Katalog Justyna Goleń, 2015-06-23 Rawa Mazowiecka Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO Cel główny stażu: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. I. ZNAJOMOŚĆ ORGANIZACJI, ZADAŃ I ZASAD FUNKCJONOWANIA PLACÓWKI (§ 6 ust. 2 pkt 1). L.p. Zadania / Formy realizacji / Sposób dokumentacji/ Osoby współpracujące/ Termin realizacji. 1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego nauczycieli./ Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego tj. Karty Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli./ Opracowanie i zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego./-/ IX 2014. 2. Podjęcie współpracy z opiekunem stażu/ •Bezpośrednia rozmowa na temat systemu awansu zawodowego. •Określenie zakresu obowiązków stażysty. •Określenie obowiązków opiekuna stażu. •Określenie zasad wzajemnej współpracy./ •Wzór kontraktu zawodowego z opiekunem stażu. •Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego. •Scenariusze, konspekty zajęć i potwierdzenie opiekuna stażu./ Opiekun stażu/ IX 2014 i na bieżąco przez cały okres stażu. 3. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły./ •Analiza dokumentacji szkoły: Statutu Szkoły, Programu Wychowawczego, Szkolnego Programu Profilaktyki itp. •Udział w zebraniach Rady Pedagogicznej. •Prowadzenie dzienników i konspektów ./ •Zapis w dokumentacji przebiegu stażu. •Zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego. •Konspekty, scenariusze./-/ Cały okres stażu. 4. Poznanie przepisów prawa dotyczących zasad bezpiecznego i higienicznego przebywania i pracy na terenie szkoły podstawowej./ •Analiza regulaminu BHP i p/poż. •Stosowanie zasad BHP podczas codziennej pracy pedagoga./ Zapis w dokumentacji przebiegu stażu./-/ IX 2014. 5. Poznanie sposobów prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji./ •Wpisy do dzienników zajęć. •Przygotowywanie konspektów zajęć./ Rzetelne prowadzenie dokumentacji dotyczącej przebiegu wychowania i nauczania, konspektów, sprawozdań, planów pracy, itp./-/ Cały okres stażu. 6. Dokumentacja realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego./ Gromadzenie dokumentów dotyczących realizacji planu rozwoju zawodowego./ Sprawozdania, scenariusze, notatki, zaświadczenia, itp./-/ Cały okres stażu. 7. Przygotowanie projektu sprawozdania./ Opis realizacji sporządzonego planu rozwoju zawodowego./ Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego./Opiekun stażu/ VI 2015. II. UMIEJĘTNOŚĆ PROWADZENIA ZAJĘĆ W SPOSÓB ZAPEWNIAJĄCY WŁAŚCIWĄ REALIZACJĘ STATUTOWYCH ZADAŃ PLACÓWKI (§ 6 ust. 2 pkt 2). 1. Poznanie prawidłowego konstruowania scenariuszy zajęć./ Przygotowanie i analiza scenariuszy prowadzonych zajęć z opiekunem stażu./ Zgromadzone scenariusze zajęć ./Opiekun stażu/ Systematycznie przez cały rok. 2. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych./ Systematyczne prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych./ Zapisy w dziennikach zajęć psychoedukacyjnych./-/ Na bieżąco przez cały okres stażu. 3. Doskonalenie sposobu prowadzenia zajęć i ich omawiania./ •Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz prowadzenie zajęć w jego obecności. •Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły. •Prowadzenie zajęć wychowawczych i profilaktycznych z uczniami (realizowanie założeń Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki)./ •Arkusze obserwacji. •Scenariusze prowadzonych zajęć. •Zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego./Opiekun stażu/ Cały okres stażu. 4. Wzbogacanie własnego warsztatu pedagogicznego./ Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego (kursy, warsztaty, szkolenia, itp.)./ Zaświadczenie o ukończonych formach szkolenia./-/ Cały okres stażu. 5. Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej./ •Tworzenie kart pracy dla dzieci. •Tworzenie i opracowywanie różnego rodzaju dokumentacji, korzystając z nowoczesnych programów komputerowych: scenariuszy zajęć, uroczystości, planów pracy, konkursów, imprez okolicznościowych, ogłoszeń, sprawozdań. •Śledzenie informacji dotyczących prawa oświatowego. •Używanie poczty elektronicznej celem przepływu informacji i korespondencji z innymi nauczycielami i instytucjami. •Korzystanie z portali internetowych i publikacji przeznaczonych dla nauczycieli./ •Pomoce dydaktyczne. •Scenariusze zajęć. •Publikacje w Internecie i gazetce szkolnej. •Dokumentacja szkoły./-/ Cały okres stażu. 6. Współpraca z nauczycielami w celu realizacji zajęć zgodnie z potrzebami dzieci./ Konsultacje z nauczycielami odnośnie potrzeb uczniów wynikających z opinii/orzeczeń lub ich obserwacji./ Scenariusze przeprowadzonych zajęć psychoedukacyjnych i wychowawczych./ Grono pedagogiczne./ Cały okres stażu. 7. Uczestnictwo w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia./ •Obserwacja zajęć koleżeńskich. •Uczestnictwo w radach szkoleniowych./Arkusze obserwacji/-/ Cały okres stażu. 8. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem./ Udostępnienie w Internecie planu rozwoju zawodowego./ Portale internetowe, dokumentacja szkoły./-/ Cały okres stażu. III. ZNAJOMOŚĆ ŚRODOWISKA UCZNIÓW, ICH PROBLEMÓW ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁPRACY Z ICH ŚRODOWISKIEM (§ 6 ust. 2 pkt 3). 1. Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów./ •Przeprowadzenie i dokonanie analizy ankiety dotyczącej sytuacji rodzinnej uczniów. •Konsultacje z pedagogiem i psychologiem szkolnym. •Rozmowy z nauczycielami, wychowawcami klas. •Gromadzenie orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. •Prowadzenie zestawienia frekwencji uczniów./ • Zestawienie danych dotyczących sytuacji rodzinnej uczniów. •Zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego. •Dokumentacja szkoły./Pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele./ Cały okres stażu. 2. Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub mających trudności w nauce./ Współpraca z rodzicami oraz z pedagogiem szkolnym w zakresie organizacji udzielania pomocy oraz otoczenie opieką i uwagą uczniów wymagających pomocy (np. pomoc w nauce i odrabianiu lekcji)./ Zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego./-/ Cały okres stażu. 3. Współpraca z rodzicami./ •Rozmowy z rodzicami. •Poznawanie sytuacji rodzinnej uczniów. •Informowanie o postępach i zachowaniu dziecka. •Uczestnictwo w spotkaniach z rodzicami./Zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego./-/ Cały okres stażu. 4. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb podopiecznych./ •Udział w warsztatach i szkoleniach. •Konsultacje ze specjalistami. •Stała obserwacja dziecka. •Rozmowy indywidualne z dzieckiem. •Współpraca z rodziną./ •Zaświadczenia o ukończonych kursach. •Zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego. •Notatki./-/ Cały okres stażu. 5. Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły./ •Włączenie się do organizacji imprez okolicznościowych w szkole. •Realizacja programów odnośnie profilaktyki i wychowania. •Udział w pracy zespołu do Kroniki szkolnej. •Pomoc wychowawcom klas w tworzeniu dokumentacji uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. •Współpraca z instytucjami wspierającymi (policją, sądem, PP-P, MOPS, GOPS, PCPR, itp.). •Przygotowywanie oceny sytuacji opiekuńczo-wychowawczej oraz sprawozdania z pracy pedagogów./ •Potwierdzenie nauczyciela współpracującego. •Wpisy do dzienników. •Zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego. •Kronika szkoły. •Dokumentacja szkoły./-/ Cały okres stażu. IV. UMIEJĘTNOŚC OMAWIANIA PROWADZONYCH I OBSERWOWANYCH ZAJĘĆ (§ 6 ust. 2 pkt 4). 1. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły./ •Przygotowanie scenariuszy zajęć. •Przeprowadzenie zajęć w obecności dyrektora lub opiekuna stażu. •Omówienie zajęć./Scenariusze zajęć/ Opiekun stażu/ Cały okres stażu. 2. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu bądź innych nauczycieli./ •Obserwacja zajęć. •Omówienie zajęć./ •Scenariusze zajęć. •Wnioski z obserwacji./-/ Cały okres stażu. Wyświetleń: 317
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |