Katalog

Aleksandra Jachna, 2015-07-22
Gdynia

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji matematyki w klasie 5.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ
Z MATEMATYKI W KLASIE V
Temat: Różne sposoby zapisywania długości.
Cel ogólny: Umiejętność przedstawiania długości za pomocą ułamków dziesiętnych. Uczeń dostrzega praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym.
Poziomy wymagań:
Na ocenę dopuszczającą Na ocenę dostateczną Na ocenę dobrą Na ocenę bardzo dobrą Na ocenę celującą
Uczeń:
- zna podstawowe zależności między jednostkami długości Uczeń:
- potrafi przedstawiać różnymi sposobami długości
Uczeń:
- stosuje ułamki dziesiętne do zamiany wyrażeń dwumianowanych na jednomianowane i odwrotnie
- porównuje długości wyrażone w różnych jednostkach Uczeń:
- rozwiązuje zadania tekstowe związane z różnymi sposobami zapisywania długości Uczeń:
- zna miary dawnych jednostek długości.


Metody:
praktyczne:
- pogadanka
- ćwiczenia w zamianie jednostek
- praca na tablicy multimedialnej

Formy pracy :
- praca z całą klasą
- praca grupowa
- praca indywidualna

Środki dydaktyczne:
- arkusz programu ActivInspire
- quiz ActivInspire
- zeszyty ćwiczeń „Liczby całkowite i ułamki” wyd. GWO
- karty pracy (załącznik nr 1)

Tok lekcji:
1. Przygotowanie do lekcji: sprawdzenie frekwencji, podział na grupy.
2. Pogadanka wprowadzająca w temat. Przykłady różnego zapisu wysokości. Podanie tematu lekcji.
3. Praca w arkuszu programu ActivInspire. Uczniowie przypominają zależności między jednostkami długości, które poznali w klasie IV. Wykonują na tablicy multimedialnej krótkie ćwiczenie.
4. Wprowadzenie ułamków dziesiętnych jako innego sposobu zapisywania długości.
5. Ćwiczenia w różnym przedstawianiu jednostek długości (ćw. 2 str. 9 i ćw. 4 str.10).
Uczniowie na tablicy interaktywnej rozwiązują ćwiczenia z Multipodręcznika wyd. GWO.
6. Praca w grupach – znajdowanie haseł będących nazwami dawnych jednostek długości (załącznik nr 1).
7. Praca z klasą – dopasowywanie odgadniętych nazw dawnych jednostek do ich miar. Chętni uczniowie z grupy podchodzą do tablicy i „wkładają” miarę do kontenera z nazwą dawnej jednostki. Gdy się pomylą, miara zostanie odrzucona.


8. Quiz podsumowujący lekcję. Każdy uczeń otrzymuje pilota do głosowania. Odpowiada na 9 pytań. Na każde pytanie ma 30 sekund. Nauczyciel wyświetla wyniki procentowe uczniów i wystawia oceny.


9. Zadanie pracy domowej:
- ćw. 5 str. 10 z zeszytu ćwiczeń
- zad. 2 a – d str. 145 z podręcznika


Załącznik nr 1

Gr. 1
Zamień jednostki długości. Następnie uporządkuj je od najmniejszej do największej i odczytaj hasło.
3,25 m = ……… cm I
0,768 km = ……… m Ć
1,2 dm = ………. cm O
4,5 dm = ………. cm K
0,326 km = ……… m E
0,9 cm = ………. mm Ł

Hasło:

Gr. 2
Zamień jednostki długości. Następnie uporządkuj je od najmniejszej do największej i odczytaj hasło.
10,2 dm = ………. cm Ż
0,132 km = ……… m Ń
3,42 m = ……….. cm E
1,5 dm = ………. cm Ą
0,8 cm = ………mm S

Hasło:


Gr. 3
Zamień jednostki długości. Następnie uporządkuj je od najmniejszej do największej i odczytaj hasło.
3,004 km = ………. m R
0,7 cm = ………. mm S
8,74 m = ………. cm N
2,7 dm = ………. cm Z
0,015 km = …….. m U

Hasło:

Gr. 4
Zamień jednostki długości. Następnie uporządkuj je od najmniejszej do największej i odczytaj hasło.
0,25 m = ………. cm T
0,072 km = …….. m J
3,6 dm = ……… cm A
0,6 cm = …….. mm S
1,035 km = ……. m A

Hasło:
Wyświetleń: 390


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.