Katalog Katarzyna Piontek, 2015-09-04 Wrocław Różne, Konspekty WIOSNA, ACH TO TY! - scenariusz zajęć świetlicowych.Cel główny: Budzenie wrażliwości uczniów na otaczającą przyrodę. Cele szczegółowe: • Wdrażanie dzieci do obserwacji przyrody • Poszerzenie wiedzy uczniów na temat zwiastunów nadchodzącej wiosny • Zapoznanie uczniów z tradycją powitania wiosny – topieniem marzanny Cele operacyjne: Po przeprowadzonych zajęciach uczeń: • Dostrzega związek między porą roku, a zmianami w przyrodzie • Charakteryzuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną • Zna tradycje związane z powitaniem wiosny Metody, formy i techniki zajęć: Rozmowa kierowana Słuchowisko Zabawy ruchowe z chustą animacyjną Formy pracy: • Indywidualna • Grupowa Czas trwania zajęć: około 40 minut Miejsce zajęć: Sala świetlicy szkolnej Pomoce: piłka, płyta z nagraniem dźwięków wiosny, odtwarzacz płyt, chusta animacyjna, doniczka, wata, woda, nasionka rzeżuchy lub owsa, Przebieg zajęć: 1. Rozpoczęcie zajęć: dzieci siedzą w kręgu, nauczyciel rzuca kolejno piłkę do każdego, a zadaniem dziecka jest ją odrzucić i podać hasło związane z wiosną. 2. Rozmowa kierowana na temat wiosny i jej zwiastunów (ptaków, kwiatów, zwierząt, innych oznak) oraz tradycji związanych z powitaniem nastającej pory roku. 3. Słuchowisko: nauczyciel włącza płytę z nagraniem odgłosów zwierząt i innych dźwięków natury (bzyczenie owadów, kumkanie żab, dźwięki wydawane przez bociana, skowronka, jaskółkę itp.) Dzieci odgadują, kto lub co wydaje zasłyszane dźwięki. 4. Zabawa ruchowa: „Wiosenny deszczyk”. Dzieci poruszają się w rytm muzyki po sali, kiedy muzyka cichnie chowają się przed wiosennym deszczem pod czarodziejskim parasolem (chustą animacyjną). 5. Zabawa ruchowa: „Wiele nas łączy”. Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty; jednocześnie podnoszą i opuszczają chustę. Każde dziecko ma przyznaną nazwę rośliny kojarzącej się z nadchodzącą wiosną (sasanki, przylaszczki, fiołki, krokusy, niezapominajki). Prowadzący wydaje polecenie: „Pod chustą przebiegają wszyscy… (tu wymienia jakąś nazwę rośliny). Osoby, które identyfikują się z daną kategorią przebiegają, gdy chusta znajduje się w górze. 6. Wspólne zasianie w doniczce rośliny wiosennej: rzeżuchy lub owsa. 7. Ewaluacja i podsumowanie zajęć. Wyświetleń: 183
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |