Katalog Katarzyna Grzyb, 2015-06-23 Radom Pedagogika, Artykuły Pedagogika specjalna i jej subdyscypliny.Pedagogika specjalna jest odrębnym działem pedagogiki ogólnej. Skupia się na teorii i praktyce nauczania, wychowania i rehabilitacji osób z odchyleniami od normy( poniżej normy oraz powyżej normy). Podmiotem pedagogiki specjalnej są osoby z uwagi na: 1. Kryterium wieku( człowiek jako istota żywa w fazie rozwoju płodowego, dzieci i młodzież, dorośli, osoby starsze oraz w podeszłym wieku), 2. Kryterium przyczyn niepełnosprawności( dziedziczone, nabyte po urodzeniu), 3. Kryterium utrudnień ograniczających możliwości rozwojowe i funkcjonalne jednostek( niesprawność w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej, kształcenie osób niepełnosprawnych intelektualnie, niedostosowanych społecznie, z chronicznymi chorobami somatycznymi, neurologicznymi, z uszkodzonym narządem słuchu, wzroku lub ruchu), 4. Kryterium miejsca edukacji i rehabilitacji( osoby przebywające w domach rodzinnych, instytucjach ogólnodostępnych, w placówkach o zróżnicowanych formach integracji, w placówkach segregacyjnych), Przedmiotem pedagogiki specjalnej jest szeroki zakres działań o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, terapeutycznym, rehabilitacyjnym wobec osób niepełnosprawnych lub uzdolnionych oraz resocjalizacyjnym wobec jednostek niedostosowanych społecznie. Celem tych działań jest ustalenie przyczyn trudności w zakresie integracji społecznej oraz profilaktyce. Pedagogikę specjalną zamiennie nazywa się: a) defektologią, b) pedagogiką resocjalizacyjną, c) ortopedagogiką, d) pedagogiką integracyjną, e) psychopedagogiką specjalną, f) oksjopedagogiką, g) pedagogiką leczniczą; Główne subdyscypliny pedagogiki specjalnej to: 1. Kompensacyjna, 2. Lecznicza, 3. Korekcyjna, 4. Resocjalizacyjna, 5. Wzmożonego rozwoju; Kompensacja ma na celu zastępowanie uszkodzonych lub zaburzonych procesów psychicznych i fizycznych procesami niezaburzonymi( np.: u osób niewidomych lub niedowidzących kompensacja następuje poprzez zmysł słuchu). Kompensacja dotyczy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną( Oligofrenopedagogika), osób niesłyszących i słabosłyszących( Surdopedagogika), niewidomych i słabowidzących( Tyflopedagogika), osób ze sprzężonymi niepełnosprawnościami( niepełnosprawność sprzężona). Leczenie to poprawa zaburzonych funkcji organizmu, które utrudniają człowiekowi prawidłowe funkcjonowanie w codziennym życiu. Leczenie może odbywać się poprzez podanie właściwych leków( farmakoterapia), lub oddziaływania o charakterze terapeutycznym. W stosunku do osób niepełnosprawnych leczenie to wszelkie oddziaływania mające na celu przywracania funkcji zdrowotnych organizmu, które nosi nazwę rehabilitacji bądź rewalidacji. Rehabilitacja ma na celu przystosowanie osób niepełnosprawnych do życia społecznego, które w wyniku wad wrodzonych lub nabytych doznały utraty zdrowia i zdolności do pracy. Rehabilitacja opiera się na współdziałaniu lekarzy specjalistów wraz z psychologami, pedagogami, terapeutami i innymi specjalistami. Jest procesem, którego nadrzędnym celem jest umożliwienie przez człowieka optymalnego poziomu rozwoju poprzez działania zmierzające do przywrócenia lub kompensacji utraconych lub niewykształconych jeszcze funkcji organizmu. Rewalidacja jest oddziaływaniem zmierzającym do przywrócenia pełni sił osobom osłabionym poważną chorobą lub urazem. Leczenie dotyczy następujących działów pedagogiki: osób przewlekle chorych, osób niesprawnych ruchowo i osób z Autyzmem oraz zespołami psychopodobnymi. Korektywa zmierza do naprawienia niesprawnego lub uszkodzonego elementu organizmu człowieka poprzez procesy fizyczne i psychiczne. Korektywa dotyczy pedagogiki osób z trudnościami w uczeniu się( Dysleksja, Dyskalkulia)- Terapia pedagogiczna oraz osób z zaburzeniami mowy- Logopedia. Terapia pedagogiczna lub pedagogika korekcyjna skupia się na wczesnej diagnozie, poszukiwaniu przyczyn zaburzeń oraz zastosowaniu właściwych oddziaływań terapeutycznych w procesie dydaktycznym, aby dominowały w nim zajęcia typu korekcyjnego, kompensacyjnego i wyrównawczego. Logopedia zajmuje się wszystkimi aspektami mowy. Działania terapeutyczne polegają na usprawnianiu aparatu mowy, tak aby komunikacja przebiegała bez zakłóceń. Resocjalizacja jest subdyscypliną pedagogiki specjalnej o charakterze interdyscyplinarnym. Jej przedmiotem są: a) proces trudności wychowawczych i społeczno-prawnych, b) profilaktyka, c) metody skutecznych oddziaływań resocjalizacyjnych. Resocjalizacja dotyczy osób niedostosowanych społecznie. Wzmożony rozwój dotyczy działu pedagogiki osób zdolnych i uzdolnionych. Są to działania mające na celu wspieranie uczniów wybitnie zdolnych i polegające na przyspieszenie tempa nauki szkolnej, rozszerzeniu treści programowych, kształtowanie twórczego myślenia oraz działania. Przydatna literatura: Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi(red).J.Głodkowska.2012 APS. Warszawa. D. Deutsch.Pedagogika specjalna. 2008.Tom I. APS. Warszawa. Wyświetleń: 403
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |