produkt służy do jedzenia i jest to, owoc, warzywo, pieczywo itp. Prosi ,aby starał się wymienić jak najwięcej określeń(dzieci po kolei wyjmują wszystkie przedmioty z kosza opowiadając do czego służą, układając według kolejności wyjmowania), nauczyciel zwraca również uwagę dzieciom, aby starały się obserwować każdy przedmiot, oraz kolejność ich wyjmowania.
Na stole znalazły się:
Jabłko, książka, gazeta, bułka, sok, długopis, banan ,zeszyt, rogalik, kartonik z mlekiem.
Następnie wszyscy powtarzają kilkakrotnie nazwy produktów i przedmiotów ustawionych na stole. Nauczyciel prosi aby wszyscy dokładnie przyjrzeli się przedmiotom, zakrywa produkty
- kto pamięta do jakich grup zaliczyliśmy poszczególne przedmioty?
- Ile było przedmiotów w koszu?
- kto pamięta i wymieni wszystkie przedmioty znajdujące się na stole?
- Kto wymieni wszystkie przedmioty według kolejności wyjmowania?
- Kto potrafi połączyć przedmioty o podobnych cechach?
-Jakiego koloru było jabłko?
Czy rogalik był z makiem?
Jakiego smaku był sok?
5. Tworzenie zbiorów(klasyfikacja i przeliczanie od 0 -10). – Nauczyciel wrzuca do pustego już koszyka różne karteczki. Każde dziecko losuje karteczkę na której znajdują się np.: bułka, chleb, rogalik, jabłko, marchewka, sałata, mleko, ser, książka, gazeta, zeszyt, kredki, farby. Z szarf na dywanie tworzymy zbiory z etykietami obrazkowymi (piekarnia, księgarnia, kiosk, sklep spożywczy, warzywniak)Prosi aby dzieci włożyły wylosowane karteczki do właściwych zbiorów, następnie prosi o przeliczenie przedmiotów w zbiorach. Rozmowa na temat:
- gdzie jest najwięcej elementów?
- które z elementów mogą znaleźć się np. w dwóch zbiorach.
5. Zabawa „Dodaj słowo” nauczyciel tłumaczy i rozpoczyna zabawę tworząc zdanie. Idę na zakupy do sklepu spożywczego i kupuję bułkę”, następne dziecko powtarza zdanie do tego zdania dodaje swoje słowo. Kolejne dziecko znów powtarza zdanie już również ze słowem swojego poprzednika i ze swoim własnym.
6. Zabawa ruchowa „rodzinka idzie na zakupy” nauczyciel prosi dzieci na dywan, usadza w siadzie skrzyżnym w rzędzie, przydziela dzieciom role: mamy, taty, psa Pimpka, dzieci, marchewki, ziemniaki, jabłka, arbuz samochodzik, lalka.
Nauczyciel opowiada historyjkę o rodzince która wybrała się na zakupy, kiedy dziecko usłyszy swoją rolę wykonuje określone zadanie np. przysiady, pajacyki, obiega rząd)Nauczyciel musi pamiętać aby dobitnie mówić daną rolę i robić przy tym krótkie przerwy w opowiadaniu
„ Był piękny sobotni poranek, kiedy mama i tata siedzieli w kuchni.
Musimy udać się dziś na zakupy powiedziała mama do taty. Dobrze to ja wyprowadzę i nakarmię naszego Pimpka- powiedział tata, a Ty mamo obudź nasze dzieci i zrób im śniadanie. Po śniadaniu mama, tata i dzieci wraz z psem Pimpkiem byli gotowi do wyjścia. Musimy iść na ryneczek powiedziała mama, do taty i dzieci po owoce i warzywa. Wszyscy ruszyli więc w wybranym kierunku. tylko Pimpek nieszczęśliwy, że idzie na smyczy cicho poszczekiwał. Mama postanowiła wybrać dorodną marchewkę, tata kupił ziemniaki, a dzieci wybrały czerwone jabłka. Na końcu straganu świeciły w słońcu dorodne arbuzy, wszyscy udali się w tę stronę, gdy byli tuż, tuż ktoś trącił arbuza i ten z całym impetem spadł wprost na psa Pimpka. Tego nikt nie przewidział, że tchórzliwy Pimpek tak się przestraszy, że zerwie smycz i pogna wprost przed siebie. Wszyscy rzucili się w pogoń za Pimpkiem. Udało się go złapać dzieciom dopiero przy sklepie z zabawkami. Tata powiedział że w nagrodę dzieci mogą sobie wybrać zabawki. Dzieci weszły wraz z mamą do sklepu. Dziewczynka wybrała kolorową lalkę, a chłopiec czerwony samochodzik. Dzieci wraz z lalką i samochodzikiem w rączkach wrócili do taty i Pimpka. Wszyscy ruszyli w drogę do domu. Pimpek pilnował się jak nigdy. Po powrocie dzieci zaczęły bawić się lalką i samochodzikiem rodzice zabrali się za obiad a Pimpek jak to Pimpek zmęczony wycieczką zasnął.”
6. Zabawa ruchowa „kto zmienił miejsce”- dzieci siadają w kole nauczyciel wybiera jedną osobę która najpierw przygląda się wszystkim(kto gdzie siedzi)następnie staje tyłem, nauczyciel zamienia miejsce jednego dziecka. Dziecko, które stało tyłem odwraca się i próbuje zgadnąć kto zmienił miejsce.
7. Zabawa edukacyjne memory. Nauczyciel prosi aby dzieci usiadły przy stolikach, tworząc zespoły. Każdy stolik ma komplet kart memory na sygnał prowadzącego dzieci grają rywalizując indywidualnie.
8. Praca plastyczna „Lista zakupów”
9. (dzieci w swoich zespołach na dużym kartonie tworzą obrazkową listę zakupów”
10. prezentacja prac

11.Podsumowanie zajęć – przyczepianie kolorowych buziek na koszyku z zakupami. Dzieciom którym podobały się zajęcia przyczepiają buźki uśmiechnięte, tym co nie smutne)

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 401


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.