Katalog

Anna Witkowska, 2015-06-23
Bełk

Daria Morgała
Awans zawodowy, Różne

Awans zawodowy - pytania i odpowiedzi.

- n +

1. 1.Proszę podać placówki realizujące program opieki nad dziećmi i młodzieżą.
Są to :
- domy opieki społecznej,
- domy dziecka,
- i pogotowia opiekuńcze.
2. Jak udokumentować uwzględnianie i wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej?
Należałoby udokumentować uwzględnianie TIK:
- w praktyce, na zajęciach,
- poprzez podniesienie jakości realizowanego w szkole procesu dydaktyczno-wychowawczego,
- przygotowanie materiałów dydaktycznych na zajęcia, spotkania z rodzicami,
- przygotowywanie różnego rodzaju dyplomów, podziękowań, zaproszeń itd.,
- poprzez publikacje własne zamieszczane na portalach nauczycielskich, typu
www.profesor.pl, www.publikacje.edu.pl itp.,
- poprzez tworzenie bazy danych, prezentacji multimedialnych, prezentacji wyników uczniów w formie graficznej,
- poprzez tworzenie stron www.
3. Co jest ideą istnienia funduszu socjalnego?
Fundusz socjalny jest przeznaczony głównie jako pomoc dla osób w trudnej sytuacji materialnej i życiowej, przeznaczony na udzielenie świadczeń socjalnych i zapomóg.
4. Kiedy staż nauczyciela ulega wydłużeniu lub powtórnemu odbyciu?
Kiedy nauczyciel jest nieobecny w pracy nieprzerwanie dłużej niż miesiąc staż wydłuża się o ten miesiąc. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok, staż musi być odbyty ponownie.
5. Które z rozporządzeń reguluje zdobywanie stopni awansu zawodowego przez nauczycieli?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r., w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Dz.U.393. Wcześniej obowiązywało Rozporządzenie MEN z 1 XII 2004 r.
6. Które z rozporządzeń mówi o szczegółowych kwalifikacjach nauczycieli?
Rozporządzenie MEN z 10 IX 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli na podstawie art.9 ust.2 Karty Nauczyciela. Kwalifikacje dotyczące nauczycieli sp znajdują się w paragrafie 4 tego rozporządzenia.
7. W jakich placówkach, wedle rozporządzenia, może pracować nauczyciel?
- w przedszkolu,
- w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum,
- szkole zasadniczej, zasadniczej zawodowej,
- placówkach oświatowo-wychowawczych,
- placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
8. O czym mówią kwalifikacje nauczycieli?
- o dyplomie ukończenia studiów magisterskich lub licencjacie czy inżynierze, o kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć;
- o przygotowaniu pedagogicznym,
- za zakład kształcenia nauczycieli uznaje się: kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium języków obcych, studium nauczycielskie, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego, pedagogiczne studium techniczne.
9. Które z rozporządzeń reguluje sposób prowadzenia dokumentacji szkolnej?
Rozporządzenie MEN z 19 II 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.
10. Od kiedy obowiązuje nowa podstawa programowa? Jak przebiega jej wdrażanie?
Nowa podstawa programowa z 23 XII 2008 r., weszła w życie 30 I 2009 r. Jednocześnie wygasło rozporządzenie MEN z 26 II 2002 r. w sprawie podstawy programowej. Wdrażanie od roku:
2009/2010 – I SP, I G;
2010/2011 – II SP, II G;
2011/2012 – III SP, III G (egzamin dostosowany do nowej podstawy);
2012/2013 – IV SP, I Z, I T, I ZSZ;
2013/2014 – V SP, II Z, II T, II ZSZ;
2014/2015 – VI SP (sprawdzian dostosowany do nowej podstawy; egzamin maturalny dostosowany do nowej podstawy);
11. Jakie korzyści wynikły ze zmian wprowadzonych do nowej podstawy programowej z 23 XII 2008 roku?
- korzyści dla uczniów wybitnie uzdolnionych – pomoc w rozwijaniu pasji i zdolności,
- uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie, przewlekle chorzy, przybywający z innych systemów edukacji – pomoc uczniom ze środowisk zaniedbanych ekonomicznie czy kulturowo,
- gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna – pomoc w wyborze kierunku kształcenia, doradztwo zawodowe,
- pomoc poradni psychologiczno-pedagogicznej – zwiększenie jej efektywności, wczesne zidentyfikowanie problemu, współdziałanie nauczycieli.
12. Wymień kilka ważnych dokumentów związanych ze szkolnictwem:
- 10 XII 1948 r. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
- 26 I 1982 r. Ustawa - Karta Nauczyciela,
- 20 XI 1989 r. Konwencja o prawach dziecka,
- Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego określona w Rozporządzeniu MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – zmieniona rozporządzeniem z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
- 1 III 2013 r. Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,

13. Kiedy można wystawić ocenę wyższą niż przewidywana?
- wniosek – uczeń lub rodzice do 5 dni,
- systematyczne uczestnictwo, odrabianie zadań, poprawa ocen,
- aktywność,
- całoroczny sprawdzian pisemny lub ustny,
- egzamin powinien odbyć się tydzień przed klasyfikacją roczną RP.
14. Jakie są prawa i obowiązki dyrektora szkoły?
- prawo dopuszczenia do użytku proponowanego przez nauczyciela programu nauczania oraz programu wychowawczego,
- prawo zaproszenia na konferencję gościa,
- prawo przyznania nagród, odznaczeń, wyróżnień,
- prawo oceny pracy nauczyciela,
- prawo zatrudniania kompetentnych osób na odpowiednie i potrzebne stanowiska, a także zwalnianie nauczycieli,
- prawo kontrolowania obowiązku szkolnego przez dzieci mieszkających w obwodzie szkoły,
- prawo powierzenia stanowiska wicedyrektora oraz innych stanowisk kierowniczych,
- prawo wstrzymywania wykonywania uchwał RP niezgodnych z przepisami prawa,
- prawo kontrolowania pracy nauczycieli (nadzór pedagogiczny),
- prawo upomnienia, nagrodzenia nauczyciela,
- prawo do udostępnienia zaplecza szkolnego, np. sali gimnastycznej,
- obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków do nauki i pracy,
- obowiązek wyposażenia szkoły w potrzebne środki dydaktyczne i pomoce naukowe,
- obowiązek dbania o bezpieczeństwo dzieci w placówce i wokół niej,
- obowiązek stworzenia warunków dla rozwoju młodego człowieka,
- obowiązek realizacji zadań zgodnie z uchwałami.
15. Które z rozporządzeń mówią o dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia?
- rozporządzenie MEN z 7 stycznia 2003 roku o pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych,
- rozporządzenie MEN z 7 września 2004 roku (ze zmianami) o warunkach i sposobach oceniania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów oraz
- rozporządzenie z 17 XI 2010 r. w sprawie zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
16. Wymień instytucje środowiska lokalnego, z którymi może współpracować szkoła.
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
- Miejski Ośrodek Kultury,
- lokalna Parafia,
- lokalny Klub Sportowy,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,
- Biblioteka,
17. W jaki sposób dokonujemy korekt w dzienniku lekcyjnym?
Korekt w dzienniku dokonujemy poprzez skreślenie kolorem czerwonym niewłaściwej treści oraz napisanie poprawnej tym samym kolorem, dołączając podpis dyrektora lub upoważnionej do tego osoby (wychowawca klasy).
18. Jakie są różnice między scenariuszem lekcji a konspektem?
Scenariusz może zawierać odpowiedzi uczniów, pytania, przebieg zajęć krok po kroku, natomiast konspekt to plan, krótki zarys, szkic wykładu, streszczenie.
19. Co zawiera Program Wychowawczy ?
W Programie Wychowawczym znajdują się tematy mówiące o zdrowym trybie życia, właściwym odżywianiu, uprawianiu sportu, patriotyzmie, nakierowaniu na lokalne tradycje i zwyczaje, tolerancji itd. Podobne założenia są zawarte w Programie Wychowawczym danej klasy oraz Programie Profilaktyki. W tym ostatnim dodatkowo mówi się o używkach, wszelkiego rodzaju środkach szkodliwych dla młodych ludzi.
20. Obowiązek nauki a obowiązek szkolny?
Obowiązek nauki wynika z konstytucji RP – każdy ma prawo do nauki, która do ukończenia 18 roku życia jest obowiązkowa. Obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat (wg reformy od roku szkolnego 2012/2013. Realizuje się poprzez uczęszczanie do szkoły do ukończenia 18 roku życia. Rodzice dziecka są zobowiązani do zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka do szkoły, zapewnienia warunków do nauki, powiadomienia organów gminy o formie spełniania obowiązku szkolnego - w przeciwnym wypadku grozi grzywna. Gmina oraz dyrektor ma prawo kontroli spełniania obowiązku szkolnego. Obowiązkowe jest również roczne przygotowanie przedszkolne.
Wyświetleń: 263


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.