Katalog

Janusz Karcz, 2015-06-23
Głuchołazy

Technika, Scenariusze

Scenariusz zajęć artystyczno - technicznych.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ARTYSTYCZNO-TECHNICZNYCH
Z dnia 02.04.2014r.


Scenariusz zajęć został zaplanowany do pracy z grupą II dziewcząt i chłopców upośledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym w wieku od 8 do 21 lat, na co dzień przebywających w grupach wychowawczych Ośrodka.


Temat: Wielkanocny baranek oraz symbole wiosny.


Cel ogólny: Kultywowanie tradycji wielkanocnych.

Cele szczegółowe: wychowanek po zajęciach:
• Zna składniki z których wykonuje się masę solną,
• Wie jak wykonać masę solną,
• Potrafi samodzielnie wykonać baranka z masy solnej.


Środki dydaktyczne: miska, praska do wyciskania czosnku, szklanka lub kubek, wałek, foremka kaczuszki, wykałaczki, patyczki do szaszłyków, blaszka, składniki i przepis na masę solną, farbki plakatowe, pędzelki.

Składniki na masę solną:
 mąka pszenna (od 1 do 2 kilogramów),
 sól kuchenna (od 1 do 3 kilogramów),
 trochę oleju,
 ciepła woda (około 1 litra).

Metody i formy pracy: objaśnienie, pokaz, pogadanka, aktywna, indywidualna.

Czas trwania: 90 minut

Prowadzący: mgr Janusz Karcz


TOK ZAJĘĆ:

Część wstępna:
1. Wychowankowie zgromadzeni zostali na świetlicy i zapoznani z tematyką zajęć. Wskazanie na duże znaczenie symboliki baranka.

Według Starego Testamentu baranek to ofiara złożona Bogu - zanim Bóg wyprowadził Naród Wybrany z Egiptu, nakazał każdej rodzinie złożyć ofiarę z najlepszego baranka, a jego krwią ochlapać odrzwia domostw. Ci, którzy byli wierni Bogu, mieli to uczynić w noc poprzedzającą wyjście z kraju prześladowców. Natomiast w Nowym Testamencie – baranek jest symbolem utożsamianym z Chrystusem, który złożył swoje niewinne życie w ofierze dla naszego zbawienia.
Przede wszystkim baranek to metafora Chrystusa, przypominająca jego czystość, łagodność i posłuszeństwo. Była ona na tyle mocno zakorzeniona wśród pierwszych chrześcijan, iż to właśnie jej zawdzięczamy fakt, że nie wiemy, jak naprawdę wyglądał Chrystus. Za każdym razem bowiem, gdy przedstawiano go, czy to w rzeźbach czy na malowidłach, przybierał postać baranka, a więc zwierzęcia Jemu poświęconego.

2. Zaproponowanie by wykonane prace ozdobiły świetlicę.
3. Rozmowa na temat z czego wykonuje się masę solną – wychowankowie podają nazwy produktów, z których wykonuje się masę solną. Rozdaje przepis na masę solną.

Przepis na masę solną

 szklanka mąki,
 szklanka soli,
 łyżka oleju,
 pół szklanki ciepłej wody.

Składniki wsypać i wlać do miski i zagnieść tak jak zagniata się ciasto. Wyrabiać aż do momentu jak powstanie plastyczna masa. Z powstałej masy możemy wykonywać baranki, kaczuszki, kwiatki i inne symbole wielkanocne lub wiosenne.

4. Przeczytanie przepisu na masę solną.
5. Przygotowanie produktów na masę solną, oraz innych potrzebnych środków do wykonania masy solnej, baranków, oraz innych wiosennych symboli.



Część zasadnicza:
1. Odmierzenie produktów na masę solną i jej wykonanie.
2. Pokazanie jak wykonać z przygotowanej masy baranka, pokazanie różnych sposobów wykończenia modelu baranka.
3. Podzielenie masy solnej pomiędzy wychowanków i zachęcenie do wykonania z niej własnych baranków.
4. W trakcie wykonywania pracy podopieczni są ukierunkowywani oraz motywowani do starannego wykonania prac.
5. Pokazanie jak wykonać kaczuszkę.
6. Pomalowanie wykonanych modeli farbkami plakatowymi.


Część końcowa:
1. Wychowankowie oglądają efekty swojej pracy.
2. Omówienie prac z uwzględnieniem poprawnego doboru proporcji i sposobu wykończenia swoich modelów baranka oraz zaangażowania w proces tworzenia.
3. Udzielenie pochwały za poprawne wykonanie prac.
4. Ułożenie modeli baranków na blaszce.
5. Wygrzanie baranków w piekarniku.
6. Ozdobienie świetlicy wykonanymi pracami.
7. Wychowankowie doprowadzają do porządku miejsce pracy.
Wyświetleń: 353


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.