Katalog

Justyna Bakalarczyk, 2015-07-22
Klucze

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie cząstkowe z realizacji planu rozwoju zawodowego.

- n +

SPRAWOZDANIE CZĄSTKOWE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO Nauczyciela kontraktowego ubiegającego się
o stopień nauczyciela mianowanego za okres stażu od 01.09.2014 do 31.08.2015 r.



Imię i nazwisko nauczyciela stażysty: mgr Justyna Bakalarczyk
Miejsce pracy: Zespół Przedszkolno- Szkolny w Laskach
Staż pracy w szkole: 6 lat
Cel główny: zdobycie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego

Z dniem 01.09.2014 r. rozpoczęłam staż w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy na nauczyciela mianowanego. Zgodnie z procedurą awansu, napisałam plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły. Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o Rozporządzeniu MENiS z 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Pisząc plan opierałam się głównie na potrzebach i oczekiwaniach szkoły, dzieci, rodziców oraz diagnozie własnych umiejętności i wiedzy. Brałam również pod uwagę założenia Statutu Szkoły, Planu Pracy Szkoły, wytycznych Planu Wychowawczego, Szkolnego Systemu Oceniania Klasyfikowania i Promowania. W roku szkolnym 2014/ 2015 pracowałam w różnych placówkach, jakich jak przedszkole, szkoła podstawowa- jako nauczyciel historii i wychowania do życia w rodzinie oraz gimnazjum- jako nauczyciel wiedzy o społeczeństwie.
Kontynuowałam rozpoczęte doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne, podniesie efektywność moich działań edukacyjnych.
Za najważniejsze priorytety w swojej pracy zawodowej uznałam udział w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze Statutu Zespołu Przedszkolno- Szkolnego w Laskach oraz potrzeb szkoły, przedszkola oraz środowiska lokalnego.

Realizacja zadań.

§ 7 ust. 2. pkt. 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności dokonywania zmian w tych działaniach.

1. Poznałam procedury awansu zawodowego nauczycieli i przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego.
2. Prowadziłam zajęcia w obecności opiekuna stażu, po każdej odbytej lekcji następowało omówienie prowadzonych i obserwowanych zajęć w celu doskonalenia umiejętności omawiania i ewaluacji własnych i obserwowanych zajęć.
3. Nadal doskonalę umiejętności prowadzenia zajęć w sposób, by właściwie realizować zadania:
•Doskonalę umiejętności tworzenia scenariuszy zajęć.
•Biorę udział w posiedzeniach szkoleniowych Rady Pedagogicznej.
• Samodzielne rozwijam umiejętności zawodowe poprzez studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej. Korzystam z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli.
4. Modyfikuję warsztat pracy (metody, zakres materiału, rodzaj zadań, sposób oceniania) w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych uczniów (uczniowie z opinią PPP). Stosuję w procesie dydaktycznym aktywne metody nauczania. Wykorzystuję w czasie zajęć metody aktywizujące uczniów, wskazując im różnorodne źródła wiedzy. Podejmowałam różne wewnątrzszkolne działania.
•Organizowałam imprezy, uroczystości szkolnych i przedszkolnych (zabawa andrzejki, dyskoteka karnawałowa, akademia z okazji Konstytucji 3 Maja, Dzień Rodziny).
•Przygotowałam grupę straszaków do konkursów przedszkolnych oraz uczniów do konkursów szkolnych w przedszkolu: Olimpiady sportowe:(Mikołajkowy Turniej Przedszkolaków organizowane przez SZOiW oraz Orlik w Bolesławiu, -IX Międzywojewódzka Olimpiada Sportowa „Od przedszkolaka do olimpijczyka” w Bukownie) (w gimnazjum: Małopolski konkurs Wiedzy o Społeczeństwie), II Gminny Turniej Sportowy „Mali Sportowcy” Orlik w Bolesławiu


§ 7 ust. 2 pkt. 2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

1.Poznanie środowiska dzieci oraz ich rodziców.
• W razie potrzeby spotykałam się indywidualnie z rodzicami poszczególnych uczniów, co pozwalało na bieżąco likwidować zauważone u nich problemy wychowawcze czy zapobiegać trudnościom w nauce. W tym celu ściśle też współpracowałam z pedagogiem szkolnym. Współpraca ta pozwoliła mi na znalezienie przyczyn zaburzeń i pomogła w określeniu możliwie najefektywniejszej drogi postępowania z uczniami stwarzającymi problemy wychowawcze.
•Obserwowanie uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych (wycieczki, konkursy)
•Indywidualne kontakty z dzieckiem (indywidualne problemy i potrzeby ucznia)
2.Uwzględnianie w pracy problemów środowiska lokalnego.
• Sprawowałam opiekę nad dziećmi w czasie wycieczek, wyjść oraz uroczystości szkolnych.
3.Współpraca z innymi osobami w celu pomocy dziecku.
•Nawiązałam współpracę z pedagogiem szkolnym (z mgr Jadwigą Rurant w Zespole Przedszkolno- Szkolnym w Laskach oraz mgr Agnieszką Sędzik w Publicznym Gimnazjum w Bolesławiu).


§ 7 ust. 2 pkt. 3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
1.Wykorzystanie komputera w pracy.
• Wykonywałam środki dydaktyczne za pomocą komputera, który traktuję jako narzędzie do przygotowywania materiałów, jak i podczas zajęć z uczniami (tematyczne prezentacje multimedialne). Jest on nieodzowny w mojej pracy przy pisaniu scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych oraz wszelkiej dokumentacji, sprawozdań)
Dzięki opanowaniu umiejętności obsługi programów graficznych wykonałam wiele pomocy dydaktycznych. Posłużyły mi one uatrakcyjnieniu procesu dydaktycznego, m. in. tworzeniu kart pracy, kart osiągnięć edukacyjnych ucznia, sprawozdań zespołu wychowawczego.
2. Wykorzystanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu:
•Uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez Internet.
• Czytałam doświadczenia innych nauczycieli odbywających awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych (www.profesor.pl, www.literka.pl, )
•W Internecie poszukiwałam rozwiązań moich problemów dydaktycznych i wychowawczych, także poprzez systematyczne śledzenie zasobów różnych portali edukacyjnych.
•Założyłam prenumeratę biuletynów informacyjnych wydawanych przez następujące portale: operon.pl, literka.pl, www.edux.pl). Systematycznie otrzymuję pocztą elektroniczną wykaz dodawanych materiałów: wydawnictwo Operon, wydawnictwo WSIP)
•Zgromadziłam materiały z Internetu przydatne w pracy nauczyciela


§ 7 ust. 2 pkt. 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty.
Aktywnie realizowałam zadania wychowawcze i opiekuńcze.
• Poznałam sytuację rodzinną wychowanków, obserwowałam uczniów, współpracowałam z rodzicami.
•Na bieżąco rozwiązywałam problemy wychowawcze.
• Wykorzystywałam znajomość zagadnień z zakresu pedagogiki, psychologii, znajomości prawa oświatowego do diagnozowania wszelkich problemów.


§ 7 ust. 2 pkt. 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.
1. Uczestniczyłam w pracach organów szkoły:
• Brałam udział w pracach Rady Pedagogicznej Zespołu Przedszkolno- Szkolnego w Laskach oraz Publicznego Gimnazjum w Bolesławiu (mój udział potwierdzony jest na listach obecności)
• Na bieżąco współpracowałam z gronem pedagogicznym szkoły.
• Statutu Szkoły,
• Planu Pracy Szkoły,
• Planu Wychowawczego.
• Program Profilaktyki
• Regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów


Moja samoocena i wnioski z realizacji zadań.
Realizacja wyżej wymienionych zadań pozwoliła mi rozwinąć umiejętności pedagogiczne oraz wychowawcze. Przez ten rok uczyłam się: systematyczności, organizacji czasu, rozwiązywania konfliktów, cierpliwości, konsekwentności, współpracy, obiektywności, asertywności, usprawniania własnej pracy, jak również wykorzystania nowych metod aktywizujących.
Uczyłam się, uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizując imprezy klasowe(jak zabawy karnawałowe, dyskoteki), wycieczki, wyjścia na plac zabaw, czy spacer z grupą przedszkolną, czytając fachową literaturę, zgłębiając tajniki technologii komputerowej- ale przede wszystkim uczyłam się słuchając i obserwując uczniów, rodziców i nauczycieli.
Poprzez wprowadzenie nowych pomocy naukowych oraz przygotowanie warsztatu pracy nauczyciela podniosłam jakość nauczania. Poprzez realizację zadań ogólnoszkolnych, takich jak imprezy organizowane z okazji obchodów różnych uroczystości ( Dzień Rodziny, Dzień Dziecka, Dzień Babci i Dziadka) udało mi się zintegrować z rodzicami, co zapewniło lepszą współpracę. Dzięki pełnieniu roli Opiekuna Samorządu Uczniowskiego klas I-VI mogłam lepiej poznać potrzeby uczniów i stać się dla nich bliższą osobą, a także pomóc im w dążeniach do samodzielności.
Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela mianowanego jest dla mnie sposobem do zweryfikowania opinii, jakim nauczycielem jestem i jakim mogę być. Zamierzam nadal podnosić swoje kwalifikacje oraz poprawiać jakość pracy, kontynuując staż na nauczyciela mianowanego.

Wyświetleń: 1157


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.