Katalog Ewa Szulc, 2015-07-22 Ujazd Matematyka, Projekty edukacyjne Systematyczna nauka źródłem sukcesu - Innowacja pedagogiczna.Innowacja powstała w wyniku analizy sprawdzianów zewnętrznych po szkole podstawowej w ostatnich latach. Niezadowalający wynik sprawdzianu zmusił mnie do szukania sposobów poprawy tej sytuacji. Z wieloletnich doświadczeń nauczyciela matematyki pracującego w klasach IV - VI wynika, że istnieje potrzeba jak najczęstszych systematycznych powtórzeń bieżącego materiału, czego nie zapewniają 4 godziny matematyki tygodniowo. W związku z szerokim zakresem treści zawartych w programie przeznaczonych do realizacji w klasie piątej, zauważam potrzebę innowacyjnego wprowadzenia dodatkowej godziny matematyki w tygodniu w klasach piątych, a także szóstych. Tematyka zajęć będzie ściśle skorelowana z tematyką obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Celem działań będzie utrwalanie zdobytych wiadomości i umiejętności przez uczniów przy pomocy różnych form i metod pracy oraz zaprezentowanie matematyki w sposób przystępny i przyjazny uczniowi. Regularne sprawdzanie wiedzy i umiejętności nie tylko pozwala zobaczyć, czy uczeń zrozumiał dany temat, ale także umożliwia zbudowanie solidnych podstaw i ugruntowanie wiedzy. Cele zajęć: • systematyczne utrwalenie wiadomości i umiejętności zdobytych na lekcjach, • uzupełnianie ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach uczniów, • wyposażenie ucznia w umiejętności określone standardami wymagań dla drugiego etapu edukacyjnego i przygotowanie do sprostania wymaganiom trzeciego etapu, • wyposażenie uczniów w umiejętność wykorzystywania wiedzy matematycznej w praktyce, • wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów, • kształcenie umiejętności korzystania z informacji, • kształtowanie rozumienia i posługiwania się językiem matematyki, • doskonalenie umiejętności matematycznego i twórczego myślenia, • stwarzanie podstaw do samokształcenia, • kształcenie nawyku systematycznej pracy, • kształcenie umiejętności planowania pracy, • rozbudzanie motywacji do nauki matematyki, uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie, • rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesów, • szukanie radości w pracy i nauce – nauka z ograniczeniem stresu, • stwarzanie dobrych relacji między nauczycielem i uczniami, • angażowanie rodziców w pomoc dzieciom w nauce. Metody i formy pracy: • pogadanka, dyskusja, • praca z tekstem, • ćwiczenia, • burza mózgów, • gry dydaktyczne, krzyżówki, zagadki, kolorowanki, • praca z mapą i diagramem, • uzupełnianie kart odpowiedzi, • zadania na platformie Wsipnet, • zdobywanie „Mistrza” umiejętności matematycznych. Plan działań i treści nauczania: Zagadnienia z matematyki w poszczególnych klasach zgodne będą z programem nauczania matematyki dla klas IV-VI szkoły podstawowej „Matematyka wokół nas” dostosowanego do nowej podstawy programowej z dnia 23.12.2008. Program zachowuje podstawowe obowiązujące działy przewidziane w nauczaniu matematyki: 1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. 2. Działania na liczbach naturalnych. 3. Liczby całkowite. 4. Ułamki zwykłe i dziesiętne. 5. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. 6. Elementy algebry. 7. Proste i odcinki. 8. Kąty. 9. Wielokąty, koła i okręgi. 10. Bryły. 11. Obliczenia w geometrii. 12. Obliczenia praktyczne. 13. Elementy statystyki opisowej. 14. Zadania tekstowe. Ewaluacja: 1. Analiza wyników sprawdzianu. 2. Analiza wyników przeprowadzanych w szkole testów szóstoklasistów i porównanie ich z wynikami z lat poprzednich. 3. Prowadzenie stałych obserwacji pracy uczniów na zajęciach. Wyświetleń: 341
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |