Katalog Aleksandra Jachna, 2015-07-22 Gdynia Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki w klasie 5.SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ Z MATEMATYKI W KLASIE V Temat: Różne sposoby zapisywania długości. Cel ogólny: Umiejętność przedstawiania długości za pomocą ułamków dziesiętnych. Uczeń dostrzega praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym. Poziomy wymagań: Na ocenę dopuszczającą Na ocenę dostateczną Na ocenę dobrą Na ocenę bardzo dobrą Na ocenę celującą Uczeń: - zna podstawowe zależności między jednostkami długości Uczeń: - potrafi przedstawiać różnymi sposobami długości Uczeń: - stosuje ułamki dziesiętne do zamiany wyrażeń dwumianowanych na jednomianowane i odwrotnie - porównuje długości wyrażone w różnych jednostkach Uczeń: - rozwiązuje zadania tekstowe związane z różnymi sposobami zapisywania długości Uczeń: - zna miary dawnych jednostek długości. Metody: praktyczne: - pogadanka - ćwiczenia w zamianie jednostek - praca na tablicy multimedialnej Formy pracy : - praca z całą klasą - praca grupowa - praca indywidualna Środki dydaktyczne: - arkusz programu ActivInspire - quiz ActivInspire - zeszyty ćwiczeń „Liczby całkowite i ułamki” wyd. GWO - karty pracy (załącznik nr 1) Tok lekcji: 1. Przygotowanie do lekcji: sprawdzenie frekwencji, podział na grupy. 2. Pogadanka wprowadzająca w temat. Przykłady różnego zapisu wysokości. Podanie tematu lekcji. 3. Praca w arkuszu programu ActivInspire. Uczniowie przypominają zależności między jednostkami długości, które poznali w klasie IV. Wykonują na tablicy multimedialnej krótkie ćwiczenie. 4. Wprowadzenie ułamków dziesiętnych jako innego sposobu zapisywania długości. 5. Ćwiczenia w różnym przedstawianiu jednostek długości (ćw. 2 str. 9 i ćw. 4 str.10). Uczniowie na tablicy interaktywnej rozwiązują ćwiczenia z Multipodręcznika wyd. GWO. 6. Praca w grupach – znajdowanie haseł będących nazwami dawnych jednostek długości (załącznik nr 1). 7. Praca z klasą – dopasowywanie odgadniętych nazw dawnych jednostek do ich miar. Chętni uczniowie z grupy podchodzą do tablicy i „wkładają” miarę do kontenera z nazwą dawnej jednostki. Gdy się pomylą, miara zostanie odrzucona. 8. Quiz podsumowujący lekcję. Każdy uczeń otrzymuje pilota do głosowania. Odpowiada na 9 pytań. Na każde pytanie ma 30 sekund. Nauczyciel wyświetla wyniki procentowe uczniów i wystawia oceny. 9. Zadanie pracy domowej: - ćw. 5 str. 10 z zeszytu ćwiczeń - zad. 2 a – d str. 145 z podręcznika Załącznik nr 1 Gr. 1 Zamień jednostki długości. Następnie uporządkuj je od najmniejszej do największej i odczytaj hasło. 3,25 m = ……… cm I 0,768 km = ……… m Ć 1,2 dm = ………. cm O 4,5 dm = ………. cm K 0,326 km = ……… m E 0,9 cm = ………. mm Ł Hasło: Gr. 2 Zamień jednostki długości. Następnie uporządkuj je od najmniejszej do największej i odczytaj hasło. 10,2 dm = ………. cm Ż 0,132 km = ……… m Ń 3,42 m = ……….. cm E 1,5 dm = ………. cm Ą 0,8 cm = ………mm S Hasło: Gr. 3 Zamień jednostki długości. Następnie uporządkuj je od najmniejszej do największej i odczytaj hasło. 3,004 km = ………. m R 0,7 cm = ………. mm S 8,74 m = ………. cm N 2,7 dm = ………. cm Z 0,015 km = …….. m U Hasło: Gr. 4 Zamień jednostki długości. Następnie uporządkuj je od najmniejszej do największej i odczytaj hasło. 0,25 m = ………. cm T 0,072 km = …….. m J 3,6 dm = ……… cm A 0,6 cm = …….. mm S 1,035 km = ……. m A Hasło: Wyświetleń: 390
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |