Katalog Agnieszka Banaszek, 2015-07-07 Wołomin Pedagogika, Scenariusze My i inni, czyli o prawidłowej komunikacji - scenariusz zajęć profilaktycznych dla dzieci w wieku szkolnym.Agnieszka Banaszek Scenariusz zajęć profilaktycznych dla dzieci w wieku szkolnym Grupa dzieci: koniec klasy VI Forma zajęć: integracyjne, warsztat terapeutyczny Czas trwania: dwie jednostki lekcyjne (45 minutowe) Temat zajęć: My i inni, czyli o prawidłowej komunikacji. Cele ogólne: - rozwijanie spostrzegawczości, - doskonalenie umiejętności widzenia i opisywania tego, co dzieje się wokół nas, - kształcenie postawy otwartości na innych ludzi, - kształtowanie umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej, - zwiększenie świadomości uczniów, - doskonalenie umiejętności mówienia o swoich uczuciach, - integracja zespołu klasowego, doskonalenie pracy w grupie. Cele szczegółowe: Uczeń: - przestawi warunki dobrego komunikowania się, - przestawi gestem, mimiką podane przez nauczyciela stany uczuciowe, - zaznaczy przykłady wypowiedzi ułatwiających komunikację, - wyszuka informacje podane przez nauczyciela, - przedstawi swoje spostrzeżenia na temat obrazów i ilustracji przestawiających wieżę Babel, - prawidłowo zastosuje podane zwroty, - napisze swoje spostrzeżenia na temat wieży Babel. Metody: - słowne: rozmowa, analiza porównawcza, stawianie hipotez interpretacyjnych, praca z tekstem, - oglądowe: pokaz, - działań praktycznych: ćwiczenia dramowe, „burza mózgów”, rysunek, ćwiczenia (karty pracy), Formy pracy: - zbiorowa, - grupowa, - indywidualna. Środki: karty pracy (załączniki), W. Kopaliński „Słownik mitów i tradycji kultury”, trzy ilustracje przedstawiające wieżę Babel, szary papier, flamastry, nożyczki, długopis, magnesy itp. Przebieg zajęć: I) Wytworzenie skojarzeń z tematem zajęć. Warunki dobrego komunikowania się. Reorganizacja klasy- ustawienie krzeseł w kręgu. 1) Zabawa w głuchy telefon – pokazanie, jak łatwo zniekształca się informacja w przypadku braku bezpośredniego kontaktu nadawcy i odbiorcy. 2) Ćwiczenia dramowe – teatrzyk emocji. Tworzenie mini spektaklu posługiwania się odpowiednią konotacją w języku UMBO – JUMBO dla oddania charakteru sytuacji. Pokazanie jak ważna jest w porozumiewaniu się znajomość języka nadawcy (Czy udało Wam się porozumieć?). 3) „Burza mózgów”, co jest potrzebne w porozumiewaniu się /kontakt nadawcy i odbiorcy, ten sam sposób porozumiewania się, zrozumiały język dla nadawcy i odbiorcy/. 4) Rozmowa na temat rodzajów komunikacji: werbalna i niewerbalna. Zwrócenie uwagi na ważną rolę intonacji oraz sposobu wyrażania emocji (melodia i barwa głosu, gesty, wyraz twarzy, kontakt wzrokowy, pozycja ciała). Szukanie odpowiedzi na pytanie: Co można zrobić, jeśli nie zna się języka odbiorcy?. Zabawa w przekazywanie informacji jedynie gestem i mimiką. 5) Komunikat typu „Ja”, „Ty”. Ocenianie, które sytuacje ułatwiają komunikację. Zaznaczanie w ćwiczeniu odpowiedzi „tak” lub „nie” (karta pracy dla każdego dziecka- załącznik nr 1). Omówienie. Przerwa II) Określenie tematu zajęć. 6) Prowadząca zajęcia pyta uczniów, czy znają jakąś opowieść o ludziach, którzy nie potrafili się porozumieć, kierowali się własnymi potrzebami, zachowywali się agresywnie w stosunku do tych którzy się z nimi nie zgadzali. Następnie wspólnie rozmawiają na temat przypowieści o wieży Babel oraz odszukują w „Słowniku mitów i tradycji kultury” W. Kopalińskiego informacji na ten temat. 7) Uczniowie oglądają obrazy i ilustracje przedstawiające wieżę Babel i dyskutują na temat tego, jak artyści ją ukazują i jak interpretują zachowania ludzi podczas jej budowy (własne odczucia uczniów) . III) Sformułowanie problemu i poszukiwanie rozwiązań metodami aktywnymi. 8) Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda z grup otrzymuje karty pracy z wyrazami i wyrażeniami kojarzącymi się z prawidłową komunikacją oraz z wyrazami i wyrażeniami, które mogą przeszkodzić w nawiązaniu kontaktu z drugim człowiekiem. Na szarym papierze rysują wieżę Babel. Dzieci wybierają najważniejsze według nich sformułowanie, które jest niezbędne w komunikowaniu się i wklejają w podstawę wieży. Następnie kolejne wyrazy lub wyrażania przyklejają od dołu do góry (od najważniejszych wyrazów lub wyrażeń do mniej ważnych, ale także potrzebnych w komunikowaniu się). Następnie każda grupa przedstawia swoje wnioski (karta pracy dla poszczególnych grup- załącznik nr 2). Omówienie. IV) Wnioski 9) Tekst własny: Wieża Babel to……Uczniowie mają za zadanie w dowolnej formie napisać, co dla nich znaczy wieża Babel. 10) Podsumowanie zajęć. Odczytywanie prac uczniów chcących się podzielić swoimi spostrzeżeniami. Bibliografia Komunikacja w szkole, red. E. Grzesiak, Gdańsk: GWP 2005 Kopaliński W. ,Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa: RYTM 2003 Kosidowski Z., Opowieści biblijne, Warszawa, ISKRY 1964 Komunikacja typu „ja” i „ty” tak nie 1. Nigdy nie patrzysz jak chodzisz. Nigdy nie uważasz! 2. Przestań narzekać. Jesteś nudny. 3. Sprawiłeś mi przykrość. 4. Jest mi przykro, że ujawniłeś mój sekret innym. 5. Zostaw mnie w spokoju. Nie będę nikogo słuchać. To moja sprawa. 6. Wyglądasz jakbyś był/a zła/zły. Mylę się? Czy mogę Ci w czymś pomóc? 7. Nie przerywaj innym, jesteś źle wychowany 8. Pozwól mi powiedzieć to do końca załącznik nr 1 przerywanie rozmówcy, wtrącanie własnego zdania słuchanie i przytakiwanie drugiej osobie dzielenie się z innymi swoimi spostrzeżeniami ocenianie innych wspólny język nadawcy i odbiorcy otwartość oskarżanie i ocenianie drugiej osoby mówienie o swoich uczuciach słuchanie innych, co mają do powiedzenia mówienie tylko o sobie mówienie drugiej osobie, co się w niej nam nie podoba szczerość wyrażanie własnych opinii staranie się znaleźć wspólne rozwiązania korzystnego dla obu stron wzajemny szacunek wspólne podejmowanie decyzji użytecznej dla obu stron zainteresowanie wypowiedzią drugiej osoby upieranie się przy swoim zdaniu nie słuchanie tego, co inna osoba chce nam przekazać załącznik nr 2 Wyświetleń: 439
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |