![]() |
![]() |
Katalog Tomasz Kwiecień, 2015-07-01 Dwikozy Zawodowe, Konspekty Scenariusz lekcji: Wymiana tulei cylindrowych.SCENARIUSZ LEKCJI DATA: 04.05.2015r. OSOBA PROWADZĄCA: inż. Tomasz Kwiecień PRZEDMIOT: Pracownia samochodowa zajęcia praktyczne KLASA II ZSZ ILOŚĆ JEDNOSTEK LEKCYJNYCH: 6 (330 minut) TEMAT: Wymiana tulei cylindrowych Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów: BHP (4) przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych; BHP (5) określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy; BHP (6) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka; BHP (7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; BHP (8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych; BHP (9) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. KPS (1) przestrzega zasad kultury i etyki; KPS (3) przewiduje skutki podejmowanych działań; KPS (8) potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania; KPS (10) współpracuje w zespole. Efekty kształcenia wspólne w ramach obszaru: PKZ(E.a) 11) wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej; PKZ(M.a) (4) rozróżnia części maszyn i urządzeń; PKZ(M.a) (5) rozróżnia rodzaje połączeń; PKZ(M.a) (7) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne; PKZ(M.a) (16) określa budowę oraz przestrzega zasad działania maszyn i urządzeń; PKZ(M.a) (17) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych; PKZ(M.a) (18) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań. Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji: M18.1 (3) charakteryzuje budowę pojazdów samochodowych oraz wyjaśnia zasady działania podzespołów i zespołów tych pojazdów; M18.1 (4) określa podzespoły i zespoły pojazdu samochodowego; M18.1 (5) stosuje narzędzia i przyrządy pomiarowe do wykonania diagnostyki pojazdów samochodowych; M18.1 (6) dobiera metody oraz określa zakres diagnostyki podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych; M18.1 (7) stosuje programy komputerowe do diagnostyki pojazdów samochodowych; M18.2 (4) wykonuje demontaż zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych; M18.2 (12) ocenia jakość wykonania naprawy i ustala jej koszt. CELE LEKCJI: Ogólny: Montaż tulei cylindrowych. Poznawczy: Zapoznanie się uczniów z rodzajami tulei cylindrowych i sposobem ich montażu. Poznanie sposobów naprawy tulei, Przyczyny uszkodzenia tulei cylindrowych. Pomiar tulei cylindrowych i pomiar mikrometrem oraz średnicówką. Kształcący: Rozwijanie umiejętności sprawnego posługiwania się narzędziami i kluczami. Zrozumienie zasad działania silnika spalinowego. Poznanie materiałów montażowych. Wychowawczy: Rozbudzenie u uczniów zamiłowania do pracy, dobrze zorganizowanej, solidnej i wydajnej. Zachowanie kultury osobistej i poszanowania cudzej własności. PO ZAKOŃCZENIU LEKCJI UCZEŃ POTRAFI: • dobierać i używać odpowiednich narzędzi pracy • zachowywać zasady bhp i ochrony środowiska • organizować miejsce i czas pracy • przygotowywać powierzchnie do montażu. • określać zużycie tulei cylindrowych • zamontować tuleją cylindrowa. • dokonywać pomiarów tulei W CZASIE LEKCJI UCZEŃ DOSKONALI UMIEJĘTNOŚCI: • współpracy w grupie • analizowanie i rozwiązywanie problemów, • dokonywanie samokontroli i samooceny. • identyfikacji poszczególnych część silnika. • sprawnego posługiwania się narzędziami i kluczami. • Korzystania z instrukcji METODA PRACY : • pogadanka. • praca z instrukcją. • ćwiczenie praktyczne. FORMA PRACY: • praca zbiorowa, praca grupowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE : • modele silników, materiały montażowe, mikrometr, średnicówka, instrukcja. PRZEBIEG LEKCJI 1. Czynności organizacyjne (ok. 30 min): • przywitanie • sprawdzenie obecności • sprawdzenie samopoczucia i gotowości do zajęć • przypomnienie poprzednich zajęć (odpytanie) • podanie tematu lekcji • określenie celów lekcji 2. Część zasadnicza ok.270min. • zapoznanie uczniów z tematem i omówienie celów lekcji. • omówienie: przebiegu, sposobu oraz celowości wykonania ćwiczenia • omówienie procedur montażu i pomiaru tulei oraz potrzebnych narządzi • podział na grupy i wykonanie ćwiczenia. • nadzór, opieka i kontrola uczniów podczas wykonywania ćwiczenia 3. Zakończenie lekcji. (ok 30 min) • sprzątanie stanowiska pracy i kompletacja narzędzi • analiza przeprowadzonego ćwiczenia: omówienie trudności i popełnionych błędów. • ocena pracy uczniów • sprzątanie hali warsztatowej. UWAGI, WNIOSKI, SPOSTRZEŻENIA : Ćwiczenie należy wykonywać indywidualnie dla słabszych uczniów. Lekcje obserwował: mgr inż. Janusz Bielecki. Wyświetleń: 283
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |