Katalog

IZABELA KUCHARSKA, 2015-07-07
Błaszki

Język angielski, Projekty edukacyjne

Okno na świat - kultura jako źródło uczenia się języka angielskiego.

- n +

„Okno na świat – kultura jako źródło uczenia się języka angielskiego”.

NAZWA SZKOŁY Gimnazjum w Brzezinach
AUTOR mgr Izabela Kucharska
TEMAT „Okno na świat – kultura jako źródło uczenia się języka angielskiego”
PRZEDMIOT język angielski
RODZAJ INNOWACJI organizacyjno-metodyczna
DATA WPROWADZENIA 7 stycznia 2015r.
DATA ZAKOŃCZENIA 31 maja 2016r.

SPIS TREŚCI
I. Założenia innowacji
II. Cele innowacji
III. Przewidywane osiągnięcia innowacji
IV. Procedury osiągania celów (metody i formy pracy)
V. Szczegółowy zakres innowacji
VI. Ewaluacja
VII. Termin i osoby odpowiedzialne
VIII. Załączniki
IX. Źródła finansowania
X. Źródła
XI. Materiały dydaktyczne

I. Założenia innowacji
Myśl przewodnia tej innowacji to otworzenie okna na świat, uczenie z pasją i motywowanie uczniów do poznawania innych kultur. Innowacja jest przygoto¬wa¬niem młodzieży gimnazjalnej do:
• nawiązywania swobodnego dialogu w komunikacji interpersonalnej;
• efektywniejszej nauki poprzez wykorzystanie najnowocześniejszych osiągnięć techniki multimedialnej jako alternatywy dla tradycyjnej nauki z podręcznika;
• bycia aktywnym obywatelem, poprzez skuteczną komunikację między narodami;
• analizowania zjawisk kulturowych, rozwijania szacunku dla tożsamości i różnorodności kulturowej;
• egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego;
• planowania własnego rozwoju;
Pomysł innowacji powstał w odpowiedzi na coraz bardziej rosnące zainteresowanie nauką języków obcych. W dzisiejszych czasach język angielski jest wszechobecny, a jego znajomość jest konieczna do sprawnego korzystania z różnych źródeł informacji o świecie. Jest środkiem porozumiewania się w każdej niemal dziedzinie. Dlatego celowe jest zachęcanie uczniów do jak najszerszego wykorzystywania go w życiu codziennym. Znajomość języka angielskiego daje większe możliwości szukania interesujących informacji i poszerzania swojej wiedzy, również w zakresie kulturoznawstwa.
Zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej do najważniejszych umiejętności ucznia należy komunikowanie się w języku obcym w mowie i piśmie. Uczniowie gimnazjum mając świadomość konieczności wyboru przyszłego zawodu, już w tak wczesnym wieku mogą zaplanować swój rozwój, osiągać cele i mieć wpływ na swoją przyszłość. Znajomość języków obcych na wysokim poziomie zaawansowania z pewnością przyczyni się do podniesienia jakości życia młodzieży w życiu dorosłym i zwiększenia ich atrakcyjności na współczesnym rynku pracy.
Nawiązanie współpracy z obcokrajowcami ma służyć wszechstronnemu rozwojowi uczniów, wspólnemu analizowaniu zjawisk kulturowych w duchu twórczego poznawania, tolerancji i zrozumienia. W przyszłym, dorosłym życiu uczniowie będą mogli szybciej przystosować się do nowego otoczenia i nowych sytuacji życiowych.

II. Cele innowacji

Cel ogólny:
Głównym celem innowacji jest poznawanie szeroko pojętej kultury różnych krajów jako źródła uczenia się języka angielskiego i dokonywanie porównań z kulturą Polski w celu kształtowania świadomości własnego dziedzictwa kulturowego i budowania tolerancji wobec innych kultur.

Cele szczegółowe:
• Poznanie kultury różnych krajów i dokonywanie porównań z kulturą Polski w celu kształtowania świadomości własnego dziedzictwa kulturowego i budowania tolerancji wobec innych kultur;
• Rozszerzenie możliwości poznawania j. angielskiego poprzez tworzenie naturalnych kontekstów wykorzystania języka oraz zmotywowanie uczniów do własnych poszukiwań twórczych;
• Zmotywowanie uczniów do efektywniejszej nauki poprzez wykorzystanie najnowo-cze¬ś¬niejszych osiągnięć techniki multimedialnej jako alternatywy dla tradycyjnej nauki z podręcznika;
• Rozwijanie umiejętności społecznych: przewodzenia, autoprezentacji oraz pracy w zespole;
• Kształtowanie postawy ciekawości, zdrowej rywalizacji, motywacji, tolerancji i otwartości;
• Podnoszenie kompetencji językowych;
• Podwyższenie świadomości językowej młodzieży, dokonywania samooceny, stosowania strategii komunikacyjnych i kompensacyjnych oraz umiejętności korzystania ze źródeł informacji w języku obcym za pomocą technologii informacyjno- komunikacyjnych;
• Kształcenie umiejętności planowania samodzielnego uczenia się i rozwijania zainteresowań.

III. Przewidywane osiągnięcia innowacji

Udział w zajęciach pozwoli uczniom na lepsze przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego i do dalszej nauki w szkołach ponadgimnazjalnych. Wprowadzenie wideokonferencji i obozu językowego prowadzonego przez wolontariuszy z różnych części świata jest w naszej szkole przedsięwzięciem nowatorskim, które spowoduje, że nauczanie języka angielskiego będzie ciekawe i atrakcyjne. Pozwoli to uczniom praktycznie wykorzystywać wiedzę w życiu codziennym i poznać jej ogromne znaczenie dla własnego przyszłego rozwoju. Uczniowie przyzwyczają się do projektowania i organizowania pracy własnej oraz w grupach i zespołach.

Uczeń będzie:
• potrafił szybciej przystosować się do nowych sytuacji życiowych,
• umiał porozumieć się z obcokrajowcem,
• posiadał najbardziej cenione w chwili obecnej umiejętności społeczne: przewodzenia, autoprezentacji oraz pracy w zespole,
• mógł lepiej zrozumieć problemy świata, kulturę i mentalność ludzi z różnych krajów,
• umiał wyszukać informacji w języku obcym za pomocą technologii informacyjno- komunikacyjnej,
• potrafił wykorzystać szeroko pojętą kulturę różnych krajów jako źródło uczenia się języka angielskiego,
• mógł rozwijać swoje zainteresowania i realizować pasje (tworzenie własnych tekstów, ulotek, plakatów, prezentacji, klipów, filmów),
• osiągał lepsze wyniki na testach kompetencji i egzaminie gimnazjalnym z języka obcego nowożytnego,
• miał wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku szkoły dbającej o rozwój językowy swoich wychowanków.

IV. Procedury osiągania celów (metody i formy pracy):
Podczas trwania innowacji nauczyciele zaangażowani będą stosowali różne metody i techniki stosowane we współczesnej dydaktyce, aby angażować uczniów do pracy na zajęciach i rozwijać w nich umiejętności podejmowania decyzji w przyszłości. Będą to przede wszystkim metody aktywizujące przy wykorzystaniu multimediów, komputera, Internetu, metoda komunikacyjna (burza mózgów, rozmowy, wywiady, gry symulacyjne, debaty, dyskusje panelowe), praca metodą projektu, praca w grupach i parach.


V. Szczegółowy zakres innowacji

1. Omówienie celów innowacji, przewidywanych osiągnięć.
2. Szok kulturowy: Prezentacja multimedialna; Filmiki prezentujące zabawne sytuacje wynikające z nieznajomości kultury innych krajów.
3. Wyszukiwanie informacji na temat kultury różnych krajów:E-portfolio językowe (różnice i podobieństwa w odniesieniu do historii, geografii, kultury, literatury, ustroju, szkolnictwa, tradycji i zwyczajów, stylu życia),
Gazetki tematyczne w klasach,Internetowy kurs językowy o Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
4. Podniesienie kompetencji językowych: Oglądanie telewizji w języku angielskim,Czytanie prasy, lektur uproszczonych w j. angielskim, Lekcje z wykorzystaniem tradycyjnych piosenek,Pisanie / tłumaczenie artykułów do szkolnej gazety „Pauza” w języku obcym.
5. Nawiązanie współpracy z obcokrajowcami: Organizacja wideokonferencji przez Skype’a, Pisanie e-maili.
6. Spotkanie z obcokrajowcami – wolontariuszami w szkole: Lekcje dotyczące ich krajów i kultury.
7. Obóz edukacyjny pozwalający młodym ludziom aktywnie włączyć się w życie demokratycznego społeczeństwa dzisiejszej Europy: Zajęcia w formie warsztatów intera-ktywnych, gier symulacyjnych i praktycznych ćwiczeń prowadzone przez Szkoleniowców Europejskiego Forum Młodzieży w ramach programu „EuroWeek – Szkoła Liderów”.
8. Podsumowanie innowacji: Konkurs szkolny „Okno na Świat” sprawdzający wiedzę zdobytą podczas zajęć; Prezentacje multimedialne, scenki prezentujące tradycje i zwyczaje poznanych krajów, piosenki w językach obcych.

VI. Ewaluacja:
Badanie efektów zakładanych w procesie innowacji przebiegać będzie po każdym semestrze nauki. Ocenianie bieżące i okresowe w innowacji będzie się opierało na ocenianiu kształtującym. Uczniowie poprzez prowadzenie swojego portfolio, udział w konkursie i prezentacji osiągnięć będą doskonalić swoje umiejętności i uczyć się na swoich błędach, dążąc do doskonałości.
Przedmiotem badań będzie:
• Użyteczność innowacji
• Trafność przedsięwzięcia
• Efektywność
• Interaktywność (czy efekty naszej innowacji służyć będą innym)
• Trwałość

Sposoby ewaluacji:
• E-portfolio językowe – najważniejsze informacje na temat kultury różnych krajów
• Weryfikacja wiedzy (podsumowanie innowacji „Okno na świat” - konkurs, prezentacja zdobytych umiejętności, zdjęcia, wystawy prac uczniów, prezentacje multimedialne)
• Ankieta ewaluacyjna wśród uczniów (na koniec każdego roku szkolnego).

VII. Termin i osoby odpowiedzialne:
Innowacja będzie realizowana:
• od 7 stycznia 2015 do 31 maja 2016 wśród 15-osobowej grupy chętnych uczniów uczących się języka angielskiego na zajęciach realizowanych w ramach godzin wynikających z art. 42 ust.2 pkt. 2 ustawy Karta Nauczyciela,
• przez następujące osoby: Izabela Kucharska, Alicja Strzelecka, Sylwia Grzelak.

VIII. Załączniki
• Końcowa ankieta ewaluacyjna wśród uczniów.

IX. Źródła finansowania
• Koszty przyjazdu wolontariuszy oraz ich pobytu w gospodarstwie agroturystycznym zostaną pokryte przez Radę Rodziców, co zostało z nią skonsultowane.
• Obóz językowy – po ustaleniach z rodzicami koszty wyjazdu uczniowie pokryją we własnym zakresie.

X. Źródła
1. Czasopisma angielskie, np. Anglorama, English Matters
2. British and American teenage lifestyle, SNAPTV, wyd. Longman, płyta DVD
3. How to be an Alien – George Mikes, wyd. Penguin Readers
4. London, Vicky Shipton, wyd. Penguin Readers
5. New York – Vicky Shipton, wyd. Penguin Readers
6. Princess Diana – Cherry Gilchrist, wyd. Penguin Readers
7. Barack Obama – Coleen Degnan-Veness, wyd. Penguin Readers
8. http://www.youtube.com/watch?v=SFbPCj_cajY
9. www.supermemo.net/course/48943 kurs The British Isles;
10. http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom
11. www.supermemo.net/course/50805 kurs The USA;
12. http://en.wikipedia.org/wiki/United_States


XI. Materiały dydaktyczne
1. Mapa Wielkiej Brytanii
2. Mapa Stanów Zjednoczonych
3. Mapa Australii i Nowej Zelandii
4. Mapa Świata
5. Zdjęcia słynnych miejsc, budowli i dzieł, kserokopie tekstów, lektury, teksty piosenek.
6. Komputer, tablica interaktywna, odtwarzacz CD i DVD, płyty CD i DVD.
7. Słownik angielsko-polski, polsko-angielski
Wyświetleń: 243


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.